PDA

View Full Version : Utfasing av Fokker F70


LN-KOG
14-08-2017, 17:19
I oktober faser KLM Cityhopper ut sine siste Fokker 70-er. Jeg skal innrømme at jeg har sans for dette flyet. Med alle sine "feil og mangler" var det likevel mange år forut for sin tid i størrelse og ikke minst glasscockpit. KLM flyr fram til vinterprogrammet fra AMS til Humberside, Norwich, Tees Valley, Heathrow, Bremen, Hanover, Hamburg, Brussel, Billund og visstnok Stavanger innimellom.

Her er noen bilder av en del Fokker 70 som jeg har kommet over i tidens løp.

http://www.fornebuarkivet.no/Eternal/F70-1.jpg

http://www.fornebuarkivet.no/Eternal/F70-2.jpg

http://www.fornebuarkivet.no/Eternal/F70-3.jpg

http://www.fornebuarkivet.no/Eternal/F70-4.jpg

Boeing_fan
14-08-2017, 17:54
F70 fantastisk metallfugl som jeg definitivt vil savne! Veldig glad jeg har fått vært passasjer i den, både hos KLM og Austrian.

LN-MOW
14-08-2017, 17:58
Fin fugl som trolig ville fått større utbrdelse hvis Fokker hadde fått fortsatt produksjonen.

LN-KOG
14-08-2017, 18:22
Det er jeg enig med LN-MOW i, men spørsmålet er vel om nederlandske lønninger ville tapt i konkurranse med brasilianske likevel.

KnutW
14-08-2017, 18:22
KL1198 SVG1010-AMS1150 står oppført med F70 de fleste ukedager.

CFM
14-08-2017, 19:30
Her har siste F70 blitt faset ut og det er vel fire F100 igjen som forsvinner i løpet av høsten. En kamerat, Dietmar Schreiber, fikk tatt noen bilder av en av de siste F70ene under overføring til Alliance Aviation.

http://i.imgur.com/d6e2F3q.jpg

http://i.imgur.com/8EypYxC.jpg

http://i.imgur.com/x3Mt6iV.jpg

Blubird
15-08-2017, 08:07
Har fått inntrykk av at KLM planlegger et event som de gjorde med MD11 i forbindelse med utfasing, noen som har oversikt på dette eller vet hvor man kan få det?

Desk pilot
15-08-2017, 08:57
Litt info i denne posten fra en annen tråd :)

https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1098102&postcount=18

KnutW
15-08-2017, 09:07
Godt poeng i en av kommentarene: KLM skryter på seg 97 års samarbeid med Fokker, men de fløy ikke Fokker mellom 1946 og 1966. Synspunkter på dette?

LN-KOG
15-08-2017, 09:22
Har fått inntrykk av at KLM planlegger et event som de gjorde med MD11 i forbindelse med utfasing, noen som har oversikt på dette eller vet hvor man kan få det?

De har noe planlagt, men holder kortene veldig tett inntil brystet.

roger
15-08-2017, 09:26
Fint fly! No er vel CRJ einaste "store" maskin med bakmonterte motorar som er igjen? Og CRJ ser slett ikkje så bra ut som verken Fokker eller MD-80/90!

Fokker-70 er vel truleg eit fly eg har reist med, om enn "ubevisst". Reiste frå Trondheim til Amsterdam i 2005 (trur eg), og det var vel før det var Embraer på den ruta? Nokon som veit?

LN-KOG
15-08-2017, 09:55
Godt poeng i en av kommentarene: KLM skryter på seg 97 års samarbeid med Fokker, men de fløy ikke Fokker mellom 1946 og 1966. Synspunkter på dette?

Tja, samarbeid behøver jo ikke å bety at man flyr flytypene deres. Det står for øvrig During the coming months, we will regularly commemorate the 97 years of shared Fokker and KLM history. Og slik jeg kjenner nederlandsk luftfartshistorie er ikke det feil.

Husk også at Fokker representerte Douglas i Europa. Fokker og KLM samarbeidet tett på teknisk vedlikehold.

