View Full Version : Traust og forutsigbart trenger ikke være negativt - LH-F
Dag Viking
14-09-2017, 03:03
Liten fantasi fra denne kanten, så turer i vei som så mange ganger før. Litt reise-erfaring har jeg, så valgte meg ut reiserute og flightnr for at reisen skulle bli akkurat slik som jeg liker den. De flytypene jeg liker, de avgangstidene jeg liker og akkurat så lange mellomlandinger som jeg liker.
Det blir veldig mange bilder, og litt tekst, akkurat slik som jeg pleier.
Reisen startet tidlig en morgen litt vest for Oslo med at taxi ikke kom til bestilt tidspunkt. Litt slakk har jeg i programmet, så når flytoget også var forsinket hadde jeg faktisk tid til et lite bilde på perrongen. Siste bilde av store trille fortsatt intakt, mer om det senere.
https://farm5.staticflickr.com/4360/37022352676_32ca846085_z.jpg
Flytoget var ikke så mye forsinket, og på Skøyen ble det uansett buss for tog. Heldigvis var dette en lørdag, og såpass tidlig at vi ankom OSL før buss-for-tog-rute. Dette var ganske fånyttes, for på E-6 nordover oppdaget jeg dette.
https://farm5.staticflickr.com/4430/36375679424_160394dd16_z.jpg
Siden selskapet så fint opplyser om mine rettigheter som passasjer, måtte jo dette utnyttes. Det holdt til ca 89% frokost.
https://farm5.staticflickr.com/4386/36814779880_d44697ced6_b.jpg
Deretter ble det en lang tur i loungen for å nyte maten
https://farm5.staticflickr.com/4410/36375680284_7560966055_z.jpg
Deretter ble det en flytur som for min del inneholdt litt soving og en cola.
Vel framme i MUC ble jeg møtt av dette skiltet. Tydeligvis dårlig forarbeid av meg, siden det kom som julekvelden på kjerringa
https://farm5.staticflickr.com/4338/37022356136_d00d194ae3_z.jpg
Da ble det limo shuttle (eller maxitaxi med stjerne i grillen på godt norsk)
https://farm5.staticflickr.com/4378/36375682194_c2f8778b33_c.jpg
Jeg var egentlig både nysgjerrig og spent, siden jeg ikke engang visste at det fantes en lounge i den andre piren. Har aldri sett det nevnt eller tatt bilde av i trip rapporter. Den vanlige loungen kan ofte bli litt trang før ettermiddagsrushet ut av MUC rundt kl 15, så jeg håpet at denne ville være litt større og luftigere.
https://farm5.staticflickr.com/4381/37212633585_ec7e18e7a9_c.jpg
Man kan jo si….
https://farm5.staticflickr.com/4418/36814783920_ca8c7b02f0_c.jpg
at det
https://farm5.staticflickr.com/4414/36375685634_09eb225826_c.jpg
var den….
https://farm5.staticflickr.com/4369/36814787590_a8db277762_c.jpg
definitivt…
https://farm5.staticflickr.com/4374/36375688484_d66d27502f_c.jpg
Er den nesten like stor som FCT??
https://farm5.staticflickr.com/4332/36398196973_1d372f8c6d_c.jpg
Det virker slik. Sikkert 4 ganger så stort som spiseområdet i den andre loungen i MUC
https://farm5.staticflickr.com/4334/37040341162_3346a8ff56_c.jpg
Baren er nok en del mindre
https://farm5.staticflickr.com/4388/36814694710_041ab6c93d_c.jpg
Men utsikten og spesielt vindusflatene slår det meste
https://farm5.staticflickr.com/4417/37040344062_8f6e353655_c.jpg
Dag Viking
14-09-2017, 03:07
Dagens bilder av papirark med skrift på
https://farm5.staticflickr.com/4436/37022377916_1783e2223f_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4416/37022374266_bec8bc1712_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4437/37022377186_c3ee3c9720_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4392/37022379626_9948b0e916_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4425/37022381056_5359d92018_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4331/37022382556_ae9ac9d7cc_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4365/37022383806_a85acd84e2_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4366/36814807920_c5d51be0f5_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4373/37022386546_94208c0b64_z.jpg
En liten titt på buffeten
https://farm5.staticflickr.com/4390/37022373466_e37de7ec74_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4331/36375707704_8dce5749a4_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4418/36375703824_d533bbd796_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4425/36375702524_2047852d6f_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4363/36375697534_bf46d6c8e7_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4440/36375693594_d530027032_c.jpg
Alt i alt en meget bra buffet, alt jeg smakte på var både lekkert og smakfullt. Har aldri helt skjønt meg på de som sier at cateringen er så mye bedre i Frankfurt, for dette var av minst like høy kvalitet.
Startet med litt småsnacks mens jeg ventet på varmmaten, helt ypperlig!
Drikke måtte bestilles, da min favoritt ikke lå i isbøtta. Pommery Cuvee Louise er muligens den beste champagnen jeg har smakt i en lounge
https://farm5.staticflickr.com/4361/36375589244_7c088d37f0_c.jpg
Samme høye kvalitet på hovedretten. Ba om å få smake på et par rødviner, men de var ikke gode i det hele tatt ( #jåle-alarm# rødvinen var romtemperert , noe jeg er allergisk mot ) Fy fy til Lufthansa, et vinskap koster jo bare et par tusen euro!
https://farm5.staticflickr.com/4346/37040334802_f057a75804_c.jpg
Avsluttet med dessert fra buffeten, som både var variert, lekker og deilig!
https://farm5.staticflickr.com/4344/36814691650_5b94c53173_c.jpg
Dag Viking
14-09-2017, 03:11
Så ble det en runde for å se litt på hva de hadde plassert ut på bordene i sofa-avdelingene
https://farm5.staticflickr.com/4415/37070240591_d9933d91f2_z.jpg
Imponerende!
