PDA

View Full Version : Ønsker og spekulasjoner om nye Norwegian-destinasjoner


SQ321
05-07-2017, 10:13
Da er det nok bare et spørsmål om tid før vi får se OSL-ORD også. En etterlengtet destinasjon og stort hull på kartet fra OSL selv om jeg heller skulle sett det komme med SK eller UA for å dra nytte connections videre.

FlightDeck
05-07-2017, 13:52
Da er det nok bare et spørsmål om tid før vi får se OSL-ORD også. En etterlengtet destinasjon og stort hull på kartet fra OSL selv om jeg heller skulle sett det komme med SK eller UA for å dra nytte connections videre.



Hvorfor skal de prioritere Oslo? Er det ikke bedre at de prioriterer London, Paris, Roma, Barcelona, osv. hvor de store trafikkstrømmene går? Men strategien er for så vidt ikke klinkende klar siden vi også ser disse nye Max-rutene til perifere amerikanske flyplasser.

SQ321
05-07-2017, 14:11
Hvorfor skal de prioritere Oslo? Er det ikke bedre at de prioriterer London, Paris, Roma, Barcelona, osv. hvor de store trafikkstrømmene går? Men strategien er for så vidt ikke klinkende klar siden vi også ser disse nye Max-rutene til perifere amerikanske flyplasser.

Fordi Norge er fremdeles et viktig hjemmemarked, fordi Skandianvia er deres hjemmemarked og de har betydelig feed på OSL og dermed dekke et større behov, fordi de har et meget sterkt brand i Norge, fordi det utvilsomt er et marked for en OSL-ORD rute, fordi det ikke finnes et direktetilbud OSL-ORD og det dermed er begrenset konkurranse, fordi historikken tyder på at destinasjoner i USA stor grad også blir etterfyllt og slynget mellom de andre IC basene i Skandinavia og Europa.

Skal en følge din argumentasjon så burde de jo aldri ha "lansert" SEA fra OSL der pax-grunnlaget er mindre enn ORD, og de burde vel strengt talt også bare legge ned IC ops'ene fra Skandianvia og kun fokusere på de store passasjerstrømmene.

sk931
05-07-2017, 14:53
Fordi Norge er fremdeles et viktig hjemmemarked, fordi Skandianvia er deres hjemmemarked og de har betydelig feed på OSL og dermed dekke et større behov, fordi de har et meget sterkt brand i Norge, fordi det utvilsomt er et marked for en OSL-ORD rute, fordi det ikke finnes et direktetilbud OSL-ORD og det dermed er begrenset konkurranse, fordi historikken tyder på at destinasjoner i USA stor grad også blir etterfyllt og slynget mellom de andre IC basene i Skandinavia og Europa.

Skal en følge din argumentasjon så burde de jo aldri ha "lansert" SEA fra OSL der pax-grunnlaget er mindre enn ORD, og de burde vel strengt talt også bare legge ned IC ops'ene fra Skandianvia og kun fokusere på de store passasjerstrømmene.

Hvorfor ikke bruge MSP ??? det er jo et sted hvor der er mange skandinaviske efterkommere...Også i min SAS tid undrede jeg mig over, at der ikke var flyvninger til og fra MSP...evt bare som en sommerrute
Hilsen Ole

SQ321
05-07-2017, 14:55
Hvorfor ikke bruge MSP ??? det er jo et sted hvor der er mange skandinaviske efterkommere...Også i min SAS tid undrede jeg mig over, at der ikke var flyvninger til og fra MSP...evt bare som en sommerrute
Hilsen Ole

At DY ikke har lansert MSP som en sommerrute er noe som har overrasket meg også, men jeg tror det kommer en dag.

jb1
05-07-2017, 14:57
Hvorfor ikke bruge MSP ??? det er jo et sted hvor der er mange skandinaviske efterkommere...Også i min SAS tid undrede jeg mig over, at der ikke var flyvninger til og fra MSP...evt bare som en sommerrute
Hilsen Ole

Northwest hadde en rute til OSL fra MSP for mange år siden, i 1999. Den gikk kun én sesong, så det har blitt forsøkt uten hell. Jeg vil tro Chicago har større mulighet til å lykkes.

SQ321
05-07-2017, 15:11
Northwest hadde en rute til OSL fra MSP for mange år siden, i 1999. Den gikk kun én sesong, så det har blitt forsøkt uten hell. Jeg vil tro Chicago har større mulighet til å lykkes.

