PDA

View Full Version : USA-tråden


sabergum
07-07-2017, 21:10
Har endelig fått valuta for CT-en og fått booket en 14 dagers tur siste halvdel av september med utreise til LAX og retur fra ORD (i SAS C). Reiser alene, og alle former for transport (bil/tog/fly) er aktuelle for å komme meg til Chicago. Tar mer enn gjerne imot tips til rutevalg, steder og ting å se, overnatting, og alt mulig annet :)

LN-MOW
07-07-2017, 21:15
Ingenting å lure på engang ...

https://roadtripusa.com/route-66/

sabergum
07-07-2017, 21:29
Ingenting å lure på engang ...

https://roadtripusa.com/route-66/

Det er jo selvfølgelig det mest opplagte, men det jeg glemte å skrive er at jeg (iallfall i utgangspunktet) har lyst til å få med meg kysten nordover til Seattle. Ser for meg noe sånt som LA - LV - Death Valley - Yosemite - SF - Portland - Seattle, men derfra og østover er jeg blank. Men om Route 66 trumfer alt annet, så må det jo vurderes ;)

LN-MOW
07-07-2017, 22:42
Seattle og østover er egentlig ganske kjedelig. Kjørte fra Seattle til Atlanta da jeg flyttet sist, og det var ikke så veldig mye annet spennende å oppleve enn å få bensintanken fylt i Oregon (hvor selvtank er forbudt). Prærien var ... flat.

LN-RTP
08-07-2017, 05:22
Seattle og østover er egentlig ganske kjedelig. Kjørte fra Seattle til Atlanta da jeg flyttet sist, og det var ikke så veldig mye annet spennende å oppleve enn å få bensintanken fylt i Oregon (hvor selvtank er forbudt). Prærien var ... flat.

Tja, kjørte andre veien for 37 år siden, fra Texas til Alaska.
Var ikke kjedelig, men det gakk Westover og Nordover.
Som dem sa i gamle dager: Go West Young man.
Punkterte, gikk tom for bensin og ble tilbudt gruppesex med en Indiansk bestemor langs veien, men ikke samtidig.
Punktering var midt på Alcan Highway uten reservehjul eller jekk og bare 20 daler i lomma.
I ødemarken på grusvei ca 250kilometer fra nærmeste indianer landsby.
Fikk haik med semi trailer til nærmeste tettsted etter mange timer og fant en skrap handel med gamle biler som faktisk hadde jekk og reservehjul som passet til min 1964 Buick Skylark Convertible med 455 cu Wildcat motor. ( kanskje ikke beste bilen å kjøre til Alaska med men man visste ikke bedre. Andre eventyrere på veien kjørte Land Rover med reservehjul på tak og panser samt safari vester med lommer overalt.)
Haiket tilbake til bilen med reserve hjul og jekk som ble kjøpt for 20 daler, good deal.
Fikk haik på pick-up truck med dritta fulle indianere og satte meg baki lasteplanet. Dem kjørte full gass mens brennevins flaska gakk frem og tilbake der foran. Et under at vi ikke for i grøfta i 140 km/t.
Holdt med godt fast mens grusen sprutet fra bakhjulene.
Nesten fremme til bilen min skar dem av veien uti bushen og en av damene hoppet ut og trakk ned buksa for å tisse.
Dem spurte da om jeg ville være med på fest?
Jeg var jo høflig og sa det passet egentlig ikke for jeg skulle videre, men kanskje en annen gang?
Da ble det litt ampert og dem lurte på om jeg ikke likte dem, og kanskje hadde noe imot dem for jeg ville ikke være med på fest?
Skjønte at jeg måtte være høflig og forklarte at jeg satte pris på turen, og du verden, skulle gjerne ha vært med på fest, men hadde en bil med punktering og måtte videre, dessverre.
Under tvil kjørte dem meg tilbake til hoved grus veien og sparket meg og reservehjulet av i veikanten.
Happy ending, de der var ikke mors beste barn.
Haiket videre og fant bilen min med punktering i veikanten.
Havnet i Alaska etter en overnatting i Whitehorse. Havnet på tvilsom bar hvor en gammel indianer kjærring ville til sengs med både meg og den andre Norsken jeg reiste sammen med. Vi avslo, men kanskje var det smigrende. Alle var drita fulle på den baren og man måtte holde tunga rett i kjeften for ikke å si noe skjeft, skjønt ingen var egentlig aggressiv, men godt humør kan skifte og de der fremmed karene? Er dem ute etter juling eller hva?
Aldri kjedelig i koloniene.
Go West young man. :old

ma-are
08-07-2017, 12:04
Pacific Coast Highway (Highway 1) mellom LA og SF er å anbefale! Roadtrippet der med noen kompiser for en del år tilbake siden; LA - SF - Yosemite - Grand Canyon - Las Vegas - Death Valley +++.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Discus
08-07-2017, 12:50
Finnes også en drøss tråder på forumet om roadtrips og byer, sjekk tripreport og reiseforumet) samt innholdsfortegnelsen https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=958516&postcount=6

Fnate
08-07-2017, 14:44
Pacific Coast Highway (Highway 1) mellom LA og SF er å anbefale! Roadtrippet der med noen kompiser for en del år tilbake siden; LA - SF - Yosemite - Grand Canyon - Las Vegas - Death Valley +++.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er ikke den stengt pga ras, eller har de åpnet igjen?

Sucellos
08-07-2017, 15:24
Highway 1 er for tiden (Juli 2017) stengt på 4 plasser, så planlegger man denne ruta de nærmeste 12 månedene anbefales solid research på forhånd for å få oppdatert status, for det er ikke akkurat lette omkjøringsalternativer.

