PDA

View Full Version : Ryanair truer med å endre bagasjereglene.

C130
29-07-2017, 08:37
Folk tar for mye bagasje med seg i kabinen. Selv 2 år gamle barn kommer drassende med maks tillatt kabinbagasje, noe FR synes er i overkant.
Fra Chaniapost: http://www.chaniapost.eu/2017/07/26/ryanair-threatens-to-change-its-hand-baggage-policy/
Dette er jo noe selskapene har lagt opp til selv i og med innføringen av bagasjegebyret....
Håpløst !!

sk931
29-07-2017, 16:08
Det er Ryanair selv som kar skabt denne situation....Det kan de kun takke sig selv for...
Hilsen Ole

robertaas
29-07-2017, 16:48
Ikke umulig at de følger Wizzair og United og innfører betaling for vanlig håndbagsje.

Wig-wag
29-07-2017, 17:13
Når man sjekket inn på Rygge (på en Ryanair-flight), på noe de visste kom til å bli et fullt fly, fikk man tilbud om gratis innsjekk av håndbagasje-kofferten. Det syntes jeg fungerte bra.

Discus
29-07-2017, 19:42
Ryanair er ikke den eneste som sliter. En del andre selskaper har jo også måttet stramme inn på rutiner og regler her siden de aller fleste nå tar betalt for å sjekke inn bags.

robertaas
29-07-2017, 20:49
Og blir det instramminger så stopper de ikke dette så lett:
https://www.youtube.com/watch?v=hviF2sr4aq0

Gunnar
29-07-2017, 21:53
Foretrekker det som ser ut til å ha bredt om seg blandt en del andre "0-bag"-selskaper, hvor man ved fullbookede flyvninger tilbyr å sjekke håndbagasje inn gratis som "vanlig" bagasje. Gi det tilbudet til en småbarnsfamilie på ferie, så blir det plutselig mye mindre håndbagasje i kabinen. Alternativt gir man tilbudet til én i en stor gruppe som reiser sammen, så kommer plutselig alle de andre i gruppa og vil sjekke inn sin håndbagasje :cool:

... er vel også derfor jeg ikke kan fordra fulle "business"-flyvninger ("møtereiser"), da disse stort sett ikke ønsker å vente på bagasjen i motsatt ende....

oy-viv
29-07-2017, 23:40
Da jeg fløj CRJ-900 til/fra SVG i juni bemærkede jeg, at alle kabinekufferter
blev lagt i lastrummet ved boarding. Folk kunne så hente dem umiddelbart
efter de var gået fra borde.
Det var smart, undtagen for mig, som havde checket kabinekufferten ind....:rolleyes:

Øvelsen var nødvendig af pladshensyn( for de, der ikke har fløjet denne maskintype!)

Discus
30-07-2017, 00:19
... er vel også derfor jeg ikke kan fordra fulle "business"-flyvninger ("møtereiser"), da disse stort sett ikke ønsker å vente på bagasjen i motsatt ende....

Og så har flyselskap (med sin underleverandør) litt av ansvaret her også - få bags på båndet kjapt. Har selv stått på OSL og ventet 45 minutter på en bag en kveld, da frister det lite å sende neste gang (frivillig eller ufrivillig). Hjelper heller ikke at det er fanfarer eller fline taler om at man lander 10 minutter før rutetid.

BTW synes jeg rene forretningsfly innenlands (typisk OSL-SVG/BGO/TRD kl. 7) går helt fint. Det som er h**** er søndag kveld hjem fra LON/AMS/CDG med 1000 bæreposer, plakatruller, souvernier m.v.

LN-MOW
30-07-2017, 01:27
Har fløyet Spirit noen ganger, og de har stålkontroll. Kommer du på gate'n med oversize, er det bare å bla opp kredittkortet. Har gått ombord som sistemann i en full A320 og uten problem funnet hylleplass til trillekofferten min.

Fnate
30-07-2017, 01:42
Og så har flyselskap (med sin underleverandør) litt av ansvaret her også - få bags på båndet kjapt. Har selv stått på OSL og ventet 45 minutter på en bag en kveld, da frister det lite å sende neste gang (frivillig eller ufrivillig). Hjelper heller ikke at det er fanfarer eller fline taler om at man lander 10 minutter før rutetid.

Hear hear hear!!

