View Full Version : It was twenty years ago today...BA World Tails
Fellowship
25-10-2017, 22:25
På tide å grave litt i arkivet igjen:
10.juni 1997 lanserte BA sitt nye World Image prosjekt, med ulike haler dekorert av kunstverk fra navngitte kunstnere i mange land. Det var travle tider og jeg hadde ingen mulighet til å dra utom FBU hver uke, men fulgte ivrig med på BAs ankomster utover sommer og høst når det var mulig. Første gang jeg så en nymalt BA 757 var når G-CPEL svingte inn over byen en søndag i august. Så 25.oktober 1997 var det lørdag og solskinn, og G-BGDA svingte over byen fra LGW. Vi drev og gjorde oss klar for å besøke svigerfar i Bærum, og jeg er fortsatt stor takk skyldig til hele min lille familie for hvor raske vi var til å komme oss av gårde, og i det jeg hopper ut av bilen på P-huset med kameraet i hånden kommer den taxende ut for avgang tilbake til LGW:
https://farm5.staticflickr.com/4482/24080616848_06fd4aaeca_b.jpg (https://flic.kr/p/CFVsr7)BA B737-236 G-BGDA seen on route back to LGW in new colours, October 25th 1997 (https://flic.kr/p/CFVsr7) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Første gang jeg så en nymalt BA 757 var når G-CPEL svingte inn over byen en søndag i august.
Synd jeg ikke daterte dette bildet, da ... ;)
http://enfb.net/Flybilder/FBU_new/G-CPEL.jpg
Fellowship
25-10-2017, 23:12
Synd jeg ikke daterte dette bildet, da ... ;)
http://enfb.net/Flybilder/FBU_new/G-CPEL.jpg
Kan godt ha vært samme dag, jeg har dessverre ikke notert når jeg så den, bare minnet som er på harddisken. Men den var også innom noen ganger i 98.
Var noen som ikke likte de halene der, blant annet denne Fruen (https://youtu.be/78CqcbwFeBA)...
Min kommentar er GMTA!
På tide å grave litt i arkivet igjen:
10.juni 1997 lanserte BA sitt nye World Image prosjekt, med ulike haler dekorert av kunstverk fra navngitte kunstnere i mange land. Det var travle tider og jeg hadde ingen mulighet til å dra utom FBU hver uke, men fulgte ivrig med på BAs ankomster utover sommer og høst når det var mulig. Første gang jeg så en nymalt BA 757 var når G-CPEL svingte inn over byen en søndag i august. Så 25.oktober 1997 var det lørdag og solskinn, og G-BGDA svingte over byen fra LGW. Vi drev og gjorde oss klar for å besøke svigerfar i Bærum, og jeg er fortsatt stor takk skyldig til hele min lille familie for hvor raske vi var til å komme oss av gårde, og i det jeg hopper ut av bilen på P-huset med kameraet i hånden kommer den taxende ut for avgang tilbake til LGW:
https://farm5.staticflickr.com/4482/24080616848_06fd4aaeca_b.jpg (https://flic.kr/p/CFVsr7)BA B737-236 G-BGDA seen on route back to LGW in new colours, October 25th 1997 (https://flic.kr/p/CFVsr7) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Det har vært en viss utvikling av motorene på B737 siden dette bildet ble tatt ser jeg :-)
Fellowship
09-01-2018, 11:12
Mitt første bilde av en 757 i de nye fargene dengang, var for 20 år siden i dag, dvs 9.januar 1998. Det var en dag som var like grå som dagen er i dag, men nettopp på slike dager frisker det opp å få se noe fargerikt. Trafikken gikk på bane 06, og jeg sto klar da den taxet ut for avgangen tilbake til LHR som BA763.
Så vidt jeg husker var det bare tre fly som fikk denne halen, "Water Dreaming", en A320 og en B747, sammen med denne B757 G-BMRF, som var ca 9 år gammel da den ble malt om som en av de fem første 757, i august 1997, og som fra 2002 har fløyet som frakter for DHL, noe den gjør den dag i dag, med samme registrering. Fra 2002 til ca 2010 i hvitt og rødt, og nå i gult og rødt.
https://farm5.staticflickr.com/4621/39553970832_015edc6731_b.jpg (https://flic.kr/p/23gfrum)B757-236 G-BMRF at ENFB/FBU 09-01-1998 (https://flic.kr/p/23gfrum) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
30-01-2018, 10:02
I januar 1998 begynte å dukke opp nymalte Sun-Air fly fra Aarhus og Billund. Første gang jeg så OY-SVO var 20.januar men den dagen var så grå at bildet er litt kornete. 30.januar for 20 år siden var lyset bedre og her er OY-SVO med den irske "Colum"-halen klar til å dra tilbake til Aarhus.
