View Full Version : Widerøe mangler mannskap og kansellerer
Ikke bare Norwegian som mangler personell, Widerøe sliter også med mannskap:
http://www.banett.no/nyheter/2017/07/05/Widerøe-kutter-over-hele-landet-14980038.ece
Akutt mannskapsmangel gjør at Widerøe nå innfører kutt i ruteprogrammet, over hele landet i sommer og utover høsten.
For egen del ble hjemreisen i romjulen i år som i fjor kansellert. Begynner å bli rutine.
Men mannskap til å fly hundrevis av ekstra timer det har de? Charter for Air Contractors/Nord 2017.
Fra nevnte artikkel som trådstarter henviser til:
Vi legger ut sommerprogrammet i lang tid før vi skal fly. Da må vi støtte oss på prognoser og erfaringstall når det gjelder tilgjengelig crew, opplyser direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll.
– Dessverre har vi hatt større avgang og permisjoner enn normalt i vår, vi må derfor kutte produksjonen.
Avgang og permisjoner? Dette var like utvannet suppe som det Norwegian kommer med.
Fra nevnte artikkel som trådstarter henviser til:
Avgang og permisjoner? Dette var like utvannet suppe som det Norwegian kommer med.
Tja. Hvor mange ekstra gravide/ ansatte som sier opp skal til for å ødelegge kabalen? Alle selskaper ligger vel på grensen om sommeren. Så lager man planen etter historiske tall, tar høyde for sykefravær, ferie og normalt nivå oppsigelser. Er ikke sikkert at det er så mange ekstra da som skal til for å velte kabalen til WF. DY kjører enda hardere virker det som.
Sent from my iPhone using Tapatalk
6-8 avganger pr dag sies det. Hvor mange crew i manko er det? 4-5?
Sent from my iPhone using Tapatalk
6-8 avganger pr dag sies det. Hvor mange crew i manko er det? 4-5?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Høres ut som de er et crew i manko. Så hvis det er piloter som mangler så vil jeg gjette at de er ca 3-6 for få akkurat nå.
Tja. Hvor mange ekstra gravide/ ansatte som sier opp skal til for å ødelegge kabalen? Alle selskaper ligger vel på grensen om sommeren. Så lager man planen etter historiske tall, tar høyde for sykefravær, ferie og normalt nivå oppsigelser. Er ikke sikkert at det er så mange ekstra da som skal til for å velte kabalen til WF. DY kjører enda hardere virker det som.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå var det vel ikke bare i sommer med videre også?
Nå var det vel ikke bare i sommer med videre også?
Derfor de skal ta inn 3 runder med crew. Men poenget var det skal lite til å velte tua. Og de rekrutterer jo inn, noe som er bra.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå vet ikke jeg om Widerøes problemer kan skyldes i et generelt underskudd på Q400-piloter på verdensbasis eller om det skyldes noe helt annet, men jeg hørte på siste utgave av Airplane Geeks Podcast (http://www.airplanegeeks.com/2017/07/05/459-report-paris-air-show-2017/) at det var mangel på Q400 crew andre steder også. Spesifikt nevte de at Horizon Air (https://en.wikipedia.org/wiki/Horizon_Air) måtte kansellere flighter på grunn av mannskapsmangel.
Tja. Hvor mange ekstra gravide/ ansatte som sier opp skal til for å ødelegge kabalen? Alle selskaper ligger vel på grensen om sommeren. Så lager man planen etter historiske tall, tar høyde for sykefravær, ferie og normalt nivå oppsigelser. Er ikke sikkert at det er så mange ekstra da som skal til for å velte kabalen til WF. DY kjører enda hardere virker det som.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Enhver seriøs arbeidsgiver har god kontroll på når folk går ut i permisjon. I tillegg har vel også Widerøe oppsigelsestid? På meg virker det som ikke noe annet enn dårlig planlegging og tynn suppe av unnskyldninger.
Twin Otter
05-07-2017, 21:41
Er det noen vits i å vurdere en Norge-Rundt billett i Sommer da?