Jeg sjekker gjerne inn bagasje dersom jeg ikke må vente i votter og vintre på å få den tilbake. Jeg skjønner at det går en grense for hvor mye man kan ha med. Men som Discus sier, så har faktisk flyselskapene et betydelig ansvar, igjennom sine underleverandører.

Når halve livet ditt foregår i et fly er det temmelig uaktuelt å sjekke inn bags til f.eks OSL. Sjekket inn en boks nå for en uke siden og det var ikke noe for meg.

Men det er klart dette ble litt off-topic.

RescueMe
30-07-2017, 17:46
Så en gang en tulling (ja han var det) som hadde klart å få med seg en North Face duffel av største type som håndbagasje. Den var ikke helt full, men full nok, og han slet med å få den opp i hyllen. Satt og storkoste meg når et par av crewet kom styrtende til, tenkte at han her kom til å få kjeft og bli eskortert til døra for å levere den fra seg... Men neida, de skulle hjelpe han med å stappe den så godt inn som mulig. Bonus var at han brukte like mye tid på å få den ut når vi landet....

Jeg gir litt opp når selv så grove overtramp ikke blir slått ned på. Og ikke få meg til å begynne om han som kom på som sistemann på siste flyet til AES lille julaften med trillekoffert, to bæreposer med gaver og stor sekk....

robertaas
30-07-2017, 20:36
Må nesten poste enda en gang denne luringen som kom på på Key West og som visstnok av prinsipp ikke sjekket inn bagasje. Og det var alle andres feil når han ikke fikk plass til bagasjen, han stod bare der og ventet på at besetningen skulle rydde opp.

http://lh5.googleusercontent.com/-W3AQ6AdOxeE/TiNbgXNMymI/AAAAAAAABys/eAlZDDYAZeY/s576/IMG_4735.JPG

sk931
30-07-2017, 22:17
Da jeg fløj CRJ-900 til/fra SVG i juni bemærkede jeg, at alle kabinekufferter
blev lagt i lastrummet ved boarding. Folk kunne så hente dem umiddelbart
efter de var gået fra borde.
Det var smart, undtagen for mig, som havde checket kabinekufferten ind....:rolleyes:

Øvelsen var nødvendig af pladshensyn( for de, der ikke har fløjet denne maskintype!)
Sådan har det altid været på CRJ....plads til håndbagage er meget brgrænset.
Og jo flere bags udenfor flyet er lig med hurtige boarding og deboarding

Hilsen Ole

Gunnar
30-07-2017, 22:29
Verdt å vite, men en del flyselskaper (deriblant FR) gir faktisk instruks til sine handlingagenter om at dersom man tar passasjerer i å bryte håndbagasjereglene, så kan man faktisk stille ultimatumet "sjekk inn bagasje (og evt. betale excess bag fee), eller stå igjen på flyplassen når flyet drar". Og ultimatumet brukes fra tid til annen. Har selv tatt en passasjer med 2 trillekofferter og en like stor pose (tenk stor, blå IKEA-pose. Ikke FR-flight). Vedkommende prøvde seg selvsagt med at "det måtte da gå greit", men fikk da ganske kjapt ultimatumet i retur. Da passasjerern fortsatte med ymse unskyldninger og forklaringer fikk vedkommende beskjed om å stille seg til siden slik at ombordstigning kunne fortsette, og da ble det brått viftet med hvitt flag og 2 ekstra bag i lasterommet.

Har ellers hatt en god del rare historier om hvorfor forskjellige store ryggsekker og bag-er (større enn tilatt håndbagasjemål) må få gå som håndbagasje. Men stort sett er det kun medisinke begrunnelser som når frem. Kort forbindelse til et senere fly blir ikke tatt til følge om den er for stor, ei heller at selve bag-en er "designerbag" verdt et 5-sifret beløp i NOK. Og drar man rasismekortet ender man bare opp med at gate-personalet blir regelryttere av det harde slaget. Og at "det har gått bra før" hjelper ikke; at andre ikke har gjort jobben sin betyr ikke at jeg ikke skal gjøre min. Og det er et poeng jeg flittig benytter, for "har alltid gått bra før" er mulig den absolutt mest brukte unskyldning for hvorfor vi skal overse det igjen...

