PDA

View Full Version : SAS Trans Asia Express

KnutW
28-08-2017, 12:15
Spørsmål til folket: når var det SAS sluttet med mellomlanding i Tashkent?

Jeg mener å huske at de mellomlandet i Moskva (DC-8 og DC-10) på Tokyo-ruten helt frem til Sovjetunionen klappet sammen, men tror de kuttet ut Tashkent en stund før det?

dc-8-63
28-08-2017, 18:40
Spørsmål til folket: når var det SAS sluttet med mellomlanding i Tashkent?

Jeg mener å huske at de mellomlandet i Moskva (DC-8 og DC-10) på Tokyo-ruten helt frem til Sovjetunionen klappet sammen, men tror de kuttet ut Tashkent en stund før det?

Jeg mener at Tashkent ble lagt ned naar SAS startet med 747-200 til Bangkok, BKK ruten gikk vel forest fra DC-8 til DC-10 og mellomlanding I Tashkent (her er jeg litt usikker).

Naar det gjelder Tokyo og mellomlanding I Moskva saa gikk ruten Nonstop ogsaa under Sovjetunionen, men SAS (og andre europeiske selskap) fikk kun lov til aa fly Nonstop 9 maaneder I aaret - de 3 siste maatte man mellomlande (deter hadde 100% med inntekter til Sovjetunionen aa gjoere).

KnutW
28-08-2017, 21:02
Takk for svar Finn Erik! Jeg kan ikke erindre at DC-10 måtte ned i Tashkent, men er ikke 100% sikker. (DC-8-62 måtte jo heller ikke mellomlande der, men det var visst et krav fra Sovjet, i likhet med mellomlandingen i Moskva på Tokyo-ruten.) De hadde jo også med seg en russisk tolk for radiokommunikasjonen med ATC. At tolken visstnok tilbrakte mye av flyturen på førsteklasse med et glass cognac er en annen side av saken.

Igrunnen rart at Sovjet insisterte på disse landingene. Det beste, dvs. mest lønnsomme, for dem ville jo vært å ta seg bittelitt mer betalt enn det en mellomlanding kostet og latt flyselskapene fly non-stop.

Nuvel, vi er iallefall enig om at non-stop flyvninger kom før Sovjets fall, men er det noen som kan si noe sikkert om når dette var?

dc-8-63
28-08-2017, 23:14
Jeg finner ikke noe konkret om naar Trans-Asian Express stoppet, jeg mener den ennaa var i drift naar jeg startet i SAS vaaren 1980 og stoppet kort tid etter (husker en diskusjon paa Tariff Kurset med noen Braathen ansatte som lurte paa hvordan SAS opererte 3 ruter til Fjerne Oesten - den gang gikk ennaa den lange veien til Tokyo CPH via ROM, KHI, DEL (eller CCU) BKK, MNL, TYO)

Trans-Asian Express startet I 1967 med DC-8-62 og James A Michener var blant de inviterte gjestene....

KnutW
29-08-2017, 01:14
Ja, den melkeruta holdt de gående utrolig lenge! Det ble vel kuttet litt i antall mellomlandinger etterhvert, iallefall innen Europa, og Tehran forsvant jo etter revolusjonen. Men å bruke en Super DC-8 til slikt må være på grensen til misbruk..? Drar ihvertfall antall cycles kraftig opp.

Sjekket i en rutetabell fra 1969, da var det en tur som hadde fire stopp før den var ute av Europa!

Lund
29-08-2017, 10:45
Det var kun DC8’eren der fløj BKK via TAS. Jeg har også kendskab til at den mindst 1 gang overfløj TAS og gik direkte til BKK.
/T

Tjab
29-08-2017, 12:22
Litt historie her:

https://www.flysas.com/de/us/media/The-SAS-story/1967/
Og noen ruter fra 72 her: http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/257181/1972-sas-inter-continental-network/

Synd at man er for ung til denslags heisaturer.

Men fikk jeg en tur med en ganske spretten heliflight her om dagen. (gikk ikke på før andre landing på Heidrun dog)
KSU-Heidrun-Heidrun B-Songa Encourage-Heidrun-Åsgard C-ÅsgårdA-Kristin-Kristiansund

dc-8-63
29-08-2017, 18:23
Ja, den melkeruta holdt de gående utrolig lenge! Det ble vel kuttet litt i antall mellomlandinger etterhvert, iallefall innen Europa, og Tehran forsvant jo etter revolusjonen. Men å bruke en Super DC-8 til slikt må være på grensen til misbruk..? Drar ihvertfall antall cycles kraftig opp.

Sjekket i en rutetabell fra 1969, da var det en tur som hadde fire stopp før den var ute av Europa!

