Log in

View Full Version : Turist død på Maho Beach

BSSW
13-07-2017, 18:12
En 57 år gammel kvinne fra New Zealand mistet onsdag livet i en tragisk ulykke på den karibiske øya St. Maartin, melder flere lokale medier.
http://www.tv2.no/nyheter/9241890/

Håper dette får folk til å tenke seg litt mer om før de klamrer seg til gjerdet ved take-off.

sk931
13-07-2017, 18:29
Synd for den stakkels turist, men overraskende at det ikke er sket før
Hilsen Ole

Michael
14-07-2017, 00:17
Synes det holdt å stå på stranda og kjenne på det derfra da jeg var der.

Hva tror dere følgene blir? At de stenger Maho Beach?

LN-MOW
14-07-2017, 00:26
Neida. De går over til rød skrift på varselsskiltet. Ellernosånt. Maho Beach er god butikk.

Someone
14-07-2017, 07:17
Neida. De går over til rød skrift på varselsskiltet. Ellernosånt. Maho Beach er god butikk.

En grei løsning det. Kan ikke gjerde inn og forby alt som er farlig.
Og som det et av de mest tallrike pattedyrene her på jorden er vi ikke akkurat utrydningstruet

view
14-07-2017, 09:34
Naturlig seleksjon er ikke bare teori

KnutW
14-07-2017, 09:58
Var det ikke et par dødsfall der på 90-tallet også?

MountainDew
15-07-2017, 09:58
Best å stå litt på siden. Se på de som får sand i øynene, ikke få det selv.

Vede
15-07-2017, 15:02
Prøvde selv å stå på selve stranden rett bak motorene ved avgang. Men syns det var så jævligt vondt at jeg heiv meg i sjøen de 2 gangene jeg prøvde. Og det var snakk om en A320 og B738.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kekker
15-07-2017, 15:07
Prøvde selv å stå på selve stranden rett bak motorene ved avgang. Men syns det var så jævligt vondt at jeg heiv meg i sjøen de 2 gangene jeg prøvde. Og det var snakk om en A320 og B738.

Hva er det som gjør vondt?
Sand og alt mulig rart som blir blåst avsted, eller selve lufttrykket?

Har sett noen filmer av folk som har stått der med motorsykkelhjelm, høres fornuftig ut, selv om jeg hadde gått for alternativt med å stå ved siden av, for å se på de som får sand i øynene!
Evt. starte smått med 73x/A32x...

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

RJon
15-07-2017, 15:18
Observerte det var stor forskjell på jetblast på de flyene som ruset opp motorene gradvis mens de starter å rulle, og de som sto på bremsene og ga "fullt" pådrag før de slapp, som denne maskinen gjorde.
https://farm3.staticflickr.com/2871/33525731730_672f40c161_c.jpg (https://flic.kr/p/T5y92q)
Tror ikke noen på stranda rett bak klarte å stå stille, en del havnet på snørra og i vannet.

Vede
15-07-2017, 15:40
Hva er det som gjør vondt?
Sand og alt mulig rart som blir blåst avsted, eller selve lufttrykket?

Har sett noen filmer av folk som har stått der med motorsykkelhjelm, høres fornuftig ut, selv om jeg hadde gått for alternativt med å stå ved siden av, for å se på de som får sand i øynene!
Evt. starte smått med 73x/A32x...

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Alt av sand og rask som blir blåst i luften. Du blir helt pepret. Jeg hadde mange små sår på ryggen.

LN-MOW
15-07-2017, 17:33
Det er noen piloter som synes dette er moro. Tipper det kommer en NOTAM om at man ikke skal 'blåse' mer enn nødvendig. Men det eksisterer muligens allerede....

LN-GAB
15-07-2017, 18:26
Finnes også prosedyrer på enkelte flytyper hvor det er anbefalt å sette power med bremsene på hvis man tar av på korte baner.. :) Aner ikke hva som står i bøkene til 737

Gunnar
15-07-2017, 18:44
Hva som står i bøkene på 737 vet jeg ikke, men det synes å være vanlig å "stå på bremsene" mens man gir gass på bl.a. ALF. Så jeg vil tippe det går litt i kombinasjon av vekt og banelengde hvorvidt man mener å ha behov for å gjøre det slik...