https://farm5.staticflickr.com/4403/37040424142_bf8a1f4f0b_z.jpg
Og en liten rødvinsbar hvis noen synes det er for langt å gå 11 meter til den vanlige baren.
https://farm5.staticflickr.com/4396/37040429552_60e8f8151f_z.jpg
Terrassen måtte også prøves. Den ga skikkelig flashback til terrassen på TBIT, som virkelig er verdt et besøk.
https://farm5.staticflickr.com/4439/36398076683_6a118e5525_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4437/37070236281_0dca0c0027_c.jpg
Det ble også tid til en liten dusj, for å sjekke ut årets farge i bade-ender
https://farm5.staticflickr.com/4398/37022345526_6a492ff493_c.jpg
Og da var man av en eller annen grunn klar for mer mat. Hva er vel mer naturlig enn å proppe seg full før man skal ut og fly 10 timer på første klasse?
https://farm5.staticflickr.com/4348/36814770910_114fc6467b_c.jpg
Gaten lå tre minutter å gå fra loungen, men dessverre måtte man gjennom en passkontroll i selve terminalen. I Tyskland har de stort sett god kontroll på hvem som kan slippe unna å stå i kø, og denne dagen var intet unntak. Det hele tok 3 minutter. På veien kunne man se ned på resten av terminalen. Kunne ikke OSL vært litt mer slik??
https://farm5.staticflickr.com/4391/36814775310_825e7f72d7_c.jpg
Så var man fremme ved gaten. Muligens mitt favorittfly. Eller nr 2. Uansett veldig høyt oppe til å være laget i Europa.
https://farm5.staticflickr.com/4385/36375675924_487aa450a7_c.jpg
Dag Viking
14-09-2017, 23:25
Boarding smertefritt, omtrent først ombord. Hadde valgt 02A. Foretrekker rad 2, siden det er mindre støy fra galley og man er mer skjermet fra de andre passasjerene.
https://farm5.staticflickr.com/4347/36401274683_09f1dac3b2_c.jpg
Kabinen er åpen, lufting og i avslappende fargetoner. Klassisk og upretensiøst, men samtidig funksjonelt og privat nok i mine øyne.
https://farm5.staticflickr.com/4432/36378733524_4fafdef2d5_c.jpg
Alle fra OSL og muligens noen andre også, ble ombooket fra United sin tidlige flight til vår ettermiddagsflight, og vips var alle 8 seter tatt.
https://farm5.staticflickr.com/4339/36817922910_fd41259851_c.jpg
Velkomstdrink ble selvsagt servert, og det var ikke den som sto på vinlista.
https://farm5.staticflickr.com/4388/37073264641_f90dbbf036_c.jpg
Hadde sjekket vinlista på forhånd, og visste at den inneholdt en godbit, men dette var en hyggelig overraskelse. En smaksbombe av en champagne, og med en pris på 2000kr på polet er ikke dette noe de fleste drikker så mye av.
https://farm5.staticflickr.com/4414/36817910540_6e7d85922c_z.jpg
Vinliste og meny ble utdelt, og så slik ut
https://farm5.staticflickr.com/4353/37073518101_867b904576_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4390/36378971154_a78c47520a_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4335/37073521441_268a2d9426_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4379/36378972424_ca9aa8991f_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4333/36378970164_b65d3907c7_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4393/36379034784_b72dd27340_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4331/37043966762_5b4819a3b9_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4405/37043964342_bd1b13a8ce_z.jpg
Taxet ut i kø sammen med flere andre fly som skulle vestover, både Newark og Vancouver gikk samtidig.
https://farm5.staticflickr.com/4425/37215842285_db0bdb8e59_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4402/37043621192_9a066a972a_c.jpg
Dag Viking
14-09-2017, 23:27
Ting tok litt tid, det gikk faktisk 1 time fra jeg var ombord til vi tok av. Men det var det ingen grunn til å klage over, bare å nyte god drikke og god benplass.
Avgang i 346 er litt spesielt. Svak summing fra 4 RR motorer, og en klatrevinkel som er alt annet en bratt. Det minner litt om 343, men er ikke fullt så daff.
https://farm5.staticflickr.com/4364/36379110674_e621415722_c.jpg
30 minutter etter avgang på 26R var det klart for mer julebrus og amuse bouche.
https://farm5.staticflickr.com/4359/36401755073_ae86718afc_z.jpg
Deretter var det den svarte fiskerognen som måtte fortæres. Klarte ikke velge bort taittinger til fordel for vodka denne gangen
https://farm5.staticflickr.com/4375/37025877676_1200d49aa0_c.jpg
Greit med tre forretter for de med beslutningsvegring.
https://farm5.staticflickr.com/4341/36401768863_b49dc20349_c.jpg
Ba om vinsmaking til disse, og det var selvsagt ikke noe problem. Chablisen var som forventet gullegod, men spesielt til sashimi og mat med litt krydder var rieslingen det beste valget.
https://farm5.staticflickr.com/4398/37216227085_f42a1d5f17_c.jpg
Så ble det en litt klassisk tysk hovedrett, kjøtt med brun saus. Ble litt vinsmaking her også, men de tre (spansk, fransk, italiensk) var ikke minneverdige.
https://farm5.staticflickr.com/4392/37025892656_640388ce33_c.jpg
Enda mer mat, da var vi hele 2:30 etter avgang. Det hele gikk avslappende og bedagelig fremover, for mellom amuse bouche, rogn, forretter og hovedretter gikk det ganske nøyaktig 30 minutter mellom hver rett. Til dette fikk vi en deilig tysk beerenauslese.
