PDA

View Full Version : Valuta - vekslingskurser, påslag, gebyrer m.v.

Sondbjo
26-07-2017, 20:41
Jeg ser de norske bankene har betydelig høyere kurser på valutakurser en hva som står på XE eller lignende sider.

Jeg la merke til det på denne reisen.

Eksempel

Kursen var 8.10 når jeg skulle bestille en flybillett til 1000 $ Norwegian to 8,45 som sin kurs. Det er veldig stor forskjell. Jeg sjekket også E24 for kurs.

På Gardermoen er det blodpriser på valuta. Reell kurs var 9,3 for euro de ville ha 9,9 :O

Flere som har merket dette fenomenet?

Rufy93
26-07-2017, 20:46
4.3 procent låter väldigt mycket.
Jag vet att jag betalar ca 2% på varje köp som valutaväxling när jag betalar med kort.

Flygplatser är nog allra värst med påslag.
Igår på LGW såg jag en skillnad på 1.5 I köp och 1.1 I försäljning. (kommer dock inte ihåg vilken valuta det var)

Sent from my KFFOWI using Tapatalk

Someone
26-07-2017, 20:59
Nå vet jeg ikke hva påslaget her var tidligere, men veksling av kontanter er alltid mye dyrere enn elektronisk gjennom kortbetalinger og overføringer (gitt at ikke utesteder gir deg en elendig kurs for å tjene penger)

Bankene tjener sikkert bra på det, men de har også langt høyere kostnader. Kontantbehandling er dyrt både med ressurser og sikkerhet.

Og at det er dyrt på en flyplass er nesten en selvfølge. Handler både om tilbud og etterspørsel, for ikke si at lokalene på OSL er de dyreste banklokalene i landet

Edvard
26-07-2017, 21:03
Det er alltid elendig vekslingskurs på en flyplass, inkludert OSL.
XE.com viser midtkurs, det vil si midtpunktet mellom kjøps- og salgskursen.

Best deal får du (absolutt uten unntak) ved uttak av lokal valuta i minibank på destinasjon.
Dersom du trenger å stocke USD/EUR cash som reserve, så får du bare bite kursen i deg.

Andre valutatips:

Det er sjelden jeg veksler penger for bruk på en reise, da det enkleste i 95 % av verden nå er å ta ut via minibank på destinasjon.
Anbefaler deg å ha flere- og ulike kort med på tur. Unngå å ha et debetkort med høy saldo i lomma med tanke på skimming/tyveri/ran.

Husk kodene dine i hodet og bruk chip fremfor stripe. Har fulgt med på Visa/MasterCard midtkurs/gebyr i mange år, og de er helt okay.

Ved reiser til utviklingsland eller mer originale destinasjoner, er det lurt å ha ekstra kontanter med på turen i tilfelle ATM-snag eller Emergency.
Jeg reiser med en valutareserve fordelt på USD (100$ sedler) og EUR (100€ sedler).

Vanligvis gir minibanken på OSL ut splitter nye sedler. Disse vet du er ekte, men her er en god sjekkliste for hvordan kontrollere USD du mottar:

http://www.newmoney.gov/uscurrency/redesigned100.htm
http://www.newmoney.gov/newmoney/flash/interactive100/index.html

Ved mange transaksjoner kan det være nyttig å bruke PayPal. Da slipper du også å dele kredittkortdata på the Interwebs.
Beste ressurs og app for valuta:

http://www.xe.com/
http://www.xe.com/apps/

Discus
26-07-2017, 21:07
På Gardermoen er det blodpriser på valuta. Reell kurs var 9,3 for euro de ville ha 9,9 :O

Forskjell på overføringer og sedler, se dnb.no valutakalkulator så ser du diffen. Nå 9.80 for sedler, 9.33 for overføring (NOK-EUR) om du kjøper, selger du så er det hhv 8.80 og 9,26

Sondbjo
26-07-2017, 22:25
Forskjell på overføringer og sedler, se dnb.no valutakalkulator så ser du diffen. Nå 9.80 for sedler, 9.33 for overføring (NOK-EUR) om du kjøper, selger du så er det hhv 8.80 og 9,26

Jo men det er dårlig kurser ved kjøp av varer online også. 400 kr forskjell på flybilletten jeg bestilte omtrent.

Mjolnir
27-07-2017, 00:18
Best deal får du (absolutt uten unntak) ved uttak av lokal valuta i minibank på destinasjon.

Aller best deal får man ved å ha konto i lokal valuta som man overfører større beløp til om gangen. I hvertfall for euro koster det en liten sum per overføring som man fort tjener inn gjennom bedre kurs enn det man får med visakortet med 1,75% påslag. Det er så klart en løsning som ikke er mulig for alle, og som er praktisk for enda færre.

Edvard
27-07-2017, 00:20
Jo men det er dårlig kurser ved kjøp av varer online også. 400 kr forskjell på flybilletten jeg bestilte omtrent.

Bankene i Norge gir ikke "dårlige" kurser, det er noe du subjektivt føler.
Bankene setter valutakurser basert på valutamarkedet og kronekursen. (Samme med Mastercard, Visa og Amex.)

Forskjellen mellom de store norske bankene er marginal.
Alle bank- og kredittkort har et valutapåslag som varierer; ca. 2% og mulig andre avgifter/gebyr.

På kontoutskriften står det dato og hvilken valutakurs som ble brukt ved handelen.

Denne kan du sammenlikne med XE.com midtkursen på samme dag, så har du en huskelapp på hva differansen cirka ligger på.

Historikk:
http://www.norges-bank.no/statistikk/valutakurser/

Disclaimer: jeg har null fagkunnskap, dette er bare egne erfaringer.

Edvard
27-07-2017, 00:50
Aller best deal får man ved å ha konto i lokal valuta som man overfører større beløp til om gangen. I hvertfall for euro koster det en liten sum per overføring som man fort tjener inn gjennom bedre kurs enn det man får med visakortet med 1,75% påslag. Det er så klart en løsning som ikke er mulig for alle, og som er praktisk for enda færre.

Det forutsett god timing og at du tror den lokale valutaen vil holde seg mot NOK eller at kursutviklingen er mindre enn avgiftene du må betale ved flere små uttak på flytende kurs.
I land med høy inflasjon eller ustabilt management passer det også dårlig å ha en fet bankkonto i lokal valuta.

Numbeo har mye bra data på priser i ulike byer/land:

numbeo.com/cost-of-living/rankings_current (https://www.numbeo.com/cost-of-living/rankings_current.jsp)

Cost of living comparison between Cape Town and Oslo (https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=South+Africa&city1=Cape+Town&country2=Norway&city2=Oslo&displayCurrency=NOK)

nick5000
27-07-2017, 05:02
Jeg ser de norske bankene har betydelig høyere kurser på valutakurser en hva som står på XE eller lignende sider.

Jeg la merke til det på denne reisen.

Eksempel

Kursen var 8.10 når jeg skulle bestille en flybillett til 1000 $ Norwegian to 8,45 som sin kurs. Det er veldig stor forskjell. Jeg sjekket også E24 for kurs.

Betalte du i USD eller NOK? Hvis Norwegian vekslet for deg så fikk du nok dårligere kurs enn hvis banken hadde vekslet.

DnB har ganske bra kurs ved overførsel. Kan være nyttig å ha en USD og eller Eur konto med visa kort hvis man handler mye i USD og euro.
Bank of amerika åpner gladelig en konto neste gang du er i USA.

Flydilla
28-07-2017, 05:10
Hadde et par litt sære opplevelser sist jeg var innom Norge.

Først og fremst hadde jeg med meg 5000 kinesiske yuan i bagasjen som jeg ville vekslet til norske penger. Det var enklere sagt enn gjort. Var visst kun èn bank (!!) i Oslo-området som kunne hjelpe meg med dette, og den lå rett ved Oslo S (FX/Forex).

Skulle videre til Kuala Lumpur senere på måneden og endte opp med å kjøpe litt valuta på Gardermoen. Svindyrt, men det var visst eneste plassen de solgte malaysisk valuta i hele Norge (!). Forstår at man gjerne vil fjerne kontanter i så stor grad som mulig, men nå er det jo nærmest umulig å både kvitte seg med og skaffe utenlandsk valuta i Norge.

Someone
28-07-2017, 09:01
Hadde et par litt sære opplevelser sist jeg var innom Norge.

Først og fremst hadde jeg med meg 5000 kinesiske yuan i bagasjen som jeg ville vekslet til norske penger. Det var enklere sagt enn gjort. Var visst kun èn bank (!!) i Oslo-området som kunne hjelpe meg med dette, og den lå rett ved Oslo S (FX/Forex).

Skulle videre til Kuala Lumpur senere på måneden og endte opp med å kjøpe litt valuta på Gardermoen. Svindyrt, men det var visst eneste plassen de solgte malaysisk valuta i hele Norge (!). Forstår at man gjerne vil fjerne kontanter i så stor grad som mulig, men nå er det jo nærmest umulig å både kvitte seg med og skaffe utenlandsk valuta i Norge.

Det skyldes jo rett og slett behovet. Kineserne som kommer til landet kommer normalt med dollar og ikke yuan, da det er en lite likvid valuta utenfor Kina.

Sånn husker jeg det var før i tiden, da cash var mer utbredt enn i dag. Skulle man f.eks til Sør Afrika kunne det ofte lønne seg å veksle inn i dollar her hjemme, og så kjøpe Rand for Dollar når man kom ned dit

WF789
28-07-2017, 09:46
Da jeg var i Hong Kong/Macau i fjor sparte jeg en god del på å veksle fra HKD-USD der borte før jeg vekslet videre til NOK hjemme.