Flyet ble bygget i 1987 og fløy først som C-FAMK i 7 år før det kom til Sun-Air i juni 1994. Bare et halvt år etter at jeg så det gikk til Sverige som SE-LGH, og fra mai 2007 fløy det i 6 år som G-EIGG. Fra juli 2013 har det vært ES-PJD, men hvor lenge det fløy vet jeg ikke.
https://farm5.staticflickr.com/4750/39974669121_df67e6bf56_b.jpg (https://flic.kr/p/23UqCr8)Sun-Air Jetstream 31 OY-SVO at ENFB/FBU 30-01-1998 (https://flic.kr/p/23UqCr8) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
08-02-2018, 11:32
8.februar 1998 var bare en drøy uke etter at G-BMRE ble rullet ut nymalt av hangaren på LHR med den kinesiske halen de kalte "Rendevouz", laget av en Hong Kong basert kunstner. Dette var mitt første møte med denne halen, og den kom etter hvert på overraskende mange fly.
Bildet er som man kan se tatt fra isen utenfor Storøen, da flyet er på vei ut for å snu og ta av innover bane 06 som BA763 tilbake til LHR. Isen var nesten blank, men ikke så glatt overalt..
G-BMRE ble levert til BA i mars 1988, og etter 15 år i BA ble det bygd om til fraktfly i 2003 og flyr fortsatt for DHL den dag i dag med samme registrering G-BMRE.
https://farm1.staticflickr.com/396/31830804764_d4dcf0467f_b.jpg (https://flic.kr/p/QuMchG)BA B757-236 G-BMRE at FBU 08-02-1998 (https://flic.kr/p/QuMchG) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Man kan sige meget om BAs 'ethnic tail fins', men pæne var de
i hvert fald ikke!
I øvrigt skal du have tak for mange gode fotos!
Jeg vil nok alltid huske den historien fra Tech Log som helt sikkert er sann:
Pilot entry: "Oil spills on rear fuselage discovered during preflight walk-around check."
Ground engineer reply: "Oil spills on rear fuselage is part of the new colour scheme."
Jeg vil nok alltid huske den historien fra Tech Log som helt sikkert er sann:
Pilot entry: "Oil spills on rear fuselage discovered during preflight walk-around check."
Ground engineer reply: "Oil spills on rear fuselage is part of the new colour scheme."
:):D:p:colgate::lol::up:
Fellowship
13-02-2018, 21:32
13.februar var det dags igjen:
Nyeste flyet til Sun-Air kom fra Billund bar drøyt to uker etter at det var rullet ut av hangaren med den skotske halen "Benyhone Tartan", og med titlene "Mountain of the Birds" på motsatt side av skroget.
Dette skjemaet var av de fineste, og kunne godt blitt beholdt på deler av flåten. Loganair har jo ført det videre :)
Flyet var bygget i 1993 og hadde fløyet et drøyt år som HL5228 for Seoul Air International, og hadde nok rikelig med ledig flytid da det kom til Sun-Air. Etter 8 år ble det bygget om til fraktfly, og har siden august 2006 vært å se som SE-LNX for West Air Sweden, bare avbrutt av et par år i West Air Europe som LX-WAK fra 2011 til 2013. Det har fortsatt det hvite og blå fargeskjema nå i 2018 :)
https://farm5.staticflickr.com/4701/25378751837_9640b58090_b.jpg (https://flic.kr/p/EECJJR)Sun-Air ATP OY-SVI at ENFB/FBU 13-02-1998 (https://flic.kr/p/EECJJR) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
14-02-2018, 11:52
Og jammen kom ikke moderselskapet med G-BIKL nymalt med samme hale dagen etter, og det var en lørdag, her klar for avgang BA763 til LHR på bane 24.
G-BIKL ble levert i februar 1984 med navnet "Nottingham Castle", og var i BA til august 2001. Også denne ble ombygget til frakter for DHL, og har fløyet som OO-DPB fra mai 2002, rr D-ALEE i mars 2010 og tilbake til G-BIKL i januar i fjor.
https://farm4.staticflickr.com/3857/32163384023_54b467fd23_b.jpg (https://flic.kr/p/R1aKvR)BA B757-236 G-BIKL 14-02-1998 at ENFB/FBU (https://flic.kr/p/R1aKvR) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
13-03-2018, 12:05
Da var det gått ca en måned siden sist, og slik var det også for 20 år siden, mye arbeid i 1.kvartal.