https://farm5.staticflickr.com/4436/37025898976_bd360114f9_c.jpg
Ikke helt nivået til Swiss, men likevel good stuff
https://farm5.staticflickr.com/4346/37025903846_c867e280e3_c.jpg
Må innrømme at jeg var mer kvalm enn mett på dette tidspunktet, men alt for å gi en fyldig reiserapport!
https://farm5.staticflickr.com/4363/36379161374_7630ac4cac_c.jpg
Etter noen glass til med tørsteslukker ble det 4 timer under denne dyna
https://farm5.staticflickr.com/4382/36401817433_3b5910de72_c.jpg
Ba om sushi og mer riesling. Enten var jeg mett, eller så var jeg fyllesyk, for det var tungt å få ned. Eller kanskje sushien rett og slett ikke smakte så godt.
https://farm5.staticflickr.com/4411/37025933156_59bb437f5d_c.jpg
Melon og agurksuppe var noe bedre.
https://farm5.staticflickr.com/4393/37044152702_8fdd441c5c_c.jpg
Nærmer oss vindbyen etter knappe ti timer flytid
https://farm5.staticflickr.com/4375/37025820686_c31960865e_c.jpg
Deretter fulgte en lynkjapp immigrasjon, tog til terminal 1 og et par timer i Berghoff bar med noen gode IPA. Etter x antall glass med vin har godt øl en skikkelig forfriskende effekt.
Til slutt ble det en kort flight videre med United på 02F, som ikke er verdt flere ord enn dette. Landing ca 25 timer etter avreise hjemmefra.
Dagen etter ble det nok en flight med United, denne gang til bestemelsestedet. Mer om det litt senere.
Først må man vel ta en oppsummering av det som er verdt å fortelle om. Loungen i Munchen er superbra. Jeg har alltid likt FCL A i FRA siden den stort sett er tom, men denne var bedre på alle måter og hadde like få gjester. FCT kan gjerne være ganske full, og i tillegg er det litt ekstra stress på grunn av den lange veien å gå. Mulig at den nye loungen i MUC er den nest beste jeg noen gang har vært i, når man tar hensyn til faktorer som støynivå fra terminalen, dusj- og sove fasiliteter, buffet og ala carte mat, drikkemeny, utsikt og generell service. Alt var faktisk tipp topp (bortsett fra mangel på vinskap).
Ombord er det akkurat som forventet, dvs skikkelig bra. Seter og kabinen er velkjent, men den blir ikke mindre bra av den grunn. Servicen varm, rutinert og prikkfri. Selvsagt tar ting litt lenger tid når det er 8/8 enn 2/8, men tåler man. Maten er på vanlig lufthansamaner velsmakende og variert, uten å være jålete eller spektakulær. På drikkesiden tror jeg at de har ansatt nye innkjøpere hvis man sammenligner med LH-F rushet for 6 år siden, da alle fløy på DM og drakk «D». Taittinger Comtes og LP Grand Siecle er noe av det beste man får i luften i dag, uansett flyselskap. Punktum.
Jeg har høye forventinger når jeg flyr Lufthansa F, og de innfrir. Alltid. Og det står det respekt av.
Og forresten, jeg vet det er mye bilder, og mye bilder av ting jeg har postet bilder av tidligere. Men det er jo slik at man kan ikke alltid poste bilder av bare nye ting, så derfor blir det litt repetisjon.
Du verden, litt av et ete og drikke gilde der ombord.
Du skulle ha lagt ut før-og-etter bilde av deg selv:))
Jeg er også glad i mat og drikke, men blir mett før man er halvveis i et slikt måltid.
Fine bilder og delvis fyldig rapport, men mere detaljer på hvorfor UA ikke var bra..?
Djises, jeg er mett etter 3 fiskepinner og 1 potet, må ha mage på størrelse med en 50øring sammenlikned med deg :p
Hyggelig å se at LH F immer noch er tysk presisjonsarbeid på sitt beste :)
Hei,
Flott rapport!
Hvis MUC er nest beste loungen du har testet, hva er da den beste du har vært i?
La Premier på CDG, eller nye SWISS i Zurich?
Dag Viking
15-09-2017, 03:47
Djises, jeg er mett etter 3 fiskepinner og 1 potet, må ha mage på størrelse med en 50øring sammenlikned med deg :p
Hyggelig å se at LH F immer noch er tysk presisjonsarbeid på sitt beste :)
Hehe, påstår du at jeg har stor mage?
Ja, det var et etegilde, men det var spredd ut over mange timer. Baguetten på OSL var kl 07, ingen ting på flyet nedover, så var det en solid lunsj rundt kl 13, småsnacks kl 1440 og så middag fra kl 17 til 19. Spiser man sakte så er det utrolig hva man får plass til.
Hei,
Flott rapport!
Hvis MUC er nest beste loungen du har testet, hva er da den beste du har vært i?
La Premier på CDG, eller nye SWISS i Zurich?
Hei.
Det er nok La Premiere på CDG. Mulig jeg glorifiserer det, siden jeg trolig aldri kommer dit igjen. Ja, det kan kjøpes for penger, men når det er dyrt, gir "verdiløse" poeng og status hos skyteam ikke er aktuelt lenger, går jeg heller for å kjøpe 1.kl hos andre selskap.
Du verden, litt av et ete og drikke gilde der ombord.
Du skulle ha lagt ut før-og-etter bilde av deg selv:))
Jeg er også glad i mat og drikke, men blir mett før man er halvveis i et slikt måltid.
Fine bilder og delvis fyldig rapport, men mere detaljer på hvorfor UA ikke var bra..?
Bilder av meg selv passer da ikke på et sted som dette :D
Det var ikke det at United ikke var bra, men det var så lite å skrive om, på samme måte som Lufthansa mellom OSL og MUC heller ikke var nevnt. Etter 10 timer med høy komfort og evigvarende oppvartning er forskjellen rett og slett så stor at det uansett blir en liten nedtur. Men for all del, satt behagelig og fløy ca 1 time. Drakk to meget gode øl av denne typen og fikk forsyne meg av en snackbasket. Minner litt om SAS mellom Oslo og Bergen, bortsett fra at United har et større sete på 02F
https://farm5.staticflickr.com/4368/37090489621_23cd2fb3e5_z.jpg
Bizflyer
15-09-2017, 16:10
Ah! Super rapport! Håper du kommer med mer fra returen! Får meg til å glede meg til min egen tur på mandag i LH F....
Men ser at vinsortimentet er kraftig redusert nå i september. Albert Gratien champagne som "bare" koster 750 kr på polet, og dyreste hvitvin er priset til 175 kr.... De har dog en Barolo til 650 kr mens de 3 andre rødvinene koster under 200 kr. Det er litt snaut synes jeg når en tur/retur billett koster solide 95 000 kroner.....
Hei.
Det er nok La Premiere på CDG. Mulig jeg glorifiserer det, siden jeg trolig aldri kommer dit igjen. Ja, det kan kjøpes for penger, men når det er dyrt, gir "verdiløse" poeng og status hos skyteam ikke er aktuelt lenger, går jeg heller for å kjøpe 1.kl hos andre selskap.
Ja, har planlagt en tur til den loungen selv i nærmeste fremtid. Skal faste i en uke i forveien, siden maten ser ut til å være høydepunktet på den la premiere loungen.
Herlig lesning så langt :) Takk for at du deler. Hadde min første LH F opplevelse i august til Chicago, men med 748 fra FRA. Mulig jeg får dele noe fra den turen også. Jeg hadde også sushi som måltid nummer to, synes det smakte veldig bra!
Dag Viking
15-09-2017, 23:51
Ja, har planlagt en tur til den loungen selv i nærmeste fremtid. Skal faste i en uke i forveien, siden maten ser ut til å være høydepunktet på den la premiere loungen.
Bare å glede seg, regner med det blir rapport?
Ah! Super rapport! Håper du kommer med mer fra returen! Får meg til å glede meg til min egen tur på mandag i LH F....
Men ser at vinsortimentet er kraftig redusert nå i september. Albert Gratien champagne som "bare" koster 750 kr på polet, og dyreste hvitvin er priset til 175 kr.... De har dog en Barolo til 650 kr mens de 3 andre rødvinene koster under 200 kr. Det er litt snaut synes jeg når en tur/retur billett koster solide 95 000 kroner.....
Tror aldri jeg har smakt barolo i lufta, selv om det er min favoritt på bakken. Pga trykk og fuktighet så er det gjerne andre viner som er gode i lufta enn hjemme i stua.
Det er vel heller ikke slik at pris = kvalitet, men det kan være en indikasjon.
Når det gjelder champagne så virker det som om Air France og Lufthansa kjører mye variasjon, mens BA og Swiss holder seg til den samme år ut og år inn.
Dag Viking
15-09-2017, 23:53
Houston bød på mye godt øl
https://farm5.staticflickr.com/4414/37040426696_005c643afe_c.jpg
Og overraskende mye regn. Dette var heldigvis før både Harvey og Irma, veldig glad akkurat for det.
https://farm5.staticflickr.com/4410/37058863952_10a34e315d_b.jpg
Avreisen kom plutselig, og for å redusere jetlag ble det ikke dette flyet som har altfor tidlig avgang fra IAH
https://farm5.staticflickr.com/4380/37087958251_a9ee803604_z.jpg
I stedet ble det dette, som skulle rett nordover.
https://farm5.staticflickr.com/4341/37058893092_5606c28740_c.jpg
Det begynner virkelig å dra på årene, men det tar vel ennå noen år før United har gode erstattere. 767 har jo litt sjarm, jeg hadde min første tur fra FBU til EWR i juli 1989.
https://farm5.staticflickr.com/4380/36833087680_2c4ccfcc7f_z.jpg
Greit å få prøve Global First før den forsvinner også. Setet var uvant mykt, men absolutt behagelig. Havnet i 2K, som etter gardinen å dømme brukes som crew rest på lengre ruter
https://farm5.staticflickr.com/4436/37058900982_a7a85dde7e_z.jpg
Veldig lenge siden jeg har flydd 767, og jeg stusset på hvor smalt det er. Forskjellen er mer merkbar mellom 340 og 767, enn 777 og 340.
https://farm5.staticflickr.com/4407/37231092875_fa84bda6d0_c.jpg
Heldigvis var det bare tre i bredden, i en kabin som virker litt gammel, og litt «billig» når det gjelder materialvalg og farger.
https://farm5.staticflickr.com/4393/37058936032_c494848c2e_c.jpg
Mye mørk plast
https://farm5.staticflickr.com/4433/36416281793_7c6fa878ab_c.jpg
Høye vegger mellom setene gjør at kabinen føles trang
https://farm5.staticflickr.com/4389/37231109545_5706739918_c.jpg
Etter avgang ble det en skarp høyresving
https://farm5.staticflickr.com/4354/37231157285_d053f05a4e_c.jpg
Med god utsikt mot en flyplass som dekker et temmelig stort areal
https://farm5.staticflickr.com/4361/36833110460_c08b879730_c.jpg
Gode varme nøtter etter avgang er alltid velkommen. Tror jeg drakk cola til. Selv etter en stor bloody mary med bacon på toppen på Bush int, var formen sånn middels denne lørdag ettermiddagen.
https://farm5.staticflickr.com/4355/36416336543_43cb5bc646_c.jpg
Maten var skikkelig dårlig, jeg var sulten og slet med å spise opp. Overkokt pasta med noe saus inni faller sjelden i smak. Vinen var rød, og jeg takket nei til påfyll. Turen til Chicago tok like over 2 timer.
https://farm5.staticflickr.com/4371/37040466386_35e9a9a4d6_c.jpg
Bizflyer
15-09-2017, 23:57
Tror aldri jeg har smakt barolo i lufta, selv om det er min favoritt på bakken. Pga trykk og fuktighet så er det gjerne andre viner som er gode i lufta enn hjemme i stua.
Det er vel heller ikke slik at pris = kvalitet, men det kan være en indikasjon.
Når det gjelder champagne så virker det som om Air France og Lufthansa kjører mye variasjon, mens BA og Swiss holder seg til den samme år ut og år inn.
Nei, alle viner virker lettere i lufta enn på bakken. Sist gang med Lufthansa serverte de Tiganello. Den fallt helt gjennom. På bakken er den jo nydelig. Men det undrer meg jo litt at de ikke tar mer hensyn til det. Bordeaux viner er etter min mening også for lette for å få full uttelling i luften.
Er jo enig i at pris og kvalitet kan være så mangt. SQ har jo hatt suksess i alle år med å tilby både Dom P og Krug. Kan ikke si at jeg har hørt så mye klager på det.....
De to tidligere gangene jeg har flydd LH F var det Comtes des Tattinger (som er aldeles nydelig - ca 1500 kr på polet), den andre gangen var det Grand Siecel som jeg synes blir for tung egentlig. Jeg har det egentlig helt greit med vanlige non-vintage champagner. Synes de ofte er mye friskere enn 1000 kroners flaskene. Men flyr man first og har betalt i dyre dommer, kan man jo godt tillate seg å se på prisen (og kvalitet som forsvarer den), og hyle ut når de kjiper det ut med noe skvip. Eller hur?
Dag Viking
16-09-2017, 00:00
Men flyr man first og har betalt i dyre dommer, kan man jo godt tillate seg å se på prisen (og kvalitet som forsvarer den), og hyle ut når de kjiper det ut med noe skvip. Eller hur?
For så vidt enig i det. Men hadde jeg flydd langt med Lufthansa 1 gang i mnd foran gardinen, så tror jeg at jeg hadde satt større pris på variasjon enn at det nødvendigvis hadde vært min favoritt hver gang.
Smaken er som baken :D
Bizflyer
16-09-2017, 00:05
For så vidt enig i det. Men hadde jeg flydd langt med Lufthansa 1 gang i mnd foran gardinen, så tror jeg at jeg hadde satt større pris på variasjon enn at det nødvendigvis hadde vært min favoritt hver gang.
Smaken er som baken :D
Ja, hadde jeg flydd LH F 1 gang i måneden så kunne jeg godt være enig. Men hvem gjør vel det? Ikke det at jeg ville ha noe i mot det.
For noen år siden fløy jeg Asiana F fra FRA til ICN og vi var bare 2 i kabinen. Han andre fløy 1-2 x pr mnd på den ruten. 2 dager i ICN og så hjem igjen. Hadde fått seg en grei avtale på pris som gjorde at han kunne få Asiana F for samme pris som LH C. Greit valg......
Jeg tror vel at hvis du reiser så ofte er du ikke så interessert i verken mat eller drikke men vil heller bare bruke tiden på å sove.
Dag Viking
16-09-2017, 00:07
Ja, hadde jeg flydd LH F 1 gang i måneden så kunne jeg godt være enig. Men hvem gjør vel det? Ikke det at jeg ville ha noe i mot det.
For noen år siden fløy jeg Asiana F fra FRA til ICN og vi var bare 2 i kabinen. Han andre fløy 1-2 x pr mnd på den ruten. 2 dager i ICN og så hjem igjen. Hadde fått seg en grei avtale på pris som gjorde at han kunne få Asiana F for samme pris som LH C. Greit valg......
Jeg tror vel at hvis du reiser så ofte er du ikke så interessert i verken mat eller drikke men vil heller bare bruke tiden på å sove.
Det tror jeg også. Da jeg fløy med La Premiere var det med to ukependlere. De fløy bort mandag morgen og tilbake fra NY torsdag kveld. Champis før avgang, litt mat mens vi sto i kø for å ta av, og så soving frem til innflyging på CDG.
Dessuten har jeg en mistanke om at den største delen av inntektene i F kommer fra folk som flyr veldig ofte på langrutene. Enten på F, eller C som oppgraderes til F.
Dag Viking
17-09-2017, 19:05
Ankomst på O’Hare var heldigvis på rute, noe som ga god tid til å utforske den «nye» polaris loungen. Jeg hadde ikke lest meg opp på denne på forhånd, og ante ikke hva den hadde å by på. Gjett om jeg ble overrasket.
https://farm5.staticflickr.com/4406/37231400605_ce403a898f_c.jpg
Lekkert interiør
https://farm5.staticflickr.com/4357/37231421335_03d7930c4c_c.jpg
Flere forskjellige sittegrupper, båser, bar og restaurantbord
https://farm5.staticflickr.com/4390/36416513243_63b6e38db8_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4348/37059200922_d02a3187c1_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4339/36833327240_23e2f1046b_c.jpg
Utsikt hadde man også.
https://farm5.staticflickr.com/4336/37040878036_fd0e2a8475_c.jpg
Nydelig å sitte å se mot solnedgangen i vest, før en sen kveldsflight mot øst. Her nærmet klokka seg åtte på kvelden, og aktiviteten roet seg.
