PDA

View Full Version : Reise med Ethiopean (Generelle spørsmål)

Norge Rundt På 14 Dager
17-07-2017, 22:43
Da jeg skal til Stockholm i høst tok jeg like gjerne spranget og bestilte billett med Ethiopean bort.

Og lurte på om de har web-innsjekk og bagdrop her i Oslo? Eller må jeg vente på at manuelle skranker åpner 3 timer før avgang?

Hvordan er comforten med Ethiopean og deres Dreamliner. Har i utgangspunktet plassert meg i bakre del rad 31. Godt bak vingen og ikke helt bakerst. Hvordan er plassene så langt bak? Er det bedre plass lenger frem?

Kjøpte economi promo, har jeg forstått rett at innsjekket bagasje er inkl?

colman
18-07-2017, 08:38
Da jeg skal til Stockholm i høst tok jeg like gjerne spranget og bestilte billett med Ethiopean bort.

Og lurte på om de har web-innsjekk og bagdrop her i Oslo? Eller må jeg vente på at manuelle skranker åpner 3 timer før avgang?

Hvordan er comforten med Ethiopean og deres Dreamliner. Har i utgangspunktet plassert meg i bakre del rad 31. Godt bak vingen og ikke helt bakerst. Hvordan er plassene så langt bak? Er det bedre plass lenger frem?

Kjøpte economi promo, har jeg forstått rett at innsjekket bagasje er inkl?

De har innsjekk på nett, men tror ikke de har bagdrop. Jeg fant den i alle fall ikke. Det var ganske lang kø (ca. 60 min) på innsjekk for 10 dager siden da jeg reiste med dem.

Sent from my iPhone using Tapatalk

jb1
18-07-2017, 09:26
De har check-in på nett, fungerte fint. Jeg reiste kun med håndbagasje til Stockholm og vet ikke noe om bag-drop.

Norge Rundt På 14 Dager
18-07-2017, 10:02
De har check-in på nett, fungerte fint. Jeg reiste kun med håndbagasje til Stockholm og vet ikke noe om bag-drop.

De har innsjekk på nett, men tror ikke de har bagdrop. Jeg fant den i alle fall ikke. Det var ganske lang kø (ca. 60 min) på innsjekk for 10 dager siden da jeg reiste med dem.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk så mye.

Hvordan var comforten? Ser de har pitch på 33.

jb1
18-07-2017, 10:07
Helt ok komfort, noe trangt. Det er jo ikke lange turen over til ARN uansett. Du får alkoholfri drikke servert.

nick5000
18-07-2017, 15:15
Selger ethiopian osl arn ?

mcduck
18-07-2017, 15:53

Jepp! Flott alternativ for de som vil prøve Dreamliner på shorthaul.
Ruta går Oslo - Stockholm - Addis Abeba - Stockholm - Oslo.

FlightDeck
18-07-2017, 16:03

De har priser fra ca. 550 kr. Oslo-Stockholm.

Discus
19-07-2017, 20:56
Men husk pass om man skal OSL-ARN med dem!

Millemor
19-07-2017, 21:17
Søren, at jeg ikke tenkte på det da jeg booket Stockholmsturen sist helg :-( Hadde jo vært kult å krysse av både et nytt flyselskap og flytype på lista!

Sondbjo
19-07-2017, 22:18
Jeg ble matforgiftet på strekkningen ADD-SEZ. Ikke artig.(fant hår i maten i C :O ) ADD er det verste stedet å mellomlande, overfullt og kaos råder...

Norge Rundt På 14 Dager
19-07-2017, 22:50
Jeg ble matforgiftet på strekkningen ADD-SEZ. Ikke artig.(fant hår i maten i C :O ) ADD er det verste stedet å mellomlande, overfullt og kaos råder...

Kan vel glatt stå over eventuel matservering på strekket OSL - ARN. Serveres det i det hele tatt mat på det strekket?

Norge Rundt På 14 Dager
19-07-2017, 22:52
Men husk pass om man skal OSL-ARN med dem!

Er fult klar over det, har uansett alltid med meg pass når jeg skal ut av gamlelandet.

Har det gått greit å få bagasjen i Stockholm. Mener å huske det var noen her inne som mente det var en viss sjanse for at den havnet i Addis, men har det vært noen problemer på den fronten?

Norge Rundt På 14 Dager
02-08-2017, 09:49
Hei selv om jeg kun skal til Stockholm så må jeg jo på NonSchengen siden jeg skal fly med Ethiopian. Med avgang på fredag kveld, er det stor fare for laaaaange køer i passkontrollen på Gardermoen, eller har det værste rushet gitt seg såpass sent som Ethiopian går?

Chriscross
16-09-2017, 11:08
Ingen som vet om kø fredag kveld før Ethiopean avgangen?
Ser det er noen nettsider med lavere pris på min avgang enn Ethiopean. Slipper en kredittkortgebyr på de fleste av disse sidene? De ligger ca 150 kr under ET sine egne sider pr billett.

eql1zr
16-09-2017, 11:58
Omtrent 15 minutter kø i passkontroll før Ethiopean-avgang fredag 1. september. To kø-lengder fylt opp for EU/EEA-pass og to luker åpne.

