PDA

View Full Version : JAK-42, IZJEVSK OG KALASHNIKOV


KnutW
12-10-2017, 16:10
DEL 1: MOT ØST

«You breakfast not included! You pay 600 Rubels! NOW!» sa den platinablond-blekede damen bak disken. Damen var selve personifiseringen av Di Derres Rumba med Gunn, på størrelse med en liten traktor og kretsmester i tunge ting som skal kastes langt. Den eneste forskjellen var at hun het Irina, ikke Gunn. Undertegnede, som har 106 kg fordelt på 1,95 meter turte ikke annet enn å bla opp 600 rubler. Cash kontant.

Utrolig hva man lar seg overtale til å bli med på. Det koker vel egentlig ned til den gamle lærdommen om at det er det man ikke gjør som man til slutt angrer mest på. Så da en bekjent i Nederland for noen uker siden ymtet frempå om å fly Jak-42 i Russland, var jeg ikke så veldig vond å overtale.
Jak-42 er en av flytypene som har stått høyt på "burde-vel-se-å-få-tatt-en-tur-før-den-forsvinner"-lista, men som det alltid har vært litt kronglete å få tatt en tur med. Det er få eller ingen europeiske selskaper utenfor ex-sovjet som har fløyet den og i de siste årene har bestanden begynt å bli utrydningstruet. Selv i Russland tynnes det raskt i rekkene av flybare individer. Jeg hadde nesten avskrevet den som en av dem det aldri ble noen tur med, men plutselig satt jeg på en Lufthansa Airbus på vei til Domodedovo-flyplassen i Moskva. Der ble det en natt på det lokale transitthotellet før en sen frokost til 600 rubler og ettermiddagsflyet til Izjevsk.

Izj-hva-for-noe sa du? Det sa jeg også da jeg fikk melding om å bestille en tur-retur Domodedovo - Izjevsk med Izjavia. Her måtte det googles, nederlenderen hadde gjort hjemmeleksa grundig på forhånd og jeg måtte hanke inn slakken. Izjavia var for inntil to uker siden totalt ukjent for meg og sant og si sto vel detaljkunnskapene om byen Isjevsk til strykkarakter de også.

Nuvel, der googles. Isjevsk er regionhovedstad i den like ukjente delrepublikken Udmurtia, ligger 1000 kilometer øst for Moskva og har omtrent like mange innbyggere som Oslo. Byen er hovedsete for det berømte eller beryktede -alt avhengig av hvilken side man står på i krigen- Kalashnikov firmaet. De har sågar et eget Kalashnikov-museum der man i tillegg til å se på utstillingene også kan få prøveskyte produktene. Vel og merke mot et vesentlig tillegg i inngangsbilletten. På grunn av Izjavias rutetabell og jobbens krav om tilstedeværelse ble det ikke tid til et besøk, men for våpeninteresserte er det sikkert noe som kan friste.

Izjavia er det lokale flyselskapet og altså en av de siste mulighetene til å få kjøpt en vanlig billett med Jak-42. De er også flyentusiast-vennlige nok til å ha Jak-42 som eneste jetfly-type, det betyr at det ikke er aktuelt med bytte av flytype på kort varsel. Perfekt!

Domodedovo-flyplassen er pusset opp og bygget ut de senere årene, den fremstår nå som ganske ok. Interiørarkitekten har riktignok hatt en fetisj for romerske søyler, noe som gjør butikkområdet i andreetasjen litt komisk sett med vestlige øyne, men russerne har jo sansen for pompøs arkitektur. Det var sågar store -og rene(!)- vinduer som ga prima muligheter for fotografering. Serveringstilbudene var heller ikke så verst, alt i alt en grei plass å tilbringe noen timer før avgang med rute I8 306 til Izjevsk, passende nok fra utgang 42.