Pfeiffer Canyon Bridge er stengt etter at den ble ødelagt i vinter, men åpner kanskje, og her er kanskje et nøkkelord, i slutten av september.

Ved Mud Creek ser det langt verre ut. Kun spekulasjoner, men det antydes tidlig sommer 2018 før man er i normalt gjenge igjen.

Akkurat nå er det er få/ingen gode omkjøringsmuligheter på en god del av strekningen. Om man ønsker å se kysten ender man fort opp med å kjøre sørover fra Carmel mot Bixby Bridge/Big Sur og så tilbake samme vei. Kjører man nordover fra Cambria kan man f.eks. nå Hearst Castle, før an må snu igjen.

Mellom Carmel og Cambria blir det altså fort at man må kjøre via 101. Det finnes noen småveier som kan gi tilgang til enkelte steder langs Hw 1, men ser ikke noen fornuftig rute akkurat nå som ikke medfører veldig lange omkjøringer.

SBT
08-07-2017, 18:21
[QUOTE=sabergum;1101594]Har endelig fått valuta for CT-en og fått booket en 14 dagers tur siste halvdel av september med utreise til LAX og retur fra ORD (i SAS C). Reiser alene

Reiser alene ??? Er det noe vits i å bruke CT da ?

Someone
08-07-2017, 18:24
Reiser alene ??? Er det noe vits i å bruke CT da ?



Man får 50% for en person også

SBT
08-07-2017, 22:44
Jeg har alltid trodd at den medreisende ikke belastes for poeng, slik at kun innehaveten bruker poeng, men det blir jo det samme resultatet. Companion ticket henleder jo tanken på at det skal være to.

Hypern
02-09-2017, 16:50
Da ble det sånn at jeg røk på en errorfare booking til San Francisco i oktober, grunnen til at jeg poster en post her er at jeg ønsker å se litt mer, har satt av en uke som gjør at jeg kan leie en bil. Tenkte muligens å kjøre opp til Oregon eller noe, men ser det er ganske langt å kjøre opp til Portland som er vel den eneste byen i Oregon av en viss størrelse. Jeg har vært i San Francisco før og har sett stort sett det meste som er av interesse for turister så det er derfor jeg lurer på om jeg skal gjøre noe annet enn å være 1 uke i San Francisco med tildels høye priser på overnatting...

Alternativt kan jeg jo kjøre østover mot Reno og Nevada på I 80. Vet ikke hva kjennerne her synes jeg (egentlig spent på om jeg i det hele tatt kommer inn i USA, så håper jeg slipper secondary denne gang) men jeg er for glad i det landet til at jeg ikke kan dra dit. Men nå har jeg i det minste booket noe som er litt mer normalt enn 2 dager så kanskje CBP ikke bekymrer seg så mye den her gang. Ellers ser jeg jo at det går tog til Reno så kanskje gjøre noe så uortodoks i USA som å ta toget? Jeg er jo glad i å ta toget, litt mindre stress enn å kjøre selv. Enda bedre man kan nyte en pils i kafevogna.

Edvard
02-09-2017, 18:19
Kjør til Denver (mange alternative ruter/breddegrader). One-way rental og fly tilbake.

darkcho
02-09-2017, 18:49
Highway 1 er for tiden (Juli 2017) stengt på 4 plasser, så planlegger man denne ruta de nærmeste 12 månedene anbefales solid research på forhånd for å få oppdatert status, for det er ikke akkurat lette omkjøringsalternativer.

Pfeiffer Canyon Bridge er stengt etter at den ble ødelagt i vinter, men åpner kanskje, og her er kanskje et nøkkelord, i slutten av september.

Ved Mud Creek ser det langt verre ut. Kun spekulasjoner, men det antydes tidlig sommer 2018 før man er i normalt gjenge igjen.

Akkurat nå er det er få/ingen gode omkjøringsmuligheter på en god del av strekningen. Om man ønsker å se kysten ender man fort opp med å kjøre sørover fra Carmel mot Bixby Bridge/Big Sur og så tilbake samme vei. Kjører man nordover fra Cambria kan man f.eks. nå Hearst Castle, før an må snu igjen.

Mellom Carmel og Cambria blir det altså fort at man må kjøre via 101. Det finnes noen småveier som kan gi tilgang til enkelte steder langs Hw 1, men ser ikke noen fornuftig rute akkurat nå som ikke medfører veldig lange omkjøringer.

Ser ut som du sitter på god info her. Jeg skal kjøre strekningen i midten/slutten av denne måneden. Slik jeg forstår det på deg, er det ganske store omveier som skal til? Er det noe nytt rundt Pfeiffer bridge?

Planen er å kjøre fra LA, via Santa Barbra/Malibu til Moonstone Beach for en overnatting der. Så videre til Carmel neste dag, og siste til San Fran. Er det korrekt at problemene er mellom Moonstone Beach og Carmel?

Har du en nettside hvor jeg kan se status på arbeidet?

Hickok
02-09-2017, 21:06
Da ble det sånn at jeg røk på en errorfare booking til San Francisco i oktober, grunnen til at jeg poster en post her er at jeg ønsker å se litt mer, har satt av en uke som gjør at jeg kan leie en bil. Tenkte muligens å kjøre opp til Oregon eller noe, men ser det er ganske langt å kjøre opp til Portland som er vel den eneste byen i Oregon av en viss størrelse. Jeg har vært i San Francisco før og har sett stort sett det meste som er av interesse for turister så det er derfor jeg lurer på om jeg skal gjøre noe annet enn å være 1 uke i San Francisco med tildels høye priser på overnatting...

Alternativt kan jeg jo kjøre østover mot Reno og Nevada på I 80. Vet ikke hva kjennerne her synes jeg (egentlig spent på om jeg i det hele tatt kommer inn i USA, så håper jeg slipper secondary denne gang) men jeg er for glad i det landet til at jeg ikke kan dra dit. Men nå har jeg i det minste booket noe som er litt mer normalt enn 2 dager så kanskje CBP ikke bekymrer seg så mye den her gang. Ellers ser jeg jo at det går tog til Reno så kanskje gjøre noe så uortodoks i USA som å ta toget? Jeg er jo glad i å ta toget, litt mindre stress enn å kjøre selv. Enda bedre man kan nyte en pils i kafevogna.

Liker du øl, og da Vestkyst IPA spesielt, så er denne plassen verdt et besøk en times tid nord for byen, midt i Napa Valley: https://russianriverbrewing.com/pages/brew-pub

Sucellos
04-09-2017, 00:06
Ser ut som du sitter på god info her. Jeg skal kjøre strekningen i midten/slutten av denne måneden. Slik jeg forstår det på deg, er det ganske store omveier som skal til? Er det noe nytt rundt Pfeiffer bridge?

Planen er å kjøre fra LA, via Santa Barbra/Malibu til Moonstone Beach for en overnatting der. Så videre til Carmel neste dag, og siste til San Fran. Er det korrekt at problemene er mellom Moonstone Beach og Carmel?

Har du en nettside hvor jeg kan se status på arbeidet?

Ja, det er korrekt at problemene er mellom Moonstone Beach og Carmel.

Pfeiffer Canyon Bridge er forsinket.
http://www.ksbw.com/article/caltrans-bridge-crew-no-more-days-off-until-it-is-done/12155485
Bare søk på Pfeiffer på den nettsiden for å finne nyeste artikler, de skriver om status ganske jevnlig.

Ellers har jeg brukt å kikke innom disse for oppdatert status:
http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/display.php?page=sr1
http://www.bigsurcalifornia.org/highway_conditions.html

Jeg skal kjøre strekningen 28. september, så post gjerne en vurdering av den ruten du til slutt velger. Jeg ser på muligheten for å kjøre gjennom Carmel Valley fra Carmel til Greenfield for å se litt annet enn bare motorvei. Det skal visstnok være pent landskap der, men jeg har aldri kjørt der før selv så jeg gir ingen garantier. Mellom Greenfield og Cambria tror jeg det blir 101 og 46.

For å få sett mer kystutsikt kan du jo kjøre 17-mile drive med utgangspunkt fra Carmel, samt kjøre en tur ned til Bixby bridge (og forsåvidt helt til ned stengningen om du gidder). Tar du disse to har du fått sett ganske mye i grunn.

Hypern
04-09-2017, 21:12
Kjør til Denver (mange alternative ruter/breddegrader). One-way rental og fly tilbake.

Synes nå oneway rental var litt dyrt (men skjønner jo at det koster penger å flytte på en bil over lengre distanser) - så fortsatt så frister toget mest - hmm.

Edvard
04-09-2017, 22:23
Ja, 2500 NOK surcharge på en Avis Focus for én uke var mye. Jeg kjørte sist fra LAX og mente det var billigere for noen år siden.

sabergum
05-09-2017, 18:59
Tok toget (Coast Starlight) fra Los Angeles til Oakland på lørdag. Gode seter og god plass. Så ut til at det var greit å få plass i kafe-/utsiktsvogna, men går også an å ta med seg kald drikke osv. til setet. Ellers er det betjent restaurantvogn med bordreservasjon til frokost, lunsj og middag. Her blir du plassert på bord sammen med andre, noe som for min del var en hyggelig opplevelse.

MEN - det tar tid, laaaang tid. Forvent forsinkelser. For min del ble det halvannen time forsinkelse på en ti timers reise, og det er helt normalt.

Hypern
04-02-2018, 13:14
Hm revurderer kanskje Amtrak da, synd det jeg har bestilt er en ikke refunderbar billett.

Passasjertog og godstog har kollidert i USA: Minst to drept og 70 skadd
https://www.dagbladet.no/nyheter/passasjertog-og-godstog-har-kollidert-i-usa-minst-to-drept/69408127

fuglern
21-02-2018, 20:11
Årets sommerferie går til USA, og tar gjerne imot tips. Rammene er fly OSL-EWR 4 juli, RCCL cruise fra Port Canaveral 15 juli,og retur fra MIA 24 juli. Videre er det booket 2 netter på Doubletreeby Hilton Jersey City (kort vei fra EWR, samt mulighet å få med 4 juli firework?). Har også booket en United flight EWR-IAD, samt 1 natt på Capital Hilton i Washington. Videre er det åpent - men må altså rekke cruiset den 15. Tenker å hente ut leiebilen på IAD (mye billigere enn på EWR). Bør man komme seg raskest mulig ned til Florida, eller er det fine steder man bør svinge innom underveis. Gode hoteller? Har sett litt på Virginia Beach, Myrthle Beach...men ikke konkludert med noe. Er det andre steder man bør vurdere å legge turen innom? Tips tas i mot med takk.
Etter cruiset blir det et par netter på Waldorf Boca Raton Resort før retur til moderlandet...

vbe86
26-02-2018, 23:13
Hva med St. Augustine, FL? En koselig gammel by som har vært bebodd siden 1500-tallet og har masse historie og by på.

LN-MOW
26-02-2018, 23:47
Charleston og Savannah burde du i hvertfall sjekke ut. Myrtle kan godt droppes ..

3cseat
27-02-2018, 14:08
Hva med St. Augustine, FL? En koselig gammel by som har vært bebodd siden 1500-tallet og har masse historie og by på.

Støtter dette. Fin by. Og om du er interresert i krokodille/alligator er dette stedet. De har vel de fleste artene her.

robertaas
27-02-2018, 17:37
Har lenge prøvd komme meg til St. Augustine, men da må man visst fly til Jacksonville og dit har jeg enda ikke funnet gode priser/tider til.

Charleston og Savannah var mye enklere å få til. Savannah var mest interessant å besøke.

3cseat
27-02-2018, 18:12
Har lenge prøvd komme meg til St. Augustine, men da må man visst fly til Jacksonville og dit har jeg enda ikke funnet gode priser/tider til.

Charleston og Savannah var mye enklere å få til. Savannah var mest interessant å besøke.

Du kan vel også fly til Savannah, og event ta bil, Greyhound eller Amtrax. Har dog ikke skjekket tider. Med bil vil jeg vel tippe ca 3 timer. Buss eller tog sannsynligvis noe mer

Orlando er også en mulighet, da det er enda litt nærmere, og har kanskje flere muligheter med fly?

robertaas
27-02-2018, 18:27
Du kan vel også fly til Savannah, og event ta bil, Greyhound eller Amtrax. Har dog ikke skjekket tider. Med bil vil jeg vel tippe ca 3 timer. Buss eller tog sannsynligvis noe mer

Orlando er også en mulighet, da det er enda litt nærmere, og har kanskje flere muligheter med fly?
Sjekk før du anbefaler. Fra Savannah tar det 7 timer og fra Orlando tar det 8-9 timer med buss og i begge tilfellene må man via Jacksonville.

3cseat
27-02-2018, 18:47
Sjekk før du anbefaler. Fra Savannah tar det 7 timer og fra Orlando tar det 8-9 timer med buss og i begge tilfellene må man via Jacksonville.

Ja, greit nok det,men det tar ca 3 time med bil, som alltid er den beste anbefalingen i USA, da USA i hovedsak er basert på bil, mer enn et godt utbygget bus og togtilbud. Hvis ikke bil er alternativ, ja da har du et problem med å besøke de fleste byer som ikke har en større internasjonal flyplass. Slik er det bare, ref det du nettopp har skjekket.

Og for ordens skyld, jeg anbefalte å besøke St Augustin, og ikke å reise kollektivt fra hverken Savannah eller Orlando til St Augustin. Jeg bare pekte på at de var de nærmeste byene med større flyplasser som man forholdsvis enkelt kan nå fra Norge

darkcho
27-02-2018, 21:42
Sjekk før du anbefaler. Fra Savannah tar det 7 timer og fra Orlando tar det 8-9 timer med buss og i begge tilfellene må man via Jacksonville.

Er det nå noen skal si "Sjekk før du svarer krast tilbake?". 2t45min uten trafikk fra Savannah til St. Augustine.

Det står ingen føringer i posten din for transportmiddel.

SBT
27-02-2018, 22:29
Doubletreeby Hilton Jersey City;

Dette er en ganske lav bygning, ( 12 etasjer, tror jeg), men kort vei bort til Hudson river med flott utsikt til en stor del av Manhattan.

robertaas
28-02-2018, 01:30
Er det nå noen skal si "Sjekk før du svarer krast tilbake?". 2t45min uten trafikk fra Savannah til St. Augustine.

Det står ingen føringer i posten din for transportmiddel.
Er klar over at det er folk som synes det er greit å bruke leiebil, men selv for dem er det absolutt ikke å anbefale å kjøre 3 timer rett etter en flight over Atlanteren.

Discus
01-03-2018, 19:11
Er klar over at det er folk som synes det er greit å bruke leiebil, men selv for dem er det absolutt ikke å anbefale å kjøre 3 timer rett etter en flight over Atlanteren.
Overlat den vurderingen til oss som kjører, du ;)

akira
03-03-2018, 20:16
Er klar over at det er folk som synes det er greit å bruke leiebil, men selv for dem er det absolutt ikke å anbefale å kjøre 3 timer rett etter en flight over Atlanteren.

Overlat den vurderingen til oss som kjører, du ;)

Jeg har vært mange ganger i USA, som regel ikke hatt noen problemer å kjøre etter en så lang tur ;)

robertaas
05-03-2018, 07:05
Noen som har erfaringer med Lake Havasu, med eller uten jetski?

Hypern
05-03-2018, 11:55
Er klar over at det er folk som synes det er greit å bruke leiebil, men selv for dem er det absolutt ikke å anbefale å kjøre 3 timer rett etter en flight over Atlanteren.

Støtter denne - av alle ting jeg ikke trenger å gjøre etter en flytur på 9-10 timer så er det å sette meg bak rattet å kjøre. Kanskje litt fordi jeg liker å drikke litt øl og vin underveis og det derfor ville vært ulovlig uansett, men også fordi tja en flytur på 10-11 timer blir man sliten av.

Discus
05-03-2018, 23:17
Noen som har erfaringer med Lake Havasu, med eller uten jetski?
Har kjørt forbi to ganger, og stoppet i Lake Havazu City for lunsj. Ikke veldig spennende. London Bridge er vel den største attraksjonen, ellers var det stort sett den tørrreste og mest støvete byen jeg har vært i. Mistenker at det enten er dødt eller helt kaos der. Ikke testet jetski.

robertaas
10-03-2018, 23:30
Er det noen fornuftig måte å få med seg fly- og romfartsmuseet ved flyplassen i Washington om man har håndbagasje og god tid på vei til Dulles?

KnutW
11-03-2018, 00:05
Litt usikker på hva du mener med fornuftig måte, men det greieste er å dra dit, gå inn gjennom den vanlige inngangen, betale billetten og så se på utstillingen. Anbefales på det varmeste, veldig mye interessant.

robertaas
11-03-2018, 02:28
Litt usikker på hva du mener med fornuftig måte, men det greieste er å dra dit, gå inn gjennom den vanlige inngangen, betale billetten og så se på utstillingen.
Utfordringen var liksom bagasjen. Mener du det er greit å dra den med seg gjennom utstillingen?

