Log in

View Full Version : DAT MD87 fløjet til skrotning


oy-viv
29-07-2017, 23:29
OY-JRU, DATs (leasede) MD87 er fløjet til skrotning.

http://www.check-in.dk/sidste-rejse-dat-md87/

raider66
30-07-2017, 11:21
Gammel Finnairmaskin dette. R.I.P.

Espen

LN-RTP
30-07-2017, 11:34
Levert i 1997 og bare 20 år gammel.
Sto ikke hvor mange timer eller turer (cycles) den har, men skulle tro der var mere liv igjen før skroting.

Someone
30-07-2017, 11:50
Levert i 1997 og bare 20 år gammel.
Sto ikke hvor mange timer eller turer (cycles) den har, men skulle tro der var mere liv igjen før skroting.



Den er fra 1987, så 30 år gammel

LN-RTP
30-07-2017, 12:50
Den er fra 1987, så 30 år gammel


Aha, da var det feiltrykk i artiklelen:

Flyet blev oprindeligt leveret til Finnair den 1. november 1997

Skjønt produksjonen av disse flyene stoppet vel før 1997, trur eg..:rolleyes:

Discus
30-07-2017, 13:03
Aha, da var det feiltrykk i artiklelen:

Bedre kilde til slik: http://www.airframes.org/reg/oyjru

Martin
30-07-2017, 13:15
Skjønt produksjonen av disse flyene stoppet vel før 1997, trur eg..:rolleyes:

Ble visstnok levert MD-80-maskiner helt fram til 1999


https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-80#Deliveries

Hickok
30-07-2017, 13:45
Den siste hadde first flight 01.dec 1999

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk

KnutW
31-07-2017, 21:07
Det begynner å bli noen år siden og minnet svikter, men var MD87 noe SAS overtalte de til å bygge for seg, (Ref -21 og -41) eller ble den modellen utviklet av MD for det kommersielle markedet?

dc-8-63
01-08-2017, 06:19
Passerte 5 MD-87 I kveld, paa rekke og rad, alle venter paa en langt bedre skjebne enn OY-JRU MSN 53208/09, MSN 53210,212,213 - den siste ennaa I full Spanair logo.

@KnutW - tror MD-87 var en kommersiell versjon, I tillegg til de du nevner er det vel MD-88 til Delta som var "for spesiellt interesserte".

Bluescan
08-08-2017, 13:42
Det ble fløyet noen MDer fra Spanair til KHIO i 2012. Står de der fortsatt?

MSN 53208 på KHIO i juni 2012:

dc-8-63
08-08-2017, 17:26
Det ble fløyet noen MDer fra Spanair til KHIO i 2012. Står de der fortsatt?

MSN 53208 på KHIO i juni 2012:

De er vel alle flyttet til Madras OR hvor ombyggingen skjer.

Someone
14-08-2017, 07:36
Forresten så er vel dette en ex Spanair maskin i brannsluknings action?

https://www.instagram.com/p/BXwQM2bjbJE/

dc-8-63
14-08-2017, 16:51
Forresten så er vel dette en ex Spanair maskin i brannsluknings action?

https://www.instagram.com/p/BXwQM2bjbJE/

Det er 2 MD-87 som er ferdig ombygget, mener at det er 1 ex-SAS og 1 ex-Spanair som er satt i produksjon.

LN-MOW
14-08-2017, 18:09
Det er tre som er i produksjon (to aktivt, en i reserve eller ikke klarert ennå). To av disse har vært eid av SAS men aldri vært i produksjon. Den tredje er ex-Japan Air System. De har fire MD87'ere til som er 'stored'. Er ikke sikker på om disse er ombygd ennå. De er alle av spansk opprinnelse.

dc-8-63
14-08-2017, 20:12
Det ser ut som de bygger om en maskin av gangen, sikkert pga hangar stoerrelse. Jeg saa 4 (muligens 5) parkert paa Tarmac Madras naar jeg siste kjoerte forbi. Butler Aviation som opprinnelig holdt til i Redmond Bend med DC-6, bygget ny Hangar i Madras og flyttet rett foer de ble kjoept opp av Aero Air (Hillsboro - derfor ble maskinene foerst floeyet til Hillsboro). Aero Air dannet "Air Tanker Division" sammen med Erickson Air Crane (Air Crane delen ble solgt) og jeg ser naa at de operative MD-87 (tror det ennaa er 2) opereres som Erickson Air Tankers.