PDA

View Full Version : Danish gir seg på SKE


B737
09-08-2006, 08:57
http://www.ta.no/nyheter/article2229232.ece

The Pilot
09-08-2006, 11:44
I still wander how they are gonna operate an EM120 on SKE while embraer specificates 1500 meter on a dry runway, that looks like problems in the winter with a containated runway.

Maybe something for luftfartstilsynet to look into

B737
09-08-2006, 13:01
Widerøe Norsk Air opererte EMB 120 fra SKE intill 93. Det gikk nå bra.

Someone
09-08-2006, 13:03
Originally posted by B737

Widerøe Norsk Air opererte EMB 120 fra SKE intill 93. Det gikk nå bra.

og en av grunnene til at de sluttet var nettopp banelegden som ofte skapte problemer

STARSHIP 2
09-08-2006, 23:30
Hvorfor flyr disse med "DANU" (DOT) kallesignal, når det er "air eurora" kallesignalet som er air euroras? En annen ting, hvorfor snakker mange om danish til sk, når det vitterlig var danu som fløy dit. greit nok at danu er heleid av DAT, men er vel ikke samme selskap??? skjønner meg ikke helt på den ruten :cry:

KennethGS
10-08-2006, 00:06
Originally posted by JohnnyEagle

skjønner meg ikke helt på den ruten :cry:

Ikke jeg heller... Det var en periode i vinter hvor jeg trodde de hadde åpnet rute fra Torp til Geiteryggen eller Flesland... :drunk:

B737
10-08-2006, 01:11
DAT fløy ruten gjennom sitt datterselskap Danu på oppdraget for Vildanden. Dat gjennom Danu hadde bare ansvaret for selve flyginga og stilte med fly og mannskap. Driftselskapet "Vildanden" avsluttet nettopp samarbeidet med DAT og har nå innledet et samarbeid med Aurora.

Det står i artikkelen at de også hadde bookinga, men jeg trodde at Vildanden ordnet dette selv. Hm.

I alle fall, forholdene der oppe er nesten ikke til å forstå seg på!:old

Ingen selskap blir og flyplassen har fått noen av de strengeste restriksjonene jeg har hørt om.
Tar vel ikke lang tid før :RIP

STARSHIP 2
10-08-2006, 13:30
Men har du svar på hvorfor de bruker "danu"-callsign? fordi det er dat/dot som som gjør booking og flightplaner og sånn?

KennethGS
10-08-2006, 13:44
Må jo si, at for meg så virker dette Vildanden-prosjektet som en slik prestisje-greie, hvor man på død og liv skal ha rutefly på Geiteryggen, koste hva det koste vil...

Dette er fjerde operatøren som involvert i Vildanden siden de satte igang, så det virker jo litt rart...

Altså, Denim Air var involvert fra starten av allerede i 2003, med Fokker 50, men oppstarten ble utsatt og utsatt, og Denim Air fant sikkert andre å leke med...

Først i 2005 kom de igang, da med Coast Air som operatør, men allerede før året var omme så ble flyvningene overtatt av DOT.
Et drygt halvår senere, så er DOT ute og Air Aurora inne?


Mener å ha lest et sted på nettet at årsaken til at Widerøe Norskair kuttet Geiteryggen i sin tid, var at Embraer justerte rullebanekravet til EMB-120 opp til 1.600 meter, noe som utelukket operasjon med EMB-120 på Geiteryggen.

Originally posted by The Pilot
Maybe something for luftfartstilsynet to look into

Agreed...

En annen ting som skurrer litt for meg er at et crew står for all flygingen, fra 06:50 til 20:05, 6 dager i uka, mot DOT som hadde tre crew.... Ikke rart de sparer penger...:rolleyes:

STARSHIP 2
10-08-2006, 13:49
hvorfor ble coast sparket egentlig? husker det var noen få dager det var både coast og danu til skien med samme rutenummer..

KennethGS
10-08-2006, 13:54
Tja.. Det var vel det at Vildanden ville ha større fly, noe Coast ikke kunne tilby til en pris Vildanden ville akseptere....

Står en del om saken her: http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=7637

G-COLE
10-08-2006, 14:22
Originally posted by JohnnyEagle

Men har du svar på hvorfor de bruker "danu"-callsign? fordi det er dat/dot som som gjør booking og flightplaner og sånn?

-Ja,- har lurt på det samme....

Hører de bruker "DANU" jeg også,- og har stusset på hvorfor de fortsetter å brukedette når det vitterlig er andre som flyr....
-Hvis da DANU eller Danish ikke er inni bildet på en eller annen måte... ? -Det kan ikke være at de flyr FOR Danu da ? -Hmmmm... -merkelige greier ...

CK
10-08-2006, 14:27
når det er snakk om wet-lease bruker operatøren callsign til den som leaser, så når Denim Air av og til flyr for WF, bruker de WIDEROE call sign

G-COLE
10-08-2006, 15:15
Originally posted by CK

når det er snakk om wet-lease bruker operatøren callsign til den som leaser, så når Denim Air av og til flyr for WF, bruker de WIDEROE call sign

Ja,- det har vi hørt mange ganger,- sist med overnevnte og med Coast Air som leide inn den ATR-en fra Air Atlantique....

-Men hvorfor står det da å lese at Danu hat trukket seg ut... ,-og de nye operatørene fortsetter å bruke deres callsign...

-Tror vi får sette Colombo på saken...... ;)

The Ticketor
10-08-2006, 15:35
Tror du den gamle Peugoten hans skulle overleve de norske veiene? ;)

GF1
15-08-2006, 22:37
Avisen TA skriver om Vildanden-utvidelser 15/8 (http://www.ta.no/nyheter/grenland/article2238662.ece)

"Fra og med fjerde september er det nye rutetilbudet på plass. Endringene medfører at Vildanden AS kan tilby 40 avganger per uke."

G-COLE
15-08-2006, 23:14
"Den gode tilstrømningen av reisende har ført til at Vildanden AS ønsker å trafikkere ruten med et større fly. Dagens fly har en kapasitet på 30 passasjerer, men dette er ifølge flyselskapet ikke nok. Vildanden AS er nå i forhandlinger om få et større fly, og ny maskin skal være på plass i løpet av oktober. "

--------------------

-Så den Brasilianske jenta får et kortvarig opphold her altså ? -Er det på ny en ATR som skal settes inn ?