KnutW
11-03-2018, 12:00
Ja, hvis det ikke er mulig å sette den fra seg ved inngangen. Det pleier ofte å være noen skap/bokser man kan sette bagasje i.

darkcho
11-03-2018, 12:05
Eventuelt kan bagasjen oppbevares i leiebilen :)

KnutW
11-03-2018, 12:08
Trodde det var allment kjent her på forumet hvordan Hr. Aas' forhold er til leiebiler..?:cool:

sabergum
11-03-2018, 14:02
Noen anbefalinger til ting å gjøre/se i San Diego i en langhelg i påsken, utover det åpenbare (Zoo, SeaWorld, Coronado, Midway)? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å klare meg uten bil.

SQ 777
11-03-2018, 14:44
Vi hadde og bil er kjekt for de nevnte steder, men avhengig av tid dere har, en tur opp kysten og over fjellene til Palm Springs.

LN-MOW
11-03-2018, 14:51
Du kan kjøre mye Uber for kostnadene av en leiebil. God tilgjengelighet i byområdene.

robertaas
11-03-2018, 15:17
Ja, hvis det ikke er mulig å sette den fra seg ved inngangen. Det pleier ofte å være noen skap/bokser man kan sette bagasje i.
Hadde sjekket feil museum... ser nå at det er bagasjeoppbevaring der. :colgate:

3cseat
11-03-2018, 16:14
Noen anbefalinger til ting å gjøre/se i San Diego i en langhelg i påsken, utover det åpenbare (Zoo, SeaWorld, Coronado, Midway)? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å klare meg uten bil.

Høres ut som du har fått med deg det meste. Kanskje en tur over grensen til Mexico, og event dra til LaJolla område for å bade?
Når jeg var i San Diego greide jeg meg fint uten bil. Uber er et fint altenativ for det meste, ellers er offentlig kommunikasjon i San Diego ganske bra

BårdK
12-03-2018, 16:00
Noen anbefalinger til ting å gjøre/se i San Diego i en langhelg i påsken, utover det åpenbare (Zoo, SeaWorld, Coronado, Midway)? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å klare meg uten bil.

La Jolla Cove, Mission Bay Park (for bading, for kaldt andre steder), Cabrillo National Monument bør på lista. Når det er sagt oppleves San Diego best men en cabriolet.

robertaas
12-03-2018, 20:41
Noen anbefalinger til ting å gjøre/se i San Diego i en langhelg i påsken, utover det åpenbare (Zoo, SeaWorld, Coronado, Midway)? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å klare meg uten bil.
Var der for 2 uker siden og klarte meg godt uten bil.
-Trikk til grensen og besøk i Tijuana. Brukte nøyaktig 1 time på å komme tilbake over grensa, men det var på formiddagen så regn med litt tid om du er der senere.
-Coronado som du nevner. Likte stemingen der, det minnet meg faktisk litt om Key West, men uten alle barene.
-La Jolla for å se sjøløvene. Det var under 14 grader i vannet. Bading er i California noe man gjør med våtdrakt eller i basseng.
-Fikk ikke tid til å se det store grøntområdet Balboa Park hvor man finner zooen og en rekke andre severdigheter, inkludert et fly- og romfartsmuseum.

3cseat
13-03-2018, 10:40
Noen anbefalinger til ting å gjøre/se i San Diego i en langhelg i påsken, utover det åpenbare (Zoo, SeaWorld, Coronado, Midway)? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å klare meg uten bil.

Glemte å anbefale 'Aero Club' som er en av de beste whisk(e)y barene i USA. Et must om du har litt sansen for whisk(e)y

Cecilie
08-08-2019, 09:29
Amnesty International har kommet med et reiseråd for USA. Dette kommer som følge av de seneste masseskytingene i landet.

https://www.amnestyusa.org/our-work/government-relations/advocacy/travel-advisory-united-states-of-america/

The Amnesty International travel advisory for the country of the United States of America calls on people worldwide to exercise caution and have an emergency contingency plan when traveling throughout the USA. This Travel Advisory is being issued in light of ongoing high levels of gun violence in the country.

Dette er jo ikke noe offisielt reiseråd fra myndighetene, men det blir interessant å se om Norge eller andre land justerer sine reiseråd til USA. Kritikken fra Amnesty mot USA og politikerne der kommer uansett tydelig frem.

Cecilie
04-11-2019, 14:04
Til tross for reiserådet til Amnesty, så prøver jeg meg på nok en USA-tur.

Neste uke skal vi innom både St. Augustine, Savannah og Charleston. Jeg har vært i St. Augustine før så vet sånn ca hva jeg kan forvente der. Savannah og Charleston er nye bekjentskaper. Har noen tips til serverdigheter og spisesteder?

I Savannah skal vi bo på The Marshall House, et bygg som tidligere var sykehus for Confederates under borgerkrigen. I Charleston har jeg booket rom på Shem Creek Inn, som har den sjarmerende gateadressen Shrimp Boat Lane :D For å si det sånn, det blir vel en del sjømat på turen...

LN-MOW
04-11-2019, 14:28
Yorktown er et must :)


https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=30286

Cecilie
04-11-2019, 19:48
Yorktown er et must :)


https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=30286

Aj aj aj. Finfint tips. Ser ut til at det ikke er så langt unna nevnte rekebåt-vei :colgate:

Hickok
04-11-2019, 21:21
Yorktown er et must :)


https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=30286

Fullstendig avsporing for tråden, men var vel et greit år å dynge ned bakruten i Stabæk effekter før sesongstart i? :)

LN-MOW
04-11-2019, 23:19
Fullstendig avsporing for tråden, men var vel et greit år å dynge ned bakruten i Stabæk effekter før sesongstart i? :)



Det er alle år. Er man fan er det laget som teller, ikke resultatet. Alltid, uansett.


Men hvor kom den easyjet-kjerra fra?

ILS2
05-11-2019, 07:49
Charleston... Ja, du reiser i alle fall ikke sulten derfra. Fint å spasere langt promenaden nede ved vannet, gå inn og ut av bergenske smau og bakgater. Finne hvilepulsen mens man går.
Hall’s Chophouse er en slags institusjon mht Sunday brunch. Bordbestilling anbefales. Eieren, Mr Hall, kunne vært en karakter fra en film der han febrilsk prøver å gi alle gjestene litt «southern hospitality». Kan fort bli litt mye for blyge nordmenn, men artig å følge med på. Bord ved inngangen / vindu er gull mht people watching.

Spisesteder...? Overalt. Mye bra. For Guds skyld ikke kast bort kalorier på Subway eller McDonalds.

En tur ut til stranden er også å anbefale. Folly Beach gjorde susen for meg. Enkel Uber-tur unna.

SudCaravelle
11-02-2022, 15:37
VI sitter og booker USA for sommeren (juli) og en ting er satt i sten og det er sør florida i snaue tre uker. Men det spennende er hvilken by man ikke har vært i som man kan ta fire dager i først.. Noen tips?

Vi har Houston og Washington DC på listen. Kriteriene er;

* Lett adkomst med Star Alliance (Helst preimum monkey)
* Lett (rimelig) og komme til FLL/MIA helst med Star Alliance
* Tenperatur og luftfuktighet har INGEN relevanse (herdet familie)
* Selvf. litt å oppleve.
* "Rimelige" topphoteller.. (Ser DC kommer OK ut der)

Boston, Chicago og NY er ikke aktuelle på denne turen.

Takk

LN-MOW
11-02-2022, 15:55
Atlanta er et besøk verdig. Skal det nerdes litt, er Delta-museeet absolutt verdt et besøk. Coca Cola, CNN, MLK .. og mye annet og.
Lufthansa flyr deg inn. Ikke så mye Star herfra til FLL/MIA men plenty alternativer ellers. Spirit er alltid et alternativ hvis dere har lyst til å slumme litt. ;) Ellers kjører dere ned på en drøy dag. Legg inn en stopp med parkbesøk i Orlando og du har en sikker vinner. Den nye Harry Potter-parken skal være fabelaktig.

SudCaravelle
11-02-2022, 16:09
Atlanta er et besøk verdig. Skal det nerdes litt, er Delta-museeet absolutt verdt et besøk. Coca Cola, CNN, MLK .. og mye annet og.
Lufthansa flyr deg inn. Ikke så mye Star herfra til FLL/MIA men plenty alternativer ellers. Spirit er alltid et alternativ hvis dere har lyst til å slumme litt. ;) Ellers kjører dere ned på en drøy dag. Legg inn en stopp med parkbesøk i Orlando og du har en sikker vinner. Den nye Harry Potter-parken skal være fabelaktig.

Nice.. den også lå litt i tankene. Høres jo rått ut. Will check and revert.

LN-RTP
11-02-2022, 17:19
VI sitter og booker USA for sommeren (juli) og en ting er satt i sten og det er sør florida i snaue tre uker. Men det spennende er hvilken by man ikke har vært i som man kan ta fire dager i først.. Noen tips?


Ikke glem å booke tur med Odin Charters:
Juli er god måned for bading i sjøen med minst 28 grader i vannet.
Vi legger oss utpå havet ved en bøye og snorkler på rev etterfulgt av lunch med
champagne og behagelig music på stereo anlegget.
https://www.facebook.com/OdinCharters/photos/a.440457133089490/440457119756158

www.odincharters.com

LN-MOW
11-02-2022, 17:22
... og behagelig music på stereo anlegget.


Han kan lokke med både Terje Tysland og DDE. Rai rai !!!! :drink

LN-RTP
11-02-2022, 17:33
Han kan lokke med både Terje Tysland og DDE. Rai rai !!!! :drink

Ha, tror ikke jeg har de på lager, men pax kan ta med egen musikk på telefon of koble seg opp via Blåtann, hvis ikke så kryr det av stasjoner her i SE Florida som pumper ut ferie musikk for dem som liker rock, pop, Latino eller blanding av alt på en gang. :cool:

SudCaravelle
20-04-2022, 10:26
Sommeren begynner å bli temmelig spikret og fly er booket.

Ferien starter i Washington DC og skal ende de tre siste ukene i Florida. Dragen har gått med på at å kjøre fra Washinton DC til Orlando kan være lurt og jeg lurer da på.. Hvilken rute er mest attraktiv? Øst eller vest? Vest så skjønner jeg at man har mye mer scienic rute med "fjell" osv samt Atlanta - men øst så er det kortere, samt man kan oppleve Hilton Head Islands, Chaleston osv.

Er dette lurt i forhold yil å fly? (Samme pris) og hvilken rute?

Google mener vest tar ca 16 timer og øst ca 12, planen er 3 dager.

Takk.

Orbiter
21-04-2022, 11:16
USA opphevet maske påbud på fly fra mandag denne uken. En domstol i Florida tok saken.

Sålangt jeg kan se så har også eks Delta, United mfl allerede oppdatert retningslinjene sine, her eks fra Delta:

"Masks are optional for Delta customers and employees for all U.S. domestic flights.

Masks are now optional for Delta customers and employees for international travel, except where masks are required by applicable governments for international travel."

kimpe
21-04-2022, 12:47
Sommeren begynner å bli temmelig spikret og fly er booket.

Ferien starter i Washington DC og skal ende de tre siste ukene i Florida. Dragen har gått med på at å kjøre fra Washinton DC til Orlando kan være lurt og jeg lurer da på.. Hvilken rute er mest attraktiv? Øst eller vest? Vest så skjønner jeg at man har mye mer scienic rute med "fjell" osv samt Atlanta - men øst så er det kortere, samt man kan oppleve Hilton Head Islands, Chaleston osv.

Er dette lurt i forhold yil å fly? (Samme pris) og hvilken rute?

Google mener vest tar ca 16 timer og øst ca 12, planen er 3 dager.

Takk.

Hei Sud!

Har kjørt den strekningen flere ganger, og velger alltid å ta "kystveien" i øst. Vi har brukt å legge inn en dag i enten Savannah eller Charleston på turen ned/opp, og jeg må innrømme at Savannah her er mest spennende. Prøv å få med dragen og barna på en "ghost walk" på kveldstid, her kryr det av spooky plasser! :)

Charleston er også fint med hjuldampere og bra hoteller.

Er veldig mye motorway, og mindre scenery, men kjør gjerne småveier et stykke og har du 3 dager kan du også prøve turen innom Myrtle Beach for litt bading!

Kim

Hypern
10-12-2022, 17:35
Jeg tenkte denne posten passet best i USA tråden generelt og ikke nødvendigvis God morgen trådene som også har gitt meg nyttige tips. Saken er den jeg har booket til og fra San Francisco og jeg er borte 12 dager. Utover to netter i San Francisco som er planlagt i starten av oppholdet (greit å justere litt tidssone og ikke minst var Amtrak billigere på en lørdag enn en fredag) så har jeg lite planer annet enn at jeg ankommer Denver tidlig kveld søndag. Her tenker jeg kanskje å bruke minst 2-3 netter. Så blir det litt diffust. Da har jeg brukt på 6 netter av oppholdet mitt gitt jeg bruker 3 netter i Denver som kanskje er greit? Men hva skal jeg bruke dem til? Jeg kunne kanskje leid en bil og kjørt til Cheyenne i Wyoming som ligger i følge Google maps ca 2 timer nord for Denver, ta en natt eller to der ellers så kunne jeg booka fly et sted (Las Vegas?). Jeg tenker uansett å bruke de siste 1-2 nettene i San Francisco før flyturen hjem. Samtidig så vil jeg ikke ha en altfor overambisiøs plan heller. Har noen noen tips om noen hidden gems verdt å utforske? Som sagt jeg er ikke fremmed for å kjøre bil noe sted. Verdt å nevne at dette oppholdet er i januar så det kan snø rundt om og jeg besøker sikkert Denver i helt feil årstid.

Jeg tviler på at det er så mye å se og gjøre i Cheyenne, Wyoming , men ja det dukket jo opp som et logisk sted på Google maps.Da kan jeg jo skryte av å ha vært i noen delstatshovedsteder hehe. Carson City har jeg faktisk også vært i Nevada, men en svipptur innom på veien var nok. Det var en virkelig død by.

dc-8-63
10-12-2022, 18:49
Jeg tenkte denne posten passet best i USA tråden generelt og ikke nødvendigvis God morgen trådene som også har gitt meg nyttige tips. Saken er den jeg har booket til og fra San Francisco og jeg er borte 12 dager. Utover to netter i San Francisco som er planlagt i starten av oppholdet (greit å justere litt tidssone og ikke minst var Amtrak billigere på en lørdag enn en fredag) så har jeg lite planer annet enn at jeg ankommer Denver tidlig kveld søndag. Her tenker jeg kanskje å bruke minst 2-3 netter. Så blir det litt diffust. Da har jeg brukt på 6 netter av oppholdet mitt gitt jeg bruker 3 netter i Denver som kanskje er greit? Men hva skal jeg bruke dem til? Jeg kunne kanskje leid en bil og kjørt til Cheyenne i Wyoming som ligger i følge Google maps ca 2 timer nord for Denver, ta en natt eller to der ellers så kunne jeg booka fly et sted (Las Vegas?). Jeg tenker uansett å bruke de siste 1-2 nettene i San Francisco før flyturen hjem. Samtidig så vil jeg ikke ha en altfor overambisiøs plan heller. Har noen noen tips om noen hidden gems verdt å utforske? Som sagt jeg er ikke fremmed for å kjøre bil noe sted. Verdt å nevne at dette oppholdet er i januar så det kan snø rundt om og jeg besøker sikkert Denver i helt feil årstid.

Jeg tviler på at det er så mye å se og gjøre i Cheyenne, Wyoming , men ja det dukket jo opp som et logisk sted på Google maps.Da kan jeg jo skryte av å ha vært i noen delstatshovedsteder hehe. Carson City har jeg faktisk også vært i Nevada, men en svipptur innom på veien var nok. Det var en virkelig død by.

Januar er jo helt korrekt aarstid i Denver ;) I-70 over til Breckenridge blir aldri feil - stort sett greie kjoereforhold saalenge det ikke passerer en snestorm, dette kan gjoeres som dagstur og ta Highway 6 via A-Basin og Keystone den ene veien.

Mere foelger….

Midtiblinken
11-12-2022, 03:48
Denver i seg selv er bare en by, ikke så spennende i mine øyne. Men har både NBA og NHL lag. Kanonfint i fjellene, Vail er 2 timers kjøring unna, Breck og A basin er nærmere. Estes Park er og fenomenal. Stopp innom Stanley Hotel.
Colorado Springs er vel 2 timer sør for Denver, med Pikes Peak og Garden of the Gods.
Litt lengre unna blir Steamboat Springs og Aspen. Dette er jo høysesong på ski, så forvent mye trafikk og stive priser.
Cheyenne ville jeg skippet, ikke mye der. Tror sist jeg var der var i en C182 eller Baron, og det er lenge siden.

Hypern
11-12-2022, 12:36
Denver i seg selv er bare en by, ikke så spennende i mine øyne. Men har både NBA og NHL lag. Kanonfint i fjellene, Vail er 2 timers kjøring unna, Breck og A basin er nærmere. Estes Park er og fenomenal. Stopp innom Stanley Hotel.
Colorado Springs er vel 2 timer sør for Denver, med Pikes Peak og Garden of the Gods.
Litt lengre unna blir Steamboat Springs og Aspen. Dette er jo høysesong på ski, så forvent mye trafikk og stive priser.
Cheyenne ville jeg skippet, ikke mye der. Tror sist jeg var der var i en C182 eller Baron, og det er lenge siden.

Hehe ja jeg sjekka litt hva de skulle ha for overnatting i disse områdene her jeg må si at dette er priser som går Hafjell og Trysil midt i påskeuka en høy gang... Det virker litt som at skiresorter i USA er for de som virkelig har penger og ikke bare litt av det heller. Bare heiskort for en dag er jo nesten firegangen ish hva det koster i Hafjell. Skal egentlig ikke si så mye da jeg kjøpte business på SAS til og fra og Amtrak ikke er direkte billg. Men det betyr jo gjerne at jeg må prioritere litt ned på andre ting og ting som koster firegangen av hva det gjør på Hafjell frister kanskje ikke så mye uansett. Jeg var i South Lake Tahoe i 2018 selv for et enkelt motell der betalte jeg en del, men det var på en måte overkommelig med ca 1000 pr natt (andre alternativer kostet langt mer)

Uansett prisene for leiebil virket ikke helt gærne ut fra det man har hørt om gærne priser på det i USA. Virker kanskje som det har begynt å normalisere seg noe det markedet der iallefall.

Hickok
11-12-2022, 12:43
Du kan ta deg en tur enda lenger nordover og se Mount Rushmore i snødrakt. Overnatting i Deadwood er neppe veldig dyrt nå.

Midtiblinken
11-12-2022, 12:56
Vail er over $200 dagen for heiskort, men de fleste kjøper årskort som sikkert koster $1000 i dag. Juleferien er høysesong som sagt, men alltid dyrt. Flott der om sommeren og, blandt de beste sykkel løyper i verden. Ta gondol opp og sykkel ned. Om sykkelen koster det samme som en leiebil, så er den verd det for bremsene alene….

Hypern
11-12-2022, 14:53
Estes park virka iallefall som en liten trivelig tja stor landsby. Virka som et sted man kunne tatt en natt eller to og prisene ikke helt sinnsyke. Har skjønt det sånn at man kan titte på det hotellet som er tipset om her uten å være gjest der så.

LN-RTP
11-12-2022, 15:54
Ikke glem å booke tur med Odin Charters:

Bør vel oppdatere denne tråden med å si at M/V Odin er solgt og Odin Charter er nedlagt.
Gøy så lenge det varte men ble utbrent av all jobbing med å holde gammel båt i fin stand.
Penger kostet det også, brukte vel en halv million NOK på 5 år kun på vedlikehold og forsikringer og en inntekt på 10% av det.
Korona har mye å gjøre med det også, det var 2 år uten betalende pax.
Nytt kapittel, vi flyttet til en småby lengre Nord i Florida som heter Palm Coast.
For de som er på USA ferie og som kjører sydover, gi lyd og stikk innom.
Det er fremdeles båt på gang, men splitter ny denne gangen og 23 fot.
(Navne konkurranse: Ikke Odin Jr, eller Tor, må finne på et fjongt navn til den, bilde nedenfor)
Også mindre trafikk og hyggeligere folk her i Palm Coast. Det ble mye stress i Fort Lauderdale med rush trafikk selv i helgene siden byen vokste brutalt fort. Vi så forskjellen på 24 år. Samme med klimaet, det ble så varmt i August og September at man kviet seg for å gå utafor, derfor ble orkanene også styggere og mere hyppig.
Så man trapper ned og avkjøler seg i Palm Coast som ligger i Flagler Beach fylke (County)
Vi beholdte dog en leilighet i Fort Lauderdale som vi bruker av og til når vi er på besøk.
(Ser ut som Norse Atlantic sluttet å fly på Orlando, derfor kjører jeg bil til Fort Lauderdale for å ta flyet til Norge. Greit å ha leilighet og parkering da)
Hjemmesiden til Odin Charter er fortsatt oppe, men forsvinner vel når forhåndsbetalingne er utgått.
Sånn blir ny båt: Levering 13. Januar, men utsetter det til den 14. Kan ikke sjøsette båt Fredag den 13..:cry:

LN-MOW
11-12-2022, 16:05
For de som er på USA ferie og som kjører sydover, gi lyd og stikk innom.
Det er fremdeles båt på gang, men splitter ny denne gangen og 23 fot.
(Navne konkurranse: Ikke Odin Jr, eller Tor, må finne på et fjongt navn til den, bilde nedenfor)
:

Trönderbïrd I ... nok til å fremme patrotismen og nok til å forvirre loalbefolkningen. ;)

LN-RTP
11-12-2022, 16:23
Trönderbïrd I ... nok til å fremme patrotismen og nok til å forvirre loalbefolkningen. ;)

Kanskje det ja..:cool:

Fnate
12-12-2022, 09:46
Trönderbïrd I ... nok til å fremme patrotismen og nok til å forvirre loalbefolkningen. ;)

Og så ville Speedbird (båten vår) blitt glad. Den trenger en form for navnebror