Jak-42 er sovjetisk. På godt og vondt. Den starter helt sikkert uten problemer i 70 kuldegrader og takser ut gjennom én meter nysnø for å ta av på en tundrabane i Sibir uten å protestere. Litt småtøff å se på er den også. På den annen side er inngangsdøren rundt 1,50 høy, det drypper kondens fra taket, forskjellen på motorenes støynivå inni og utenfor flyet er ubetydelig og varmeanlegget har en hovedbryter med to stillinger: av og på.
Aircondition tror jeg designeren må ha ansett som vestlig imperialistisk dekadenes og utelot derfor den detaljen. Skikkelige førsteklasse-seter ble derimot ansett som rett og rimelig når man betaler fire- femgangern av økonomiklasseprisen og åtte gode, brede seter er satt inn i forreste kabin.

Baki hos almuen er det langt mer kummerlig, her er det gamle kommunistiske slagordet om samhold og forbrødring tatt på alvor og komforten er deretter. Setene i seg selv er ok, men de står fryktelig tett sammen. Man får god kontakt med naboen enten man vil eller ikke.

Jeg oppdaget et par eksempler på sovjetisk konstruksjonsteknikk da jeg kom på plass i setet. Kikket jeg rett opp var det en glippe mellom interiøret i taket og veggen, der oppe så man spant, nagler og skruer. Det så igrunnen ut til å være ganske profft utført, har sett atskillig være på sovjetiske fly. Ute på vingen stakk det opp en liten svart og hvit metallpinne. Det var rett og slett en visuell back-up indikasjon på at understellet var nede og låst. Hjul nede = pinne opp, og omvendt. Basic, men det funker. Ingen lamper eller sikringer som svikter og sender et distrahert crew i myra, ref EA401.

KnutW
12-10-2017, 16:59
DEL 2: TUR/RETUR IZJEVSK

100 av de 104 setene (8+96) var belagt da vi pushet 13 minutter før rutetiden. Oppstart var en relativt rask affære og i god russisk tradisjon kastet man ikke bort tiden på taksebanen. Rolling take-off på RWY 32R, ca 25 sekunder på 1200 meter fra "power set" til "rotate" -eller hva de nå sier på russisk- og 250 km/t er vel omtrent som på de fleste andre fly av samme størrelse. Take-off medførte at flyet kom seg i luften, men ikke så veldig mye mer enn det til å begynne med. De som eventuelt hadde kjentfolk i toppetasjen på boligblokkene rundt Domodedovo ville nok kunne se om de var hjemme eller ikke. Ikke gikk det så fryktelig fort forover heller, til tross for at støynivået på de tre Lotarev'ene tydet på at det ble jobbet iherdig med saken.

Etter 23 minutter kom vi opp på marsjhøyde 29000 fot og de fire flyvertinnene begynte med serveringen. Først var det en runde med drikke, valget sto mellom mineralvann, tomat- eller appelsinjuice. Jeg sto over første runde. I neste runde kom de rundt med Izjavias forundringspakke som inneholdt et rundstykke, som ikke smakte så halvgæernt, plastkniv og ditto gaffel, ost og et pappkrus. Boksen inneholdt også en tepose samt buljong og kaffe i pulverform. På flyvertinnenes tredje runde fikk jeg et spørsmål på russisk som jeg ikke skjønte et kvekk av, men besvarte med et høflig nikk og "Da". Dermed dukket det opp et beger med biff og ris. Dog uten saus og grønnsaker. Kanskje like greit, russerne har aldri fått helt taket på dette med matlaging.

De hadde derimot virkelig fått dreisen på kaffekannene. Dette var imponerende saker, se vedlagte bilde. De så ut til å være av samme type som man ser henge over bålet i gamle Westernfilmer. Det var dog bare varmtvann i kanna og man kunne dermed velge hvilken av de tre mulighetene for varm drikke man ville ha. Da maten var spist og tomgodset ryddet unna tok det en halvtimes tid før vi begynte på en tilsynelatende raskt nedstigning. Jeg vil ikke tro at trafikken rundt Izjevsk byr på de store problemene for flykontrollen og vi foretok en ganske rettlinjet innflyging til bane 01. Her merket man forskjellen på Jak-42 i forhold til vestlige fly. Først kom hjulene ut. Når farten etter et par minutter var tilstrekkelig redusert ble først flaps og så slats felt ut. Landingen var bestemt, men ikke hard.