Er det noen vits i å vurdere en Norge-Rundt billett i Sommer da?
Det er vel snakk om at 1% av flyvningene er kansellert. Så er jo ikke akkurat snakk om total nedsmelting
YawDamper
05-07-2017, 22:39
Enhver seriøs arbeidsgiver har god kontroll på når folk går ut i permisjon. I tillegg har vel også Widerøe oppsigelsestid? På meg virker det som ikke noe annet enn dårlig planlegging og tynn suppe av unnskyldninger.
Kan det ha noe å gjøre med at viljen til å jobbe på fri er mindre etter at deler av pilotkorpset ble pålagt 18 ekstra arbeidsdager pr. år og fikk ødelagt en fin turnus? Er det kortbane eller regional som er hardest rammet?
Av 6 T/R med direkteflyet OSL-BNN i 2015/16/17 har jeg opplevd 4 kanselleringer hittil.
Nesten så man begynner å lure på om de legger ut billetter for flere avganger enn de planlegger å fly for så kansellere de med dårlig salg. Heldigvis hadde jeg kjøpt billetten på sas.no denne gangen så jeg slipper å krangle for å få reist samme dag via TRD.
https://www.nrk.no/nordland/wideroe-har-kansellert-342-avganger-i-juli_-_-det-er-sterkt-beklagelig-1.13619202
Widerøe har kansellert 342 avganger hittil i juli. På forhånd var det varslet at 100 flyvninger kom til å bli innstilt grunnet pilotmangel.
En ting i den artikkelen får meg til å stusse:
Crewet i Widerøe må også få ferie, og vi så rett og slett at det ikke gikk
En skulle jo tro at dette med ferie er klarert langt i forveien og fordelt utover. Er tross alt ikke en menneskerett å ta ferie i juli.
Er tross alt ikke en menneskerett å ta ferie i juli.
Nei, men i sommerferieperioden:
"Ferieloven § 7.Tiden for ferie
(1) (Hovedferien)
Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september."
Nei, men i sommerferieperioden:
"Ferieloven § 7.Tiden for ferie
(1) (Hovedferien)
Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september."
Ja jeg skrev juli og ikke sommerferieperioden.. Det er 3 måneder å fordele det ut på.
anders320
28-07-2017, 09:54
Ja jeg skrev juli og ikke sommerferieperioden.. Det er 3 måneder å fordele det ut på.
Synes du at arbeidstakere skal få inndratt/nektet ferie i juli, fordi arbeidsgiver ikke har greid å legge opp kabalen riktig?
Piloter er vanlige folk de også - med familie og barn.
Synes du at arbeidstakere skal få inndratt/nektet ferie i juli, fordi arbeidsgiver ikke har greid å legge opp kabalen riktig?
Piloter er vanlige folk de også - med familie og barn.
Det skjer andre steder, så de kan godt gjøre det her også. Men spm er jo fort om ikke det ville gjort alt verre.
Synes du at arbeidstakere skal få inndratt/nektet ferie i juli, fordi arbeidsgiver ikke har greid å legge opp kabalen riktig?
Piloter er vanlige folk de også - med familie og barn.
Nei nå synes jeg du tolker fritt mellom linjene her. Widerøe har 3 måneder å fordele ferien utover på, og da burde de klare det på en bedre måte. Ikke pilotene sin skyld at noen i ledelsen ikke har klart å planlegge skikkelig.
Nå vet jeg jo strengt tatt ikke hele historien, men basert på artikkelen i NRK om at dette i stor grad skyldes ferieavvikling vitner det om intet annet enn elendig planlegging
anders320
28-07-2017, 10:35
Nei nå synes jeg du tolker fritt mellom linjene her.
Er tross alt ikke en menneskerett å ta ferie i juli.
Så hva mener du egentlig?
I flere andre selskaper (f.eks Ryanair) får ingen piloter ferie i juni, juli august i det hele tatt.
I Norge er det vanlig med en form for rotasjon, så både du og selskapet vet hvilke uker man har sommerferie, mange år i forveien.
Artiklene i media er litt unyanserte ved at flere aviser skriver at det er crewmangel som er årsak til kanselleringene.
Utover de rundt 100 forhåndskansellerte avganger i juli, hvor ALLE passasjerer var ivaretatt med alternative reiser flere uker før avreise har det i snitt kommet til 2-3 kanselleringer pr dag forårsaket av manglende crew, som da har vært mer ad-hoc.
Det media ikke fikk med seg, er at resten i all hovedsak skyldes værkanselleringer og noen pga teknisk feil.
Gårdagen alene f,eks gav oss 36 kansellerte avganger hvorav 30 skyldes været, 4 crew og 2 tech.
Disse værbaserte kanselleringene bidro så til ytterligere kanselleringer på morgenen i dag fordi fly og crew var på feil plass for oppstart av ruter hvor fly og crew skulle ha overnattet.
Artiklene i media er litt unyanserte ved at flere aviser skriver at det er crewmangel som er årsak til kanselleringene.
Utover de rundt 100 forhåndskansellerte avganger i juli, hvor ALLE passasjerer var ivaretatt med alternative reiser flere uker før avreise har det i snitt kommet til 2-3 kanselleringer pr dag forårsaket av manglende crew, som da har vært mer ad-hoc.
Det media ikke fikk med seg, er at resten i all hovedsak skyldes værkanselleringer og noen pga teknisk feil.
Gårdagen alene f,eks gav oss 36 kansellerte avganger hvorav 30 skyldes været, 4 crew og 2 tech.
Disse værbaserte kanselleringene bidro så til ytterligere kanselleringer på morgenen i dag fordi fly og crew var på feil plass for oppstart av ruter hvor fly og crew skulle ha overnattet.
Godt oppsummert. Slik som du skriver det, passer det med ganske mange andre selskaper...
Så hva mener du egentlig?
Alle kan ikke ta ferie i juli. Sånn er det bare.
Artiklene i media er litt unyanserte ved at flere aviser skriver at det er crewmangel som er årsak til kanselleringene.
Utover de rundt 100 forhåndskansellerte avganger i juli, hvor ALLE passasjerer var ivaretatt med alternative reiser flere uker før avreise har det i snitt kommet til 2-3 kanselleringer pr dag forårsaket av manglende crew, som da har vært mer ad-hoc.
Det media ikke fikk med seg, er at resten i all hovedsak skyldes værkanselleringer og noen pga teknisk feil.
Gårdagen alene f,eks gav oss 36 kansellerte avganger hvorav 30 skyldes været, 4 crew og 2 tech.
Disse værbaserte kanselleringene bidro så til ytterligere kanselleringer på morgenen i dag fordi fly og crew var på feil plass for oppstart av ruter hvor fly og crew skulle ha overnattet.
Det kan sikkert forklare noe ja, og som nevnt er det alltid sider av en sak som ikke dukker opp. Men det er uansett ikke godt nok å kansellere så mange flyvninger, uavhengig av hvor godt det er varslet.
Alle kan ikke ta ferie i juli. Sånn er det bare.
Det er det heller ingen som hevder at alle skal. Ca 1/3 har ferie i hver av de tre månedene i sommerferieperioden. Flere selskap tilbyr også en bonus til de som vil flytte ferien ut av juni-august-perioden, og en del benytter seg av den muligheten, noe som hjelper ytterligere.
Dette skyldes dårlig planlegging hos WF. Pensjonsavganger er ikke noe som kommer plutselig. Krøll i forbindelse med overgang til et nytt turnussystem, for ambisiøs planlegging, og generelt en bemanningssituasjon som best kan beskrives for hele bransjen som en liten klatt smør som skal skrapes utover en enorm brødskive, er heller problemet.
Ja jeg skrev juli og ikke sommerferieperioden.. Det er 3 måneder å fordele det ut på.
1. juni til 30. september (sommerferieperioden) er vel fire måneder?
Dette skyldes dårlig planlegging hos WF. Pensjonsavganger er ikke noe som kommer plutselig. Krøll i forbindelse med overgang til et nytt turnussystem, for ambisiøs planlegging, og generelt en bemanningssituasjon som best kan beskrives for hele bransjen som en liten klatt smør som skal skrapes utover en enorm brødskive, er heller problemet.
Ja,og med vekt på dårlig planlegging. Her er det noen som ikke har gjort jobben og ikke forstått hva som var i vente.
Regner med at det blir oppvask internt og ikke minst endring på hvordan planleggingen fremover skal organiseres.
sail4fun
29-07-2017, 09:16
Artiklene i media er litt unyanserte ved at flere aviser skriver at det er crewmangel som er årsak til kanselleringene.
Utover de rundt 100 forhåndskansellerte avganger i juli, hvor ALLE passasjerer var ivaretatt med alternative reiser flere uker før avreise har det i snitt kommet til 2-3 kanselleringer pr dag forårsaket av manglende crew, som da har vært mer ad-hoc.
Det media ikke fikk med seg, er at resten i all hovedsak skyldes værkanselleringer og noen pga teknisk feil.
Gårdagen alene f,eks gav oss 36 kansellerte avganger hvorav 30 skyldes været, 4 crew og 2 tech.
Disse værbaserte kanselleringene bidro så til ytterligere kanselleringer på morgenen i dag fordi fly og crew var på feil plass for oppstart av ruter hvor fly og crew skulle ha overnattet.
Slike detaljer selger ikke clicks og overskrifter :(
en liten klatt smør som skal skrapes utover en enorm brødskive
God metafor. Det blir tynne greier!
YawDamper
29-07-2017, 20:54
Piloter er vanlige folk de også - med familie og barn.
Det har tydeligvis ikke Widerøe forstått, da de med et pennestrøk utraderte trivselsfaktor nr. 1 i selskapet (gunstig turnusordning).
Det har tydeligvis ikke Widerøe forstått, da de med et pennestrøk utraderte trivselsfaktor nr. 1 i selskapet (gunstig turnusordning).
IMO er det klart det er trasig at gunstig turnusorning forsvinner - MEN - i en bransje som blir bakfra-kjørt mer og mer og mer og mer. Så mener jeg at man som arbeidstaker ikke kan forvente at ens egen arbeidsplass forblir en oase. Alternativet er jo at hele bedrifta går konkurs. Nå forsvarer jeg overhodet ikke utviklingen i bransjen, for jeg hater det virkelig av hele mitt hjerte siden jeg foretrekker å føle meg trygg ombord, og herunder føler jeg personlig at piloters trivsel hører innunder trygghetsfaktor. Men allikevel synes jeg det blir feil å si at Widerøe har noen skyld i utradering av trivselsfaktorer. Widerøe tilpasser seg et luftfartsmiljø som stadig vekk finner nye kreative måter å spare penger på.
Forøvrig håper jeg og tror nå at også konemødrene med barn hjemme forstår og er overbærende til situasjonen. Personlig bor jeg sammen med en mann som har 4-2 turnus. 4 mnd på jobb, 2 mnd hjemme.....men sånn er livet. Man må akseptere det, for jeg er glad at mannen jeg elsker får gjøre det han elsker, og samtidig ha en ordentlig jobb (vanlig ansettelse, pensjonsrett, sykeforsikringer et cetera) i en enda verre bransje enn luftfartsbransjen.
Basse-HAU
29-07-2017, 22:00
Flyselskaper har ofte redusert kapasitet i Juni/Juli/August, da bedriftsmarkedet ofte har sin ferie og det er rett og slett ikke behov for så stor kapasitet i sommer mnd. DY og SK har en del charter, så behovet der er nok likt, hva WF har av charter vet jeg ikke, men de har vel uansett noen FOT ruter å forholde seg til OL det er ferie eller ikke?
Nord-Norge har vel hatt en del kansellert pga vær den siste uka, men uansett noe dårlig planlegging er nok også forekommet. Man kan vel søke pensjon før lovfestet max for flygere, og mener det er 3.mnd varslingsplikt på vanlig AFP. Om dette også er tilfellet for flygere, så har ikke selskapet lang tid å erstatte mannskap på.
Flyselskaper har ofte redusert kapasitet i Juni/Juli/August, da bedriftsmarkedet ofte har sin ferie og det er rett og slett ikke behov for så stor kapasitet i sommer mnd. DY og SK har en del charter, så behovet der er nok likt, hva WF har av charter vet jeg ikke, men de har vel uansett noen FOT ruter å forholde seg til OL det er ferie eller ikke? .
Det er feil. I sommerferien flyr de for full kapasitet og det er alle mann til pumpene, da ferietrafikken er stor og ofte lengre ruter. Man får langt færre passasjerer men mye mer kapasitet går med på å fly OSL-Syden enn OSL-BGO
I januar derimot sitter flyselskapene her i landet med for mange pilot og fly
Basse-HAU
29-07-2017, 23:12
Det er feil. I sommerferien flyr de for full kapasitet og det er alle mann til pumpene, da ferietrafikken er stor og ofte lengre ruter. Man får langt færre passasjerer men mye mer kapasitet går med på å fly OSL-Syden enn OSL-BGO
I januar derimot sitter flyselskapene her i landet med for mange pilot og fly
Men flyr virkelig WF så mye charter til syden i sommer da? At DY og SK gjør er kjent og helt rett at den rolige perioden er Januar, men de drar også ned litt vanlige ruter og kjører charter trafikk, som kompenserer for noe.
Men flyr virkelig WF så mye charter til syden i sommer da? At DY og SK gjør er kjent og helt rett at den rolige perioden er Januar, men de drar også ned litt vanlige ruter og kjører charter trafikk, som kompenserer for noe.
Du skrev "flyselskaper", ikke Widerøe [emoji6]
Men er ikke bare chartertrafikken SAS/Norwegian kompenserer for om sommeren. Frekvensen på rutene til klassikerne som f.eks Malaga, Nice, Palma etc er også langt høyere, og har også endel ruter som kun flys i skoleferien
Det synes også på passasjerstatistikkene
Det har tydeligvis ikke Widerøe forstått, da de med et pennestrøk utraderte trivselsfaktor nr. 1 i selskapet (gunstig turnusordning).
IMO er det klart det er trasig at gunstig turnusorning forsvinner - MEN - i en bransje som blir bakfra-kjørt mer og mer og mer og mer. Så mener jeg at man som arbeidstaker ikke kan forvente at ens egen arbeidsplass forblir en oase.
Men da kan heller ikke arbeidsgiver forvente at de ansatte strekker seg like langt som tidligere og jobber i ferier og friuker eller trår til når det knirker som værst...
Er vel så enkelt at både flyselskapene og de reisende på mange måter "får det de betaler for". Når pris for mange er hovedfaktor for valg av flyselskap må kostnader kuttes, hvilket ofte går ut over arbeidstidsordninger og lønn innad i selskapet. Dårligere vilkår for de ansatte = ansatte som er mindre villig til å strekke seg "litt ekstra".... Og når været kommer for å si sitt i tilegg er kaos et faktum.
PFU har dømt NRK til å ta inn følgende melding, som ble vist både på Dagsrevyen og NRKs distriktssending for Nordland:
«Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er klageorgan for norske medier, mener NRK brøt Vær Varsom-plakaten på flere punkter i et innslag om kanselleringer i Widerøe sommeren 2017. I innslaget, som ble sendt i Dagsrevyen, ble det framstilt som om årsaken til innstilte avganger ene og alene var at mannskap var pensjonert eller hadde fått redusert stillingsprosent, mens realiteten var at dette dreide seg om under halvparten. Utvalget mener NRK ikke kontrollerte opplysningen om dette i tilstrekkelig grad, og at et utsagn fra selskapet ble brukt i feil sammenheng. Dessuten mener utvalget at NRK skulle korrigert og beklaget feilen umiddelbart da redaksjonen ble klar over den. NRK har brutt punktene 3.2, 4.1 og 4.13 i Vær Varsom-plakaten.»
Hele kjennelsen kan leses her: http://presse.no/pfu-sak/21317/