https://farm5.staticflickr.com/4383/37059328392_a8421d9d88_c.jpg
Utsikt mot baren, som selvfølgelig hadde tv med sport på. Jeg synes det er sjarmerende, og sitter gjerne i baren og ser på
https://farm5.staticflickr.com/4420/37059431152_e71f40a4dc_c.jpg
De få bordene i selve restaurantdelen. Det går selvsagt an å spise andre steder, spesielt hvis man spiser fra buffeten.
https://farm5.staticflickr.com/4440/36416725933_7be75341d7_c.jpg
Bordene var dekket på denne måten
https://farm5.staticflickr.com/4335/36394051404_d77d9cc236_c.jpg
Loungen har buffet med både varm og kald mat
https://farm5.staticflickr.com/4335/37059229422_78e6a706dc_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4435/37088352341_e183602a42_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4442/37059253182_505e1b26b4_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4412/37059601842_a61c376376_c.jpg
Og ikke minst en fin ala carte meny
https://farm5.staticflickr.com/4401/37059349032_8ca590b9d2_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4360/36416693213_6fb02d14bc_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4383/36833533340_e2c8854243_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4411/36416700833_de7ae5e5f4_z.jpg
Hvitvin, som jeg ikke rakk å prøve
https://farm5.staticflickr.com/4346/37088413731_ef0ea8f3a6_z.jpg
Dag Viking
17-09-2017, 19:06
Hoppet over disse også, selv om de hadde både Moet og gul enke
https://farm5.staticflickr.com/4367/36833419950_73f6787103_z.jpg
En meget imponerende rødvinliste, Duckhorn Pinot Noir smakte jeg forrige gang jeg var i USA, så den visste jeg var en innertier. The Prisoner og Jewell Pinot ble også testet, og jeg ble skikkelig imponert. Kanskje ikke så rart når man ser på prisen av disse vinene, de ligger på 300-500kr i USA. Det som også var verdt å legge merke til var at flaskene sto i vinskap, og dermed ble servert med perfekt temperatur.
https://farm5.staticflickr.com/4347/37059305882_2a467d8028_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4402/37040923316_3559198ab0_z.jpg
Og slik så det ut når jeg kjørte den gjennom vinliste-funksjonen i vivino. Noe forvirrende, men hvis man kun ser på tallene ved siden av tittelen på vinen, er det et godt verktøy.
https://farm5.staticflickr.com/4353/37040946396_97e5dba425_z.jpg
Øl, bra utvalg både på flaske og fat.
https://farm5.staticflickr.com/4365/37041183386_2e7940fff5_z.jpg
Ikke Lufthansanivå på dette, men jeg drikker lite av slikt uansett
https://farm5.staticflickr.com/4333/36833750450_09e7654d7d_z.jpg
Mer sprit
https://farm5.staticflickr.com/4385/37231740725_d49afdc165_z.jpg
Og enda mer. Beklager fargen på bildene, men det var litt spesiell belysning noen steder i loungen.
https://farm5.staticflickr.com/4419/37231721505_7513dd756f_z.jpg
Perfekt størrelse på denne porsjonen, det var ikke lenge til avgang og greit med litt plass til maten ombord. På en sen kveldsflight kommer rettene på rekke og rad, så da blir man fort mett hvis man har spist mye i loungen på forhånd.
https://farm5.staticflickr.com/4340/37059451552_3165711f0a_c.jpg
Flott og saftig kjøtt med god smak.
https://farm5.staticflickr.com/4366/37041043986_6f9b7a0e02_c.jpg
Jeg hadde hørt lite eller ingenting om polaris på forhånd, men jeg må si meg mektig imponert. Spesielt vin, men også mat, holdt et skikkelig bra nivå. Denne loungen, selv om den er både for 1. og business-passasjerer, er den flotteste jeg har vært i i USA. Den slår f.eks. *A first loungen på TBIT på LAX ganske klart. Kanskje Lufthansa sin 3. etasje på JFK er bedre, men den har jeg ikke vært.
Neste gang jeg flyr Lufthansa fra USA, så skal jeg prøve å få avreise fra ORD, for dette var virkelig verdt et besøk. Loungene i T5 er vel ikke noe å rope hurra for heller, så det er kun med UA og LH man kommer inn i polarisloungen.
Litt før kl 21 kom dama fra Lufthansa for å hente de som skulle være med flighten til MUC. Loungen stenger dessverre kl 21, så jeg som skulle med en senere flight måtte tilbringe en liten time i United sin Club i den andre piren. Lite å bite i, men et fint utvalg av kjøpe-øl hadde de på fat.
https://farm5.staticflickr.com/4417/36394169454_531ee1b2b9_c.jpg
MountainDew
22-09-2017, 17:34
Topp rapport som alltid fra deg :up:
Dag Viking
25-09-2017, 12:06
Rundt 40 minutter før avgang ble jeg hentet og plassert bak disken, innom sperringene ved gaten. De beklaget selvsagt at jeg ble hentet før flyet var klart, men jeg kunne ikke irritert meg mindre.
https://farm5.staticflickr.com/4380/36393786304_b3057caab0_z.jpg
Å komme ombord dette flyet sent på kvelden er noe av det flotteste jeg kan tenke meg, alt er bare perfekt. Lyset, stemningen, velkomstdrinken og det at man faktisk ankommer destinasjonen før pilotene.
