PDA

View Full Version : Flysikkerhet - ATR vs A319 osv. (splittet fra A319-diversion)

Polaris
20-06-2017, 10:33
Og jeg som alltid har hatet på ATR'en... Eating my words...

Fbu76
20-06-2017, 15:43
Og jeg som alltid har hatet på ATR'en... Eating my words...

Det var vel en A319?

Concorde98
20-06-2017, 16:05
Det var en A319. Tror at Polaris mener at ATR'en ikke var så bra, men så skjedde det med en A319. Det hele er tilfeldigheter.

Polaris
20-06-2017, 16:23
Det var en A319. Tror at Polaris mener at ATR'en ikke var så bra, men så skjedde det med en A319. Det hele er tilfeldigheter.

Korrekt. For å tydeliggjøre: jeg har alltid tenkt at det er ATR som kom til å ha problemer (særlig på disse rutene som vanligvis flys med ATR) - men så kommer Airbus'en får en incident først. Det hadde jeg ikke trodd, derav: eating my words :) Når alt kommer til alt er det jo som du sier, tilfeldigheter, men ifht statistisk sannsynlighet og hva jeg hadde trodd, så har jeg alltid sett på ATR'en som det svakeste ledd.

Mekum
20-06-2017, 16:30
Korrekt. For å tydeliggjøre: jeg har alltid tenkt at det er ATR som kom til å ha problemer (særlig på disse rutene som vanligvis flys med ATR) - men så kommer Airbus'en får en incident først. Det hadde jeg ikke trodd, derav: eating my words :) Når alt kommer til alt er det jo som du sier, tilfeldigheter, men ifht statistisk sannsynlighet og hva jeg hadde trodd, så har jeg alltid sett på ATR'en som det svakeste ledd.

Har ATR høyere sjanse for problemer enn andre fly? Hilsen en som skal fly ATR om noen timer...

Polaris
20-06-2017, 16:36
Har ATR høyere sjanse for problemer enn andre fly? Hilsen en som skal fly ATR om noen timer...

Næh. Ikke nødvendigvis. I vestlands-vintervær ville jeg sagt ja, da flyet ikke har særlig god performance i vintervær og allerede har hatt en del incidenter rundt om i verden pga dette. Er derfor også skeptisk til å fly det i tordenvær, pga fare for ising. Men sånn generelt er det vel ikke noe mer eller mindre farlig. Jeg misliker det personlig ytterligere fordi det er svært følsomt for turbulens (ergo mye raskere en ubehagelig tur) og fordi det som oftest er ymse innleasede selskaper som flyr det (mye øst-europeisk lavtlønnede vikarer). DOT og Fly Nordic ÖU er gode eksempler på dette. Men foreløpig er det vel enda jettime som flyr ut fra danmark, og flybe nordic som flyr en god del fra arlanda. På en fin sommerdag med flybe nordic/jettime/NORRA (finland) i ATR er det kun drittvær som vil gi en (potensielt) ubehagelig opplevelse :)

Concorde98
20-06-2017, 16:37
Atr'en er et nytt fint fly. Ingen fare! Det var vel noe med ising en gang, på en eldre modell? Det ble rettet opp i synes jeg jeg leste. Nei fly og kos deg! Fly er trygt. :)
PS Flyr selv ATR en del som passasjer.

Polaris
20-06-2017, 16:43
Atr'en er et nytt fint fly. Ingen fare! Det var vel noe med ising en gang, på en eldre modell? Det ble rettet opp i synes jeg jeg leste. Nei fly og kos deg! Fly er trygt. :)

Det er nok ikke rettet helt opp i : http://aerossurance.com/safety-management/atr72-control-problem-no-2016/

Her beskrives 2-3 forskjellige incidents med ATR72 hos jettime og Aurigny Air i 2016 (senest Desember 2016).

Beklager OT altså.

Mekum
20-06-2017, 21:26

Takk for omtanke og lykkeønsker ;) Flyr selv ATR flere titalls ganger i året med SAS (som passasjer), men har også flydd med dem på mer eksotiske breddegrader, Tanzania - Zanzibar er vel den mest eksotiske hittil. Uansett, jeg har aldri opplevd noe krøll eller tull med dem og var derfor jeg spurte om noen mente de var mindre utrygg enn andre flytyper. Og flyturen i dag var intet unntak. Med det; back to topic!