View Full Version : Miljøvennlig? Neppe
Med tanke på miljø og hvor viktig det er for mange undres jeg over følgende...
Hvordan er det mer miljøvennlig å fly via EWR til MCO fra OSL, enn det er å fly direkte OSL-MCO... Og på toppen av dette betale 37000,- mer for samme tur!! Hvem i all verden ville gjort dette? Dette strider jo helt mot min logikk!
Noen som har gode forklaringer for en forvirret DYA?
https://farm5.staticflickr.com/4445/26178171949_781c054307_z_d.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4447/26178171869_5396ca3a47_z_d.jpg
Kabinsjef@DY
27-10-2017, 08:31
Ja si det, det må være en særdeles pro-SAS nettside som mener at en lengre reise utført med mellom 15-20 år gamle Airbus 340 fly er mere miljøvennlig enn en kortere direkteflygning med en splitter ny Dreamliner. Evt kanskje bare en bug på siden?:)
Kabinsjef@DY
27-10-2017, 08:37
PS! Husk at for de 37.000 kronene du betaler ekstra hos SAS så får du jo både gratis kaffe og innsjekket bagasje 'inkludert' vettu, vi tar jo tross alt 30kr for kaffe og et par hundrelapper for bagasjen din;) God tur!
...for å bidra med noe mer matnyttig, da jeg synes det er mer interessant med vitenskap:
Slik har vi regnet
Denne flighten slipper ut 2213 CO2 per person. Dette er et utslipp tilsvarende produksjonen av 1302 hamburgere (Original Hamburger fra Max som referanse).
Utregningen av CO2-mengden er basert på en algoritme skapt ved en studie på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH i Stockholm. Algoritmen tar hensyn til blant annet: faktisk flystrekning, respektive flyselskapers setekapasitet, antall mellomlandinger, flytype, flyets alder, om flyet har winglets, med mer. Les mer om utregningen og forskningen bak vår karbondioksidsberegning her.
Men "her" linker bare til en broken side: https://www.flyreiser.no/Informasjon#emission
De er iallefall svenske, mtp maxburjare.
Så om vi følger smulene av pommes frites over til svennarna:
https://www.flygresor.se/information#emission
Kan vi lese:
Vilka parametrar finns med i beräkningen
Bränsleförbrukning vid start och taxning, vid stigning, flygning vid marschöjd och vid inflygning.
Tillryggalagd distans (en approximation av den verkliga flygdistansen, inte bara fågelvägen
Om planet har så kallade sharklets eller winglets på vingspetsarna
Hänsyn till ökat bidrag till molnbildning vid flygning på hög höjd
Platskonfiguration av det aktuella flygbolagets flygplantyp för den aktuella rutten
Beläggningsgrad hos det aktuella flygbolaget
Koldioxidkonverteringsfaktor för att beräkna CO2-mängd per kg flygbränsle
Altså er det mer enn bare "ny motor=mer effektiv" det er snakk om.
Her kan man lese hele studien fra KTH: https://www.flygresor.se/downloads/Utslappsklassning_av_flygresor.pdf
Jeg vil tro den ekstra høyden dreamliner flyr på utgjør et negativt innhogg pga økt tilførsel av vanndamp i atmosfæren = økt drivhuseffekt.
PS! Husk at for de 37.000 kronene du betaler ekstra hos SAS så får du jo både gratis kaffe og innsjekket bagasje 'inkludert' vettu, vi tar jo tross alt 30kr for kaffe og et par hundrelapper for bagasjen din;) God tur!
Vel vel... Du har rett der. Men etter 8 år som SCCM i selskapet selv, så skal vel ikke DY rope veldig høyt... Har funnet langt billigere billetter hos main line selskaper enn hos DY, inkludert sete, bagasje, mat og ontime departure. (Emirates OSL-DXB t/r for 3000 i april feks.)
Har også hatt episoder under min tid i selskapet, hvor jeg var direkte flau over håndteringen og at de virkelig viste seg å være low cost:cry: Mat utgått på dato med flere uker, skinkesandwich på Dubai flygninger, manko på varer, ingen kaffe eller te, Ingen catering på LPA osv... Og som jeg hører så er det mye som enda ikke er bedret... Uvisst av hvilken grunn... Skal nå uansett fly DY longhaul i desember.. Kommer da med en tripreport fra denne turen, så får vi se hvordan den blir :)
LN-DYA
Ja si det, det må være en særdeles pro-SAS nettside som mener at en lengre reise utført med mellom 15-20 år gamle Airbus 340 fly er mere miljøvennlig enn en kortere direkteflygning med en splitter ny Dreamliner. Evt kanskje bare en bug på siden?:)
Prøvde på flere forskjellige destinasjoner, samme resultat... Skjønner ikke logikken bare....
LN-DYA
...for å bidra med noe mer matnyttig, da jeg synes det er mer interessant med vitenskap:
Men "her" linker bare til en broken side: https://www.flyreiser.no/Informasjon#emission
De er iallefall svenske, mtp maxburjare.
Så om vi følger smulene av pommes frites over til svennarna:
https://www.flygresor.se/information#emission
Kan vi lese:
Altså er det mer enn bare "ny motor=mer effektiv" det er snakk om.
Her kan man lese hele studien fra KTH: https://www.flygresor.se/downloads/Utslappsklassning_av_flygresor.pdf
Jeg vil tro den ekstra høyden dreamliner flyr på utgjør et negativt innhogg pga økt tilførsel av vanndamp i atmosfæren = økt drivhuseffekt.
Takk for en god forklaring Polaris. Er fortsatt uten logikk hele greiene.. Får ihvertfall prøvd ut DY’s 789 i desember, miljøvennlig eller ikke! Spent på om de har samme servicekonsept som før?:drunk:
Takk for en god forklaring Polaris. Er fortsatt uten logikk hele greiene.. Får ihvertfall prøvd ut DY’s 789 i desember, miljøvennlig eller ikke! Spent på om de har samme servicekonsept som før?:drunk:
Oppgaven som er skrevet ved KTH er relativt greit begrunnet, er det noe spesielt du finner ulogisk? :)
Men når du har valgt business, hvorfor kommer da DY opp i det hele tatt?
Norwegian og Icelandair har sneket seg inn på en eller annen database/algoritme og kommer opp når man søker på Businessbilletter. De blir ofte også billigste alternativ og hanker sikkert inn en del kronasj fra folk som ikke vet bedre.
Oppgaven som er skrevet ved KTH er relativt greit begrunnet, er det noe spesielt du finner ulogisk? :)
Må nok bare lese det et par ganger til for å forstå det Polaris:colgate:
Skjønner bare ikke delen med å fly høyere enn ordinær trafikk, øker utslipp?
Norwegian og Icelandair har sneket seg inn på en eller annen database/algoritme og kommer opp når man søker på Businessbilletter. De blir ofte også billigste alternativ og hanker sikkert inn en del kronasj fra folk som ikke vet bedre.
Vel, icelandair er ikke dårlige de. Har fløyet med dem før og likte godt både crew og service, så fikk man fly den slanke damen med de lange ben og store fordeler og:colgate:
Vi har booket med DY denne gangen for å komme oss raskest ned til Orlando, så får man se om man har noen gode kollegaer igjen som kan ordne business, åh unnskyld, premium for oss på vei over;) Skal lage en liten trip report tenkte jeg;)
Må nok bare lese det et par ganger til for å forstå det Polaris:colgate:
Jeg tror uansett konklusjonen kan være at CO2 kalkulatoren på flyreiser.no ikke fungerer. Så hvem vet hva annet som er feil der :p
Jeg sitter her på DY1898 på vei til Kreta og leser at DYs Dreamlinerflåte brenner 14% mindre fuel enn neste flyselskap på lista. Gjelder transatlantisk da. Så denne kalkulatoren må det være noe rart med...
Wow... Du tror virkelig det er eneste forskjellen på "Premium Class" og SAS Business? Greit å være patriot altså, men makan.
Utslippene øker nok ikke, men tanken er at konsekvensene av N2O/damp/sot-utslipp blir større i høyere luftlag.
Fly med oss
30-10-2017, 08:13
Min kollega påstår at han akkurat har fløyet på første klasse med Norwegian til New York. Det var til og med gratis mat og drikke! :rolleyes:
Min kollega påstår at han akkurat har fløyet på første klasse med Norwegian til New York. Det var til og med gratis mat og drikke! :rolleyes:
Tja, når de som jobber på Norwegian ikke vet forskjellen, hva kan man forvente av passasjerene?