Dette var før flyradarens tid, og 13.mars hadde jeg avtalt en fridag og sto nå klar på p-huset da G-CPEL kom som BA762
Flyet hadde en omflakkende historie i Air Europe og Air Europa fra 1988 til 1991, før det kom inn i BA i 1992.
G-CPEL ble fjerde B757 til å bli malt om, og rullet ut av hangaren med "Animals and Trees" halen fra Botswana 28.juli 1997. Jeg hadde sett den over byen i august 1997, men traff den aldri selv på FBU før denne fridagen.
Solen ble gjemt bak en sky da den kom forbi, men det er vi jo vant til her til lands.
G-CPEL var i bruk i BA helt til 2009, og flyr nå som frakter for FedEx med reg N946FD
https://farm5.staticflickr.com/4783/38974605890_1b9309f1c9_b.jpg (https://flic.kr/p/22o43tC)BA B757-236 G-CPEL at ENFB/FBU 13-03-1998 (https://flic.kr/p/22o43tC) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
20-03-2018, 22:17
Snøen forsvant visst fortere for 20 år siden, og svært velkomment var det å treffe Sun-Airs OY-SVJ som kom ut av hangaren nymalt 4 dager før dette bildet ble tatt, og hadde kommet på ettermiddagsruta fra Aarhus (derav svakt motlys).
Svenske Ulrica Hydman-Vallien sto bak designet "Blomsteräng" som sto på styrbord side av flyet, eller "Flower Field" som sto på babord side.
https://farm1.staticflickr.com/795/27055101868_01c08964f3_b.jpg (https://flic.kr/p/HdLtcA)Sun-Air Jetstream 31 OY-SVJ at ENFB/FBU 20-03-1998 (https://flic.kr/p/HdLtcA) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
25-03-2018, 13:09
"Blomsteräng" flyene må ha vært noen av de som kom først til Oslo, for samme dag som jeg så OY-SVJ på FBU, ble G-BRMI rullet ut av hangaren nymalt med samme hale. Og fire dager seinere kom den inn som BA770 for overnatting på FBU, og det fikk jeg sjekket etter en tur ut til familie i vest på kvelden. Da var det bare å ta en tidlig tur til FBU før avgangen tilbake til LHR som BA761 neste morgen.
G-BMRI ble levert til BA i februar 1989 som "Tonbridge Castle", og ca 9 år etter fikk den dette nye skjemaet. Var i trafikk til den ble solgt i 2002.
Bygget om til frakter i 2003 og har fløyet som OO-DLP, VT-BDK og nå igjen som G-BMRI for DHL siden desember 2014.
Blir 30 år om et år..
Legger ved bilde fra overnattingen på gamle FBU kvelden før, som jeg tok da jeg skjønte jeg kunne dra ut neste morgen for å ta den i morgensol.
https://farm1.staticflickr.com/791/40294622524_b21ef0d935_b.jpg (https://flic.kr/p/24oGtr7)BA Boeing 757-236 G-BMRI at ENFB/FBU 25-03-1998 (https://flic.kr/p/24oGtr7) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
25-03-2018, 15:53
Og innen jeg måtte dra innover på jobb, så kunne jeg også sjekke morgenankomsten fra Billund, og der sto OY-SVU som var den første ATP som ble levert til Sun-Air i november 1997, og fikk den danske "Vinger" halen, eller "Wings" som den ble kjent som. Farger og buer for å symbolisere måker som flyr over Danmark, av kunstneren Per Arnoldi. Dette var en av de halene som kom på flere fly, og det var første gang jeg fikk se den, selv om den alt hadde vært på FBU noen ganger før.
Det fikk seinere standard BA farger til det ble tatt ut av bruk i mars 2006, og byd om til fraktfly. I bruk av West Air som SE-LPX siden september 2006, har også hatt en periode som LX-WAX, men ble SE-LPX igjen i 2013. Er et av få fly som har beholdt basic BA farger i blått og hvitt hele tiden i West Air.
https://farm1.staticflickr.com/814/40964467852_983c0bbfb7_b.jpg (https://flic.kr/p/25pTB7u)Sun-Air ATP OY-SVU at ENFB/FBU 25-03-1998 (https://flic.kr/p/25pTB7u) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
30-03-2018, 14:54
Rett nok en dag på overtid denne gang, og et tåkebilde..