Så du mener en rutenedleggesle for snart 20 år siden er et godt nok argument for at en tilsvarende rute ikke fungerer i dag???

Hvorfor i all verden startet SAS ARN-HKG når Cathay la ned sin rute på 90-tallet?

jb1
05-07-2017, 15:24
Så du mener en rutenedleggesle for snart 20 år siden er et godt nok argument for at en tilsvarende rute ikke fungerer i dag???

Hvorfor i all verden startet SAS ARN-HKG når Cathay la ned sin rute på 90-tallet?

Du trenger ikke være så latterliggjørende som du virker i ditt innlegg. Det ble skrevet at det var mange med skandinavisk opphav som argument for MSP. Dette gjaldt mer tidligere, de fleste som følte en sterk tilknytning til Skandinavia er enten svært gamle eller har gått bort. Chicago er en langt større by og har et større grunnlag generelt i sitt område.

Vi trenger ikke havne for OT, men skiftende businessklima kan ha betydning for HKG. Kanskje Cathay la ned p.g.a. usikkerhet rundt Kinas overtagelse av området. Dette kan ha endret seg etterpå, men melder seg kanskje igjen da Beijing nå strammer grepet og struper demokratiet i HKG.

SQ321
05-07-2017, 15:41
Du trenger ikke være så latterliggjørende som du virker i ditt innlegg. Det ble skrevet at det var mange med skandinavisk opphav som argument for MSP. Dette gjaldt mer tidligere, de fleste som følte en sterk tilknytning til Skandinavia er enten svært gamle eller har gått bort. Chicago er en langt større by og har et større grunnlag generelt i sitt område.

Vi trenger ikke havne for OT, men skiftende businessklima kan ha betydning for HKG. Kanskje Cathay la ned p.g.a. usikkerhet rundt Kinas overtagelse av området. Dette kan ha endret seg etterpå, men melder seg kanskje igjen da Beijing nå strammer grepet og struper demokratiet i HKG.

Bare så det er helt klart; jeg er helt enig med deg i at ORD har bedre forutsetninger.

Men jeg synes argumentasjonen din ift MSP er syltynn. Det er så mye som har endret seg på 20 år (reisevaner, kjøpekraft, kostnader og forretningsmodeller til flyselskaper osv osv) så det blir umulig å sammenligne. Dessuten er det en vesentlig forskjell på en helårlig daglig DC10'er til NW sammenlignet med 2-3u DY 787 i sommersesongen.

FlightDeck
05-07-2017, 16:04
Fordi Norge er fremdeles et viktig hjemmemarked, fordi Skandianvia er deres hjemmemarked og de har betydelig feed på OSL og dermed dekke et større behov, fordi de har et meget sterkt brand i Norge, fordi det utvilsomt er et marked for en OSL-ORD rute, fordi det ikke finnes et direktetilbud OSL-ORD og det dermed er begrenset konkurranse, fordi historikken tyder på at destinasjoner i USA stor grad også blir etterfyllt og slynget mellom de andre IC basene i Skandinavia og Europa.



Skal en følge din argumentasjon så burde de jo aldri ha "lansert" SEA fra OSL der pax-grunnlaget er mindre enn ORD, og de burde vel strengt talt også bare legge ned IC ops'ene fra Skandianvia og kun fokusere på de store passasjerstrømmene.


Min argumentasjon? Jeg stilte bare noen spørsmål. Det er ikke helt lett å forstå hva som er strategien til Norwegian, men noe jeg i alle fall har oppfattet er at de vil inn på interkontinentale ruter som har stort passasjergrunnlag. Da er kanskje ikke ruter fra Oslo/Bergen det mest naturlige, eller Cork for den saks skyld, men som sagt finnes det jo eksempler på at de gjør nettopp det også.

B767
05-07-2017, 19:43
Synes å huske at årsaken til Northwest nedla ruten til Oslo fordi det påvirket for mye av ruten minneapolis til amstrdam, passasjer fra skandinavia uteble på den ruten fra AMS.. men kanskje eg feil.. mener også å huske at ruten gikk egentlig bra.

Balle Chlorin
06-07-2017, 00:20
Mitt største ønske år det gjelder nye ruter er Oslo-Phuket, evt Arlanda-Phuket.