For å returnere til Ryanair: min erfaring er at dersom man følger de prosedyrer og instrukser som Ryanair har lagt opp til, så er håndbagasje ikke et problem. Om man ignorerer de prosedyrer og instrukser som Ryanair har for sine flyvninger, så får man problemer. De gangene jeg har fått med meg at håndbagasje har blitt et problem på Ryanair, så er det nettopp fordi personalet på bakken ikke har fulgt gjellende rutiner. Når rutinene følges "helt etter boka" er det alltid plass til overs i bagasjehyllene, selv med 189 passasjerer (helt fullt fly).:old

https://www.youtube.com/watch?v=DWcLipVXBUU

view
30-07-2017, 22:48
Problemet til Ryanair nå er at de har satset hardt mot forretningsreisende og har ønsket dette segmentet med sine trillekofferter velkommen ombord. Det å kunne ta med kun håndbagasje er viktig i dette segmentet. Hvordan de løser dette i kombinasjon med feriereisende som tar med "the kitchen sink" ombord kan bli interessant.

Gunnar
31-07-2017, 10:34
Dersom personalet på bakken (og da spesielt på gate) gjør jobben sin i henhold til instruks fra Ryanair, så trengs ingen endring. "The kitchen sink" må man betale for å få med seg, og den legges i buken (jeg forutsetter at kjøkkenvasken overstiger målene på tillatt håndbagasje :p ). Og siden Ryanair klart og tydelig informerer både på nettsiden og på Gate (igjen: forutsatt av at rutiner følges) om at de kun garanterer plass til 90 håndbagasjer ("cabin bags"), samt at man med tvang tar håndbagasje fra de siste i køen og legger det også i buken når flyet er fullt ("Free Gate Bags"), så skal dette i grunnen være et "ikke-problem".

Så problemet til Ryanair er nok verken at familier tar ut hva de kan av håndbagasje, ei heller de forretningsreisende. Problemet er at oppsatte rutiner ikke blir fulgt.

Kort og godt: vil du være helt 100% sikker på at du får din håndbagasje inn i kabinen:
- Følg reglene
- Skaff Priority Boarding, og vær tidlig på Gate.

Og bare så det er sagt: om en med Priority Boarding kommer til Gate etter at grensen for når man begynner å samle håndbagasje med tvang er nådd, da har vedkommende bare seg selv å takke når håndbagasjen sendes ned i lasterommet.:old:stir

Edyybru
31-07-2017, 11:07
Sådan har det altid været på CRJ....plads til håndbagage er meget brgrænset.
Og jo flere bags udenfor flyet er lig med hurtige boarding og deboarding

Hilsen Ole

Jeg er uenig. De-boarding bliver på ingen måde hurtigere ved denne metode da ingen får lov st forlade flyet før sl håndbagage er taget ud af lastrumnet og stillet ved trappen. Da jeg sjældent rejser med noget der ikke kan være under sædet eller i overhead compartment synes jeg det er irriterende at skulle vente på dette. Selvfølgelig gør det ingen forskel hvis man skal med bus fra Remote stands, men når man holder ved gate i CPH er det håbløst.

På samme måde er det håbløst når SAS kører med priority boarding til fly parkeret på Remote stands :headbang

robertaas
06-09-2017, 09:18
Fra 1. november endrer Ryanair bagasjereglene. For å ha med vanlig håndbagasje inn i kabinen må man ha betalt for priority boarding. Ellers er det kun 35 x 20 x 20 cm som vel er en lignende løsning som den Wizzair har.

https://www.youtube.com/watch?v=Adro7Qcap-k

Sondbjo
06-09-2017, 09:26
Egentlig bra, jeg er så lei av at folk drasser med seg så mye håndbagasje at jeg ikke for plass til min.

OttoL
06-09-2017, 10:16
Skulle ønske Norwegian og SK gjorde det samme.

SQ 777
06-09-2017, 10:47
Da vi var på vår dagstur sist januar var det mange med mye.

Antar de spekulerte i at FR ikke har tid til å tagge alle uten å forsinke flyet. På OSL var det ikke mulighet heller med tagging i F kjelleren.

Vanskelig å finne plass for de siste som boardet. Ikke for oss. Ingen håndbagasje bortsett fra en liten ryggsekk.

Bergern
06-09-2017, 10:51
Virker litt søkt at man må kjøpe priority boarding for å få med normalt stor håndbagasje. Disse produktene burde selges sepparat, eller promoteres som en eller annen form for premiumpakke.

