View Full Version : Skjemaer ved innreise/utreise
Hm har hatt noen sånne rare tråder på forumet her, men det hindrer meg ikke å starte en ny rar tråd. :)
Denne gang hva gjelder skjemaer ved innreise. Alle vet jo at man ved innreise USA skal fylle ut et tollskjema, men det er ikke det verste å fylle ut. Skjemaer ved ulikt slag ved innreise/utreise har jeg sett i Kina, Nord Korea, Russland, Thailand for å nevne noen land. Jeg personlig synes det verste var Nord Korea, ikke pga landet er et diktatur sånn sett, men pga det var hele tre stk av dem ved innreise og to av dem ved utreise. Ved innreise måtte jeg fylle inn et helseskjema, et innreiseskjema og et tollskjema. Ved utreise et utreiseskjema (som var identisk med innreiseskjemaet, bare på toget var det kun på koreansk) og et tollskjema. Tollskjemaet her var omfattende og du måtte skrive opp alt du hadde med fra kamera til valuta. Ved utreise gadd jeg ikke å skrive opp så mye, bare de tingene jeg visste de var interessert i som kamera og pc.
Der hvor skjemaene er en formalitet må jo være Kina, kan ikke huske at passkontrollen har tatt en titt på arrival eller departure card noensinne der. Virker som de bare samler dem i en bunke og ikke trenger man å ta vare på den andre delen. Om man skulle være så "uheldig" å miste departure card er det bare å skrive et nytt et på flyplassen på utreise. Ved innreise Kina kan man i teorien bare skrive hotel in the city om man ikke husker hotellet.
I Russland er det jo kritisk å ta vare på del B på immigrasjonskortet. Ofte bare en løs lapp. Minner meg litt om avgangsdelen av I94 skjemaet i USA, men det er nå heldigitalisert om du ikke krysser via landgrensene. Husker jeg i USA som student i 2011 måtte aktivt til gatepersonalet i LAX sørge for at den delen ble gitt vekk da jeg skulle hjem.
Så hva er deres opplevelse med skjemaer? Her i Schengen er det vel ikke noe sånt selv for ikke EU borgere.
Cloudmaster
13-10-2017, 21:53
Har vært mange ganger i Manila på jobb, og da er det skjemaer som må fylles ut før landing. De første årene var jeg veldig pliktoppfyllende og hadde alt på stell - riktig navn på hotell, riktig adresse osv. Etterhvert ante det meg at det egentlig ikke spilte noen rolle hva jeg skrev, og begynte å forenkle - ganske kraftig. Ingen reaksjon. Ett av feltene som skal fylles ut, er "occupation". For noen uker siden var jeg der igjen og traff på en fyr som konsekvent skrev "jedi knight" - så neste gang må jeg finne på noe tilsvarende, feks "star trooper"?
Oh yes. Heldigvis har det gått nedover med skjemaveldet, selv amerikanerne har jo begynt å få øynene opp for elektroniske muligheter. Jeg har vel, som også Cloudmaster nevner i forrige post, en tildels bekreftet mistanke om at så lenge du fyller inn noe i hver rubrikk er det egentlig ikke så nøye hva som står der. Med unntak av visumsøknader, der bør man faktisk holde seg i skinnet.
Ellers er vel dette mye "jobs to the people" og det slutter aldri å irritere meg at man ofte må fylle ut nøyaktig de samme opplysningene som står i passet og som lett kan skannes eller kopieres i luka.
Ellers er det jo også en hel haug med fjas de spør om, f.eks har russerne en rubrikk der de spør "hvor mange ganger har du vært i Russland?" Det vet russerne selv bedre enn jeg klarer å huske..! Og på hvilken måte kan de nyttiggjøre seg en slik opplysning uansett?
I tillegg har man jo "lappen". Den løse slafsa, alltid i et ukurant format, som blir revet av hovedskjemaet, stemplet, datert og signert og som man må ta godt vare på. Den er nemlig livsviktig å ha med når man skal ut igjen. Noen steder kan denne med letthet byttes ut med en ti- eller tyve-dollarseddel ved utreise dersom man har sosa bort djævelskapen, mens andre steder er de faktisk nøyere på det.
Åkkesom, selv om det generelt blir greiere rundt omkring etterhvert er nok dette noe som kommer til å overleve de fleste av oss her på forumet.
Men i UK må ikke-EU'ere fortsatt fylle inn landingskortet ...
Husker vår første innreise Vietnam i 1996. Hadde fylt ut skjemaer etter beste evne.