KnutW
15-08-2017, 13:56
Tja, samarbeid behøver jo ikke å bety at man flyr flytypene deres. Det står for øvrig During the coming months, we will regularly commemorate the 97 years of shared Fokker and KLM history. Og slik jeg kjenner nederlandsk luftfartshistorie er ikke det feil.

Husk også at Fokker representerte Douglas i Europa. Fokker og KLM samarbeidet tett på teknisk vedlikehold.

Sant nok, takk for info!

Jens W
15-08-2017, 23:34
Fokker-70 er vel truleg eit fly eg har reist med, om enn "ubevisst". Reiste frå Trondheim til Amsterdam i 2005 (trur eg), og det var vel før det var Embraer på den ruta? Nokon som veit?

Kan ha vært F100, men hadde satt store deler av lønna på at det var F70.

Rland
16-08-2017, 07:42
Fint fly! No er vel CRJ einaste "store" maskin med bakmonterte motorar som er igjen? Og CRJ ser slett ikkje så bra ut som verken Fokker eller MD-80/90!

Fokker-70 er vel truleg eit fly eg har reist med, om enn "ubevisst". Reiste frå Trondheim til Amsterdam i 2005 (trur eg), og det var vel før det var Embraer på den ruta? Nokon som veit?

Hvis min statistikk er noenlunde representativ er det stor sannsynlighet for at det var F70.
Jeg har 17 flighter med F70, 16 med KLM og 1 med Austrian.
De 16 var til Newcastle, Sandefjord, Bergen, Stavanger, Cardiff, Leeds Bradford og Bristol.
Med F100 har jeg registrert 12, og av de 5 med KLM. Samtlige KLM mellom Amsterdam og Newcastle.

Bergern
16-08-2017, 12:01
Nå liker jeg Embraerne veldig godt, men Fokkerne var noe eget. Litt som MD mot 737. Jeg aner ikke hvor mange turer jeg har med F70 og F100. Men det er blitt endel. De fleste med KLM Cityhopper, men også endel med Austrian. Vemodig at de forsvinner. Har noen turer med KLM i høst, men det ser desverre ikke ut til at det blir noen siste reis.

Radiv
17-08-2017, 19:47
Blir disse Fokker maskinene kjøpt av noen, eller blir de skrapet?
Åssen er de sånn driftsøkonomisk, er de mye dyrere enn nyere maskiner?

CFM
17-08-2017, 21:22
De fleste våre blir overtatt av Alliance Aviation fra Australia. De har et datterselskap i Slovakia som har flyene i Bratislava nå.

KnutW
17-08-2017, 23:09
@CFM: Vet du hvor mye fuel F70 brenner i timen på cruise?

CFM
17-08-2017, 23:25
@CFM: Vet du hvor mye fuel F70 brenner i timen på cruise?

Såvidt jeg husker ligger det i området 1800-2000 KG

KnutW
18-08-2017, 00:08
Takker. Da blir det nok i meste laget for blårussen selv om maskinene er nedbetalt eller billig i innkjøp for eventuelle nye eiere. Mener å huske det er omtrent det samme på F100. Det blir jo nesten dobbelt så mye mye fuel per pax som en 737-800.

Det må selvsagt ses opp mot alle øvrige utgifter, men det drivstofforbruket er nok litt for høyt til at disse flyene fremdeles kan konkurrere mot EMB og DH4.

Concorde
18-08-2017, 09:06
Det er snart ingen fly med ordentlig lyd i motorene lenger.. Fokker med Rolls er kult.

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk

CFM
18-08-2017, 09:54
Takker. Da blir det nok i meste laget for blårussen selv om maskinene er nedbetalt eller billig i innkjøp for eventuelle nye eiere. Mener å huske det er omtrent det samme på F100. Det blir jo nesten dobbelt så mye mye fuel per pax som en 737-800.

Du kan regne ca. 100 kg med per motor for F100, så 200 kg mere. Slik jeg har forstått har Alliance Airlines planer om å fly noen av de videre. De har jo kjøpt 21 fly av oss. Noen vil nok bli brukt til deler, men sikkert ikke alle. Alliance flyr bla. inn gruvearbeidere til gruver i Australia.