Med dagens rutestruktur, maskiner og trafikk moenster kan det let synes som "misbruk" med slike stopp, men det var jo en stilstudie I bruk av Fifth Freedom Rights og SAS hadde vel trafikkrettigheter hele veien. Eksempel var jo at det var SAS som aapnet foerte direkterute mellom Iran og Japan (at dette var en del av ruten Skandinavia - Japan la ingen demper paa feiring av aapningen med stor feiring I Tehran).

Det var noe med MUC, DUS, STR og ZRH hvor SAS hadde utvidete trafikkrettigheter til midten av 80 tallet - baade innenlands (FRA-MUC) og utenlands DUS-LOS, STR-Barbados - pluss ZRH-NBO

oy-viv
29-08-2017, 18:51
Med dagens rutestruktur, maskiner og trafikk moenster kan det let synes som "misbruk" med slike stopp, men det var jo en stilstudie I bruk av Fifth Freedom Rights og SAS hadde vel trafikkrettigheter hele veien

Det var salig SK983 og 985! Der var nogle begrænsninger på 5th freedom
rights, men selv om jeg er en flynørd af den nostalgiske slags,
er jeg alligevel ikke nørdet nok til at huske, hvilke strækninger, det gjalt!
Og det er nok meget godt^_^!

LN-KOG
29-08-2017, 20:42
Det var noe med MUC, DUS, STR og ZRH hvor SAS hadde utvidete trafikkrettigheter til midten av 80 tallet - baade innenlands (FRA-MUC) og utenlands DUS-LOS, STR-Barbados - pluss ZRH-NBO

Tysklandsrutene hadde sammenheng med 1940- og 1950-tallets okkupasjon av Tyskland. Okkupasjonsmaktene delte landet mellom seg og fløy innenriks. Rettighetene var et etterslep fra den perioden.

KnutW
29-08-2017, 21:44
Og Zürich var et resultat av samarbeidet (codeshare?) med Swissair. I tillegg hadde de (SAS) veldig mange ruter som gikk via Athen. Tilsynelatende i meste laget for normal passasjertrafikk, var det en crewbase eller bare et veldig greit siste stopp og fuel før de forlot Europa?

KnutW
29-08-2017, 21:46
Tysklandsrutene hadde sammenheng med 1940- og 1950-tallets okkupasjon av Tyskland. Okkupasjonsmaktene delte landet mellom seg og fløy innenriks. Rettighetene var et etterslep fra den perioden.

SAS opererte vel nesten som tysk innenriksselskap med DC-4 og DC-6 stasjonert i FRA/DUS(?) i noen år rundt 1950?

dc-8-63
29-08-2017, 21:50

Var ikke klar over at Skandinavia var okkupasjonsmakt :D Spoek til side, det var mer enn innenlands - SAS hadde jo fulle rettigheter Dusseldorf Lagos og det samme Stuttgart - Barbados.....

oy-viv
29-08-2017, 22:42
Mener du ikke ZRH-BGI (Barbados) ??

dc-8-63
29-08-2017, 22:45
Mener du ikke ZRH-BGI (Barbados) ??

Barbados gikk ogsaa via Stuttgart I en periode....foer ZRH

WF-380
30-08-2017, 11:39
Var ikke klar over at Skandinavia var okkupasjonsmakt

Det var norske soldater i Tyskland fra 1947 til 1953. https://no.wikipedia.org/wiki/Tysklandsbrigaden

sk931
31-08-2017, 17:17
Barbados gikk ogsaa via Stuttgart I en periode....foer ZRH

Må blankt erkende, at jeg IKKE mindes at SK951 gik via STR...kun ZRH...men jeg skal da ikke lægge hovedet på blokken her....

Men mange rutenumre kan jeg godt huske.....især det lange mælkeruter til TYO , var rent lastemæssigt....skal vi sige "interessante" at arbejde med...for at sige det mildt....
Hilsen Ole

hmm273
31-08-2017, 22:14
Fant en gammel brosjyre.
Oppstarten på Trans Asia Express var 4.nov.1967.

KnutW
31-08-2017, 23:21
SAS-muséet gir en tilbakemelding på at Tashkent ble avsluttet i 1986 da non-stop CPH - BKK ble introdusert. 742 etterfulgt av DC-10? Eller var det noen non-stop DC-8 også?

Lund
01-09-2017, 00:29
SAS-muséet gir en tilbakemelding på at Tashkent ble avsluttet i 1986 da non-stop CPH - BKK ble introdusert. 742 etterfulgt av DC-10? Eller var det noen non-stop DC-8 også?