G-BPED ble levert til BA som ny 30-04-1991, med navnet "Blair Castle".
20-07-1997 ble det det 3dje B757 til å få nye farger med ny hale: det polske "Kogutki Lowickie" / Cockerel of Lowicz" som det sto på hver sin side av flyet, laget av den polske kunstner Danuta Wojda.
Fine farger som lyste opp en tåkedag, syntes jeg.
Ba fløy flyet frem til 2009, det fikk standard farger ca 2004 eller 2005.
Bygget om til frakter i 2011 og flyr den dag i dag for FedEx som N948FD.
Bildet er tatt fra plenen utenfor min mors hus på Langodden, og viser flyet i det det står klar for avgang på bane 06. (Denne utsikten var jeg vant til fra jeg var 13 år gammel..)
https://farm1.staticflickr.com/821/26242028497_cebc701331_b.jpg (https://flic.kr/p/FYVfPc)BA B757-236 G-BPED at ENFB/FBU 29-03-1998 (https://flic.kr/p/FYVfPc) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
TigerBlack
07-04-2018, 14:00
kall meg gjerne rar.. men jeg syntes faktisk de halene var ganske fine mange av dem.
Takk for den :)
Hadde min andre flight noensinne med G-BPED (første utenlands, første med BA og første med 757) :)
Her er et bilde av venstre motor med utsikt til min mors (og også min/min fars/min søsters) daværende bolig (litt vanskelig å plukke ut akkurat, men huset er der nede et sted ^_^) en julimorgen i 1999, klatrende ut fra bane 01L som BA761.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BA_old_3.jpg
Fellowship
10-05-2018, 21:58
Glemte å legge ut denne i april, men den representerte da heller ikke en ny hale på FBU, men litt artig med en BA 737-200 på gamle FBU.
G-BGJE hadde kommet fra LGW på formiddagsrute dagen før, 8.april 1998. De må ha fått en eller annen form for snag, for flyet ble tauet over til gamle FBU, og dagen etter var det et ufyselig snøvær, (noe vi ble kjent med igjen i år), så et stemningsbilde er det jo på sitt vis.
G-BGJE var et av de flyene som vekslet en del mellom BA og British Airtours, levert i mars 1980. Malt om i juni 1997, og så solgt til SAA som ZS-SIU og så til Safair i 2004. var i trafikk som HC-CFL for Icaro Air fra 2006 til 2011.
https://farm1.staticflickr.com/878/41314170401_960000a5e4_b.jpg (https://flic.kr/p/25WMVuM)BA B737-236(Adv) G-BGJE at ENFB/FBU 09-04-1998 (https://flic.kr/p/25WMVuM) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
10-05-2018, 22:09
10.mai for 20 år siden var en søndag, og da traff jeg G-BMRC som var et av tre fly som fløy for å promotere britiske idrettsfolk som ville til OL i Sydney 2000, på vei ut til avgang bane 24 som BA 763 tilbake til LHR.
G-BMRC ble levert til BA som "Rochester Castle" i januar 1988, og var midt i livet da den i januar 1998 ble malt om med løven til British Olympic Association på halen. 5 år til i BA før den ble bygget om til frakter, og fløy som G-BMRC for DHL helt til i fjor, da den ble omregistrert til D-ALEW.
https://farm1.staticflickr.com/903/27153269007_2920603380_b.jpg (https://flic.kr/p/HnrASt)bA B757-236 G-BMRC at ENFB/FBU 10-05-1998 (https://flic.kr/p/HnrASt) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
01-06-2018, 12:35
Nok en gang en dag på overtid (utfra 20 years ago today...) Lange dager har det vært, men ikke i dag :)
En annen ting er at for 20 år siden så ble lysbildet tatt, så da ville det normalt gått bort imot en uke før det kunne blitt vist til noen, og jeg visste den gang ikke hva en scanner var, og ikke nett heller.
BA lyste ut en "design-a-tail-fin" konkurranse blant ansatte i selskapet, og cabin crew Morag Dimitru fra Romania vant med dette bidraget, som var merket "Primavara" på høyre side, og "Spring" på venstre side. Det var kun G-BIKY som fikk denne halen, den kom ut av hangaren 8.april 1998 med ny hale.
Flyet var nytt i mars 1986, og helt fra starten av "Leeds Castle". Det var i bruk av BA ut 2002, før det ble bygget om til frakter for DHL som OO-DPN fra september 2003, og deretter som D-ALEK etter mars 2010.