https://farm5.staticflickr.com/4404/36417011643_91c89df70a_c.jpg
Det ser ganske annerledes ut om kvelden enn om dagen, så jeg ble litt overrasket
https://farm5.staticflickr.com/4401/37059678972_0fb97b1a08_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4396/37088754911_58585c67b8_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4347/37088790331_05c1b86156_c.jpg
Mitt hjem de neste 8 timene. Med kun 3/8 vet man at det blir en perfekt flight
https://farm5.staticflickr.com/4375/36394310334_50bc5d952f_c.jpg
Bordet i midten er også litt spesielt
https://farm5.staticflickr.com/4389/36833836280_3d23a285b9_c.jpg
Samme julebrus som på utreisen
https://farm5.staticflickr.com/4341/36394323014_f639f1661f_c.jpg
Denne gangen hadde de fått et løst tillegg til vinlista
https://farm5.staticflickr.com/4355/37041317676_00638efa7c_z.jpg
Ikke lenge etterpå var det på tide å fylle opp igjen. Klassisk, med etikett vendt mot passasjeren!
https://farm5.staticflickr.com/4430/37059739502_7743bc2f62_c.jpg
Boarding var så tidlig som 20 minutter før avgangstid, men det var først 25 minutter etter oppsatt avgangstid at vi trilla i vei mot rullebanen. Her krysser vi en motorvei, noe som er ganske morsomt med en jumbojet
https://farm5.staticflickr.com/4349/36416954303_158f258406_c.jpg
Dag Viking
25-09-2017, 12:09
En liten apetittvekker ble servert ikke så lenge etter avgang
https://farm5.staticflickr.com/4373/36852523650_6bea5f2698_c.jpg
Så var det selvsagt kaviar. Men hva er det jeg ser? Tomt for rose? Flyvertinnen beklaget på det sterkeste, den var så populær og nå hadde de bare Grand Siecle igjen. Syntes det var helt greit, den er noe friskere og forandring fryder som regel. Synd de ikke hadde flere typer ombord, jeg hadde gjerne bedt om champagnesmaking og prøvd alt de hadde. De kom med påfyll av kaviar, og var skikkelig rause.
https://farm5.staticflickr.com/4347/36413029454_550cc5bf0b_c.jpg
Så ble forrettene satt frem så vi kunne få litt vann i munnen
https://farm5.staticflickr.com/4358/37108125901_20d527c237_z.jpg
De var i vante lufthansa-stil gode, men inneholdt noen litt rare smakskombinasjoner. Husker ikke hva jeg drakk, men mistenker Laurent Perrier.
https://farm5.staticflickr.com/4333/36436514593_9be170c00b_c.jpg
Til hovedretten husker jeg godt hva jeg drakk, for det var Chablis 1.er Cru. Hovedretten ser kanskje ikke spektakulær ut, men jeg syntes det var dritgodt. Kanskje det aller beste jeg har fått på et fly (og det sier egentlig sitt, for jeg har mange fantastiske matminner over FL300) Crab cakes !
https://farm5.staticflickr.com/4411/37078797322_40c0a58432_c.jpg
Like etter hovedretten ba jeg om å få smake på den rødvinen jeg ikke smakte på turen vestover. Den var altfor varm, men jeg hadde mistanke om at den kunne bli skikkelig god hvis den fikk kjølt seg ned litt. Vertinnene la den på is, og når desserten kom så begynte den å nærme seg god. Først etter desserten var den perfekt, og for en deilig syrah fra Chile!
https://farm5.staticflickr.com/4381/36436529673_52205c078b_c.jpg
Deretter ble det soving i nabosetet, og våknet ca en time før landing av at de to andre i kabinen spiste frokost. Jeg ville ikke vekkes, hadde lang nok tid i FRA til å spise litt der.
På tide å si farvel til denne nydelige fuglen. Ingen har så mye sjarm og historie som en jumbojet. Igjen en nær prikkfri flight med Lufthansa. Fantastisk crew, som var både kunnskapsrike, varme, korrekte, pratsomme og interesserte. Skikkelig god mat, med rause kaviarposjoner, gode forretter, nydelig hovedrett og god dessert. To gode champagner, en god rød og en god hvit gjorde det hele perfekt. Sengen er passe hard, temperaturen i kabinen var ikke for høy og støynivået er behagelig lavt. Jeg håper det ikke blir lenge til neste tur i nesen hos Lufthansa, selv om jeg skulle ønske at sete/seng på loftet i 744 fremdeles var mulig.
https://farm5.staticflickr.com/4442/37108150771_13c4044015_c.jpg
Etter en kort gåtur (som faktisk gjør skikkelig godt etter en atlanterhavskryssing) var man på plass i FCL-A. Der var det ingen andre passasjerer i sikte.
https://farm5.staticflickr.com/4404/36852570420_e8c987b7f3_c.jpg
Folketomt kl 14 en søndag. Formiddagsrushet til og fra USA er forduftet, og kveldsrushet til Asia kommer senere.
https://farm5.staticflickr.com/4441/36436559733_91f2bd0405_c.jpg
Utsikt , i motsetning til FCT
https://farm5.staticflickr.com/4396/37060646036_fcf2f209a6_c.jpg
Buffeten
https://farm5.staticflickr.com/4378/36436469673_ef6d5d1864_c.jpg
Litt bortkastet med så mye mat og så få gjester?? Mye god mat på FRA også, men vil ikke påstå det er bedre enn MUC. Noe bedre utvalg enn Polaris, spesielt av tyngre retter i buffeten, men ikke noe som er av vesentlig betydning. Selvsagt hyggelig betjening, som stadig kom og spurte om man ville ha mer mat eller noe å drikke.
https://farm5.staticflickr.com/4399/37108104561_036207213e_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4337/36852510210_4526b4af86_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4408/37108296631_45289769fb_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4438/37252181685_8aa234e15e_c.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4373/37080007292_4c0b049b6b_c.jpg
Dag Viking
25-09-2017, 12:09
Har de alltid Tom Ka Gai?