DC10 fløj non stop CPH-BKK fra 1976, eller 1975, men retur BKK-CPH havde mellem landing først i THR senere DEL og KHI. DC10’eren blev senere afløst af B747. Jeg tror at DC8 stoppede noget før end 1986.
/T

dc-8-63
06-09-2017, 00:47
Litt historie her:

https://www.flysas.com/de/us/media/The-SAS-story/1967/
Og noen ruter fra 72 her: http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/257181/1972-sas-inter-continental-network/

Synd at man er for ung til denslags heisaturer.

Men fikk jeg en tur med en ganske spretten heliflight her om dagen. (gikk ikke på før andre landing på Heidrun dog)
KSU-Heidrun-Heidrun B-Songa Encourage-Heidrun-Åsgard C-ÅsgårdA-Kristin-Kristiansund

Jeg er gammel nok til å ha fløyet den lange veien fra Tokyo: Haneda - Manilla - Bangkok (hvor vi besøkte noen venner av mine foreldre (jeg var minst 7 år den gangen) - vi var også noen dager i Pattaya før det fantes hoteller der (mistenker at noe har blitt bygget) videre fra Bangkok reiste vi via India jeg tror det var Calcutta - jeg tror ikke vi mellomlandet i Karachi (det er 50 år siden så detaljene er litt svekket) men jeg vet at vi landet i Tehran, ikke bare landet, men hadde en sikkerhets landing (ingen brannbiler) etter "Loss of Cabin Pressure" med surstoff masker og solid stup fra marsjhøyde - det ble mange timer på flyplassen i Tehran, toalettene var så ille at jeg nektet plent å benytte "fasilitetene" sikkert til stor glede for min foreldre - møtte en ekte hippi fra Moss - en jente i 20 årene som etter et skikkelig hippi opplevelse i India tilbød seg å synge, spille gitar for passasjerene i transitthallen i Tehran (dette innlegget er ikke godkjent av Sylvia Listhaug og alle som leser dette vil bli forfulgt - Hippi, 7 åring fra Ljan, India og Iran blir bare for sterkt!!!!). Uansett etter timer på bakken fikk vi fortsette med godkjennelse fra Stockholm (lukter indikator feil) neste stopp var Roma hvor våre kofferter forlot den trauste SAS DC-8 ingen skjønte hvorfor dengang, men jeg forstår det i dag etter 19 års ekteskap med en fantastisk Italienerinne (og medfølgende italienske sviger foreldre - its not logically its Italian !) Uten kofferter fortsatte vi over alpene til til Zürich hvor vi forlot DC-8'en og tilbrakte noen dager i min fars student by (jeg likte Carl Franz Weber leketøy i 5 etasjer ) hjem til Oslo ble det Caravelle til København og Convair Metropolitan (uttales Med Troll i Pottan) via Torslanda til Fornebu

dc-8-63
06-09-2017, 01:00
Og Zürich var et resultat av samarbeidet (codeshare?) med Swissair. I tillegg hadde de (SAS) veldig mange ruter som gikk via Athen. Tilsynelatende i meste laget for normal passasjertrafikk, var det en crewbase eller bare et veldig greit siste stopp og fuel før de forlot Europa?

Athen var en stor "Shipping by" med mye ymse rederier, samt generøse Fifth Fredom rettigheter - i dag hadde vil omtalt SAS sin Athen operasjoner som base, men stort sett startet besetningene i Skandinavia fløy til Athen, overnattet (sikkert flere netter - min mor som var en av dem var meget godt kjent i Athen !!!) så fortsatte disse DC-8'ene videre til Midt Østen - Beirut, Damascus, Cairo, Jeddah, Riyadh, Dar Es Salaam, Nairobi (og sikkert andre LN-KOG destinasjoner (dog ikke Røros).
Vi bodde en natt på SAS Crew Hotellet i Athen i 1963 - og det var klær etc. fra et Crew Medlem på rommet vi fikk (rommet ble nok solgt noen ganger ekstra ;) )

LN-MOW
06-09-2017, 01:09
Athen ble jo brukt som stopover for Midt-Østen flyvninger til langt utpå åttitallet - både med åtter og A300. Kofferten min fikk besøke Saddams rike i 1984 eller -85 da jeg var der på besøk hos min bror som jobbet der nede. Heldigvis forsvant ingen av de norske matvarene i den irakiske tollen ...

dc-8-63
06-09-2017, 01:12
Athen ble jo brukt som stopover for Midt-Østen flyvninger til langt utpå åttitallet - både med åtter og A300. Kofferten min fikk besøke Saddams rike i 1984 eller -85 da jeg var der på besøk hos min bror som jobbet der nede. Heldigvis forsvant ingen av de norske matvarene i den irakiske tollen ...

Absolutt og ikke glem DC-10 - vi fløy SAS DC-10 som kom fra enten Dar es Salaam eller Nairobi via Wien til København (det var gjevt å fly i gamle dager !!)