LN-KGL
14-08-2006, 03:08
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/SK823.jpg
Da får vi begynne med første leg på rundturen, og siden vi skulle til England er det helt naturlig å legge første legen til Nederland og Amsterdam. Grunnen er helt enkel, Amsterdam har en mengde direkteflighter med lavprisselskaper til forskjellige flyplasser i England. Tidligere har vi benyttet bmibaby fra Birmingham, men denne gang ble det noe annet. Men hvordan kommer man seg greit og billig til Amsterdam? Da er det flere muligheter fra OSL, men selvsagt er SAS Braathens best! KLM får jeg ikke KOG ombord på og Sterling ankommer for sent på dagen/kvelden.
For meg var det å komme seg tidlig opp for å nå 12:55-avgangen til AMS - med frokost rett etter sju på morgenen. Min avgang var med Nettbuss fra Sætre til Røyken Stasjon kl. 08:37, og da hadde jeg unnagjort tolv minutter nedoverbakke for å komme til holdeplassen. På Røyken Stasjon ble det overgang til Spikkestad-Moss-toget som skulle bringe meg til Nasjonalteateret hvor andre deltaker (LN-KOG - reiseleder og sjåfør per eksellense) skulle møte meg på perrongen. Det var noen minutter mellom min ankomst og vår avgang med Flytoget til OSL - og det var like så bra siden vi begge måtte opp trappa for å få tak billetter til Flytoget (kanskje det kunne vært noe å tenke på for NSB å også ha en kredittkortleser for Flytoget nede på perrongen?). I hvert fall kom vi oss avgårde til OSL, og underveis tikket det inn meldinger fra tredje deltaker (Fellowship) at han hadde ankommet med Flybussen rett etter kl. 10 og at han hadde full oversikt over interessante fly. Kvelden i forveien hadde jeg vært i kontakt ENGM RAMP for å få vite hvilke spesielle som kunne ventes, men tror du ikke mobilen til M konket ut (det fikk jeg vite i en SMS jeg fikk i England dagen etter) og jeg var uten forhåndsvarsel.
Innsjekkingen tok kun få minutter for oss alle tre, og tror du ikke vi fikk tildelt nødutgangsrekken (undrer om ikke noen på forumet kan takkes for det? ;) ). Siden det var så god tid til vår avgang, så bar det utenfor på rampen og flere fly ble avbildet bl.a. LN-WFO i nye farger. Nå ville de to eldste innenfor sikkerhetskontrollen, mens undertegnede ville fylle opp nikotinnivået en tanke mer. Det gjort, så bar det avsted gjennom sikkerhetskontroll, boarding pass-kontroll, tax free for å plukke opp en sigkartong, pakke Underberg (førstehjelp for dårlig mage) og fem ruller Smil. Da jeg ankom gate 45 ble det debrief fra Fellowship - Lufthansa CRJ900 på gate 39!
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/OSL/D-ACKC.jpg
Rundt 45 minutter før annonsert avgang ankom vårt fly gaten, og det var ikke bare passasjerer som gikk av flyet - også hele mannskapet gjorde det. Med andre ord ble det en helt ny besetning for vår flight og de gikk om bord før noen av skrankepersonalet kom. Rundt 20 minutter før avgang ble også skranken bemannet, og da gikk KOG til verket. Kronen på verket var at Fellowships boarding pass ble påtegnet 0C, men dette hadde virkning før vi hadde kommet på nesten FL (det var varslet en del hull i luften under stigning). Da er det vel også på tide å takke en annen forumdeltaker her så meget for hjelpen med å overraske vår flyinteresserte venn. Vel nede på bakken i Amsterdam var det bare ørene som forhindret at smilet gikk helt rundt.
Vi som satt igjen fikk så en exit row treseter på deling, og utenom det ble vi utsatt for spesielt god behandling av kabinpersonalet. En etter en kom de bortom for å slå av en prat, og junior CA lurte fælt på hva vi var for noen. Vi sa som sant var at vi var flyinteresserte på tur og at vi ville ende opp i Nord-England ut på kvelden. Da kom det frem at junior hadde en fortid som student i området, og forslagene om hva vi måtte se bare fosset på. Det ble også tid til å nyte en god G&T mellom fotograferingen ut av vinduet (jeg sa vel ikke at det var jeg som vant trekningen om vindussetet). KOG fikk som vanlig en liten blund på øyet og denne gang var han faktisk lydløs ;). En time og 45 minutter etter at hadde løyst tamp på OSL, var vi parkert på gaten på AMS etter å ha landet på rullebane 27 (Buitenveldertbaan). De tre smilende musketerer var de siste av flyet ledsaget av lykkeønskninger fra kabinfolket, og i følge den gode Granlundske tradisjon ble det sild med tilbehør underveis inn til baggage claim. Vi vestlendinger regner oss som eksperter på sild, og jeg må medgi at den saltsilden vi fikk var fantastisk god - trolig den beste jeg har smakt til nå i mine 45 år. En annen ting vi vestlendinger er gode til er å være fortropp eller var det nikotinsuget som gjorde det - ikke vet jeg, men etter en sigarett fant jeg bagasjebelte 12 som første mann og der kom akkurat min koffert ut. Etter at KOG ble SMSet at det var belte 12 som gjaldt, kom prompte svar "Plukk av bagasjen Abdullah!".
Nå får vi slutte her - neste del kommer til å omhandle sprint og marathon på AMS observation deck - kanskje også med litt flere bilder.