Flyet har fløyet i 32 år nå, still going strong, gul og fin.
Her er den på vai fra gate 33 ut til avgang bane 24 som BA767 tilbake til LHR en fin pinsedags ettermiddag, jfr flagget på terminalen.
https://farm2.staticflickr.com/1736/42429575382_c8e26ace36_b.jpg (https://flic.kr/p/27DmEx9)BA B757-236 G-BIKY at ENFB/FBU 31-05-1998 (https://flic.kr/p/27DmEx9) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
06-06-2018, 16:38
Enda en konkurranse-hale: BA og Sunday Times, og her er vinneren klar for avgang fra bane 24 som BA 763 hjem til LHR 5.juni 1998
G-BMRJ har fløyet med samme registrering i snart 30 år.
Levert i British Airways i mars 1989, med navnet "Old Wardor Castle".
Fløy to somre for Caledonian Airways i deres farger, i 1989 og 1990, ellers fløy det for BA ut 2002, før det ble byget om til frakter for DHL, og flyr altså fortsatt i 2018 som G-BMRJ
5.mars 1998 ble den rullet ut av hangaren med denne halen, "Grand Union". Laget av Christine Bass, med motiv fra de gamle smale båtene på Grand Union Canal og deres 200 årige roser i friske farger.
https://farm2.staticflickr.com/1760/42596158971_a80cf402e6_b.jpg (https://flic.kr/p/27U5s2Z)BA B757-236 G-BMRJ at ENFB/FBU 05-06-1998 (https://flic.kr/p/27U5s2Z) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
04-07-2018, 23:51
På skikkelig overtid dette, som det ville vært med en ukes bortreise, og hentet ferdig fremkalt film ved hjemkomsten..
20.juni 1998 kom denne flotte maskinen på formiddagsturen fra LHR.
Den var i sitt 15.år, da G-BIKH var av de tidlige B757 som ble levert nye i Negus-fargene i 1983, med navnet "Richmond Castle". Malt om til Landor skjema noen år seinere, og så rullet ut med denne nye halen 30.mai 1998.
En russisk kunstner som het Taisia Akimovna Belyantzeva sto bak verket, som ble kalt "Golden Kohkloma", det sto også "Kudrina from Semenov" på flyet.
Var i bruk til wfu i mars 2001, bygget om til fraktfly for DHL og fløy som OO-DLP fra januar 2002, og som D-ALED fra mars 2010 til det ble parkert i Madrid i mai 2017. SKal ha blit til ølbokser o.l i februar i år etter minst 33 år lufta.
https://farm2.staticflickr.com/1833/42087777955_6a85bd7df3_b.jpg (https://flic.kr/p/2789S54)BA B757-236 G-BIKH at ENFB/FBU 20-06-1998 (https://flic.kr/p/2789S54) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Smak og behag osv, men personlig synes jeg dette er en av de bedre BA hadde. Men jeg synes hele konseptet hadde gjort seg mye bedre hvis de malte motivet helt ned alá Qantas og nye Lufthansa mens skroget skulle vært helt hvitt. Kun BA-vingen og tittelen helt foran, kanskje hakket større -i hvert fall vingen. Motorene kunne vært sølvgrå eller hvite.
Har aldri sett denne versjonen før, så dette var artig [emoji3]
Sent fra min G8231 via Tapatalk
Fellowship
28-03-2020, 00:20
Heisann! Jeg beklager at denne serien stoppet opp, 3.kvartal av 2018 ble veldig travelt av ulike grunner og jeg fikk ikke fulgt opp dette slik som var planlagt.
Lever jo ikke opp til "Twenty years ago" lenger.., men det er bare så vidt 21 år siden BA valgte å gå videre, bort fra denne idéen. Mitt mål var å fange" så mange av dem som mulig, så nå følger det noen flere de nærmeste dagene.
Som representant for urbefolkning i Canada, lagde Joe David denne halen som var en av de 10 første som ble presentert samtidig 10.juni 1997, kalt "Whale Rider".
G-CPEO ble levert ny til BA i disse fargene 12.juli 1007, og hadde denne halen i 4 år, før den fikk det vanlige BA skjemaet og fløy videre i BA til ut juni 2010 da det ble parkert på LHR. Etterpå konvertert til frakter og fra august 2011 har det fløyet som N953FD for FedEx
Her taxer den ut på morgenavgangen BA761 til LHR 2.juli 1998 på Fornebu.
https://live.staticflickr.com/4822/45078844365_624309056a_b.jpg (https://flic.kr/p/2bFsRUz)British Airways B757-236 G-CPEO at ENFB/FBU 02-07-1998 (https://flic.kr/p/2bFsRUz) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
29-03-2020, 17:37
Sommeren 1998 var det ikke mange dagene mellom hver nymalte 757.
Bare to dager etter forrige bilde, hadde jeg gleden av å fange denne som jeg personlig mer er en av de fineste halene, og som BA sikkert kunne hatt glede av å ha noen fly med "Chelsea Rose" mange flere år enn de gjorde.
G-BMRD ble levert ny til BA 29.februar 1988 som "Bothwell Castle". Og det var bare to dager om å gjøre at det var på selveste 10 års dagen den ble rullet ut med "Chelsea Rose" på halen- Halen var et resultat av et samarbeid mellom BA og "The Sunday Times" om en konkurranse for kunst-studenter. Pearce Casey lagde vinnerutkastet, som vi ser her.
G-BMRD var i bruk av BA til 2002, deretter bygd om til frakter, og fløy videre som G-BMRD for DHL fra november 2003, og den er fortsatt i bruk i gule farger når dette skrives.
Her er G-BMRD klar for avgang fra bane 24 på Fornebu som BA763 tilbake til LHR, 4.juli 1998
https://live.staticflickr.com/4876/45093636725_302b594496_b.jpg (https://flic.kr/p/2bGLFag)British Airways B757-236 G-BMRD at ENFB/FBU 04-07-1998 (https://flic.kr/p/2bGLFag) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fin tråd dette, både temaet og ikke minst bildene av 757'erne fra en tid det i disse dager føles behagelig å se tilbake på.
Fellowship
04-04-2020, 21:28
10.juli kom en variant som jeg tror bare var på dette ene flyet, det kinesiske "Rendevouz"- skjemaet, men med en kremgul bakgunn, samt at haleroret må være skiftet da den bare viser grunnfargen.
G-BMRG var ny hos BA 10 år tidligere, med navnet "Caerphilly Castle", og ble rullet ut med denne halen i oktober 1997. Fløy i BA til november 2001, før også den ble bygget om til fraktfly for DHL. OO-DPI i juli 2002, så VT-BDJ for Blue Dart Aviation fra april 2006, også i DHL farger.
I mars 2014 A9C-DHF for DHL International, før den i april 2015 kom tilbake til Europa som G-BMRG.
27.desember 2017 var det slutt, wfu på Madrid, og skrapet der i 2018, etter om lag 30 års flyging.
Bildet er tatt ved pushback fra gate 33 som var vanlig BA-gate på FBU de seinere årene, på returen til LHR som BA763. Litt varmedis var det også den gang, 10.juli 1998
https://live.staticflickr.com/4885/45167124095_d160d784d9_b.jpg (https://flic.kr/p/2bPgjoT)BA B757-236 G-BMRG at ENFB/FBU 10-07-1998 (https://flic.kr/p/2bPgjoT) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
06-04-2020, 08:36
Dagen etter, 11.juli, var det igjen kommet et nymalt fly som BA762.
G-CPEM må ha vært et av de siste flyene som ble levert til BA i Landor farger i mars 1997. 21.juni 1998 ble det rullet ut med denne halen som het "Blue Poole", "a seagull and dolphin pattern made by Sally Tuffin". Som dere ser så rakk jeg igjen et bilde etter pushback for avgang på bane 06 på FBU.
G-CPEM fløy slik i 3 år, så fikk det standard farger i 2001. I mars 2005 fikk den "Blue Peter" farger som den hadde i to år, og var i bruk av BA ut april 2010. Sto lagret på LHr nesten et år, før det endte som frakter hos FedEx, fra 15.april 2011 har den fløyet som N951FD "Riley" og fleet no 951.
https://live.staticflickr.com/4871/45188845855_1148defa1b_b.jpg (https://flic.kr/p/2bRbDvZ)BA B757-236 G-CPEM at ENFB/FBU 11-07-1998 (https://flic.kr/p/2bRbDvZ) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Vet ikke om du har sett denne Youtube videoen som tar for seg mange av World Tails som ble gitt til British Airways sine 747-200 maskiner?
https://www.youtube.com/watch?v=XcXmNVQM1ZA
Fellowship
27-04-2020, 13:39
Takk for denne, Someone! Nei, jeg hadde ikke sett den før, og jeg synes fortsatt det alltid er litt stas å se opptak fra LHR fra tidligere tider.