PDA

View Full Version : Trangt i Molde


FL002
02-10-2017, 10:56
Det ble litt vel trangt på Årø i dag ved 09:20 tiden. Wideroe og SAS hadde begge dyttet da NAS landet. Til tross for at begge så ut som de var klare til å taxe, så mente Norwegian kapteinen tydeligvis at han hadde forkjørsrett. Han presset seg forbi Wideroe med svært liten klaring, med venstre motor hengende rett over et av skiltene og venstrehjulet bare et par håndsbredder fra lysene. Det så ut som han hadde et par meter å gå på SAS, men det må ha vært en hel del mindre enn det som er standard.
Det er vel umulig å se fra cockpit hvor hjulene var ift taxebanelysene og motoren ift skiltet, så bare flaks at det gikk bra.
Hva var det han tenkte?

Lowandslow
02-10-2017, 11:19
Hvor stod du når du så dette? Vet du at Sas og wf var klare til å taxe? Hvordan kan du si ar det bare var flaks at det gikk bra? Lyttet du til atc så det er hold i påstandene dine?
Hva er poenget med innlegget ditt?

Field in sight
02-10-2017, 14:12
Lyttet du til atc så det er hold i påstandene dine?
Molde har AFIS... Da er det informasjon fra tårnet, hvor pilotene selv bestemmer og avgjør hva som er trygt.

Når det er sagt, er jeg 100% enig i ditt poeng at det er umulig å si hva som faktisk har skjedd uten å ha lyttet på frekvensen. 99.9999999% sannsynlig at dette var kontrollert og etter avtale mellom alle involverte parter.

Lowandslow
02-10-2017, 14:21
Molde har AFIS... Da er det informasjon fra tårnet, hvor pilotene selv bestemmer og avgjør hva som er trygt.

Ja, klar over det. Burde presisert det. Selv om Molde afis opererer med en veldig annerledes fraseologi enn det alle andre afis plasser i landet gjør.

Poenget var vel mest om han lyttet på frekvensen slik at han hadde grunnlag for å si at dette ikke var en planlagt manøver:)

FL002
02-10-2017, 14:54
99.9999999% sannsynlig for at dette var kontrollert og avtalt? Det er imponerende skråsikkert for en som hverken observerte hendelsen eller lyttet på frekvensen.

Man får vel selv gjøre seg opp en mening hva som er mest sannsynlig:
a) (som Fis foreslår) Tre flybesetninger synes det er en god idé at NAS klemmer seg inn et sted det er så trangt at NAS må plassere et hjul og en motor (som de ikke kan se fra cockpit) helt inntil et skilt og et par banelys.
b) WF og SAS synes det ville være lurt hvis NAS venter på rullebanen mens WF eller SAS taxer ut først og ned motsatt ende slik at det er god plass til alle, men i stedet kommer NAS durende inn på ramp´en uten varsel.

Alpha
02-10-2017, 14:59
Uten varsel? Er det anarki i Molde? Alle taxer rundt som dem selv vil? Ingen kontroll på takeoff og landing heller? Ser det ut som noenlunde klar bane er det bare å gi gass?

Mistenker at det finnes noen mennesker hvis jobb det er å koordinere disse flyene ;)

Martin
02-10-2017, 15:03
Uten varsel? Er det anarki i Molde? Alle taxer rundt som dem selv vil? Ingen kontroll på takeoff og landing heller? Ser det ut som noenlunde klar bane er det bare å gi gass?

Mistenker at det finnes noen mennesker hvis jobb det er å koordinere disse flyene ;)



Hvis Molde bare har AFIS så er der vel strengt tatt ikke det?

Eller har jeg misforstått forskjell mellom AFIS og «vanlig» tårn?

73H
02-10-2017, 15:16
99.9999999% sannsynlig for at dette var kontrollert og avtalt? Det er imponerende skråsikkert for en som hverken observerte hendelsen eller lyttet på frekvensen.

Man får vel selv gjøre seg opp en mening hva som er mest sannsynlig:
a) (som Fis foreslår) Tre flybesetninger synes det er en god idé at NAS klemmer seg inn et sted det er så trangt at NAS må plassere et hjul og en motor (som de ikke kan se fra cockpit) helt inntil et skilt og et par banelys.
b) WF og SAS synes det ville være lurt hvis NAS venter på rullebanen mens WF eller SAS taxer ut først og ned motsatt ende slik at det er god plass til alle, men i stedet kommer NAS durende inn på ramp´en uten varsel.


Synes egentlig det du beskriver som alternativ A høres ut som en helt vanlig dag i Molde :) forøvrig dukker det opp en factor X i regnestykket ditt - hvor nærmer er «helt inntil»...? 0 meter, 1 meter, 2 meter, 10 meter? Alt blir litt relativt når du kun tar med subjektive dimensjoner

Lowandslow
02-10-2017, 15:19
FL002: du har enda ikke fortalt oss hvor du observerte dette fra? Det kan jo gi oss en viss pekepinn på hvor nøyaktige dine avstandsvurderinger er.

Field in sight
02-10-2017, 16:46
Hvis Molde bare har AFIS så er der vel strengt tatt ikke det?

Eller har jeg misforstått forskjell mellom AFIS og «vanlig» tårn?
Molde har AFIS, som vil si at manøvreringsområdet og luftrommet i umiddelbar nærhet til flyplassen er per definisjon ukontrollert. Det som normalt er en CTR (kontrollsone) er i dette tilfellet en TIZ, som er luftromsklasse G*. G er ukontrollert, * betyr RMZ - altså påbudt å være på radio/frekvensen. Betjent med AFIS får trafikk trafikkinformasjon, i tillegg til formidling av klareringer for f.eks. rutefly som skal inn i kontrollert luftrom. Over Molde TIZ er det nemlig kontrollert luftrom. Der ligger Møre approach som kontrollerer inn/ut til Kristiansund, Molde, Ålesund og Ørsta/Volda.

MountainDew
02-10-2017, 16:58
Har du virkelig det fulle bildet? AFIS tårnet i Molde sier fra hvor vi skal taxe av banen. Sålenge de ikke har gitt noen restriksjoner, og pilotene er fornøyd med at det er nok plass, er det bare å taxe inn på parkering. Det er lettere å bedømme avstander fra cockpit en fra kabinen.

Fokker-70
04-10-2017, 06:57
Det som kanskje blir påstått er at Molde trenger en større flyplass? [emoji13]


Sent from my iPhone using Tapatalk