PDA

View Full Version : Flying Blue blir omsetningsbasert

Someone
06-11-2017, 13:08
Air France-KLM endrer sitt bonusprogram, Flying Blue til å bli omsetningsbasert fra 1 april 2018. Dette vil gjelde flyvninger med Air France, KLM, Hop! og Joon, hvor antall euro brukt og ikke fløyet distanse nå vil ha noe å si, og dette er også inkludert kjøp av tilleggstjenester.
Samtidig vil alle flighter være åpne for award bookings, slik at programmet rett og slett blir mer cash-basert og mer eller mindre ala Norwegian Reward.

1 € vil gi mellom 4 og 8 poeng, avhengig av statusnivå, og man mottar ikke poeng for skatter og avgifter

Statusnivå vil dog være bestemt av Experience Points (XP poeng) og vil ikke være helt ulikt British Airways Tier Points

http://news.klm.com/en-new-flying-blue-programme/
For each euro spent, Ivory, Silver, Gold and Platinum members will receive 4, 6, 7 and 8 Miles1 respectively. The number of Miles earned will no longer depend on the distance flown between origin and destination, on flights marketed by Air France (AF), KLM (KL), HOP! (A5) or Joon (JN). This will make the accrual of Miles easier and clear.

Fnate
06-11-2017, 13:26
Interessant... har forsøkt lese meg opp på FT og link. Klarer ikke få helt klarhet i om XP opptjeningen er per leg eller for return flight.

For om det er per leg, så er det jo svært kurrante XP-run man kan gjøre her. Selv en ren business class billett på tilbud fra f.eks OSL-AMS-JFK-AMS-OSL vil gi 15+30+30+15 XP, totalt 90XP. 2 sånne per år og du har Gold.

Det er ikke dumt

Poengopptjening for bruk virker å kun bli med bruk av kredittkort, med mindre man flyr på kjempedyre flex billetter. Men sånn er det jo med mange allerede og det er fair nok. 85-90% av mine Eurobonuspoeng kommer f.eks fra andre ting en flyvning.

WF789
06-11-2017, 13:33
Noe lignende som har drøyet "EB 3.0" så lenge kanskje?

Someone
06-11-2017, 13:43
Interessant... har forsøkt lese meg opp på FT og link. Klarer ikke få helt klarhet i om XP opptjeningen er per leg eller for return flight.

For om det er per leg, så er det jo svært kurrante XP-run man kan gjøre her. Selv en ren business class billett på tilbud fra f.eks OSL-AMS-JFK-AMS-OSL vil gi 15+30+30+15 XP, totalt 90XP. 2 sånne per år og du har Gold.

Slik jeg forstod det basert på en kommentar på Facebook, så ville antall flighter som trengtes for Platinum, f.eks innen Europa, være akkurat det samme som før

Fnate
06-11-2017, 13:51
Slik jeg forstod det basert på en kommentar på Facebook, så ville antall flighter som trengtes for Platinum, f.eks innen Europa, være akkurat det samme som førJa. Det leste jeg også. Men virket som de fleste var mest opptatt av legs kvalifisering. Det er jo neppe så interessant for de fleste Nordmenn med mindre man pendler til Lyon.

Intercont er vel mer spennende for oljefolkene og... jah... meg

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

McSteen
06-11-2017, 19:02
"We’ll calculate the number of Miles needed to book your ticket based on the origin, destination and date of your flight."
Hva vil dette ha å si ved uttak av bonusbilletter? Finner ingen eksempler på hva det vil koste i miles.

Fnate
06-11-2017, 19:15
"We’ll calculate the number of Miles needed to book your ticket based on the origin, destination and date of your flight."
Hva vil dette ha å si ved uttak av bonusbilletter? Finner ingen eksempler på hva det vil koste i miles.

Det er jo rimelig dynamisk allerede. Nesten alltid ledig for miles, men prisene er svært dynamisk.

McSteen
06-11-2017, 20:12
Det er jo rimelig dynamisk allerede. Nesten alltid ledig for miles, men prisene er svært dynamisk.

Akkurat, blir det mer dynamisk enn nå, så må jeg vurdere å blåse av poengene før 1. juni 2018.

Fnate
07-11-2017, 10:00

De fleste andre enn lille meg har sikkert forstått dette for lenge siden. Men nå har også jeg fått det etset inn i skallen med eksempler fra Flying Blue.

Så eksempelet over stemmer. 2 return i longhaul gir deg Gold og 3 return + litt ymse, gir deg Platinum.

Det er ikke galt, og da blir det fornyet Skyteam status hos meg igjen i 2019.

Bergern
07-11-2017, 13:18
Har 10 år på baken med Sky Team.
Skal bli spennende å se om det er verdt det framover. Har så langt status på antall legs, men er ikke fremmed for å lure meg med på poeng, med noen koselige reiser i C.

Bizflyer
07-11-2017, 14:03

Det er ikke dumt

Poengopptjening for bruk virker å kun bli med bruk av kredittkort, med mindre man flyr på kjempedyre flex billetter. Men sånn er det jo med mange allerede og det er fair nok. 85-90% av mine Eurobonuspoeng kommer f.eks fra andre ting en flyvning.

Hå nei! Så enkelt er det ikke:

100 XP for sølv. Deretter må du ha 180 XP i TILLEGG for gull, deretter 300 XP i TILLEGG til det igjen for Platinum. Dvs 580 XP for Platinum.

Er det fortsatt like attraktivt? Neppe....

Er en fin beskrivelse av det på FinalCall...

Fnate
07-11-2017, 14:08
Hå nei! Så enkelt er det ikke:

100 XP for sølv. Deretter må du ha 180 XP i TILLEGG for gull, deretter 300 XP i TILLEGG til det igjen for Platinum. Dvs 580 XP for Platinum.

Er det fortsatt like attraktivt? Neppe....

Er en fin beskrivelse av det på FinalCall...

Sikker på at det er det samme for rekvalifisering? Eller bare første gang, ettersom de har løpende 12mndr

UPDATE: Denne posten (som også skriver nederst at de har hatt en conference call med KLM for faktasjekk) antyder at 220XP på et år vil holde til Gold OG gi 40 Roll-over XP som vil telle mot status i påfølgende 12 mndr.

Det er så klart fortsatt ikke sikkert at det stemmer. Men det virker nå sånn.

I gamle dager var det imidlertid slik hos BA at du trengte 400TP for sølv. Når du oppnådde sølv ble kontoen nullstilt og du trengte nye 800 (eller hva det var) for å få gull. Så ble det endret, slik at det holdt med 800 for Gull (nå er det 1500, btw).

Så det kan hende vi begge har litt rett. At det krever ekstra for å kvalifisere første gang, men at det er lettere å rekvalifisere. Noe annet ville ikke gitt noe mening.