View Full Version : Alligatorstrike
Det var jo også noe å krasje med på rullebanen: en alligator
http://www.dagbladet.no/nyheter/dramatisk-flylanding-gigantisk-alligator-la-i-rullebanen/67672724
A local pilot hit an 11-foot alligator which was crossing runway 7/25 at Orlando Executive Airport (KORL). I was told the pilot was flying a Navajo and the gator jumped up and struck the wing during his landing. The gator was killed instantly and the aircraft sustained damage to the wing. One of the craziest things I've ever seen in all my years in aviation. Welcome to Florida folks!
Livet i sør .. :)
Fikk delay på en flybase ved Valdosta da man måtte jage den lokale, gamle og sure alligatoren av rullebanen der han lå og solte seg. Han gikk ikke frivillig.
Fornebu hadde både "fox and deer strike". På Gardermoen har det vært elg på rullebanen. Jeg kjenner også en og annen bushflyger som har hatt go around pga store, røslige dyr med støttenner :)
Hvalross mot sjøfly? :colgate::p
Hadde ikke SAAF en giraffe-strike med en Mirage en gang også?
På Gardermoen har det vært elg på rullebanen. Jeg kjenner også en og annen bushflyger som har hatt go around pga store, røslige dyr med støttenner :)
Jaaaaa... Men elgen hadde sannsynligvis billett med BA763 eller 761 til London
Og de med støttenner... I feel your pain.
I Alaska var det vanlig at eskimoene brukte flystripa som vei: Dem kjørte da inn på enden av grusstripa med 3 hjulingene sine og kjørte helt til andre enden hvor dem fortsatte ut i terrenget.
Greit nok det for det var lite flytrafikk, kanskje et eller to fly per dag, men de hadde fått streng beskjed om å se seg godt om før de kjørte ut på stripa med Hondaen.
En dag var jeg på finale inn til en eskimo landsby som het Eek: En eskimo kjørte inn på stripa uten å se seg til høyre eller venstre, bare forsynte seg av stripa like foran flyet. Isteden for å ta go-around med en gang fortsatte jeg innflygingen til flyet var like over hodet på eskimoene, så ga jeg full spiker med fin pitch og da går tuppene på propellen gjennom lydmuren og lager et jævlig bråk. Jeg så synderen skvatt og skar rett av banen og ut i terrenget. Følte meg litt skyldig etterpå, men sikkert en lærepenge som sitter igjen. Hvis dem gjør det samme i dårlig sikt kan det for bli dødsulykker hvor det står Eskimo Strike i ulykkesrapportene. :cry:
Jaaaaa... Men elgen hadde sannsynligvis billett med BA763 eller 761 til London
Og de med støttenner... I feel your pain.
Den elgen du tenker på går gjennom sikkerhetskontrollen. Den jeg tenker på hoppet over gjerdet...
Jeg har også sett løver ligge på bushstriper.
Hadde ikke SAAF en giraffe-strike med en Mirage en gang også?
Det ville ikke forundre meg. Hoedspruit var en av de viktigste Mirage/Cheetah-basene lenge. Den ligger på grensa til Kruger-parken og i Hoedspruit er det mange, veldig mange, giraffer. Fetteren til kona som bor i Hoedspruit by, har dem til stadighet i hagen.
Ryanair hadde Badger-strike på Rygge under avgang for et par år siden.
I motsetning til en grevling som har blitt overkjørt av bil og ser like hel ut etterpå, var det her bare blod, slintrer og guts utover RWY. Flyet uskadd.
Hoedspruit har vel også et par andre cheetah's nettopp med tanke på wildlife incursions
Denne er fra Namibia - og etter noen runder med et par gamle vliëniers i SALM/SAAF så viser det seg at det er en vandrehistorie med Mirage og giraffe. Men en av dem fortalte om sin far som ble jaget av en elefant under take-off med en Twin Comanche.
http://1.bp.blogspot.com/-MT_boDDC9ys/Tc2yEcpaMwI/AAAAAAAABvM/1iAJH_ylqOw/s1600/v5ets+giraffe+santawani+maun+okavango+botswana.jpg
Apropos løver og fly: mulig denne avgangen ble litt forsinket...
Har vel også vært forsinkelser i Lofoten (husker ikke hvor) pga. skjell på rullebanen, som måkene slipper ned for å kuse dem?