Concorde
15-07-2017, 21:15
Det var nok for meg på Fornebustranden når BA kom med 757. Å stå bak ett gjerde 200 meter bak en 747 er for meg fullstendig meningsløst. Det er trist med dødsfall men de må ta ansvar selv de som gidder..

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk

kaijoar
15-07-2017, 21:34
Hva som står i bøkene på 737 vet jeg ikke, men det synes å være vanlig å "stå på bremsene" mens man gir gass på bl.a. ALF. Så jeg vil tippe det går litt i kombinasjon av vekt og banelengde hvorvidt man mener å ha behov for å gjøre det slik...
Har alltid lurt på hva som avgjør hvordan man gjør dette. Noen som vil utdype? Kan ikke huske å ha sett noen sammenheng med flytype og hvor fullt flyet er for eksempel, utenom på korte baner.

Husker at jeg som liten tenkte at de som bare gasset rett ut på runway og tok av var mer "slurvete" enn de som stoppet og gav full gass.

Someone
15-07-2017, 21:38
Samtidig, i valget mellom å dø av en jetblast på Maho Beach kontra å rotne bort på et gamlehjem med Alzheimer er det ikke sikkert det var han her som gjorde det dårligste valget. Selv om kanskje timingen ikke var ideell?

KnutW
15-07-2017, 21:48
Sto der en gang mens en kompisgjeng med tre svært godt påseilede unge negre fra New York skulle ta manndomsprøven bak KLMs 747-400. Nederlenderen åpnet sidevinduet, vinket til gutta og hadde vingetippen innover veien da han svingte rundt. Deretter full stopp, og så maks turtall på alle fire mens han sto på bremsen i vel ett minutt for å dobbeltsjekke at full power var satt og alle indikasjoner stemte før han begynte å rulle.

Problemet for New York-gutta, som klamret seg fast til gjerdet, var at de hadde valget mellom å slippe taket og bli blåst på sjøen (med en touch-and-go i den betongkanten som drepte New Zealenderen) eller å bli fullstendig sandblåst. De valgte sandblåsingen, men man kunne formelig se at hudfargen skiftet fra svart til lyserød i løpet av det minuttet de sto der.

Alkoholen og ungdommelig skryt gjorde at ingen av dem turde innrømme overfor kompisene at det nok sved godt, men de må ha hatt en forj..lig dagen derpå neste morgen. Det gjorde vondt bare å se på dem. Personlig sto jeg og filmet og fikk omtrent en kvart av blasten fra ytterste motor i trynet, det var ille nok sammen med sandstormen og eksosvarmen.

Står man og holder seg fast går det stort sett greit hvis det er en 737 eller mindre som ikke står og ruser alt for lenge eller man havner rett bak motorene. Står man rett i blasten og slipper taket i gjerdet er det ikke sjans på å holde seg på bena og man blir blåst rett i betongkanten før man havner på stranda eller i sjøen.

KnutW
15-07-2017, 22:11
Har alltid lurt på hva som avgjør hvordan man gjør dette. Noen som vil utdype? Kan ikke huske å ha sett noen sammenheng med flytype og hvor fullt flyet er for eksempel, utenom på korte baner.

Husker at jeg som liten tenkte at de som bare gasset rett ut på runway og tok av var mer "slurvete" enn de som stoppet og gav full gass.

Avhengig av vekt på flyet, tilgjengelig banelengde, baneforhold (opp- eller nedoverhelning, våt eller tørr, evnt is/sne, bremseeffekt osv.), vindstyrke /retning, lufttrykk og temperatur. (F. eks. hot and high) Avhenger også av utforming på evnt. taksebane samt evnt annen trafikk på banen eller i luften. Masse forskjellige parametre å ta hensyn til, men med unntak av trafikksituasjonen i øyeblikket er alt dette klart på forhånd. Hvilken power-setting som skal brukes blir bestemt ut fra disse kriteriene.

Har man lang nok bane med gode baneforhold er det ytterst sjelden man bruker full power på en take-off. Dette gjøres for å spare motorene mest mulig. Et middels lastet fly på tørr og lang bane bruker som regel bare rundt 60-80 % power på take-off.

Det er også fordelaktig å beholde momentet i flyet og gi på når man ruller ut på banen fremfor å måtte stoppe opp. Er man avhengig av full power tar det såpass lang tid (5-8 sekunder) for en jetmotor å komme opp i full kraft at man da gjerne velger å stå på bremsen til full power er etablert.

På SXM er banen ganske kort, 2200 M, i tillegg er det jo som oftest også ganske varmt (dårligere ytelse på jetmotorer) og sammen med at man også må ta en krapp sving i enden av banen blir det derfor ofte stopp og full power.

mcduck
16-07-2017, 01:31
Mange som har slått seg kraftig i betongkantene på andre siden av veien. Disse burde fjernes, evt byttes med en mindre kant med en form for myk demping (skum?).

Maho Beach er unik og forhåpentligvis kan man forsatt bli sandblåst der i framtiden. Den står definitivt på min bucket list!

LN-RTP
16-07-2017, 06:31
Mange som har slått seg kraftig i betongkantene på andre siden av veien. Disse burde fjernes, evt byttes med en mindre kant med en form for myk demping (skum?).

Maho Beach er unik og forhåpentligvis kan man forsatt bli sandblåst der i framtiden. Den står definitivt på min bucket list!

Uff, veldig dumt å planlegge sandblåsing, spesielt hvis folk dør av slikt.
Unikt ja, men også unikt å sprinte over en hovedvei midt i trafikken.
Det går nok som regel bra, men litt dødsfall her og der, pytt, pytt. :rolleyes:

Aner ikke hvordan folk tenker, eller ikke. Ser ikke sjarmen med å stå eller rulle bak jet eksos.
Kan du forklare til oss uvitende?

FL002
16-07-2017, 08:45
Folk er idioter.
https://www.youtube.com/watch?v=-LIsVfKajtY

mcduck
16-07-2017, 14:30
Uff, veldig dumt å planlegge sandblåsing, spesielt hvis folk dør av slikt.
Unikt ja, men også unikt å sprinte over en hovedvei midt i trafikken.
Det går nok som regel bra, men litt dødsfall her og der, pytt, pytt. :rolleyes:

Aner ikke hvordan folk tenker, eller ikke. Ser ikke sjarmen med å stå eller rulle bak jet eksos.
Kan du forklare til oss uvitende?

Selve sandblåsingen er det vel ingen som har dødd av. Tviler på folk har blitt hard skadet av det heller. Men barrièren mellom veien og stranden er av betong og det er disse folk først snubler i, for så å fly i den neste som skiller stranden. Tror det kan gjøres enkle forandringer på veien som ville gjort opplevelsen sikrere. Egentlig burde vel turistmyndighetene bli satt til den jobben, all den tid Maho Beach er en så stor attraksjon.

Edvard
16-07-2017, 14:35
We can’t legislate stupidity.

mcduck
16-07-2017, 14:37
We can’t legislate stupidity.

Med den holdingen så hadde man ikke hatt motorveier med midtskille.

Edvard
16-07-2017, 14:49
Du undervurderer oppfinnsomheten og innsatsviljen til Team Darwin Awards.

SudCaravelle
16-07-2017, 16:23
Jeg ser litt av det her og ganske aktivt på Pprune at denne personen var nok så dum at det nesten er greit at han døde (Darwin osv).

Mulig denne personen ikke var dypt inne i luftfart og så at femti andre "voksne" gjorde det samme? Det er heller ikke så lurt å veie over 100 kilo heller, men jeg ser ikke på det som en grei Darwin utvelgelse når hjertet stopper på sekstiårs dagen.

Concorde98
16-07-2017, 17:12
Det er jo tragisk når noen dør. Det gjelder jo å holde sikker avstand! Det er jo ikke alltid så lett da, se på turistene ved norske breer for eksempel. De klatrer over sperringer og passerer skilt om livsfare. Noen må bare gå for nærme...

view
21-07-2017, 19:26
Ja ja da var det slutt på moroa
http://lufthansaflyer.boardingarea.com/looks-like-all-the-fun-is-over-at-princess-juliana-in-st-maarten/

LN-RTP
30-07-2017, 10:49
Utrolig hvor dum folk er på den stranda, nå hiver dem baller etter flyene.

https://www.trymodern.com/article/2391/st-maarten-beach-goer-throws-ball-at-incoming-aircraft

Concorde98
30-07-2017, 11:42
Det er helt utrolig hvor korttenkte enkelte er... Hva i alle dager er morsomt med dette her?