View Full Version : OT: Hjelp til bildebehandling
Jeg prøver å redigere et bilde av et ansikt for bruk i et takkebrev. I den forbindelse var tanken å skulle klippe ut en oval av bildet, piece of cake tenkte jeg. Men så ingenlunde. Jeg bruker Adobe Photoshop Elements som får til det meste annet jeg prøver på, men hver gang jeg greier å lage en oval forsvinner alt inni ovalen. Hjelpemenyen var ikke til særlig hjelp, er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan får til dette? Gjerne med teskje. :rolleyes:
Select -> Inverse (shift + ctrl + i) er vel det du er ute etter.
Originally posted by HVI
Takk for hjelpen! Jeg skal teste ut dette i morgen.:devot:
Originally posted by HVI
Dette fungerte ikke, den stod oppført som ikke tilgjengelig. Er det noen som har noen andre tips vedr. hvordan jeg skal kunne lage en oval og deretter crope vekk alt som er utenfor den ovalen?
Det eneste jeg har funnet til nå som kan lage et ovalt utsnitt er "Ellipse Tool", men den fjerner alt innhold og erstatter med en valgfri farge.
Jeg bruker ikke Photoshop, men i mitt program bruker det å hjelpe med å lage utsnittet, så kopiere dette ved å høyreklikke. Etterpå klikker jeg paste, og utsnittet legger seg over originalbildet i venstre hjørne. Deretter lagrer jeg utsnittet, og det legger seg blant alle mappene som et eget bilde. Nå kan jeg "jobbe" med det som et selvstendig fotografi..... (Større te-skje har jeg desverre ikke, Trety...., og om dette funker i Photoshop aner jeg ikke;) ).
Lykke til!
Originally posted by Trety
Originally posted by HVI
Dette fungerte ikke, den stod oppført som ikke tilgjengelig. Er det noen som har noen andre tips vedr. hvordan jeg skal kunne lage en oval og deretter crope vekk alt som er utenfor den ovalen?
Det eneste jeg har funnet til nå som kan lage et ovalt utsnitt er "Ellipse Tool", men den fjerner alt innhold og erstatter med en valgfri farge.
Når du bruker Ellipse Tool for å merke av et ovalt område blir, som du sier, området inne i ovalen "merket". Ved å bruke Ellipse Tool og så velge Select -> Inverse, så velger du alt utenfor ovalen. (og kan så fjerne alt dette)
LN-SSL sin metode er vel også et alternativ.
1. Merk området (Ellipse Tool)
2. Kopier (Ctrl-C)
3. Nytt bilde (Ctrl-N)
4. Lim inn (Ctrl-V)
Har ikke Photoshop tilgjengelig her, så alt er tatt fra hukommelsen :smile2
Da ordnet det seg, takk for all tålmodig hjelp. SSL-trikset ble løsningen, men jeg fikk det ikke til i Photoshop Elements men derimot i Microsoft Photo Premium 10 av alle ting.