Husker jeg hadde en fantastisk gazpacho en gang, men det er lenge siden.
https://farm5.staticflickr.com/4345/36436630473_35b08a60c1_z.jpg
Mer av dagens meny
https://farm5.staticflickr.com/4408/37078922772_e7d2d308bf_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4365/37251040995_af5e90a3fa_z.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4405/37078937642_b0a2da4e3c_z.jpg
Det ble litt melonsuppe til forrett, sammen med en romtemperert Mercurey
https://farm5.staticflickr.com/4434/37078961182_51aacfff88_c.jpg
Selvkomponert surf&turf, etterpå ble det en runde til med scampi
https://farm5.staticflickr.com/4384/36852681870_68a0972f09_c.jpg
Så var det klart for avreise, min første gang med bil fra FCL-A. Egentlig greit det, for det kan være et godt stykke å gå til de A-gatene som er lengst borte.
https://farm5.staticflickr.com/4383/36414311974_7c26ba790a_c.jpg
Sjåføren bar bagasjen ombord, og de andre passasjerene lurte på hvorfor jeg allerede var på plass når de kom med bussen. Business i Europa er alltid en nedtur etter en langdistanseflight, og dette var intet unntak. Ble det en cola? Definitivt ikke flymat.
https://farm5.staticflickr.com/4356/37109297331_50c0a77e2c_c.jpg
Ved ankomst på OSL var man brått nede på jorden igjen. Den ene kofferten kom ikke i det hele tatt, den andre så slik ut
https://farm5.staticflickr.com/4442/36413176024_992203f799_c.jpg
Den ene kunne ikke repareres, i følge morris, og den andre kom heldigvis noen dager senere.
Fin rapport - klør i first class abstinensene. Synes liksom ikke business har noe schwung over seg sammenligna med f selv om setene ligner mer og mer- nærmeste er kanskje Qatar sin business på 787 som i det minste minner litt om first.
Takk for rapporten. Ser ut som kofferten der fikk seg en reall trøkk, og det ikke bare var hjulet som knakk av, men hele feste?
Dag Viking
26-09-2017, 12:29
Takk for rapporten. Ser ut som kofferten der fikk seg en reall trøkk, og det ikke bare var hjulet som knakk av, men hele feste?
Hele hjørnet er borte. Det går muligens an å kjøpe hele hjørner på ebay, men problemet er at nagler er revet ut av metallet. Kanskje jeg får noen nevenyttige til å fikse den etter hvert.
Ser at også et av de andre hjørnene har fått seg en skikkelig trøkk.
Kofferten er nå over 6 år, og har vært med verden rundt noen ganger. Jeg tror mye av problemet er at mange av reisene har den vært merket som "heavy", og da får den ekstra hard medfart. Kanskje de tyngste tingene skal få reise i en TNF bag i fremtiden.
Fin rapport - klør i first class abstinensene. Synes liksom ikke business har noe schwung over seg sammenligna med f selv om setene ligner mer og mer- nærmeste er kanskje Qatar sin business på 787 som i det minste minner litt om first.
Helt enig, man blir blasert. For en del år siden var business toppen av lykke. Nå er business transport, og F er (heldigvis fremdeles) gøy fra ende til annen.
Takk for topp rapport. Leste rett etter middag her, så nå ble jeg sprekkmett bare av å lese den :)
Dag Viking
02-03-2019, 19:33
Beklager å måtte dra frem denne igjen.
Kofferten som ble ødelagt, Rimowa Private Jet, ble tatt med hjem fra Morris, lagt langt bak i et kott og glemt. Lenge. Erstatningen fra Lufthansa holdt nesten til en halv Titanium Electronic Tag.
Etter hvert var det noen som mente at denne kofferten lett kunne fikses, og vedkommende fikk tak i nye hjørner på eBay. Til slutt fikk vi somlet oss til å se om det kunne repareres på en grei måte. Resultatet ble som på bildet, gikk for flere hull og skruer i stedet for nagler. Fargeforskjellen er bare ekstra sjarm på en såpass herpa koffert. Hvor lenge holder dette? Den skal i alle fall brukes, siden jeg liker denne varianten bedre. Litt mindre, bedre interiør og skinn på håndtaket.
Flott rapport!
Var Panserhjerte noe bra? Heller selv mer mot Øvre Richter Frich, Lee Child og Clive Cussler, men begynner jo å gå tom for titler..
Hva kostet forresten en slik tur?
Og hvordan fungerer det der med sjåfør? Gir de deg beskjed på noen måte?
"Heisann Viking. Du skal sitte på med oss du"
Eller er dette noe man må spørre/gi beskjed om til noen?
Dag Viking
04-03-2019, 15:10
Flott rapport!
Var Panserhjerte noe bra? Heller selv mer mot Øvre Richter Frich, Lee Child og Clive Cussler, men begynner jo å gå tom for titler..
Hva kostet forresten en slik tur?
Og hvordan fungerer det der med sjåfør? Gir de deg beskjed på noen måte?
"Heisann Viking. Du skal sitte på med oss du"
Eller er dette noe man må spørre/gi beskjed om til noen?
Ja, Panserhjerte er vel en av Nesbø's beste. Jeg liker egentlig alle bøkene hans godt, og dette var runde nr 2 der jeg faktisk gikk gjennom de kronologisk.
Dette turen kostet 75 000 poeng og ca 3000kr i skatter og avgifter.
Man blir hentet i loungen ja, men et par ganger har jeg gått til disken selv. Det er aldri noe stress, de kjører når man er klar. Om de kjører eller ikke avhenger av om man kan gå til gaten i løpet av rimelig tid, eller om avgangen går fra en annen terminal. Egentlig er det greit å gå litt, hvis man har drukket og spist lenge i loungen og skal ut på en havkryssing.