Log in

View Full Version : Om flyprisene i Norge ("Apropos", NRK, 1985)

Rane Viking
01-08-2017, 21:03
https://tv.nrk.no/serie/apropos/FOLA01005185/26-09-1985

Her er det mye snadder, hvis man orker billedregi anno 1985, da. Div. SK DC9, BU 732, Spantax 732, Partnair, pampete SAS-sjefer, eldgamle pensjonister, sketsj med LN-SAS og annet kos.

Og i siste minutt avslører Johan J. Jacobsen seg som en særs dårlig spåkone.

MountainDew
02-08-2017, 23:26
Artig program en regnfull aften :D

Utenbys
03-08-2017, 11:23
Takk for linken

Alltid kjekt å titte litt på fortiden. Merket meg antall innenrikspax var ca 5 mill og en antok dobling hvert 10. år. SSB forteller at det var 3,9 mill ombordstigninger første kvartal 2017 på innenriksfly.

Merket meg også i begynnelsen av programmet at det ble antydet at forretningsreiser er «gratis» og det derfor er av lite interesse hva prisen er. Og at når bedrifter kan trekke fra reisekostnaden ved flyreise (og forretningsreiser angivelig bare skjer med fly, ikke tog eller hurtigrute som en forstår er de eneste andre måtene å reise i Norge på) så er det å anse som at staten subsidierer fly (forfordeling av bane og båt).

SAS-direktør Oddvar Bache-Mathiesen fremstod for øvrig som en som fortjener sparken fra en stilling som regiondirektør. Alt er bra som det er, vi har det kjekt så lenge vi bare må forholde oss til Braathen som konkurrent. Og slik tenker vi at det må ha det i all fremtid. Endring er tull.

jb1
04-08-2017, 09:20
Takk for tipset. Så den før jeg la meg. Det har rent mye vann i luftfartshavet siden den gang. Liberalisering av markedet som vi ser idag virket som en svært fjern tanke den gang, selv om den ikke kom så veldig mange år etterpå.

Concorde
04-08-2017, 10:43
Jeg mener å huske at jeg betalte kr 500.- for en sjansebilett på 80-tallet på SAS og BU..?

Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk

KnutW
04-08-2017, 10:54
Mimre, mimre. Men veldig ensidig fokus på SAS. Kanskje ikke så rart iom. at det var fra Tromsø og konsentrerte seg mest om Nord-Norge. SAS-sjefene fremsto jo også som ganske arrogante, men det var vel litt av konseptet. Trivelig gjensyn med LN-AAA som jeg fikk et par turer med fra Sola til Fornebu for fryyyktelig mange år siden.