PDA

View Full Version : TAP Take another plane (?) part I

sail4fun
12-11-2017, 12:44
TAP Take another plane (?) part I
Etter at Portugal har blitt det nye populære near-shorings landet var det på tiden med en tur til sydenkontoret. Direktefly er oftest å foretrekke og 4 timer ned med avgang midt på dagen virket forlokkende. Ned på Tirsdag og tilbake Fredag uten direkte fly, men via København med 1 time con time burde være helt innafor.
Mulig man er bortskjemt og blit litt lat ? , ikke sjekket jeg at TAP ikke hadde 24*7 sjekkin og bagdrop på OSL så elendigheten begynte når jeg fant ut at bagdrop ikke var åpen, ingen der, ingen beskjed om når de kunne ta i mot min bag. Ja jeg reiser med innsjekket bagasje....
Så sidenjeg hadde et online møte 10:00 – 11:00 og med avgang 12:50 tenkte jeg det var lurt å sitte slik at jeg så om noen som representerte TAP dukket opp ved skanken så jeg satte meg på benkene ved personal slusa for å både delta i møte og sjekke TAP. Pensjonsit parret som satte seg ved siden av meg gav meg svaret på når innsjekk og bagdrop åpnet, 2 timer før avgang altså runt 10:50.
I løpet av timen jeg satt det så ble det kø forant TAP skanken, jeg tenkte at de gidder stå der..., vel det var en grunn. Når sjekkin/drop åpnet og jeg stilte meg bakerst i køen på 130-150 personer så var det klart at dette kom til å ta tid , både fordi merkingen av sjekin og drop køene var uklare og lav/treg bemanning i slusene. Jeg klokket inn 1 time for å bli kvitt kofferten.
Pikebarnet som tok i mot bag og sjekket legg/pass var veldig nøye med å forklare meg at jeg hørte hjemme i boardingzone «B».
Zone Boaring E2 , dream on, ingen info om B og det vanlige anarkiet på OSL fra boarding begynnte omtrent 20 minutter før avgang, så altså en teoretisk mulighet for å komme avgårde på tid.
Den gang ei, å laste 200 pax tar lengere tid for noen enn andre, og når jeg nærmet med å komme ombord så hadde avgangtiden gått ut for 10 minutter siden.
A321 og 27C , aldri har jeg sittet så trang ever og her skulle jeg sitte i 4 timer , fikk fortsatt tenkt over dette i ca 20 minuttes , uklart hva total forsinkelsen var 35-40min +/-
De tynne Recaro stolene hadde en fin brosjyre , men er man over 175 så er dett et tortur redskap.
Ved å sitte i «c» så fikk jeg sleng ut beina i blant, eller så hadde jeg nok måttet bli heist ut med stubbebryter.
Eneste opptur under veis var et helt ok varmt måltid.
Så ved ankomst Lisboa en 30-40 minutter for sent så var det bare å belage seg på å vente på bag’ , og igjen det varte og rakk , ca 1 time før bag kom på bånd. Dette selv om det hadde blinket last bag i 20 minutter. Regner med at ground handling trykker på levert knappen for å pynte på statistikken.
Så første møte med TAP , køer, køer , venting , og lite informasjon. + For mat – for trangt sete og køer