Basert på antall svensker, nordmenn, finner, tyskere og andre bleikinger som ferierer i dette området, skulle man tro det var grunnlag for en rute eller 2 dit, uten mellomlandinger. Å lande i BKK kl 6 på morgenen etter 10 timer på et fly gjennom natten, for å stå i diverse køer med pass- og sikkerhetskontroller, for så å vente et par timer på den siste 1,5 times turen før man er på plass, er ingen optimal start på ferien.

Selv betaler vi gladelig noen kroner ekstra for å våkne opp på rett flyplass uten mellomlandinger.

geha
06-07-2017, 00:41
Flyr ikke Thai, i hvert fall i perioder, direkte fra både Køben og Arlanda til Phuket? Vil tro det er grenser for hvor stort det markedet er også når en plusser på alle charterturene som også går direkte. Tror det er andre steder i Asia Kjos heller vil til.

SQ321
06-07-2017, 08:31
Min argumentasjon? Jeg stilte bare noen spørsmål. Det er ikke helt lett å forstå hva som er strategien til Norwegian, men noe jeg i alle fall har oppfattet er at de vil inn på interkontinentale ruter som har stort passasjergrunnlag. Da er kanskje ikke ruter fra Oslo/Bergen det mest naturlige, eller Cork for den saks skyld, men som sagt finnes det jo eksempler på at de gjør nettopp det også.

Jeg forstod det slik at du mener at DY heller bør prioritere ruter til/fra London, Paris, Barcelona med argumentasjon om at det er der de store trafikkstrømmene går i stedet for å prioritere Oslo.

Når det gjelder strategi så virker det som om de er litt "all over the place" og dermed sprer risiko samt har fleksibilitet ift markeds- og sesongsvingninger og dermed kan justere og endre deretter. Når det er sagt så kan det fort være at de tester litt ut og ser hvor responsen og inntjeningen er best.

SQ321
06-07-2017, 08:36
Synes å huske at årsaken til Northwest nedla ruten til Oslo fordi det påvirket for mye av ruten minneapolis til amstrdam, passasjer fra skandinavia uteble på den ruten fra AMS.. men kanskje eg feil.. mener også å huske at ruten gikk egentlig bra.

Det er tilsvarende hva jeg har hørt. Ruta var ikke veldig populær hos KLM og Braathens da den tok store jafs fra deres USA trafikk fra Norge.

I tillegg var ruta visstnok populær for bonusreiser til gamlelandet.

dc-8-63
06-07-2017, 22:25
Jeg er 100% enig med jb1 at Skandinaviske etterkommere ikke er mye av et marked, det er som om Norwegian skulle starte salgsarbeide og fokus paa Taasen Gamlehjem, vi som skandinaver I utlandet - ya sure ya betcha - velger selskaper etter akkurat de samme kritriene som andre.

Chicago er et stort marked, men mange selskaper uten god feed ut fra og inn til Chicago har slitt - Virgin Atlantic la ned en stund, Air France slet (sliter) I og med at Delta er begrenset I Chicago. Saa selvom jeg tror at OSL-CHI kommer, heller jeg mot at det blir en SAS rute (banner igjen I Kjerka) - UA / AA som er tunge I CHI ser nok paa selv obscure UK byer da High Yield er tildels betydlig hoyere fra UK (Det var hva AA fortalte om hvorfor de ikke startet opp Stockholm igjen)

raider66
07-07-2017, 10:33
Mener du ORD når du skriver CHI, eller er det flere lufthavner rundt/i Chicago som kan ta i mot langrutetrafikk fra Europa?

Espen

imm
07-07-2017, 12:12
Gatwick-Barbados!
Det er ei rute jeg håper de kommer til å vurdere. Trafikkeres i dag av VS og BA.
Høy betalingsvillighet og sesong hele året. Barbados er eneste destinasjon som har vært fast trafikkert av concorde, utenom London, Paris og New York.

Jeg vet myndighetene på Barbados står med armene åpne og ønsker Norwegian velkommen, og også klare med støtte.

LN-MOW
07-07-2017, 12:37
Mener du ORD når du skriver CHI, eller er det flere lufthavner rundt/i Chicago som kan ta i mot langrutetrafikk fra Europa?

Espen

Midway kan ikke ta widebody, så ORD er det eneste realistiske alternativet. Rockford er mest for spesielt interesserte.

KnutW
14-07-2017, 10:16
Barbados er eneste destinasjon som har vært fast trafikkert av concorde, utenom London, Paris og New York.

Her må jeg i nickens navn få legge til Bahrain, Singapore, Washington, Miami, Mexico City, Dakar og Rio de Janeiro.