Edvard
16-09-2017, 12:12
De ligger ca 150 kr under ET sine egne sider pr billett.

Det er en no-brainer prisdifferanse for å ha en direkte booking hos flyselskapet. I hvert fall om du ser på 3000 NOK/natten hotellrom i Hong Kong.

Chriscross
18-09-2017, 09:03
Det er en no-brainer prisdifferanse for å ha en direkte booking hos flyselskapet. I hvert fall om du ser på 3000 NOK/natten hotellrom i Hong Kong.

Må du sette ting i perspektiv på den måten?😉

Neste spørsmål er da Shengen ved ankomst osl. Vi ankommer 08.50. Ser bkk ankommer 07.25 og EWR 08.20 en søndag morgen. Disse maskinene er fulle siden det er siste dag i høstfeien. Hvor lang tid tar det å få en a330 med masse barn gjennom passkontrollen?

petter380
19-09-2017, 23:53
Hvis det ikke står tidligere; flyr man inn/ut av Etiopia med ET får man grisebillig innenriks billetter. Bestilte nylig 4 innenriks turer til < 1300kr full flex i Y [emoji119][emoji16]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Edvard
20-09-2017, 01:01
Hvis det ikke står tidligere; flyr man inn/ut av Etiopia med ET får man grisebillig innenriks billetter. Bestilte nylig 4 innenriks turer til < 1300kr full flex i Y [emoji119][emoji16]

Hvor og hvordan bestiller du innenriksbillettene?

petter380
20-09-2017, 07:37
ET sine hjemmesider. Begynn å book en rute innenriks og så popper et spørsmål opp om du har "one of the following documents". Si ja (du blir sjekket, så ikke lyg...), og fortsett bookingen med billige/fullflex billetter. Eksempelvis koster en tur til Mek'ele (MQX) < 1500 ETB (500kr).

Hypern
20-09-2017, 10:08
ET sine hjemmesider. Begynn å book en rute innenriks og så popper et spørsmål opp om du har "one of the following documents". Si ja (du blir sjekket, så ikke lyg...), og fortsett bookingen med billige/fullflex billetter. Eksempelvis koster en tur til Mek'ele (MQX) < 1500 ETB (500kr).

Men hva skal det her være godt for? Hvem drar til Mek'Ele liksom? :stir

petter380
20-09-2017, 19:10
Men hva skal det her være godt for? Hvem drar til Mek'Ele liksom? :stir

Alle vet at det er lite/ingenting å se i ADD :) MQX er nærmeste flyplass til det mest ugjestmilde stedet (som jeg sier f**nskapet) på denne jord. Der skal man i 3 dager / 2 netter helt frivillig, og er mildt sagt ekstremt spent. (Heldigvis ikke lenge som Nord-Korea for 3 år siden.) Google 'danakil depression' og trykk på bilder / images

eggs
20-09-2017, 21:06
Alle vet at det er lite/ingenting å se i ADD :) MQX er nærmeste flyplass til det mest ugjestmilde stedet (som jeg sier f**nskapet) på denne jord. Der skal man i 3 dager / 2 netter helt frivillig, og er mildt sagt ekstremt spent. (Heldigvis ikke lenge som Nord-Korea for 3 år siden.) Google 'danakil depression' og trykk på bilder / images

Sent from my iPhone using Tapatalk ProEr veldig interessert i å høre mer om den turen[emoji16]

-eggs

Chriscross
25-09-2017, 10:08
Kan EB diamond på Ethiopean økobillett bruke sas fasttrack, eller en annen fast track på osl? Kan jeg ha med gjest?

eql1zr
25-09-2017, 12:32
Kan EB diamond på Ethiopean økobillett bruke sas fasttrack, eller en annen fast track på osl? Kan jeg ha med gjest?
Ikke SAS-fasttrack, men du kan bruke vanlig fasttrack. Usikker på om gjest er tillatt i fasttrack for ET.

Henshaw
26-09-2017, 10:21
Noen som vet om de har planer om B777-200 på ruten noen gang? Setekartet jeg får i bookingen min den 16.10 tilsier nemlig det, men alt annet tilsier B787. Gjelder også retur 29.10

Hypern
26-09-2017, 10:56

Men det er vel ikke noe krig der (sånn rent bortsett fra at det er nærme grensen til Eritrea)

petter380
26-09-2017, 12:48
Men det er vel ikke noe krig der (sånn rent bortsett fra at det er nærme grensen til Eritrea)

Mener ikke krig, men vanskelig å være turist. Trikset med Etiopia generelt er å holde seg laaaangt vekke fra grensene. Poenget med Danakil er at det er dårlig vilkår for det meste som man forventer ved f.eks. overnatting/mat/osv. Det samme er/var tilfellet i Nord-Korea.

Chriscross
30-09-2017, 06:35
Prøvde ET i går osl-arn. Ingen servering ombord, men bra Avod. Dreamliner var stillegående ved take-off, men utover det synes jeg ikke den er så spesiell.

Fasinert over at flyet blir en time forsinket etter ca ti timer på bakken. Ingen kø i passkontroll hverken på osl eller arn.

Konklusjonen blir at ET funker når sk og dy tar 2000kr en vei, men at det er mye mindre styr med sk.