LN-KOG
06-09-2017, 11:05
Virker litt søkt at man må kjøpe priority boarding for å få med normalt stor håndbagasje. Disse produktene burde selges sepparat, eller promoteres som en eller annen form for premiumpakke.

Og hos Ryanair er det priority boarding

robertaas
06-09-2017, 11:07
Det er jo det de gjør. Det er inkludert i Plus, Flexi Plus & Family Plus som såvidt jeg forstår også skal stå i køen for priority boarding.

fly4fun
07-09-2017, 09:16
Det står på websiden deres at fra 1 november bag nr. 2 går i håndbagasje størrelse går gratis i lasterommet.
Det var en merkelig avgjørelse

C130
07-09-2017, 09:43
Og samtidig setter de ned prisen på innsjekket bagasje, og hever vektgrensen fra 15 til 20 kg.
http://m.nettavisen.no/na24/ryanair-strammer-inn-handbagasjereglene/3423370325.html

mann78
07-09-2017, 20:42
Håper det blir en betalt tjeneste hos alle [emoji4]. Samt krav til å sjekke vekt/størrelse.

Fnate
10-09-2017, 07:33
Håper det blir en betalt tjeneste hos alle [emoji4]. Samt krav til å sjekke vekt/størrelse.

Plager det deg veldig om sekken min er 9kg istedenfor 8?

Neida, det var en spøk ;)

Men uansett, såpass kompliserte håndbagasjeregler som det er snakk om her gjør jo bare at man ikke gidder reise med dem. Jeg gidder ikke lese en "bok" om individuelle regler hver gang jeg skal fly.

kekker
15-01-2018, 09:35
Nye bagasje regler trer i kraft, fra og med i dag, hentet fra ap.no (https://www.aftenposten.no/reise/Dette-ma-du-vite-om-Ryanairs-nye-bagasjeregler-11479b.html) (mulig betalingsmur).

Men fra og med i dag kan kun passasjerer som betaler for «priority» vil kunne ta med seg to håndbagasjer om bord kostnadsfritt. Et såkalt «prioritetspass» koster rundt 60 kroner og da får du også med deg den største bagasjen inn i flyet.

Passasjerer står fortsatt fritt til å ta med seg to stykk håndbagasje om bord, men de må være forberedt på at trillekofferten eller den største bagen må sjekkes inn ved ankomst. Dette gjøres da kostnadsfritt.Ellers senkes bagasjegebyret med 110 kroner og vekten økes fra 15-20 kg, for standard innsjekket bagasje.

Derimot innføres det et ekstra gebyr på 120 kroner for innsjekket baggasje "Ved høytider som jul og påske, og i diverse høysesonger".

Gunnar
15-01-2018, 16:49
Er redd Ryanair biter seg selv litt i halen, i alle fall med tanke på hvordan dette er kommunisert til handling. Nå kan vi rett nok begynne å merke håndbagasjen ved bagdrop-skranken (passasjeren må fremdeles ta den med til gate), men vi kan ikke gjøre unntak for halvfulle fly hvor det å ta absolutt all "non-prio"-håndbagasje ikke er nødvendig. Det er mulig man her også håper at flere skal kjøpe innsjekket bagasje da trillekofferten jo alikevel "må i lasterommet" uten priority, men realiteten blir vel heller at flere kjøper priority. Uansett skal dette etter sigende være for å begrense forsinkelser, men jeg undres om vi ikke vil få flere forsinkelser når 80-100 trillekofferter skal leveres ved flyet for å legges i lasterommet. Spesielt med tanke på at man på mange stasjoner fremdeles griver gate-bag-taggen for hånd...

Hadde ønsket en mulighet for groundhandling til å kunne "se ann behovet"...

C130
28-05-2018, 09:13
Det står på websiden deres at fra 1 november bag nr. 2 går i håndbagasje størrelse går gratis i lasterommet.
Det var en merkelig avgjørelse
Nå angrer MOL på dette "stuntet".
Enkelte dager har man hatt over hundre bager med seg gratis i lasterommet:

https://flysmart24.no/2018/05/28/ryanair-sjefen-angrer-pa-gratis-tilbud/

RescueMe
28-05-2018, 12:26
Norwegian virker også å ha begynt med dette, merket det på AES i går. Ble annonsert at alle som ville kunne få bagasjen gratis innsjekket i skranken ved gate. Var faktisk mange som gikk fram, og ute ved flyet var det rullet fram en vogn ved fremste trappen der en kunne legge de.