Jak-42 har ikke motorrevers og bremseklosser koster tydeligvis mer enn drivstoff i Izjevsk. Vi rullet med moderat bremsing helt til enden av den 2500 meter lange banen før vi snudde og takset hele veien tilbake til terminalen i den andre enden. Lotarev'ene bråker mer under taksing enn på høyere turtall. De har en infernalsk høy hvinelyd som nesten var plagsom. Men samtidig litt kult og en del av opplevelsen!

På grunn av trangboddheten på økonomiklasse ble reisefølget og jeg raskt enige om at en forbedring av standarden på returen måtte ordnes. Det var to alternativer, enten å kjøpe en oppgradering til businessklasse eller få reservert et sete ved en av nødutgangene.
Vi undersøkte saken umiddelbart etter ankomst. Damene i skranken snakket enda mindre engelsk enn vi snakket russisk, men det kom frem at dersom vi ville kjøpe en oppgradering der og da kostet det 16000 rubler, ca 2200 kroner. I meste laget for en tur på halvannen time syntes vi. Derimot solgte de oppgradering rett før avgang til bare 5000 rubler dersom de hadde ledige seter. Seter ved nødutgangen var i utgangspunktet gratis, men dette måtte vente til vi sjekket inn dagen etter, flyet var fullbooket. Vi slo oss til ro med det og klarte å prute en taxi ned til det dobbelte av normal pris etter lange forhandlinger med sjåføren.

Izjevsk var som de fleste andre russiske byer, mye grå betong og litt stusslig. En nyrestaurert katedral livet opp litt i bybildet og endel av de gamle trehusene i laftet tømmer var også bevart. Reisefølget og jeg tok oss en liten spasertur i kvartalene rundt hotellet for å se om vi kunne finne noe som fristet av spisesteder. Utvalget var både beskjedent og lite fristende. Etter en halvtimes tid resignerte vi og begynte å gå tilbake mot hotellet for å ta middagen der. Da kom vi ved en ren tilfeldighet forbi det som må ha vært Izjevsk beste og mest trendy restaurant. Her var det koselig stemning, trivelig interiør og god mat. Bakdelen var at gjennomsnittsalderen på gjestene ble fordoblet da vi to satte oss ned…

Nuvel, maten var god og regningen på 350 kr. per person slett ikke avskrekkende. Restaurant Pare på Krasnogeroyskaya gaten kan anbefales hvis noen mot formodning er på jakt etter bra spisesteder i Izhevsk. (@robertaas..?)

Neste formiddag viste det seg at returen til Moskva ikke var helt fullbooket likevel og vi fikk plasser ved bakerste nødutgang, rett over vingen. Her var det ganske grei benplass, men det var fremdeles like trangt sideveis. På mitt boardingkort sto det sete 14D, noe jeg regnet med betød sete ved midtgangen i en 3+3 konfigurasjon. Njet. Bokstavene var selvsagt på kyrillisk, og det kyrilliske alfabetet går A, B, V, G, D, E (uttales je)... slik at D-setet dermed er i midten på treseteren på høyre side. Reisefølget fikk 14E som da ble vindusplassen. Bokstaven C eksisterer ikke på kyrillisk og F kommer bak U. Returen til Moskva gikk med akkurat samme fly som dagen før, RA-42379.

Håpet om at det ikke kom noen i nabosetet ble fort gjort til skamme. Det betød at jeg i midtsetet ble skvisa fra begge sider, reisefølget er en røslig kar og russeren ved midtgangen var ikke liten han heller. Selve flyturen forløp omtrent som dagen før bortsett fra at piloten var røffere på kontrollene. Flyvertinnene, som hadde begynt serveringen før vi levlet av på 28000 fot, var et kort øyeblikk nesten vektløse i den brå overgangsfasen. Men Veronika og Anastasia så ikke ut til å la seg affisere nevneverdig av manøvreringen. De hadde vel fløyet med denne fyren før og visste hva som kunne forventes.

