View Full Version : USA-tråden
sabergum
07-07-2017, 20:10
Har endelig fått valuta for CT-en og fått booket en 14 dagers tur siste halvdel av september med utreise til LAX og retur fra ORD (i SAS C). Reiser alene, og alle former for transport (bil/tog/fly) er aktuelle for å komme meg til Chicago. Tar mer enn gjerne imot tips til rutevalg, steder og ting å se, overnatting, og alt mulig annet :)
Ingenting å lure på engang ...
https://roadtripusa.com/route-66/
sabergum
07-07-2017, 20:29
Ingenting å lure på engang ...
https://roadtripusa.com/route-66/
Det er jo selvfølgelig det mest opplagte, men det jeg glemte å skrive er at jeg (iallfall i utgangspunktet) har lyst til å få med meg kysten nordover til Seattle. Ser for meg noe sånt som LA - LV - Death Valley - Yosemite - SF - Portland - Seattle, men derfra og østover er jeg blank. Men om Route 66 trumfer alt annet, så må det jo vurderes ;)
Seattle og østover er egentlig ganske kjedelig. Kjørte fra Seattle til Atlanta da jeg flyttet sist, og det var ikke så veldig mye annet spennende å oppleve enn å få bensintanken fylt i Oregon (hvor selvtank er forbudt). Prærien var ... flat.
Seattle og østover er egentlig ganske kjedelig. Kjørte fra Seattle til Atlanta da jeg flyttet sist, og det var ikke så veldig mye annet spennende å oppleve enn å få bensintanken fylt i Oregon (hvor selvtank er forbudt). Prærien var ... flat.
Tja, kjørte andre veien for 37 år siden, fra Texas til Alaska.
Var ikke kjedelig, men det gakk Westover og Nordover.
Som dem sa i gamle dager: Go West Young man.
Punkterte, gikk tom for bensin og ble tilbudt gruppesex med en Indiansk bestemor langs veien, men ikke samtidig.
Punktering var midt på Alcan Highway uten reservehjul eller jekk og bare 20 daler i lomma.
I ødemarken på grusvei ca 250kilometer fra nærmeste indianer landsby.
Fikk haik med semi trailer til nærmeste tettsted etter mange timer og fant en skrap handel med gamle biler som faktisk hadde jekk og reservehjul som passet til min 1964 Buick Skylark Convertible med 455 cu Wildcat motor. ( kanskje ikke beste bilen å kjøre til Alaska med men man visste ikke bedre. Andre eventyrere på veien kjørte Land Rover med reservehjul på tak og panser samt safari vester med lommer overalt.)
Haiket tilbake til bilen med reserve hjul og jekk som ble kjøpt for 20 daler, good deal.
Fikk haik på pick-up truck med dritta fulle indianere og satte meg baki lasteplanet. Dem kjørte full gass mens brennevins flaska gakk frem og tilbake der foran. Et under at vi ikke for i grøfta i 140 km/t.
Holdt med godt fast mens grusen sprutet fra bakhjulene.
Nesten fremme til bilen min skar dem av veien uti bushen og en av damene hoppet ut og trakk ned buksa for å tisse.
Dem spurte da om jeg ville være med på fest?
Jeg var jo høflig og sa det passet egentlig ikke for jeg skulle videre, men kanskje en annen gang?
Da ble det litt ampert og dem lurte på om jeg ikke likte dem, og kanskje hadde noe imot dem for jeg ville ikke være med på fest?
Skjønte at jeg måtte være høflig og forklarte at jeg satte pris på turen, og du verden, skulle gjerne ha vært med på fest, men hadde en bil med punktering og måtte videre, dessverre.
Under tvil kjørte dem meg tilbake til hoved grus veien og sparket meg og reservehjulet av i veikanten.
Happy ending, de der var ikke mors beste barn.
Haiket videre og fant bilen min med punktering i veikanten.
Havnet i Alaska etter en overnatting i Whitehorse. Havnet på tvilsom bar hvor en gammel indianer kjærring ville til sengs med både meg og den andre Norsken jeg reiste sammen med. Vi avslo, men kanskje var det smigrende. Alle var drita fulle på den baren og man måtte holde tunga rett i kjeften for ikke å si noe skjeft, skjønt ingen var egentlig aggressiv, men godt humør kan skifte og de der fremmed karene? Er dem ute etter juling eller hva?
Aldri kjedelig i koloniene.
Go West young man. :old
Pacific Coast Highway (Highway 1) mellom LA og SF er å anbefale! Roadtrippet der med noen kompiser for en del år tilbake siden; LA - SF - Yosemite - Grand Canyon - Las Vegas - Death Valley +++.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Finnes også en drøss tråder på forumet om roadtrips og byer, sjekk tripreport og reiseforumet) samt innholdsfortegnelsen https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=958516&postcount=6
Pacific Coast Highway (Highway 1) mellom LA og SF er å anbefale! Roadtrippet der med noen kompiser for en del år tilbake siden; LA - SF - Yosemite - Grand Canyon - Las Vegas - Death Valley +++.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er ikke den stengt pga ras, eller har de åpnet igjen?
Sucellos
08-07-2017, 14:24
Highway 1 er for tiden (Juli 2017) stengt på 4 plasser, så planlegger man denne ruta de nærmeste 12 månedene anbefales solid research på forhånd for å få oppdatert status, for det er ikke akkurat lette omkjøringsalternativer.
Pfeiffer Canyon Bridge er stengt etter at den ble ødelagt i vinter, men åpner kanskje, og her er kanskje et nøkkelord, i slutten av september.
Ved Mud Creek ser det langt verre ut. Kun spekulasjoner, men det antydes tidlig sommer 2018 før man er i normalt gjenge igjen.
Akkurat nå er det er få/ingen gode omkjøringsmuligheter på en god del av strekningen. Om man ønsker å se kysten ender man fort opp med å kjøre sørover fra Carmel mot Bixby Bridge/Big Sur og så tilbake samme vei. Kjører man nordover fra Cambria kan man f.eks. nå Hearst Castle, før an må snu igjen.
Mellom Carmel og Cambria blir det altså fort at man må kjøre via 101. Det finnes noen småveier som kan gi tilgang til enkelte steder langs Hw 1, men ser ikke noen fornuftig rute akkurat nå som ikke medfører veldig lange omkjøringer.
[QUOTE=sabergum;1101594]Har endelig fått valuta for CT-en og fått booket en 14 dagers tur siste halvdel av september med utreise til LAX og retur fra ORD (i SAS C). Reiser alene
Reiser alene ??? Er det noe vits i å bruke CT da ?
Reiser alene ??? Er det noe vits i å bruke CT da ?
Man får 50% for en person også
Jeg har alltid trodd at den medreisende ikke belastes for poeng, slik at kun innehaveten bruker poeng, men det blir jo det samme resultatet. Companion ticket henleder jo tanken på at det skal være to.
Da ble det sånn at jeg røk på en errorfare booking til San Francisco i oktober, grunnen til at jeg poster en post her er at jeg ønsker å se litt mer, har satt av en uke som gjør at jeg kan leie en bil. Tenkte muligens å kjøre opp til Oregon eller noe, men ser det er ganske langt å kjøre opp til Portland som er vel den eneste byen i Oregon av en viss størrelse. Jeg har vært i San Francisco før og har sett stort sett det meste som er av interesse for turister så det er derfor jeg lurer på om jeg skal gjøre noe annet enn å være 1 uke i San Francisco med tildels høye priser på overnatting...
Alternativt kan jeg jo kjøre østover mot Reno og Nevada på I 80. Vet ikke hva kjennerne her synes jeg (egentlig spent på om jeg i det hele tatt kommer inn i USA, så håper jeg slipper secondary denne gang) men jeg er for glad i det landet til at jeg ikke kan dra dit. Men nå har jeg i det minste booket noe som er litt mer normalt enn 2 dager så kanskje CBP ikke bekymrer seg så mye den her gang. Ellers ser jeg jo at det går tog til Reno så kanskje gjøre noe så uortodoks i USA som å ta toget? Jeg er jo glad i å ta toget, litt mindre stress enn å kjøre selv. Enda bedre man kan nyte en pils i kafevogna.
Kjør til Denver (mange alternative ruter/breddegrader). One-way rental og fly tilbake.
Highway 1 er for tiden (Juli 2017) stengt på 4 plasser, så planlegger man denne ruta de nærmeste 12 månedene anbefales solid research på forhånd for å få oppdatert status, for det er ikke akkurat lette omkjøringsalternativer.
Pfeiffer Canyon Bridge er stengt etter at den ble ødelagt i vinter, men åpner kanskje, og her er kanskje et nøkkelord, i slutten av september.
Ved Mud Creek ser det langt verre ut. Kun spekulasjoner, men det antydes tidlig sommer 2018 før man er i normalt gjenge igjen.
Akkurat nå er det er få/ingen gode omkjøringsmuligheter på en god del av strekningen. Om man ønsker å se kysten ender man fort opp med å kjøre sørover fra Carmel mot Bixby Bridge/Big Sur og så tilbake samme vei. Kjører man nordover fra Cambria kan man f.eks. nå Hearst Castle, før an må snu igjen.
Mellom Carmel og Cambria blir det altså fort at man må kjøre via 101. Det finnes noen småveier som kan gi tilgang til enkelte steder langs Hw 1, men ser ikke noen fornuftig rute akkurat nå som ikke medfører veldig lange omkjøringer.
Ser ut som du sitter på god info her. Jeg skal kjøre strekningen i midten/slutten av denne måneden. Slik jeg forstår det på deg, er det ganske store omveier som skal til? Er det noe nytt rundt Pfeiffer bridge?
Planen er å kjøre fra LA, via Santa Barbra/Malibu til Moonstone Beach for en overnatting der. Så videre til Carmel neste dag, og siste til San Fran. Er det korrekt at problemene er mellom Moonstone Beach og Carmel?
Har du en nettside hvor jeg kan se status på arbeidet?
Da ble det sånn at jeg røk på en errorfare booking til San Francisco i oktober, grunnen til at jeg poster en post her er at jeg ønsker å se litt mer, har satt av en uke som gjør at jeg kan leie en bil. Tenkte muligens å kjøre opp til Oregon eller noe, men ser det er ganske langt å kjøre opp til Portland som er vel den eneste byen i Oregon av en viss størrelse. Jeg har vært i San Francisco før og har sett stort sett det meste som er av interesse for turister så det er derfor jeg lurer på om jeg skal gjøre noe annet enn å være 1 uke i San Francisco med tildels høye priser på overnatting...
Alternativt kan jeg jo kjøre østover mot Reno og Nevada på I 80. Vet ikke hva kjennerne her synes jeg (egentlig spent på om jeg i det hele tatt kommer inn i USA, så håper jeg slipper secondary denne gang) men jeg er for glad i det landet til at jeg ikke kan dra dit. Men nå har jeg i det minste booket noe som er litt mer normalt enn 2 dager så kanskje CBP ikke bekymrer seg så mye den her gang. Ellers ser jeg jo at det går tog til Reno så kanskje gjøre noe så uortodoks i USA som å ta toget? Jeg er jo glad i å ta toget, litt mindre stress enn å kjøre selv. Enda bedre man kan nyte en pils i kafevogna.
Liker du øl, og da Vestkyst IPA spesielt, så er denne plassen verdt et besøk en times tid nord for byen, midt i Napa Valley: https://russianriverbrewing.com/pages/brew-pub
Sucellos
03-09-2017, 23:06
Ser ut som du sitter på god info her. Jeg skal kjøre strekningen i midten/slutten av denne måneden. Slik jeg forstår det på deg, er det ganske store omveier som skal til? Er det noe nytt rundt Pfeiffer bridge?
Planen er å kjøre fra LA, via Santa Barbra/Malibu til Moonstone Beach for en overnatting der. Så videre til Carmel neste dag, og siste til San Fran. Er det korrekt at problemene er mellom Moonstone Beach og Carmel?
Har du en nettside hvor jeg kan se status på arbeidet?
Ja, det er korrekt at problemene er mellom Moonstone Beach og Carmel.
Pfeiffer Canyon Bridge er forsinket.
http://www.ksbw.com/article/caltrans-bridge-crew-no-more-days-off-until-it-is-done/12155485
Bare søk på Pfeiffer på den nettsiden for å finne nyeste artikler, de skriver om status ganske jevnlig.
Ellers har jeg brukt å kikke innom disse for oppdatert status:
http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/display.php?page=sr1
http://www.bigsurcalifornia.org/highway_conditions.html
Jeg skal kjøre strekningen 28. september, så post gjerne en vurdering av den ruten du til slutt velger. Jeg ser på muligheten for å kjøre gjennom Carmel Valley fra Carmel til Greenfield for å se litt annet enn bare motorvei. Det skal visstnok være pent landskap der, men jeg har aldri kjørt der før selv så jeg gir ingen garantier. Mellom Greenfield og Cambria tror jeg det blir 101 og 46.
For å få sett mer kystutsikt kan du jo kjøre 17-mile drive med utgangspunkt fra Carmel, samt kjøre en tur ned til Bixby bridge (og forsåvidt helt til ned stengningen om du gidder). Tar du disse to har du fått sett ganske mye i grunn.
Kjør til Denver (mange alternative ruter/breddegrader). One-way rental og fly tilbake.
Synes nå oneway rental var litt dyrt (men skjønner jo at det koster penger å flytte på en bil over lengre distanser) - så fortsatt så frister toget mest - hmm.
Ja, 2500 NOK surcharge på en Avis Focus for én uke var mye. Jeg kjørte sist fra LAX og mente det var billigere for noen år siden.
sabergum
05-09-2017, 17:59
Tok toget (Coast Starlight) fra Los Angeles til Oakland på lørdag. Gode seter og god plass. Så ut til at det var greit å få plass i kafe-/utsiktsvogna, men går også an å ta med seg kald drikke osv. til setet. Ellers er det betjent restaurantvogn med bordreservasjon til frokost, lunsj og middag. Her blir du plassert på bord sammen med andre, noe som for min del var en hyggelig opplevelse.
MEN - det tar tid, laaaang tid. Forvent forsinkelser. For min del ble det halvannen time forsinkelse på en ti timers reise, og det er helt normalt.
Hm revurderer kanskje Amtrak da, synd det jeg har bestilt er en ikke refunderbar billett.
Passasjertog og godstog har kollidert i USA: Minst to drept og 70 skadd
https://www.dagbladet.no/nyheter/passasjertog-og-godstog-har-kollidert-i-usa-minst-to-drept/69408127
Årets sommerferie går til USA, og tar gjerne imot tips. Rammene er fly OSL-EWR 4 juli, RCCL cruise fra Port Canaveral 15 juli,og retur fra MIA 24 juli. Videre er det booket 2 netter på Doubletreeby Hilton Jersey City (kort vei fra EWR, samt mulighet å få med 4 juli firework?). Har også booket en United flight EWR-IAD, samt 1 natt på Capital Hilton i Washington. Videre er det åpent - men må altså rekke cruiset den 15. Tenker å hente ut leiebilen på IAD (mye billigere enn på EWR). Bør man komme seg raskest mulig ned til Florida, eller er det fine steder man bør svinge innom underveis. Gode hoteller? Har sett litt på Virginia Beach, Myrthle Beach...men ikke konkludert med noe. Er det andre steder man bør vurdere å legge turen innom? Tips tas i mot med takk.
Etter cruiset blir det et par netter på Waldorf Boca Raton Resort før retur til moderlandet...
Hva med St. Augustine, FL? En koselig gammel by som har vært bebodd siden 1500-tallet og har masse historie og by på.
Charleston og Savannah burde du i hvertfall sjekke ut. Myrtle kan godt droppes ..
Hva med St. Augustine, FL? En koselig gammel by som har vært bebodd siden 1500-tallet og har masse historie og by på.
Støtter dette. Fin by. Og om du er interresert i krokodille/alligator er dette stedet. De har vel de fleste artene her.
robertaas
27-02-2018, 16:37
Har lenge prøvd komme meg til St. Augustine, men da må man visst fly til Jacksonville og dit har jeg enda ikke funnet gode priser/tider til.
Charleston og Savannah var mye enklere å få til. Savannah var mest interessant å besøke.
Har lenge prøvd komme meg til St. Augustine, men da må man visst fly til Jacksonville og dit har jeg enda ikke funnet gode priser/tider til.
Charleston og Savannah var mye enklere å få til. Savannah var mest interessant å besøke.
Du kan vel også fly til Savannah, og event ta bil, Greyhound eller Amtrax. Har dog ikke skjekket tider. Med bil vil jeg vel tippe ca 3 timer. Buss eller tog sannsynligvis noe mer
Orlando er også en mulighet, da det er enda litt nærmere, og har kanskje flere muligheter med fly?
robertaas
27-02-2018, 17:27
Du kan vel også fly til Savannah, og event ta bil, Greyhound eller Amtrax. Har dog ikke skjekket tider. Med bil vil jeg vel tippe ca 3 timer. Buss eller tog sannsynligvis noe mer
Orlando er også en mulighet, da det er enda litt nærmere, og har kanskje flere muligheter med fly?
Sjekk før du anbefaler. Fra Savannah tar det 7 timer og fra Orlando tar det 8-9 timer med buss og i begge tilfellene må man via Jacksonville.
Sjekk før du anbefaler. Fra Savannah tar det 7 timer og fra Orlando tar det 8-9 timer med buss og i begge tilfellene må man via Jacksonville.
Ja, greit nok det,men det tar ca 3 time med bil, som alltid er den beste anbefalingen i USA, da USA i hovedsak er basert på bil, mer enn et godt utbygget bus og togtilbud. Hvis ikke bil er alternativ, ja da har du et problem med å besøke de fleste byer som ikke har en større internasjonal flyplass. Slik er det bare, ref det du nettopp har skjekket.
Og for ordens skyld, jeg anbefalte å besøke St Augustin, og ikke å reise kollektivt fra hverken Savannah eller Orlando til St Augustin. Jeg bare pekte på at de var de nærmeste byene med større flyplasser som man forholdsvis enkelt kan nå fra Norge
Sjekk før du anbefaler. Fra Savannah tar det 7 timer og fra Orlando tar det 8-9 timer med buss og i begge tilfellene må man via Jacksonville.
Er det nå noen skal si "Sjekk før du svarer krast tilbake?". 2t45min uten trafikk fra Savannah til St. Augustine.
Det står ingen føringer i posten din for transportmiddel.
Doubletreeby Hilton Jersey City;
Dette er en ganske lav bygning, ( 12 etasjer, tror jeg), men kort vei bort til Hudson river med flott utsikt til en stor del av Manhattan.
robertaas
28-02-2018, 00:30
Er det nå noen skal si "Sjekk før du svarer krast tilbake?". 2t45min uten trafikk fra Savannah til St. Augustine.
Det står ingen føringer i posten din for transportmiddel.
Er klar over at det er folk som synes det er greit å bruke leiebil, men selv for dem er det absolutt ikke å anbefale å kjøre 3 timer rett etter en flight over Atlanteren.
Er klar over at det er folk som synes det er greit å bruke leiebil, men selv for dem er det absolutt ikke å anbefale å kjøre 3 timer rett etter en flight over Atlanteren.
Overlat den vurderingen til oss som kjører, du ;)
Er klar over at det er folk som synes det er greit å bruke leiebil, men selv for dem er det absolutt ikke å anbefale å kjøre 3 timer rett etter en flight over Atlanteren.
Overlat den vurderingen til oss som kjører, du ;)
Jeg har vært mange ganger i USA, som regel ikke hatt noen problemer å kjøre etter en så lang tur ;)
robertaas
05-03-2018, 06:05
Noen som har erfaringer med Lake Havasu, med eller uten jetski?
Er klar over at det er folk som synes det er greit å bruke leiebil, men selv for dem er det absolutt ikke å anbefale å kjøre 3 timer rett etter en flight over Atlanteren.
Støtter denne - av alle ting jeg ikke trenger å gjøre etter en flytur på 9-10 timer så er det å sette meg bak rattet å kjøre. Kanskje litt fordi jeg liker å drikke litt øl og vin underveis og det derfor ville vært ulovlig uansett, men også fordi tja en flytur på 10-11 timer blir man sliten av.
Noen som har erfaringer med Lake Havasu, med eller uten jetski?
Har kjørt forbi to ganger, og stoppet i Lake Havazu City for lunsj. Ikke veldig spennende. London Bridge er vel den største attraksjonen, ellers var det stort sett den tørrreste og mest støvete byen jeg har vært i. Mistenker at det enten er dødt eller helt kaos der. Ikke testet jetski.
robertaas
10-03-2018, 22:30
Er det noen fornuftig måte å få med seg fly- og romfartsmuseet ved flyplassen i Washington om man har håndbagasje og god tid på vei til Dulles?
Litt usikker på hva du mener med fornuftig måte, men det greieste er å dra dit, gå inn gjennom den vanlige inngangen, betale billetten og så se på utstillingen. Anbefales på det varmeste, veldig mye interessant.
robertaas
11-03-2018, 01:28
Litt usikker på hva du mener med fornuftig måte, men det greieste er å dra dit, gå inn gjennom den vanlige inngangen, betale billetten og så se på utstillingen.
Utfordringen var liksom bagasjen. Mener du det er greit å dra den med seg gjennom utstillingen?
Ja, hvis det ikke er mulig å sette den fra seg ved inngangen. Det pleier ofte å være noen skap/bokser man kan sette bagasje i.
Eventuelt kan bagasjen oppbevares i leiebilen :)
Trodde det var allment kjent her på forumet hvordan Hr. Aas' forhold er til leiebiler..?:cool:
sabergum
11-03-2018, 13:02
Noen anbefalinger til ting å gjøre/se i San Diego i en langhelg i påsken, utover det åpenbare (Zoo, SeaWorld, Coronado, Midway)? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å klare meg uten bil.
Vi hadde og bil er kjekt for de nevnte steder, men avhengig av tid dere har, en tur opp kysten og over fjellene til Palm Springs.
Du kan kjøre mye Uber for kostnadene av en leiebil. God tilgjengelighet i byområdene.
robertaas
11-03-2018, 14:17
Ja, hvis det ikke er mulig å sette den fra seg ved inngangen. Det pleier ofte å være noen skap/bokser man kan sette bagasje i.
Hadde sjekket feil museum... ser nå at det er bagasjeoppbevaring der. :colgate:
Noen anbefalinger til ting å gjøre/se i San Diego i en langhelg i påsken, utover det åpenbare (Zoo, SeaWorld, Coronado, Midway)? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å klare meg uten bil.
Høres ut som du har fått med deg det meste. Kanskje en tur over grensen til Mexico, og event dra til LaJolla område for å bade?
Når jeg var i San Diego greide jeg meg fint uten bil. Uber er et fint altenativ for det meste, ellers er offentlig kommunikasjon i San Diego ganske bra
Noen anbefalinger til ting å gjøre/se i San Diego i en langhelg i påsken, utover det åpenbare (Zoo, SeaWorld, Coronado, Midway)? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å klare meg uten bil.
La Jolla Cove, Mission Bay Park (for bading, for kaldt andre steder), Cabrillo National Monument bør på lista. Når det er sagt oppleves San Diego best men en cabriolet.
robertaas
12-03-2018, 19:41
Noen anbefalinger til ting å gjøre/se i San Diego i en langhelg i påsken, utover det åpenbare (Zoo, SeaWorld, Coronado, Midway)? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å klare meg uten bil.
Var der for 2 uker siden og klarte meg godt uten bil.
-Trikk til grensen og besøk i Tijuana. Brukte nøyaktig 1 time på å komme tilbake over grensa, men det var på formiddagen så regn med litt tid om du er der senere.
-Coronado som du nevner. Likte stemingen der, det minnet meg faktisk litt om Key West, men uten alle barene.
-La Jolla for å se sjøløvene. Det var under 14 grader i vannet. Bading er i California noe man gjør med våtdrakt eller i basseng.
-Fikk ikke tid til å se det store grøntområdet Balboa Park hvor man finner zooen og en rekke andre severdigheter, inkludert et fly- og romfartsmuseum.
Noen anbefalinger til ting å gjøre/se i San Diego i en langhelg i påsken, utover det åpenbare (Zoo, SeaWorld, Coronado, Midway)? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å klare meg uten bil.
Glemte å anbefale 'Aero Club' som er en av de beste whisk(e)y barene i USA. Et must om du har litt sansen for whisk(e)y
Amnesty International har kommet med et reiseråd for USA. Dette kommer som følge av de seneste masseskytingene i landet.
https://www.amnestyusa.org/our-work/government-relations/advocacy/travel-advisory-united-states-of-america/
The Amnesty International travel advisory for the country of the United States of America calls on people worldwide to exercise caution and have an emergency contingency plan when traveling throughout the USA. This Travel Advisory is being issued in light of ongoing high levels of gun violence in the country.
Dette er jo ikke noe offisielt reiseråd fra myndighetene, men det blir interessant å se om Norge eller andre land justerer sine reiseråd til USA. Kritikken fra Amnesty mot USA og politikerne der kommer uansett tydelig frem.
Til tross for reiserådet til Amnesty, så prøver jeg meg på nok en USA-tur.
Neste uke skal vi innom både St. Augustine, Savannah og Charleston. Jeg har vært i St. Augustine før så vet sånn ca hva jeg kan forvente der. Savannah og Charleston er nye bekjentskaper. Har noen tips til serverdigheter og spisesteder?
I Savannah skal vi bo på The Marshall House, et bygg som tidligere var sykehus for Confederates under borgerkrigen. I Charleston har jeg booket rom på Shem Creek Inn, som har den sjarmerende gateadressen Shrimp Boat Lane :D For å si det sånn, det blir vel en del sjømat på turen...
Yorktown er et must :)
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=30286
Yorktown er et must :)
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=30286
Aj aj aj. Finfint tips. Ser ut til at det ikke er så langt unna nevnte rekebåt-vei :colgate:
Yorktown er et must :)
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=30286
Fullstendig avsporing for tråden, men var vel et greit år å dynge ned bakruten i Stabæk effekter før sesongstart i? :)
Fullstendig avsporing for tråden, men var vel et greit år å dynge ned bakruten i Stabæk effekter før sesongstart i? :)
Det er alle år. Er man fan er det laget som teller, ikke resultatet. Alltid, uansett.
Men hvor kom den easyjet-kjerra fra?
Charleston... Ja, du reiser i alle fall ikke sulten derfra. Fint å spasere langt promenaden nede ved vannet, gå inn og ut av bergenske smau og bakgater. Finne hvilepulsen mens man går.
Hall’s Chophouse er en slags institusjon mht Sunday brunch. Bordbestilling anbefales. Eieren, Mr Hall, kunne vært en karakter fra en film der han febrilsk prøver å gi alle gjestene litt «southern hospitality». Kan fort bli litt mye for blyge nordmenn, men artig å følge med på. Bord ved inngangen / vindu er gull mht people watching.
Spisesteder...? Overalt. Mye bra. For Guds skyld ikke kast bort kalorier på Subway eller McDonalds.
En tur ut til stranden er også å anbefale. Folly Beach gjorde susen for meg. Enkel Uber-tur unna.
SudCaravelle
11-02-2022, 14:37
VI sitter og booker USA for sommeren (juli) og en ting er satt i sten og det er sør florida i snaue tre uker. Men det spennende er hvilken by man ikke har vært i som man kan ta fire dager i først.. Noen tips?
Vi har Houston og Washington DC på listen. Kriteriene er;
* Lett adkomst med Star Alliance (Helst preimum monkey)
* Lett (rimelig) og komme til FLL/MIA helst med Star Alliance
* Tenperatur og luftfuktighet har INGEN relevanse (herdet familie)
* Selvf. litt å oppleve.
* "Rimelige" topphoteller.. (Ser DC kommer OK ut der)
Boston, Chicago og NY er ikke aktuelle på denne turen.
Takk
Atlanta er et besøk verdig. Skal det nerdes litt, er Delta-museeet absolutt verdt et besøk. Coca Cola, CNN, MLK .. og mye annet og.
Lufthansa flyr deg inn. Ikke så mye Star herfra til FLL/MIA men plenty alternativer ellers. Spirit er alltid et alternativ hvis dere har lyst til å slumme litt. ;) Ellers kjører dere ned på en drøy dag. Legg inn en stopp med parkbesøk i Orlando og du har en sikker vinner. Den nye Harry Potter-parken skal være fabelaktig.
SudCaravelle
11-02-2022, 15:09
Atlanta er et besøk verdig. Skal det nerdes litt, er Delta-museeet absolutt verdt et besøk. Coca Cola, CNN, MLK .. og mye annet og.
Lufthansa flyr deg inn. Ikke så mye Star herfra til FLL/MIA men plenty alternativer ellers. Spirit er alltid et alternativ hvis dere har lyst til å slumme litt. ;) Ellers kjører dere ned på en drøy dag. Legg inn en stopp med parkbesøk i Orlando og du har en sikker vinner. Den nye Harry Potter-parken skal være fabelaktig.
Nice.. den også lå litt i tankene. Høres jo rått ut. Will check and revert.
VI sitter og booker USA for sommeren (juli) og en ting er satt i sten og det er sør florida i snaue tre uker. Men det spennende er hvilken by man ikke har vært i som man kan ta fire dager i først.. Noen tips?
Ikke glem å booke tur med Odin Charters:
Juli er god måned for bading i sjøen med minst 28 grader i vannet.
Vi legger oss utpå havet ved en bøye og snorkler på rev etterfulgt av lunch med
champagne og behagelig music på stereo anlegget.
https://www.facebook.com/OdinCharters/photos/a.440457133089490/440457119756158
www.odincharters.com
... og behagelig music på stereo anlegget.
Han kan lokke med både Terje Tysland og DDE. Rai rai !!!! :drink
Han kan lokke med både Terje Tysland og DDE. Rai rai !!!! :drink
Ha, tror ikke jeg har de på lager, men pax kan ta med egen musikk på telefon of koble seg opp via Blåtann, hvis ikke så kryr det av stasjoner her i SE Florida som pumper ut ferie musikk for dem som liker rock, pop, Latino eller blanding av alt på en gang. :cool:
SudCaravelle
20-04-2022, 09:26
Sommeren begynner å bli temmelig spikret og fly er booket.
Ferien starter i Washington DC og skal ende de tre siste ukene i Florida. Dragen har gått med på at å kjøre fra Washinton DC til Orlando kan være lurt og jeg lurer da på.. Hvilken rute er mest attraktiv? Øst eller vest? Vest så skjønner jeg at man har mye mer scienic rute med "fjell" osv samt Atlanta - men øst så er det kortere, samt man kan oppleve Hilton Head Islands, Chaleston osv.
Er dette lurt i forhold yil å fly? (Samme pris) og hvilken rute?
Google mener vest tar ca 16 timer og øst ca 12, planen er 3 dager.
Takk.
USA opphevet maske påbud på fly fra mandag denne uken. En domstol i Florida tok saken.
Sålangt jeg kan se så har også eks Delta, United mfl allerede oppdatert retningslinjene sine, her eks fra Delta:
"Masks are optional for Delta customers and employees for all U.S. domestic flights.
Masks are now optional for Delta customers and employees for international travel, except where masks are required by applicable governments for international travel."
Sommeren begynner å bli temmelig spikret og fly er booket.
Ferien starter i Washington DC og skal ende de tre siste ukene i Florida. Dragen har gått med på at å kjøre fra Washinton DC til Orlando kan være lurt og jeg lurer da på.. Hvilken rute er mest attraktiv? Øst eller vest? Vest så skjønner jeg at man har mye mer scienic rute med "fjell" osv samt Atlanta - men øst så er det kortere, samt man kan oppleve Hilton Head Islands, Chaleston osv.
Er dette lurt i forhold yil å fly? (Samme pris) og hvilken rute?
Google mener vest tar ca 16 timer og øst ca 12, planen er 3 dager.
Takk.
Hei Sud!
Har kjørt den strekningen flere ganger, og velger alltid å ta "kystveien" i øst. Vi har brukt å legge inn en dag i enten Savannah eller Charleston på turen ned/opp, og jeg må innrømme at Savannah her er mest spennende. Prøv å få med dragen og barna på en "ghost walk" på kveldstid, her kryr det av spooky plasser! :)
Charleston er også fint med hjuldampere og bra hoteller.
Er veldig mye motorway, og mindre scenery, men kjør gjerne småveier et stykke og har du 3 dager kan du også prøve turen innom Myrtle Beach for litt bading!
Kim
Jeg tenkte denne posten passet best i USA tråden generelt og ikke nødvendigvis God morgen trådene som også har gitt meg nyttige tips. Saken er den jeg har booket til og fra San Francisco og jeg er borte 12 dager. Utover to netter i San Francisco som er planlagt i starten av oppholdet (greit å justere litt tidssone og ikke minst var Amtrak billigere på en lørdag enn en fredag) så har jeg lite planer annet enn at jeg ankommer Denver tidlig kveld søndag. Her tenker jeg kanskje å bruke minst 2-3 netter. Så blir det litt diffust. Da har jeg brukt på 6 netter av oppholdet mitt gitt jeg bruker 3 netter i Denver som kanskje er greit? Men hva skal jeg bruke dem til? Jeg kunne kanskje leid en bil og kjørt til Cheyenne i Wyoming som ligger i følge Google maps ca 2 timer nord for Denver, ta en natt eller to der ellers så kunne jeg booka fly et sted (Las Vegas?). Jeg tenker uansett å bruke de siste 1-2 nettene i San Francisco før flyturen hjem. Samtidig så vil jeg ikke ha en altfor overambisiøs plan heller. Har noen noen tips om noen hidden gems verdt å utforske? Som sagt jeg er ikke fremmed for å kjøre bil noe sted. Verdt å nevne at dette oppholdet er i januar så det kan snø rundt om og jeg besøker sikkert Denver i helt feil årstid.
Jeg tviler på at det er så mye å se og gjøre i Cheyenne, Wyoming , men ja det dukket jo opp som et logisk sted på Google maps.Da kan jeg jo skryte av å ha vært i noen delstatshovedsteder hehe. Carson City har jeg faktisk også vært i Nevada, men en svipptur innom på veien var nok. Det var en virkelig død by.
Jeg tenkte denne posten passet best i USA tråden generelt og ikke nødvendigvis God morgen trådene som også har gitt meg nyttige tips. Saken er den jeg har booket til og fra San Francisco og jeg er borte 12 dager. Utover to netter i San Francisco som er planlagt i starten av oppholdet (greit å justere litt tidssone og ikke minst var Amtrak billigere på en lørdag enn en fredag) så har jeg lite planer annet enn at jeg ankommer Denver tidlig kveld søndag. Her tenker jeg kanskje å bruke minst 2-3 netter. Så blir det litt diffust. Da har jeg brukt på 6 netter av oppholdet mitt gitt jeg bruker 3 netter i Denver som kanskje er greit? Men hva skal jeg bruke dem til? Jeg kunne kanskje leid en bil og kjørt til Cheyenne i Wyoming som ligger i følge Google maps ca 2 timer nord for Denver, ta en natt eller to der ellers så kunne jeg booka fly et sted (Las Vegas?). Jeg tenker uansett å bruke de siste 1-2 nettene i San Francisco før flyturen hjem. Samtidig så vil jeg ikke ha en altfor overambisiøs plan heller. Har noen noen tips om noen hidden gems verdt å utforske? Som sagt jeg er ikke fremmed for å kjøre bil noe sted. Verdt å nevne at dette oppholdet er i januar så det kan snø rundt om og jeg besøker sikkert Denver i helt feil årstid.
Jeg tviler på at det er så mye å se og gjøre i Cheyenne, Wyoming , men ja det dukket jo opp som et logisk sted på Google maps.Da kan jeg jo skryte av å ha vært i noen delstatshovedsteder hehe. Carson City har jeg faktisk også vært i Nevada, men en svipptur innom på veien var nok. Det var en virkelig død by.
Januar er jo helt korrekt aarstid i Denver ;) I-70 over til Breckenridge blir aldri feil - stort sett greie kjoereforhold saalenge det ikke passerer en snestorm, dette kan gjoeres som dagstur og ta Highway 6 via A-Basin og Keystone den ene veien.
Mere foelger….
Midtiblinken
11-12-2022, 02:48
Denver i seg selv er bare en by, ikke så spennende i mine øyne. Men har både NBA og NHL lag. Kanonfint i fjellene, Vail er 2 timers kjøring unna, Breck og A basin er nærmere. Estes Park er og fenomenal. Stopp innom Stanley Hotel.
Colorado Springs er vel 2 timer sør for Denver, med Pikes Peak og Garden of the Gods.
Litt lengre unna blir Steamboat Springs og Aspen. Dette er jo høysesong på ski, så forvent mye trafikk og stive priser.
Cheyenne ville jeg skippet, ikke mye der. Tror sist jeg var der var i en C182 eller Baron, og det er lenge siden.
Denver i seg selv er bare en by, ikke så spennende i mine øyne. Men har både NBA og NHL lag. Kanonfint i fjellene, Vail er 2 timers kjøring unna, Breck og A basin er nærmere. Estes Park er og fenomenal. Stopp innom Stanley Hotel.
Colorado Springs er vel 2 timer sør for Denver, med Pikes Peak og Garden of the Gods.
Litt lengre unna blir Steamboat Springs og Aspen. Dette er jo høysesong på ski, så forvent mye trafikk og stive priser.
Cheyenne ville jeg skippet, ikke mye der. Tror sist jeg var der var i en C182 eller Baron, og det er lenge siden.
Hehe ja jeg sjekka litt hva de skulle ha for overnatting i disse områdene her jeg må si at dette er priser som går Hafjell og Trysil midt i påskeuka en høy gang... Det virker litt som at skiresorter i USA er for de som virkelig har penger og ikke bare litt av det heller. Bare heiskort for en dag er jo nesten firegangen ish hva det koster i Hafjell. Skal egentlig ikke si så mye da jeg kjøpte business på SAS til og fra og Amtrak ikke er direkte billg. Men det betyr jo gjerne at jeg må prioritere litt ned på andre ting og ting som koster firegangen av hva det gjør på Hafjell frister kanskje ikke så mye uansett. Jeg var i South Lake Tahoe i 2018 selv for et enkelt motell der betalte jeg en del, men det var på en måte overkommelig med ca 1000 pr natt (andre alternativer kostet langt mer)
Uansett prisene for leiebil virket ikke helt gærne ut fra det man har hørt om gærne priser på det i USA. Virker kanskje som det har begynt å normalisere seg noe det markedet der iallefall.
Du kan ta deg en tur enda lenger nordover og se Mount Rushmore i snødrakt. Overnatting i Deadwood er neppe veldig dyrt nå.
Midtiblinken
11-12-2022, 11:56
Vail er over $200 dagen for heiskort, men de fleste kjøper årskort som sikkert koster $1000 i dag. Juleferien er høysesong som sagt, men alltid dyrt. Flott der om sommeren og, blandt de beste sykkel løyper i verden. Ta gondol opp og sykkel ned. Om sykkelen koster det samme som en leiebil, så er den verd det for bremsene alene….
Estes park virka iallefall som en liten trivelig tja stor landsby. Virka som et sted man kunne tatt en natt eller to og prisene ikke helt sinnsyke. Har skjønt det sånn at man kan titte på det hotellet som er tipset om her uten å være gjest der så.
Ikke glem å booke tur med Odin Charters:
Bør vel oppdatere denne tråden med å si at M/V Odin er solgt og Odin Charter er nedlagt.
Gøy så lenge det varte men ble utbrent av all jobbing med å holde gammel båt i fin stand.
Penger kostet det også, brukte vel en halv million NOK på 5 år kun på vedlikehold og forsikringer og en inntekt på 10% av det.
Korona har mye å gjøre med det også, det var 2 år uten betalende pax.
Nytt kapittel, vi flyttet til en småby lengre Nord i Florida som heter Palm Coast.
For de som er på USA ferie og som kjører sydover, gi lyd og stikk innom.
Det er fremdeles båt på gang, men splitter ny denne gangen og 23 fot.
(Navne konkurranse: Ikke Odin Jr, eller Tor, må finne på et fjongt navn til den, bilde nedenfor)
Også mindre trafikk og hyggeligere folk her i Palm Coast. Det ble mye stress i Fort Lauderdale med rush trafikk selv i helgene siden byen vokste brutalt fort. Vi så forskjellen på 24 år. Samme med klimaet, det ble så varmt i August og September at man kviet seg for å gå utafor, derfor ble orkanene også styggere og mere hyppig.
Så man trapper ned og avkjøler seg i Palm Coast som ligger i Flagler Beach fylke (County)
Vi beholdte dog en leilighet i Fort Lauderdale som vi bruker av og til når vi er på besøk.
(Ser ut som Norse Atlantic sluttet å fly på Orlando, derfor kjører jeg bil til Fort Lauderdale for å ta flyet til Norge. Greit å ha leilighet og parkering da)
Hjemmesiden til Odin Charter er fortsatt oppe, men forsvinner vel når forhåndsbetalingne er utgått.
Sånn blir ny båt: Levering 13. Januar, men utsetter det til den 14. Kan ikke sjøsette båt Fredag den 13..:cry:
For de som er på USA ferie og som kjører sydover, gi lyd og stikk innom.
Det er fremdeles båt på gang, men splitter ny denne gangen og 23 fot.
(Navne konkurranse: Ikke Odin Jr, eller Tor, må finne på et fjongt navn til den, bilde nedenfor)
:
Trönderbïrd I ... nok til å fremme patrotismen og nok til å forvirre loalbefolkningen. ;)
Trönderbïrd I ... nok til å fremme patrotismen og nok til å forvirre loalbefolkningen. ;)
Kanskje det ja..:cool:
Trönderbïrd I ... nok til å fremme patrotismen og nok til å forvirre loalbefolkningen. ;)
Og så ville Speedbird (båten vår) blitt glad. Den trenger en form for navnebror
Noen som har erfaringer med å bruke Vividseats, for billetter til sportarrangementer i USA?
Forstår det er en slags "resale"/Finn.no sine for billetter, men ser det er veldig mye å spare der vs kjøpe NHL billetter gjennom vanlige kanaler.
Noen som har erfaringer med å bruke Vividseats, for billetter til sportarrangementer i USA?
Forstår det er en slags "resale"/Finn.no sine for billetter, men ser det er veldig mye å spare der vs kjøpe NHL billetter gjennom vanlige kanaler.Ut fra det man leser på nettet har de en del skjulte avgifter etc og litt scamtendens. Ville brukt offisielle kanaler så langt det er mulig, det er så mye lureri der ute hva gjelder billetter.
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Chriscross
08-08-2024, 10:43
Noen som har erfaringer med å bruke Vividseats, for billetter til sportarrangementer i USA?
Forstår det er en slags "resale"/Finn.no sine for billetter, men ser det er veldig mye å spare der vs kjøpe NHL billetter gjennom vanlige kanaler.
Husker ikke om det var akkurat den siden jeg brukte i 2023, men brukte den eller en tilsvarende tjeneste for Yankees-kamp. Det fungerte fint og billetter dukket opp i ticketmaster-app. (Papirbilletter virker ikke, må være i ticketmasterapp når de scannes).
Inntrykk av at det var mye ubrukte sesongbilletter etc som ble tilbudt. Mye mer og bedre ledige sider tilsalgs. Ville kanskje ikke kjøpt 1000-dollar billetter der, men vi brukte det på 40-dollar.
Husker ikke om det var akkurat den siden jeg brukte i 2023, men brukte den eller en tilsvarende tjeneste for Yankees-kamp. Det fungerte fint og billetter dukket opp i ticketmaster-app. (Papirbilletter virker ikke, må være i ticketmasterapp når de scannes).
Inntrykk av at det var mye ubrukte sesongbilletter etc som ble tilbudt. Mye mer og bedre ledige sider tilsalgs. Ville kanskje ikke kjøpt 1000-dollar billetter der, men vi brukte det på 40-dollar.
Ja, litt sånn jeg tenker. Ganske stor forskjell på $35 og $135....
Noen som har erfaringer med å bruke Vividseats, for billetter til sportarrangementer i USA?
Forstår det er en slags "resale"/Finn.no sine for billetter, men ser det er veldig mye å spare der vs kjøpe NHL billetter gjennom vanlige kanaler.
Der jeg har sett er tilbudet ganske identisk med Ticketmaster's resale-tilbud, men det unntaket av at Vividseats ikke viser usolgte biletter. På ikke-utsolgte events kan du dermed risikere å betale unødvendig dyrt. Avgiftene er sammenlignbare, så jeg ser ingen fordel med å ikke bruke Ticketmaster.
Der jeg har sett er tilbudet ganske identisk med Ticketmaster's resale-tilbud, men det unntaket av at Vividseats ikke viser usolgte biletter. På ikke-utsolgte events kan du dermed risikere å betale unødvendig dyrt. Avgiftene er sammenlignbare, så jeg ser ingen fordel med å ikke bruke Ticketmaster.
Takk for tips. Ja, ser prisene er mer eller mindre like.
SudCaravelle
18-11-2024, 08:33
God morgen. Familien er nå samstemte, og 2025 blir det road-trip i USA og ænsker inspill på den tentative planen..
1. Det skal flys inn til Las Vegas eller Phoenix.
2. Første "må se" er Sedona
3. Oklahoma City
4. Dallas
5. El Dorado
6. New Orlans
7. Endestasjon Naples Florida hvor man fåt to uker ferie.
I følge Google Maps så tar hele kjøreturen ca 42 timer, så lanen er ti dager og da med to netter på stopoverene for å nyte litt.
Ka dokke trur? Det blur 7 "Nye stater" (ikke at det er noe must, men litt artig)
Noen steder som virkelig mangler på denne ruten?
55337
God morgen. Familien er nå samstemte, og 2025 blir det road-trip i USA og ænsker inspill på den tentative planen..
1. Det skal flys inn til Las Vegas eller Phoenix.
2. Første "må se" er Sedona
3. Oklahoma City
4. Dallas
5. El Dorado
6. New Orlans
7. Endestasjon Naples Florida hvor man fåt to uker ferie.
I følge Google Maps så tar hele kjøreturen ca 42 timer, så lanen er ti dager og da med to netter på stopoverene for å nyte litt.
Ka dokke trur? Det blur 7 "Nye stater" (ikke at det er noe must, men litt artig)
Noen steder som virkelig mangler på denne ruten?
55337
Ville lagt turen lenger sør i TX. Av byene i TX er Austin den mest interessant med veldig god margin for førstegangsreisende i hvert fall. Området vest for Austin er også severdig f.eks Fredricksburg, San Angelo.
Generelt er Hill Country også fint dersom man vil ha litt resort stop med bading etc.
Og får med dere Texas BBQ, flere steder som fikk stjerne i Michelin nylig, men vært forberedt på å stå i kø....
AndreasN
18-11-2024, 09:10
Sikkert bare en plass dere passerer, men Albuquerque tror jeg kanskje er den minst trivelige byen jeg har besøkt i USA.
Vi tok en natt der ettersom enkelte i reisefølget har en fasinasjon for TV serien Breaking Bad, men etter å ha sett på et eller annet hus fra den serien skulle vi bare kommet oss videre. Regelrett utrivelig bysentrum, men var fine spotemuligheter fra bassengkanten på hotellet som lå ved innflyvingen til ABQ. Kjekt for de av oss som synes 737er fra Southwest snaiende over hodet er det ultimate når man skal slappe av på hotellet.
Dallas er jo et must om man er glad i nyere Amerikansk historie>JFK.
I utkanten av Fort Worth ligger Fort Worth Stockyards som er en cowboyby med tilhørendende rodeoer. Bodde på et nydelig tidsriktig hotell der med en klassing salaong.
I Arlington ligger Cowboys Stadium hvor NFL laget Dallas Cowboys spiller sine hjemmekamper dersom det passer og er av interesse. Vi var der midt på sommeren og måtte ta tiltakke med baseball på nabo stadionet, da ble inn og uflyvingen fra DFW egentlig det mest spennende for min del.
Austin som nevnes over er fort i andre enden av skalaen i forhold til Albuquerque for min del, kul by.
Ellers er jo Grand Canyon et must om man ikke har vært der, gjerne med litt tid til å uforske utover selve utsikten.
SudCaravelle
02-12-2024, 08:21
Sorry... plager dere igjen (dere har jo peiling... Ny rute (mer spennende byer?)
Tenkte heller kanskje å fly tul Chicago..
- Kjøre rett sørover fra ORD og finne en liten kiselig by maks to timer unna for første natten. Tips til by?
- To netter i Nashville (For mye eller for lite?)
- To netter i Memphis (For mye eller for lite?)
- Tre netter i New Orleans (For mye eller for lite?)
- En natt i Tallahasse (Må nesten da det er 12 timer fra New Orleans til Naples)
Håper dere har noen gode inspill.
55375
Her har jeg faktisk innspill Sud.
Pigeon Forge. En gøyal by, med verdens største Titanic museum, hus som står opp-ned, og selveste Dollywood (som er steike fett).
Da er du heller ikke langt unna diverse områder i "Blue Rigde" hvor det er noen virkelig fin fine kjøreturer.
SudCaravelle
02-12-2024, 10:35
Her har jeg faktisk innspill Sud.
Pigeon Forge. En gøyal by, med verdens største Titanic museum, hus som står opp-ned, og selveste Dollywood (som er steike fett).
Da er du heller ikke langt unna diverse områder i "Blue Rigde" hvor det er noen virkelig fin fine kjøreturer.
Oj.. Sabla gode råd.. Har faktisk alltid hatt lyst til å besøke Dollywood. Da kan det heller bli:
- To netter i Chicago
- En natt i Cincinatti
- En natt ved Dollywood
- To netter i Nashville (For mye eller for lite?)
- En natt i Memphis (For mye eller for lite?)
- To netter i New Orleans (For mye eller for lite?)
- En natt i Tallahasse (Må nesten da det er 12 timer fra New Orleans til Naples)
Oj.. Sabla gode råd.. Har faktisk alltid hatt lyst til å besøke Dollywood. Da kan det heller bli:
- To netter i Chicago
- En natt i Cincinatti
- En natt ved Dollywood
- To netter i Nashville (For mye eller for lite?)
- En natt i Memphis (For mye eller for lite?)
- To netter i New Orleans (For mye eller for lite?)
- En natt i Tallahasse (Må nesten da det er 12 timer fra New Orleans til Naples)I Chicago er det heller ikke nødvendig med leiebil så de to dagene kan spares. Buss, tbane og Uber/Lyft funker. Bare stress og dyrt med parkering av leiebilen og i sentrale strøk.
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Midtiblinken
02-12-2024, 10:49
Man kan fort bruke mange dager i Nashville, mye og se der. Memphis og New Orleans kan det bli vanskelig og fylle i mer enn en dag med barn.
Oj.. Sabla gode råd.. Har faktisk alltid hatt lyst til å besøke Dollywood. Da kan det heller bli:
- To netter i Chicago
- En natt i Cincinatti
- En natt ved Dollywood
- To netter i Nashville (For mye eller for lite?)
- En natt i Memphis (For mye eller for lite?)
- To netter i New Orleans (For mye eller for lite?)
- En natt i Tallahasse (Må nesten da det er 12 timer fra New Orleans til Naples)
Memphis: Graceland var faktisk verdt et besøk i 2009.
Er også ett luftfartsmuseum i Pigeon Forge (noe jeg ikke fant ut før vi kjørte derifra)
Tja, New Orleans er mektig cool .. WW2-museet er definitivt verdt et besøk.
https://www.nationalww2museum.org/visit/plan-your-visit?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0rW6BhAcEiwAQH28IqzrcavOcFCsFw5h20qg icy0WB_9vQ8w-7JWfCng1XRYccDAbJLlGBoCEoAQAvD_BwE
Ruby Slippers bak Sheraton er et frokoststed jeg vet dere vil like. Forøvrig ingen manko på gode og fantasifulle frokoster hvor mimosaene flyter andre steder heller.
https://www.rubybrunch.com/menu/?olonwp=JjBtp_vMLk25gkYh_bnoiQ
SudCaravelle
09-12-2024, 08:02
Sorry... Kanskje siste.. Familierådet er nesten enige nå...
Fly til San Fransisco - kjöre til Austin og fly derfra til Florida.
- Burde man da kjöre den nordlige ruten (Salt Lake City, Denver, Dallas)
eller:
- "Sörlige ruten" med Grand Canyon, Sedona osv (fem timer mer kjöring)
55432
Sorry... Kanskje siste.. Familierådet er nesten enige nå...
Fly til San Fransisco - kjöre til Austin og fly derfra til Florida.
- Burde man da kjöre den nordlige ruten (Salt Lake City, Denver, Dallas)
eller:
- "Sörlige ruten" med Grand Canyon, Sedona osv (fem timer mer kjöring)
55432
Den nordlige ruten - Reno er faktisk verdt et lite besøk selv om det er lillebroren til Las Vegas. Avstikkere kan også tas til Lake Tahoe feks . selv om jeg forstår at tid er en faktor her.
Sorry... Kanskje siste.. Familierådet er nesten enige nå...
Fly til San Fransisco - kjöre til Austin og fly derfra til Florida.
- Burde man da kjöre den nordlige ruten (Salt Lake City, Denver, Dallas)
eller:
- "Sörlige ruten" med Grand Canyon, Sedona osv (fem timer mer kjöring)
55432
Kommeranpå hva man liker - fjell, ørken, tettsteder osv osv. Den sørlige ruten er vel rimelig "støvete og flat" ifht den nordlige.
Om du sikter på den nordlige så tror jeg at jeg ville kommet meg over på I-70 fra Salt Lake til Denver, evt om du ikke må innom Denver så sikt på US-50. Litt mer fjellfølelse på de to enn I-80 (Var på en større road-trip i området der pre-covid)
Midtiblinken
09-12-2024, 12:16
Sedona, Grand Canyon er for meg hundre ganger bedre enn kjedelige byer. I 70 til SLC og deretter sørover på I 15 går rett forbi Zion og Bryce, men da må man vel til LV for og komme østover. Da er GC, Sedona og Monument Valley ting som er utrolige, men mye kjøring. Smak og behag. Hyatt har og en del glamping options i området.
Noen som har erfaring med "langweekend" konseptet på tur til USA?
Noe spesielt man må tenke på? Typ ankomst Fredag, hjemreise Mandag jeg driver å ser på.
Noen som har erfaring med "langweekend" konseptet på tur til USA?
Noe spesielt man må tenke på? Typ ankomst Fredag, hjemreise Mandag jeg driver å ser på.
USA er stort... Har gjørt det på østkysten en del ganger, men det er jo vesentlig mindre tidsforskjell og kortere flytur. Er vel ingen ting spes å tenke på annet enn at det blir mange flytier og en del tidsforskjell, eller hva tenkte du på?
Chriscross
10-12-2024, 07:28
Noen som har erfaring med "langweekend" konseptet på tur til USA?
Noe spesielt man må tenke på? Typ ankomst Fredag, hjemreise Mandag jeg driver å ser på.
Vi gjør dette av og til. Ikke ha ambisjoner om å gjøre noe på kveldene, legg heller opp til f.eks lunsj på restaurant fremfor middag. BEdr emed matineforestilling på musikal etc.
Som nevnt er østkysten med seks timer er enklere enn vestkysten.
USA er stort... Har gjørt det på østkysten en del ganger, men det er jo vesentlig mindre tidsforskjell og kortere flytur. Er vel ingen ting spes å tenke på annet enn at det blir mange flytier og en del tidsforskjell, eller hva tenkte du på?
Tenkte vel bare på om det er noen åpenbare ting jeg ikke tenkte på etc.
Det blir østkysten. Blir over for å være med på litt racing, og så kunne dra tilbake.
Vi gjør dette av og til. Ikke ha ambisjoner om å gjøre noe på kveldene, legg heller opp til f.eks lunsj på restaurant fremfor middag. BEdr emed matineforestilling på musikal etc.
Som nevnt er østkysten med seks timer er enklere enn vestkysten.
Ja, var noe i den duren vi tenkte på også.
SudCaravelle
10-12-2024, 10:53
Som de andre sier.. Har hatt weekendturer til LAX, LAS, MIA, BOS, IAD, NYC og MIA siste to årene og har gått meget bra. Trikset er som de andre nevner og ikke snu døgnet og heller kose seg mens solen er oppe. I LA var det opp ved 04.00 tiden (EB tid), deilig frokost og sen lang lunsj. True story: Har aldri hatt jet-lag på disse turene.
Et annet triks er jo å få til en løsning som gjør at man kommer inn tidlig og reiser sent (LH til LAX og Swiss hjem gir maks uttelling på tiden)
Noen som har erfaring med "langweekend" konseptet på tur til USA?
Noe spesielt man må tenke på? Typ ankomst Fredag, hjemreise Mandag jeg driver å ser på.Har gjort det flere ganger, senest i oktober i Chicago. Fordelen er jo at man kan utnytte tidlige morgener. Merkelig nok fikk jeg ikke så mye jetlag på den turen der (er kronisk plaga med det på reising over for mange tidssoner).
Men er ikke alltid immigrasjonen skjønner hvorfor (noen agenter mener det er mistenkelig å reise så langt for så kort tid) og da kan man få strafferunde i secondary. (men hører med til historien at Iran er et land jeg har vært i som turist).
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Men er ikke alltid immigrasjonen skjønner hvorfor (noen agenter mener det er mistenkelig å reise så langt for så kort tid) og da kan man få strafferunde i secondary. (men hører med til historien at Iran er et land jeg har vært i som turist).
Aldri opplevd så mye som et ekstra spørsmål ved en weekend-tur så tipper deg er Iran ja,
Sorry... Kanskje siste.. Familierådet er nesten enige nå...
Fly til San Fransisco - kjöre til Austin og fly derfra til Florida.
- Burde man da kjöre den nordlige ruten (Salt Lake City, Denver, Dallas)
eller:
- "Sörlige ruten" med Grand Canyon, Sedona osv (fem timer mer kjöring)
55432
Nordlige. Sørlige er grusomt kjedelig. Vi tok det som en 30-timers etappe i en smekk. New Orleans til Las Vegas. Lite å se og oppleve på turen..
sabergum
28-12-2024, 18:47
Aldri opplevd så mye som et ekstra spørsmål ved en weekend-tur så tipper deg er Iran ja,
Jeg har vært på mange langweekender etterhvert, og har aldri hatt noe problem med det, men nå sist ble jeg holdt igjen fire timer i secondary pga. mistenkelig reisemønster. Mulig det er noe nytt de har begynt med, og det gjør at jeg ikke tar sjansen på flere korte turer og risikere å miste en halv dag i immigration. Har ikke vært i Iran eller andre (for USA) shady steder.
Chriscross
05-01-2025, 17:21
Er det fare for noe snø om en skal kjøre mellom Toronto og Washington dc i midten av April? Null kontroll på fjellkjeder etc.
Er det fare for noe snø om en skal kjøre mellom Toronto og Washington dc i midten av April? Null kontroll på fjellkjeder etc.
Neppe, våren kommer i slutten av mars/begynnelsen av april.
SudCaravelle
13-01-2025, 07:44
Nordlige. Sørlige er grusomt kjedelig. Vi tok det som en 30-timers etappe i en smekk. New Orleans til Las Vegas. Lite å se og oppleve på turen..
Takker.. Her er siste tentative rute.. Denne er litt preget av "flest mulig stater", men fremedeles noen artige områder:
55668
Takker.. Her er siste tentative rute.. Denne er litt preget av "flest mulig stater", men fremedeles noen artige områder:
55668
Et lite innspill fra en tidligere ski-bum her i vest, hva med aa velge I-70 i steden for I-80 ? Jeg har tilbrakt en mengde timer langs I-70 som øst for Grand Junction er utrolig flott og tar gjennom flotte fjellområder. Aspen er en liten avstikker, men i mine øyne vel verdt det. Vail er flott for Alpine aktiviteter - men nok farlig skiføre når dere passerer, byen er ikke verdt et stopp.
Breckenridge derimot absolutt verdt en tur innom, Keystone ikke verdt det. Men Highway 6 over A-Basin og Continental Divide - er en flott avstikker….
Bare noen tanker….
Jeg tror jeg også ville valgt I70 gjennom Colorado. Anbefaler også Snowmass og Maroon Bells som er helt nydelig. I Maroon Bells fikk jeg sett både en svær elgokse og en mama-bear med unger (black bear) på ganske nært hold for nokre år sia :)
SudCaravelle
14-01-2025, 10:22
Takker for inspill fra Cecilie og Åttern..
Da ble det semi-spikret i går kveld med (fleksible hoteller) og en mer satt rute. Nå vlir det I40/Route66 gjennom tre stater som er litt artig.
Så.. Da blir det:
2 netter i San Fransisco
1 natt i Reno
1 natt i Salt Lake City
1 Natt på Bluff Dwellings Resort
1 natt i Santa Fe
1 Natt i Oklahoma City
2 netter i Austin
Er dette helt koko? Man får jo sett veldi mye "AMerika" og det lengste strekket blir 7 timer og 45, men da med lang lunsj-stopp. Det er booket Chevrolet Suburban via Avis så det blir jo ikke mange literne bensin :colgate:
55672
SudCaravelle
26-03-2025, 07:32
Takker for inspill fra Cecilie og Åttern..
Da ble det semi-spikret i går kveld med (fleksible hoteller) og en mer satt rute. Nå vlir det I40/Route66 gjennom tre stater som er litt artig.
Så.. Da blir det:
2 netter i San Fransisco
1 natt i Reno
1 natt i Salt Lake City
1 Natt på Bluff Dwellings Resort
1 natt i Santa Fe
1 Natt i Oklahoma City
2 netter i Austin
Er dette helt koko? Man får jo sett veldi mye "AMerika" og det lengste strekket blir 7 timer og 45, men da med lang lunsj-stopp. Det er booket Chevrolet Suburban via Avis så det blir jo ikke mange literne bensin :colgate:
55672
Ble en liten forandring da vi fikk noen hint om at den nordlige ruten kan fort bli litt kjedelig og mor ville se Grand Canyon. Nå er nye ruten satt opp slik:
2 netter San Fransisco
1 natt Santa Barbara
1 natt Las Vegas
1 natt Lake Powell
1 natt Santa Fe
1 natt Oklahoma City
2 netter Austin
9 netter Cape Coral
1 natt Miami Beach
4 netter Naples
Lunch stoppene på kjøredagene blir:
Monterey
South Rim Grand Canyon
Four Corner monument
Amarillo (Twin Peaks restaurant)
Fort Worth Courtyards
88charlie
26-03-2025, 08:31
Ble en liten forandring da vi fikk noen hint om at den nordlige ruten kan fort bli litt kjedelig og mor ville se Grand Canyon. Nå er nye ruten satt opp slik:
2 netter San Fransisco
1 natt Santa Barbara
1 natt Las Vegas
1 natt Lake Powell
1 natt Santa Fe
1 natt Oklahoma City
2 netter Austin
9 netter Cape Coral
1 natt Miami Beach
4 netter Naples
Lunch stoppene på kjøredagene blir:
Monterey
South Rim Grand Canyon
Four Corner monument
Amarillo (Twin Peaks restaurant)
Fort Worth Courtyards
Husk at hvis du skal kjapt innom Grand Canyon for å se den fra ett av utsiktspunktene så er timingen viktig. Jeg var der midt på dagen sommeren -93 og det var dårlige greier. Guidene forklarte at det måtte være en klar dag med lite fukt, og helst når sola var lavt på himmelen.