Da får vi begynne med første leg på rundturen, og siden vi skulle til England er det helt naturlig å legge første legen til Nederland og Amsterdam. Grunnen er helt enkel, Amsterdam har en mengde direkteflighter med lavprisselskaper til forskjellige flyplasser i England. Tidligere har vi benyttet bmibaby fra Birmingham, men denne gang ble det noe annet. Men hvordan kommer man seg greit og billig til Amsterdam? Da er det flere muligheter fra OSL, men selvsagt er SAS Braathens best! KLM får jeg ikke KOG ombord på og Sterling ankommer for sent på dagen/kvelden.
For meg var det å komme seg tidlig opp for å nå 12:55-avgangen til AMS - med frokost rett etter sju på morgenen. Min avgang var med Nettbuss fra Sætre til Røyken Stasjon kl. 08:37, og da hadde jeg unnagjort tolv minutter nedoverbakke for å komme til holdeplassen. På Røyken Stasjon ble det overgang til Spikkestad-Moss-toget som skulle bringe meg til Nasjonalteateret hvor andre deltaker (LN-KOG - reiseleder og sjåfør per eksellense) skulle møte meg på perrongen. Det var noen minutter mellom min ankomst og vår avgang med Flytoget til OSL - og det var like så bra siden vi begge måtte opp trappa for å få tak billetter til Flytoget (kanskje det kunne vært noe å tenke på for NSB å også ha en kredittkortleser for Flytoget nede på perrongen?). I hvert fall kom vi oss avgårde til OSL, og underveis tikket det inn meldinger fra tredje deltaker (Fellowship) at han hadde ankommet med Flybussen rett etter kl. 10 og at han hadde full oversikt over interessante fly. Kvelden i forveien hadde jeg vært i kontakt ENGM RAMP for å få vite hvilke spesielle som kunne ventes, men tror du ikke mobilen til M konket ut (det fikk jeg vite i en SMS jeg fikk i England dagen etter) og jeg var uten forhåndsvarsel.
Innsjekkingen tok kun få minutter for oss alle tre, og tror du ikke vi fikk tildelt nødutgangsrekken (undrer om ikke noen på forumet kan takkes for det? ;) ). Siden det var så god tid til vår avgang, så bar det utenfor på rampen og flere fly ble avbildet bl.a. LN-WFO i nye farger. Nå ville de to eldste innenfor sikkerhetskontrollen, mens undertegnede ville fylle opp nikotinnivået en tanke mer. Det gjort, så bar det avsted gjennom sikkerhetskontroll, boarding pass-kontroll, tax free for å plukke opp en sigkartong, pakke Underberg (førstehjelp for dårlig mage) og fem ruller Smil. Da jeg ankom gate 45 ble det debrief fra Fellowship - Lufthansa CRJ900 på gate 39!
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/OSL/D-ACKC.jpg
Rundt 45 minutter før annonsert avgang ankom vårt fly gaten, og det var ikke bare passasjerer som gikk av flyet - også hele mannskapet gjorde det. Med andre ord ble det en helt ny besetning for vår flight og de gikk om bord før noen av skrankepersonalet kom. Rundt 20 minutter før avgang ble også skranken bemannet, og da gikk KOG til verket. Kronen på verket var at Fellowships boarding pass ble påtegnet 0C, men dette hadde virkning før vi hadde kommet på nesten FL (det var varslet en del hull i luften under stigning). Da er det vel også på tide å takke en annen forumdeltaker her så meget for hjelpen med å overraske vår flyinteresserte venn. Vel nede på bakken i Amsterdam var det bare ørene som forhindret at smilet gikk helt rundt.
Vi som satt igjen fikk så en exit row treseter på deling, og utenom det ble vi utsatt for spesielt god behandling av kabinpersonalet. En etter en kom de bortom for å slå av en prat, og junior CA lurte fælt på hva vi var for noen. Vi sa som sant var at vi var flyinteresserte på tur og at vi ville ende opp i Nord-England ut på kvelden. Da kom det frem at junior hadde en fortid som student i området, og forslagene om hva vi måtte se bare fosset på. Det ble også tid til å nyte en god G&T mellom fotograferingen ut av vinduet (jeg sa vel ikke at det var jeg som vant trekningen om vindussetet). KOG fikk som vanlig en liten blund på øyet og denne gang var han faktisk lydløs ;). En time og 45 minutter etter at hadde løyst tamp på OSL, var vi parkert på gaten på AMS etter å ha landet på rullebane 27 (Buitenveldertbaan). De tre smilende musketerer var de siste av flyet ledsaget av lykkeønskninger fra kabinfolket, og i følge den gode Granlundske tradisjon ble det sild med tilbehør underveis inn til baggage claim. Vi vestlendinger regner oss som eksperter på sild, og jeg må medgi at den saltsilden vi fikk var fantastisk god - trolig den beste jeg har smakt til nå i mine 45 år. En annen ting vi vestlendinger er gode til er å være fortropp eller var det nikotinsuget som gjorde det - ikke vet jeg, men etter en sigarett fant jeg bagasjebelte 12 som første mann og der kom akkurat min koffert ut. Etter at KOG ble SMSet at det var belte 12 som gjaldt, kom prompte svar "Plukk av bagasjen Abdullah!".
Nå får vi slutte her - neste del kommer til å omhandle sprint og marathon på AMS observation deck - kanskje også med litt flere bilder.