Så kastet immigration mannen alle i stor søppelbokskasse.:8::angry:
Fylte inn et par lapper ved innreise til Peru. De var kun på spansk, heldigvis var sidemannen mer stødig enn meg på det språket. Husker ikke om det var der eller Ecuador man måtte beholde en lapp frem til utreise
Fant dette - mye tyder på at landingskortene blir historie også i UK
https://www.gov.uk/government/news/outdated-landing-cards-to-be-withdrawn-as-part-of-digital-border-transformation
Australia er det viktig å fylle ut tollkortet nøye, hvis ikke havner du på tv... Fikk creds fra tollen der at jeg faktisk deklarerte en chipspose jeg tok med meg fra flyet. Da det var lovlig vare så fikk jeg beholde den, men de sa det var riktig av meg å deklarere det. Var nøye med å gå igjennom all bagasje så tok en 5 minutterstid. Tror tom tolleren tok en sveipeprøve for narkotika, men gav ikke noe utslag hos meg. :)
Også gjort det samme i USA - deklarert chipsposen... Tollerne der så bare rart på meg da de gjennomlyste bagasjen (ofte får man en strafferunde når man krysser av for ja)- de gav meg bare tommel opp for at alt var ok så kunne jeg bare gå og akkurat det var jeg glad for at jeg slapp noe mer styr etter et par timer i secondary... Men men tenker likevel ærlighet varer lengst. Ikke noe vits å gjøre seg til kjeltring pga en chipspose.
espenlok
14-10-2017, 09:23
Fylte inn et par lapper ved innreise til Peru. De var kun på spansk, heldigvis var sidemannen mer stødig enn meg på det språket. Husker ikke om det var der eller Ecuador man måtte beholde en lapp frem til utreise
Det gjaldt i hvert fall i Peru for noen år siden, for der endte jeg med å betale et gebyr fordi jeg hadde mista den lappen (selv om jeg faktisk hadde en fotokopi). Jeg mener å huske at jeg faktisk fikk en ordentlig kvittering på gebyret, så det gikk tilsynelatende ikke rett i lomma til grensekontrolløren.
Oh yes. Heldigvis har det gått nedover med skjemaveldet, selv amerikanerne har jo begynt å få øynene opp for elektroniske muligheter. Jeg har vel, som også Cloudmaster nevner i forrige post, en tildels bekreftet mistanke om at så lenge du fyller inn noe i hver rubrikk er det egentlig ikke så nøye hva som står der. Med unntak av visumsøknader, der bør man faktisk holde seg i skinnet.
Ellers er vel dette mye "jobs to the people" og det slutter aldri å irritere meg at man ofte må fylle ut nøyaktig de samme opplysningene som står i passet og som lett kan skannes eller kopieres i luka.
Ellers er det jo også en hel haug med fjas de spør om, f.eks har russerne en rubrikk der de spør "hvor mange ganger har du vært i Russland?" Det vet russerne selv bedre enn jeg klarer å huske..! Og på hvilken måte kan de nyttiggjøre seg en slik opplysning uansett?
I tillegg har man jo "lappen". Den løse slafsa, alltid i et ukurant format, som blir revet av hovedskjemaet, stemplet, datert og signert og som man må ta godt vare på. Den er nemlig livsviktig å ha med når man skal ut igjen. Noen steder kan denne med letthet byttes ut med en ti- eller tyve-dollarseddel ved utreise dersom man har sosa bort djævelskapen, mens andre steder er de faktisk nøyere på det.
Åkkesom, selv om det generelt blir greiere rundt omkring etterhvert er nok dette noe som kommer til å overleve de fleste av oss her på forumet.
Skal sies da jeg var i Russland i 2014 og kom via en flyplass så ble immigrasjonskortet både del A og del B printet ut av passkontrollen ferdig utfylt. Den jeg hadde fylt ut på flyet kasta han bare. Dette var på St Petersburg og kom inn med Norwegian. Så kan se ut som russerne digitaliserer noe etterhvert.
Da jeg kom inn med tog fra Helsinki 1 år senere så måtte jeg jo fylle inn for hånd, men personalet kom rundt med skjemaet.
Concorde98
14-10-2017, 10:01
Kona mi fra Japan måtte vel fylle inn et innreise kort for noen år siden til UK ja.
Merkelig dette med Australia og SYD. To ganger de siste årene har vi kommet med TG F. Siste gang i fjor.
Det er en egen sluse på immigration for F ( muligens C også ). Begge ganger fikk vi IKKE det tollskjemaet vi ser på Channel 7. Bare en papirlapp. Egen utgang med portal.
Lenger inne sjekker de oss, leser papirlappen. Begge ganger sier de bred eiiight ( 8 ). Sendes så rett til venstre ut uten å passere tollen..:lol:
Så man har null sjanse å komme på TV :(
Er mest imponert over hvordan plassen for å skrive ofte er omvendt proporsjonal med informasjonen de spør etter, spesielt i utviklingsland.
Det er få land som har så ren design som Singapore.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/8zwykwul5v0zic9/SIN_imm.jpg
Merkelig dette med Australia og SYD. To ganger de siste årene har vi kommet med TG F. Siste gang i fjor.
Det er en egen sluse på immigration for F ( muligens C også ). Begge ganger fikk vi IKKE det tollskjemaet vi ser på Channel 7. Bare en papirlapp. Egen utgang med portal.
Lenger inne sjekker de oss, leser papirlappen. Begge ganger sier de bred eiiight ( 8 ). Sendes så rett til venstre ut uten å passere tollen..[emoji38]
Så man har null sjanse å komme på TV :(Jeg kom med QR C SÅ aldri noen sluse for det. Hmmm
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk