PDA

View Full Version : Novair A330 til SAS?


FBU 4EVER
09-08-2006, 11:10
Dessverre var dette bare et rykte iflg. vår Fleet Chief Pilot.Men han bekrefter at man har vært i Canada og sett på A340'er.Endelig bestemmelse vil bli tatt i løpet av høsten.Og høsten starter i neste måned!:smile2

Someone
09-08-2006, 12:37
Ble det sagt noe under dagens presentasjon?

Tommy777
09-08-2006, 14:44
Canada? 345ene til AC? Er det et smart trekk? Er ikke de voldsomt dyre?

Someone
09-08-2006, 14:45
Driver ikke AC å kvitter seg med noen 343?

Tommy777
09-08-2006, 14:54
Det visste jeg ikke. Om det stemmer, passer det jo bra, dog tyder det jo på at SAS satser på Asia mer enn USA. Sist jeg snakket med Lasse Lindgren hintet han frempå om at de mest var interessert i 332, men det er jo nesten et år siden....

Someone
09-08-2006, 14:56
Men dessverre så gror ikke 332 på trær.......

Tommy777
09-08-2006, 14:58
Originally posted by Someone

Men dessverre så gror ikke 332 på trær.......

Ikke sant, men på FT møtet med han i august i fjor hintet han frempå at det var nybestillinger på gang. Det slo jo ikke til

SQ 777
09-08-2006, 14:59
Flommer over av rykter. Kjenner en SK-ansatt som hadde snakket med en etc. Siste der var at AC kun kunne avgi to A345 og de trengte flere. Også at LAX var en ny destinasjon ??

Akkja, hva kan man tro. Vet ikke om de får så mye for A345 siden den blir jo litt "avlegs" :( etter 777-200LR.....

Hver forfor ikke, to NVR A333 holder til USA vestkyst etc, og A345 til lengre borte.

Trety
09-08-2006, 14:59
Det dreier seg nok om A343 - Air Canada skal over på ren Boeingflåte (ihvertfall på longhaul), så A343 forsvinner nok samme vei. Skal SK ha noen andre A340'er så må det bli -600 pga. NRT. Prøvde de ikke å få leid en eller to -600 fra LH uten hell for en stund siden?

A332 vil nok uansett være interessant for SAS dersom noe passende skulle dukke opp, men tilgangen på passende, brukte A332 er såvidt jeg har skjønt ikke veldig stor - og nye maskiner er vel fremdeles uaktuelt?

amatør
09-08-2006, 15:06
A 332 ville vel vært et passe fly for en direkterute eller to fra OSL..

Tommy777
09-08-2006, 15:13
OSL-EWR og OSL-ORD er mitt ønske. Siden UA har sin hoved hub i Chicago med utallige connection muligheter til Florida, vestkysten, Canada og Mexico, tror jeg den ruten hadde gått kanon. Det genereres en god del business trafikk til ORD.

Men skal SAS ha 332er må de nok bestille nye sånn som det ser ut i bruktmarkedet nå

brendas
09-08-2006, 17:27
Originally posted by Tommy777
Canada? 345ene til AC? Er det et smart trekk? Er ikke de voldsomt dyre?
Dyre? Vel, spørs hva du sammenligner dem med :) Over en flight på ca 7000nm vil en A345 bruke ca 20% mer fuel med samme payload enn det en 772LR gjør, så sånn sett er den dyrere i drift. AC har hatt disse to lagt ute til salg en liten stund, ingen som har bitt enda (merkelig nok:rolleyes:)

Originally posted by Someone
Driver ikke AC å kvitter seg med noen 343?
Disse vil forsvinne etter hvert som flere 772LR/773ER kommer inn i flåten etter det jeg har skjønt. Første 777 skal settes i drift tidlig neste vår om jeg ikke husker så alt for feil.

SQ 777
09-08-2006, 20:15
Brendas, takk. De blir ikke lette å selge ( som alle A340 ) grunnet fuelforbruk. Så la oss håpe SK får dem billig. De hører jo snart til en slik gjeng: :old

Men uansett, det er snart 2007 og SK må snart tenke på å kvitte seg med hele flåten av disse bussene og komme i leveringsposisjon rundt 2010 med "orntli" fly som 787 eller 772ER som er en høvelig størrelse for dem. Hvis 772ER , noen 773ER til Narita etc ( som noen nevnte A346 i forumet ). :exclamati

Trety
10-08-2006, 00:18
Originally posted by SQ 777
Men uansett, det er snart 2007 og SK må snart tenke på å kvitte seg med hele flåten av disse bussene og komme i leveringsposisjon rundt 2010 med "orntli" fly som 787 eller 772ER som er en høvelig størrelse for dem. Hvis 772ER , noen 773ER til Narita etc ( som noen nevnte A346 i forumet ). :exclamati

Jeg tror ikke vi skal forvente noe snarlig utskifting og bestilling av nye fly for SK's vedkomne. Men dersom SK skal fortsette med å ha en så enhetlig flåte som mulig kan det også bety av A350 vil stille sterkt i konkurransen. Begge er i praksis like langt unna tidsmessig om de bestilles nå, og hvis ikke jeg har misforstått fullstendig vil A350 være smidigere å fase inn maskin for maskin (mtp. crew etc.) enn en mix av 777 og 787.

brendas
10-08-2006, 00:43
Originally posted by SQ 777
De blir ikke lette å selge ( som alle A340 ) grunnet fuelforbruk.
Finnes det mange A340er ledige på second hand-markedet? Nei :) Hvorfor? Vel, de bruker mer fuel og tar mindre payload enn det 772ER gjør, men hva gjør det om en ikke trenger å frakte større payloads og når de er billigere i innkjøp?

Originally posted by SQ 777
Men uansett, det er snart 2007 og SK må snart tenke på å kvitte seg med hele flåten av disse bussene og komme i leveringsposisjon rundt 2010 med "orntli" fly som 787 eller 772ER som er en høvelig størrelse for dem. Hvis 772ER , noen 773ER til Narita etc ( som noen nevnte A346 i forumet ). :exclamati
Ville ikke A346/77W være litt i største laget for SK? En kan kanskje fylle en slik maskin deler av året, men vil en virkelig fly med mye tomme seter ellers av året? Og om en faktisk fyller den, så vil en jo samtidig ikke kunne ta like mye per sete...

Originally posted by Trety
Jeg tror ikke vi skal forvente noe snarlig utskifting og bestilling av nye fly for SK's vedkomne. Men dersom SK skal fortsette med å ha en så enhetlig flåte som mulig kan det også bety av A350 vil stille sterkt i konkurransen. Begge er i praksis like langt unna tidsmessig om de bestilles nå, og hvis ikke jeg har misforstått fullstendig vil A350 være smidigere å fase inn maskin for maskin (mtp. crew etc.) enn en mix av 777 og 787.
Hvorfor skal A350 stille så sterkt? For hva har egentlig den til felles med A330/A340 utover det at den er fra Airbus? Den forrige iteresjonen A350 hadde 90% nye deler i forhold til A330, den nye, A350XWB, er _helt_ ny. Selv A340NG har ca 75% deler (IIRC) som ikke er felles med tidligere A340....
Det som ligner i nye A350 er stort sett bare cockpitlayouten...

Begge like lenge tidsmessig unna? Ja, en må vente helt til 2011 for å få slots på 787 (med mindre Boeing øker produksjonsraten for 2009->2011,) men en må nok vente til sent 2012/2013 før det er ledige slots på A350.

Trety
10-08-2006, 00:50
Originally posted by brendas
Hvorfor skal A350 stille så sterkt? For hva har egentlig den til felles med A330/A340 utover det at den er fra Airbus? Den forrige iteresjonen A350 hadde 90% nye deler i forhold til A330, den nye, A350XWB, er _helt_ ny. Selv A340NG har ca 75% deler (IIRC) som ikke er felles med tidligere A340....
Det som ligner i nye A350 er stort sett bare cockpitlayouten...

Da kan jeg ha misforstått, jeg forstod det slik at det ville bli lagt opp til en enkel felles typerating for crew som da kunne veksle mellom A330/A340 og A350. Teknisk oppbygging og hvor mange felles deler har jeg ikke vært inne på i dette tilfellet.

brendas
10-08-2006, 11:16
Originally posted by Trety
Da kan jeg ha misforstått, jeg forstod det slik at det ville bli lagt opp til en enkel felles typerating for crew som da kunne veksle mellom A330/A340 og A350.
Den forrige A350 skulle gå under samme type rating som A330. Hvorvidt dette også er tilfellet for the new-all-new A350(XWB) kan jeg ikke gi et sikkert svar på. Men, jeg har lagt merke til at siden med henvisniger til hvordan A350 og commonality med A330 er fjernet fra airbus.com, vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det....