Stone
18-08-2017, 11:01
Såvidt jeg husker ligger det i området 1800-2000 KG
Det hørtes umiddelbart mye ut, men det vet sikkert du mer om enn meg. Men mener du da forbruk på en times flight eller en time på cruise level?

Men Tay'en er jo egentlig en gammel motor, så det er vel ikke så overraskende at den er tørst. "Core engine" er jo tatt fra Spey 555 (F.28) utstyrt med "ny" fan. I tillegg har jeg latt meg fortelle at den "nye" fan faktisk er en nedskalert kopi av den som sitter i RB211-535E (757).

Og "Rolls-sangen" kommer til å bli savnet, ja...:(

Insel Air (Aruba) tok jo noen av KLC's maskiner før de gikk dukken før i år, og Air Niugini har vel også tatt en 8-10 stykker.

CFM
18-08-2017, 12:48
Lett blanding :D

800 kg per motor på cruise level. Rundt 1000kg per motor på cruise for F100. Vi har/hadde Tay 650 på F100. Noen hadde jo F-100 med de litt slappere Tay 620ene som også F-70 hadde.

Mjolnir
18-08-2017, 21:43
Rakk endelig å logge denne på KL1198 før de forsvinner. Flotte fly, men maken til bråkebøtte. Når de ga på gikk minnene tilbake til den gamle bilen min, der vifta fungerte på max eller ikke i det hele tatt.

LN-KOG
19-08-2017, 09:01
Rakk endelig å logge denne på KL1198 før de forsvinner. Flotte fly, men maken til bråkebøtte. Når de ga på gikk minnene tilbake til den gamle bilen min, der vifta fungerte på max eller ikke i det hele tatt.

Ja, og så? :wow::colgate:

Desk pilot
03-09-2017, 22:23
Ifølge Aeroflap forsvinner de siste Fokker 70 fra KLM sin flåte den 28.oktober.

http://www.aeroflap.com.br/klm-contara-historia-dos-fokkers-de-sua-frota-em-um-livro/

KnutW
03-09-2017, 22:56
Siste F70 til Stavanger går på KL1197/98 29. september ifølge KLM OPS dept.

Concorde98
04-09-2017, 05:03
Den så jeg faktisk ankom fra hotellrommet på Sola. Tenkte, flyr de den ennå? Da jeg har lest den skal fases ut.
Edit: Trodde jeg leste den siste ankomst, men ser den skal fly til slutten av september. :)

LN-MOW
14-09-2017, 14:50
Da har man listet de siste flightene ...

http://travelupdate.boardingarea.com/fokker-70-klm-retirement/?%20utm_sourcemedium=BoardingArea+Facebook

waytogo74
28-10-2017, 19:31
NH Airtime hadde livestream av siste Fokker 70-avgang fra Schiphol. Siste landing kl 2030 i kveld.

https://www.youtube.com/watch?v=-xZzvrEwQLc

Desk pilot
12-11-2017, 10:24
En trip-report fra den siste turen:

Once more, the captain came out of the flight deck prior to pushing back to inform the few passengers who were not AvGeeks about the significance of this flight. The captain also informed us that this would be his last flight, as he would be retiring from KLM after 25 years and 5 months flying the Fokker for Dutch airline.

https://airlinegeeks.com/a-first-hand-perspective-onboard-klms-final-fokker-70-flight-from-london-to-amsterdam/ (https://airlinegeeks.com/2017/11/02/a-first-hand-perspective-onboard-klms-final-fokker-70-flight-from-london-to-amsterdam/)

Bergern
12-11-2017, 17:06
Det hadde vært noe; Gå av etter 25 år... Skulle aldri lagt pilotbrillene på hylla... :D

CFM
12-11-2017, 21:49
Det hadde vært noe; Gå av etter 25 år... Skulle aldri lagt pilotbrillene på hylla... :D

Han har nok jobbet noen flere år enn det ;)

MountainDew
12-11-2017, 22:15
Finner han sikkert i et Norwegian fly snart :D