SudCaravelle
26-03-2025, 08:55
Husk at hvis du skal kjapt innom Grand Canyon for å se den fra ett av utsiktspunktene så er timingen viktig. Jeg var der midt på dagen sommeren -93 og det var dårlige greier. Guidene forklarte at det måtte være en klar dag med lite fukt, og helst når sola var lavt på himmelen.
Ahh.. Takk, godt poeng. Vi skal i alle fall kjøre Desert View Drive langs hele South Rim med mange svært godt utsiktspunkt. Været kan vi dessverre ikke gjøre noe med, men håper på det beste.
88charlie
26-03-2025, 09:10
Ahh.. Takk, godt poeng. Vi skal i alle fall kjøre Desert View Drive langs hele South Rim med mange svært godt utsiktspunkt. Været kan vi dessverre ikke gjøre noe med, men håper på det beste.
Nå er jeg over middels teknisk interessert men må allikevel få slå et slag for Hooverdam. Mener å huske at den var på en hovedvei uansett, men hvis ikke så er det verdt en liten omvei for å se den.
En tur til "Endor", dvs. Redwood national park er også verdt turen.
Nå er jeg over middels teknisk interessert men må allikevel få slå et slag for Hooverdam. Mener å huske at den var på en hovedvei uansett, men hvis ikke så er det verdt en liten omvei for å se den.
En tur til "Endor", dvs. Redwood national park er også verdt turen.
Var hovedveien, men nå er det en liten sidevei. Men er ikke lange omveien
SudCaravelle
26-03-2025, 11:00
Nå er jeg over middels teknisk interessert men må allikevel få slå et slag for Hooverdam. Mener å huske at den var på en hovedvei uansett, men hvis ikke så er det verdt en liten omvei for å se den.
En tur til "Endor", dvs. Redwood national park er også verdt turen.
Hooverdammen har jeg både kjørt og fløyet over.. Ufattelig flott. Redwood skal jeg sjekke opp. Takker!
Nå er jeg over middels teknisk interessert men må allikevel få slå et slag for Hooverdam. Mener å huske at den var på en hovedvei uansett, men hvis ikke så er det verdt en liten omvei for å se den.
En tur til "Endor", dvs. Redwood national park er også verdt turen.
Om vi snakker om den virkelige RedWood National Park langs Highway 101 så er det en solid omvei, ikke en dagstur fra San Francisco engang. Parken ligger 5 timer og 30 minutter nord for San Francisco, deler av turen er flott gjennom Sonoma, men videre nordover forbi Eureka er en blanding Finnskogen og Strømstad på Skjærtorsdag !
Ble en liten forandring da vi fikk noen hint om at den nordlige ruten kan fort bli litt kjedelig og mor ville se Grand Canyon. Nå er nye ruten satt opp slik:
2 netter San Fransisco
1 natt Santa Barbara
1 natt Las Vegas
1 natt Lake Powell
1 natt Santa Fe
1 natt Oklahoma City
2 netter Austin
9 netter Cape Coral
1 natt Miami Beach
4 netter Naples
Lunch stoppene på kjøredagene blir:
Monterey
South Rim Grand Canyon
Four Corner monument
Amarillo (Twin Peaks restaurant)
Fort Worth Courtyards
Her har jo jeg mye å komme drassende med:
Skal forsøke å holde meg til området - Highway 1 der dere tar Del Monte Ave inn til Monterey (har akkurat hatt lunsj i Pacific Grove (del av Monterey) videre fra Monterey langs Highway 101 (Highway 1 er stengt frem til Januar 2026 !) til Santa Barbara, hvor vi også nettopp har overnattet og hadde lunsj og middag - så her kommer det noen tanker om Hoteller (forslag) Resturanter til Middag og Frokost og Lunsj - videre trafikk tips gjennom Los Angeles 101 til 210 til 15.
Følg med
SudCaravelle
26-03-2025, 21:40
Om vi snakker om den virkelige RedWood National Park langs Highway 101 så er det en solid omvei, ikke en dagstur fra San Francisco engang. Parken ligger 5 timer og 30 minutter nord for San Francisco, deler av turen er flott gjennom Sonoma, men videre nordover forbi Eureka er en blanding Finnskogen og Strømstad på Skjærtorsdag !
Her har jo jeg mye å komme drassende med:
Skal forsøke å holde meg til området - Highway 1 der dere tar Del Monte Ave inn til Monterey (har akkurat hatt lunsj i Pacific Grove (del av Monterey) videre fra Monterey langs Highway 101 (Highway 1 er stengt frem til Januar 2026 !) til Santa Barbara, hvor vi også nettopp har overnattet og hadde lunsj og middag - så her kommer det noen tanker om Hoteller (forslag) Resturanter til Middag og Frokost og Lunsj - videre trafikk tips gjennom Los Angeles 101 til 210 til 15.
Følg med
Takker.. venter spent.
En liten advarsel i Monterey - Old Fisherman`s Wharf er ikke et sted for noe som helst, det finnes resturanter (her har vi spasert ut av 3 Resturanter - detwakkanoeforåss) dere finner bedre spisersteder på Nordby Sentret !
Ta av fra Highway 1 (exit 402B) følg Del Monte Ave til dere ser Dust Bowl Brewing (hmmm lurer på hvorfor jeg husker nettopp denne :D ) Ta svakt til høyre og føl Lighthouse Ave til Foam Street til Reeside Ave til høyre, ta til venstre på Cannery Row til et av stedene vi liker Lalla Grill Oceanside (åpner kl 11:00).
Eller fortsett langs Oven View Blvd til den blir Sunset Drive og ta av på pebble Beach 17 Mile Drive (koster $ 5 eller noe i den duren - første delen av 17 Mile drive er flott langs havet (det Stille Havet !) - raskt finner dere Roy`s at Pebble Beach, er været fint og lommeboken tykk er Roy`s utrolig bra, ja det er en kjede - det er Hawaiian Fusion (en av våre favoritter) og kan inspirere dere til en tur ut til våre holmer (tenk Tjøme - bare mye større :lol: ).
Ellers er det mye bra langs Lighthouse Ave i Pacific Grove - vi storkoste oss på Rudolfo`s Cafe
Fra Monterey til Santa Barbara er det 4 timer langs Highway 101 og Santa Barbara er det greit å ankomme ved 17:00 tiden….
Som nevnt er Highway 101 ruten dere må ta ned til Santa Barbara - stort helt greit firefelts motorvei gjennom mye vin områder (you know you are in wine country when the Bill Boards advertise Wine Hauling Trucks ;) )
Vet ikke om dere har sett på hoteller i Santa Barbara? Jeg har en stor kunde i Santa Barbara (firmaet som produserer Hoka, UGGs, Teva med mere) så jeg har flere jobb reiser til Santa Barbara enn Cnausen har til Bergen (Santa Barbara er å foretrekke spør du meg !).
Selv har jeg (og vi) bodd på Hotell Milo, et historisk hotell langs the Beach Front med Happy Hour hver ettermiddag (lokal vin og Ost / kjeks ute ved en utendørs peis) Men rommene er nokså små, greit for meg på jobb reise, litt trangt med 2 store hunder ^_^
Harbor View Inn Er et meget bra alternativ - beliggenheten er meget bra og det ser meget bra ut(har ikke bodd der). Hotel Californian er meget bra, men 2x Harbor View Inn pris :cry: - dog styrer ikke jeg Cnausen`s Purse :p
Til Frokost og Lunsj er vårt stamsted: Goat Tree https://www.hotelcalifornian.com/goat-tree.htm Allt annet er en tabbe (La Quinta Embassarement Suites :cool:)
…og ja det finnes Geiter som klatrer i trær…
Middag - muligens har vi forskjellig smak …. Men sjekk ut: The Lark - vårt stamsted - https://www.thelarksb.com/
Det er masse andre alternativer, men The Lark har aldri skuffet oss ….
Parken ligger 5 timer og 30 minutter nord for San Francisco, deler av turen er flott gjennom Sonoma, men videre nordover forbi Eureka er en blanding Finnskogen og Strømstad på Skjærtorsdag !
Dette måtte bare quotes en gang til fordi LOL :lol:
Ahh.. Takk, godt poeng. Vi skal i alle fall kjøre Desert View Drive langs hele South Rim med mange svært godt utsiktspunkt. Været kan vi dessverre ikke gjøre noe med, men håper på det beste.
Jeg vil også anbefale El Tovar Hotel for lunsj, absolutt verdt et besøk. Men følg med på køer og ventetider ved inngangen til Grand Canyon National Park, det har vært svært lange køer pga at så mange National Park ansatte har mistet jobben. Det betyr at en må begrense antall besøkende pr. dag.