FlyingDutchman
28-05-2018, 12:56
Norwegian virker også å ha begynt med dette, merket det på AES i går. Ble annonsert at alle som ville kunne få bagasjen gratis innsjekket i skranken ved gate. Var faktisk mange som gikk fram, og ute ved flyet var det rullet fram en vogn ved fremste trappen der en kunne legge de.

Har opplevd dette ganske ofte på KLM Cityhopper, bare at man ikke ble spurt om du ville, det var ingen valg. Helt OK, så lenge kofferten kommer tilbake ved gaten igjen og man slipper å hente det fra bagasjebeltet (husker ikke hvilket selskap som gjorde dette mot meg, men jeg ble ikke glad...).

LN-MOW
28-05-2018, 13:18
Skal man ha DAA (Delivery at aircraft) må man ha ordentlige prosedyrer for det, inkludert egen tag. Derfor gjøres dette kun normalt på commutere, hvor plassen er begrenset. Ellers blir bagasjen ‘uren’ og kan ikke leveres tilbake til ‘sikker sone’.

Og du kan selv tenke deg hvilken effekt på turnaroundtiden tilbakelevering av 100 kolli ved flysiden vil få ... pluss at det vil forsinke utlevering av annen bagasje tilsvarende.

RescueMe
28-05-2018, 17:50
Glemte å nevne i posten over at det da ikke var snakk om utlevering ved gate i OSL, det kom på bagasjebåndet. Så det ble presisert at dette kun var mulig for de som ikke skulle videre på annen flight.

Uansett moro å se hvor mange som slo til på det. Og resultatet var bra, det ble lite slossing om plass ombord. Crew var også på speaker og opplyste om at man kun hadde anledning til å ha ett kolli per passasjer opp i hyllene, kolli nr to dersom man hadde måtte under setet.

Discus
31-05-2018, 19:26
Kom SMS om det samme fra Norwegian forleden, dvs. "husk håndbagasjekvote m.v."

Wig-wag
31-05-2018, 21:20
Det var vanlig hos Ryanair på Rygge.
Hvis de så at det ble fullt fly og lite forhåndsbestilt bagasje, fikk man tilbud om gratis innsjekk av koffert som egentlig var godkjent som carryon. Ingen tvang og det ble gjort greit rede for at om man hadde behov for bagasjen underveis kunne man beholde den.
Men den dukket opp på bagasjebåndet, noe annet hadde de aldri sagt.

Dette var selvfølgelig når det forutså alt for mye håndbagasje.

C130
02-06-2018, 20:56
Dette ble praktisert av DY (D8) på LGW da jeg dro til Kreta i april.
De som meldte seg frivillig ved gate til å sjekke inn bagasjen sin der fikk gå om bord i flyet når de leverte fra seg kabinbagasjen; lenge før alle andre :-)

C130
03-11-2018, 10:15
Kundene slakter Ryanair etter at nye håndbagasjeregler trådte i kraft 1. November:
https://flysmart24.no/2018/11/03/kundene-slakter-ryanair-etter-nye-bagasjeregler/

Someone
03-11-2018, 10:22
Kundene slakter Ryanair etter at nye håndbagasjeregler trådte i kraft 1. November:

https://flysmart24.no/2018/11/03/kundene-slakter-ryanair-etter-nye-bagasjeregler/

Hva folk skriver på Facebook er totalt irrelevant. Det er hva de kjøper som teller og ikke noe som tyder på at Ryanair slaktes der.....

learjet
05-11-2018, 08:53

At det er slakt basert på noen ivrige Twitter brukere er fullstendig håpløst.

Som det sies over her, det er hva kundene faktisk gjør som betyr noe.

I de siste dagene har jeg sendt avgårde flere Ryanair maskiner. Hvor alle har vært smekk fulle.
De aller fleste har fått med seg nye regler og det har ikke vært en enste klage av de jeg har møtt.

Med tanke på hvor stort problem det er generelt med håndbagasje på fly (alle selskaper) så er dette en god løsning.

Tiden man sparer under boarding er markant. Noe som også gir en bedre kundeopplevelse.

S