Selve flyet fremsto som velholdt, rent og pent. Det hadde heller ikke den typiske lukten som ofte følger gamle sovjetiske fly. Toalettet bød på et par overraskelser. For det første var det særdeles rent, og setet var i ekte treverk! I tillegg var det første gang jeg har sett en ordentlig skobørste og skokrem på dohylla i et fly. Her snakker vi ikke om de små fislegreiene man får i diverse amenity kits, dette var ekte vare. At man i prosessen sikkert søler svart skokrem på setet og vasken er vel slikt som russerne anser som en del av "passasjeropplevelsen".

Du vet også du er i Russland når flyvertinnen etter å ha ryddet bort avfall og rester fra serveringen går rundt med en ekte sopelime for å børste vekk rusk og rask fra gulvet i pantryet.

Vi kom oss greit tilbake til Domodedovo, der jeg hadde relativt kort tid før Lufthansa skulle ta meg med tilbake til vesten. Helt fra jeg bestilte turen hadde jeg en ørliten mistanke om at dette kanskje ikke skulle holde. Jeg hadde nemlig ikke altfor høye forventninger til Izjavias evne til punktlig ankomst. Og Lufthansa går vel når de skal?

Njet. Det skulle vise seg at det var Izjavia som begge veier leverte særdeles punktlige avganger og ankomster, Fritzen sviktet. LH var over én time forsinket ut fra DME, da sier det seg selv at en forbindelse på 45 minutter i München ikke holder. Til Lufthansas forsvar hadde de en særdeles serviceinnstilt og oppegående supervisor som enkelt og greit ordnet med re-routing via Frankfurt.

Så hjem kom man, én flytype rikere “i boka”.

Someone
12-10-2017, 17:25
Takk for rapporten, både flytype og destinasjon her er jo mildt sagt eksotisk

VC-10
12-10-2017, 19:29
Fantastisk rapport - takk for den, dette burde man nesten prøve

Sent fra min G8231 via Tapatalk

TriStar
12-10-2017, 22:04
Suveren rapport, mange takk!

Bergern
13-10-2017, 01:50
Brillefin rapport fra spennende reise. Meget underholdende og velskrevet.
Tusen takk for at du tar deg bryet og deler :)

RJon
13-10-2017, 06:50
Flottflott rapport! :-)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Hypern
13-10-2017, 12:06
Haha nydelig - eneste jeg har tatt av russisk fly var Air Koryo - men det flyet var nytt i 2007. Vet ikke om jeg hadde turt annen skrapmetall. ^_^

jb1
13-10-2017, 12:07
Ett ord om flyinteressen: Dedikasjon!

KnutW
13-10-2017, 16:18
Vet ikke om jeg hadde turt annen skrapmetall.

Skrapmetall? Riktignok ganske grovsnekra og litt røff i kantene, men dette funker! Stort sett.

LN-JON
16-10-2017, 13:38
Flott TR, Knut :-)

A-380
16-10-2017, 21:25
Takker for en flott rapport fra et sted jeg neppe hører om igjen

Yeager
16-10-2017, 22:37
Interessant og morsomt å lese!
Jeg fløy med Yak42 på Cuba (Air Cubana) fra Santiago de Cuba til Havana i 2009. Det var også en interessant opplevelse på flere måter. Tok dessverre ingen bilder den gang. Mener å huske at vi gikk ombord gjennom dør helt i bakenden, under toppmotoren.


Sent from my iPad using Tapatalk

KnutW
17-10-2017, 12:29
Mener å huske at vi gikk ombord gjennom dør helt i bakenden, under toppmotoren.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Det stemmer at Jak-42 har trapp bakerst. Den midtre motoren ligger rett over trappen, om servicelukene står åpne kan man faktisk se rett opp på den.

Å kalle den toppmotor blir egentlig litt feil, den er lavere plassert enn de to ytre motorene, men jeg skjønner hva du mener;)

Concorde
01-11-2017, 13:37
Deicing utstyret på Latvia Yak’en på Fornebu bestod av ett par slegger. Crewet klinte til kropp og vinge så fløy de avgårde[emoji13]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Blubird
19-11-2017, 13:37
Herligste lesning på lengre tid. :lol: