PDA

View Full Version : Trip Report DY 7032, FLL-OSL

LN-RTP
10-06-2017, 02:44
Får vel prøve å snekre sammen en trip report med Norwegian fra Fort Lauderale til Trondheim:
Dette blir ikke noen de-luxe report med fine mat brett og årgangsviner på første klasse med Singapore eller Emirates, bare noen observasjoner underveis.
Sitter nå ved gaten.
Flyet er :45 forsinket men DY sendte sms om å møte opp til vanlig tid.
Å sjekke inn tok 4 minutter, var eneste sjel i Premium køen.
God begynelse.
Du må skifte terminal sa dem, gå fra T-3 til T-4.
Tror det er nytt siden jeg tok samme ruta i Desember.
Sikkerhets kontrol i T-4 var ikke så festlig, lang og sakte kø med mange familler og barnevogner, gikk tregt.
Får ikke koplet iPadden på wi-fi så dette går på telefon, sakte men sikkert også.
Stappfult av folk i denne delen, ser ut som de fleste gatene brukes av Spirit og med lite mat ombord der også spiser og drikker folk mens de venter.
Kjøpte med Subway sandwich på veien til flyplassen så jeg skal også pakke ut nisten snart og nyte medbrakt.
Fortsetter senere men skal få opp bilde først av innsjekkingen.

Det gikk ikke, skal prøve senere. Stay tuned.

Tatt noen bilder å prøver på opplasting, men det går ikke, dårlig internett på flyplassen, går heller ikke med LTE. iPhonen er nr.7, ung og rask med mye innebygget minne, så den står det ikke på. (Alt i motsetning til eieren må jeg vel tilføye)
Nå en haltime før ny avgangstid men enda har man ikke begynt boarding. Folk står og tripper og venter på klarsignalet. Stappfult overalt, mange Spiritfly er også forsinket, ikke mye progress på noen kanter.

LN-RTP
10-06-2017, 04:44
Begynte ombordstigning 22:30.
Blir nok en smule mer forsinket enn 22:45, men man kommer nok
frem tilslutt.
Jeg stiller meg bakerst i køen selv om det er litt prioritet på Premium.
Står ikke på krava her i gården må vite.
Går fort unna nå, 2 køer i 2 sluser, bare 20 - 25 igjen, må vel reise meg nå og stille opp før jeg blir akterutseilt.
Offisielt forsinket til 23:15 nå.
Godt å varmt i kø på jetbridgen. (dysebroen direkte oversatt?)

LN-RTP
10-06-2017, 14:09
Ankom OSL 15 min forsinket. Mye medvind, det kostet og bar over dammen.
Det hjalp lite for nå står jeg i pass kontrol kø med flere hundre pax.
Vanlige flaksen slo inn og vi landet like etter en Emirates 777-300 som gakk til gaten ved
siden av 48 hvor vi la til kai.
Bare 2 betjenter i lukene med Alle Pass.
Gardemoen og ledelsen skulle skamme seg, eller helst kjørt Hara-Kiri på hverandre.
Dette er verre enn det værste uland, og ligner ikke på noe jeg forbinder med Norge.
Dem som planla disse 2 lukene for 650-700 pax måtte ha vært hjernedøde byråkrater som det skulle vært tvungen abort på med tilbakevirkende kraft:(
Enda noen timer til neste flyvemaskin, men irriterende..
Som Amerikaner kan jeg ikke gå EU siden.
Opplysningsdama sa man må ha Norsk oppholds tilstelse for det.

geirs
10-06-2017, 14:53
Og i tillegg landet DY7002 litt før deg, ca 12.50.
Den parkerte på fjernpark borte ved cargoområdet. Ble ett stykke i buss over til NON-Schengen for pax fra det flyet. Da blir det vel fort kø i passkontrollen. Så ett bilde på VG-nett for noen dager siden der passkøen gikk helt ut på internveien under flybruene.

LN-RTP
10-06-2017, 15:02
Og i tillegg landet DY7002 litt før deg, ca 12.50.
Den parkerte på fjernpark borte ved cargoområdet. Ble ett stykke i buss over til NON-Schengen for pax fra det flyet. Da blir det vel fort kø i passkontrollen. Så ett bilde på VG-nett for noen dager siden der passkøen gikk helt ut på internveien under flybruene.

Ja, køen gakk langt tilbake på internveien idag også, 80-100 meter kanskje.
Tok bilder, skal prøve å laste opp når jeg får roet meg.
Nå en kaffetår før Fast Track.
Jeg var heldig, bare en time i passkø. En jente som organiserte køene slapp meg
inn midt i Emirates køen forde jeg snakket Norsk og sikkert sjarmerte vannet av henne. Samme med passpoliti dama, et par ord på Norsk så var jeg ferdig på under 10 sekunder, men dog en time i kø, nesten som å komme inn på nattklub i Trondheim i 70 årene. Been there, done that.

Starling
10-06-2017, 15:44
Er dette en Tripreport eller en airport-facilities report?

LN-RTP
10-06-2017, 15:52

Flyplassen er en del av turen.
Hvis du har noe å klage på får du henvende deg til moderator.

LN-RTP
10-06-2017, 15:59
Har såvidt begynt å få bilder på gli.
Sendte på Mail fra telefon til padde og da kan det lastes opp, men det første kom 90 grader på skrå.
Får prøve dette bildet av matfatet 90 minutter før landing.
Maten har blitt litt bedre på denne ruta.
Har vel fløyet samme tur 6-7 ganger og ser litt fremgang, skjønt det kan jo være tilfeldig. Man blir fremdeles ikke fet av å reise med Kjos, men det smakte godt.

ToreD
10-06-2017, 15:59
Flyplassen er en del av turen.

Hvis du har noe å klage på får du henvende deg til moderator.

Helt korrekt. Flyplassen er ofte en stor del av en reise. Så keep up the good work.
Godt med litt annet enn firstclass terminal, champis og el justerbare seter med massasje.

Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-RTP
10-06-2017, 16:06
Ikke noe Luksus Lounge på FLL men alle oppførte seg.

Fanken, nå kom dette bildet sidelengs.
Er det en ekspert Mod som kan rette på skjevheten?
Har ikke tid å fikle nå, skal ombord på TRD flyet om sekunder....

LN-RTP
10-06-2017, 16:13
Obligatorisk kne bilde fra 737-800, sete 7C

darkcho
10-06-2017, 17:12
Det er vel ikke flyplassen og ledelsen i Avinor som er problemet, snarere politiet som skal bemanne lukene.

Desk pilot
10-06-2017, 17:17

He-he, dette er en mye bedre rapport enn de endeløse mat-og-drikke rapportene. :lol: Av og til skulle man tro man har havnet på et gourmand-forum. :cool: Ser frem til fortsettelsen. :)

LN-MOW
10-06-2017, 17:36
Ser det er verre enn vanlig i dag. Tilløp til bråk og 'Situasjonen roet seg da politiet kom til stedet'.. Really....?

LN-RTP
10-06-2017, 17:45
Det er vel ikke flyplassen og ledelsen i Avinor som er problemet, snarere politiet som skal bemanne lukene.

Politiet bemannet begge lukene, kan ikke klage på dem, snarere planleggingen
av terminal og pass kontrol. Tok en kjapp prat med politidama mens hun gransket passet mitt: Spurte om dem hadde det travelt?
Ja huff sa hun, alle flyene kommer samtidig og da blir det kaos og lange køer.
Køjomfruen med gul anorak sa jeg kunne gå på EU luka hvis jeg hadde oppholds tilstelse i Norge, kanskje nor å tenke på, eller fornye mitt Norske pass.
Uansett, synd for dem som måtte vente i 2-3 timer.

På flybussen til Trondheim og skummende utepils nå, skal prøve å legge opp flere bilder i kveld, med bona fide Trip Report kommentarer, men kluss med at bildene havner på snurr.
Denne rapporten er stort sett ferdig bortsett fra bildene. Kan konkludere at å reise
er ikke bare en dans på roser selv om man har fast plass og premium sete.

Første besøk i juni måned til hjembygda på 25 år så dette blir nok bra likevel, tok med solbriller og badebukse og må vel til Munkholmen og bade med bikini nymfene. Full rapport på det, med bilder, fortjener Forumistene også:)

LN-RTP
10-06-2017, 17:56
Ser det er verre enn vanlig i dag. Tilløp til bråk og 'Situasjonen roet seg da politiet kom til stedet'.. Really....?

Så ikke noen tendens til opptøyer der hvor jeg sto i kø, mange fra langtborteland
som var synlig nervøs for passkontrollen og sto og tviholdt i mapper med dokumenter og brev som skulle presenteres for pass politiet. Nettopp derfor tok det så lang tid, alt dette skulle granskes med 10-20 min på hver og null flyt i køen.

roger
11-06-2017, 08:06
Bra lesing. Nyt Trondheim, ser ut til at veiret her er ørlite betre i dag enn i går.

LN-RTP
11-06-2017, 08:28
Bra lesing. Nyt Trondheim, ser ut til at veiret her er ørlite betre i dag enn i går.

Takk for det.
Nyter byen nå.
Alle hotell var fulle så jeg leide et rom via Airbnb, utsikt til Nidelven og et trolsk
tåkehav, nydelig.

KnutW
11-06-2017, 14:38
Bra rapport, RTP! Veldig godt poeng i at flyturen egentlig er mye mer enn lounge, champagne og godt sete. Selv om jeg ofte reiser standsmessig, spesielt på langturer, slår det meg at det jaggu er mye pes med denne flyvinga.

LN-RTP
11-06-2017, 17:07
Bra rapport, RTP! Veldig godt poeng i at flyturen egentlig er mye mer enn lounge, champagne og godt sete. Selv om jeg ofte reiser standsmessig, spesielt på langturer, slår det meg at det jaggu er mye pes med denne flyvinga.

Ja, det er vanskelig å reise uten å måtte stå i timelange køer både her og der.
Har vært bortskjemt tidligere i livet med "crew lanes" skjønt i land som Saudi Arabia måtte vi også stå i timesvis i kø mens vi ble gransket opp og ned.
Må vel kjøpe seg en G-5 så slipper man slikt.

LN-RTP
12-06-2017, 06:33
Noen bilder jeg tok på Gardemoen forleden etter ankomst. Jeg var ferdig med pass kontrol og vandret mot utgangen, tok disse bildene av de i kø langs internveggen og "bak" meg i køen.
Denne opplevelsen er nok til å overveie andre bolag enn Norwegian for neste Norgestur. Det er jo ikke direkte, eller indirekte Norwegian sin feil, men de er gode nok kunder på Gardemoen til å kunne få presset gjennom forbedringer hvis
De ansvarlige ikke gjør noe snarest med slike situasjoner.
Kom til Norge sist via Stavanger, mye enklere å klarere der, men kronglete med en ekstra stopp. (MIA-LHR-SVG-OSL-BOO)
Hvem skal man henvende seg til mon tro: Avinor's "kunde klage side" hvis de har noe slikt, eller DY's FB side.?
Uansett, vil ikke være med på det der neste gang.
(Ser nå at bildene er sidelengs igjen, noen som har løsning på å dem riktig side opp?)

Fnate
13-06-2017, 08:59
Så dc8-63 slet med bilde i går han også.

Det er nok rett og slett skeive dager på forumet.

Takk for rapport. Savnet et par glossy nærbilder av en pomfritt og en cabin crew som stod i den Osmanske hatten og holdt frem en helflaske Isklar med etiketten frem. Men det får vente.

Skandale det tollgreiene. Takk for rapport

Norge Rundt På 14 Dager
13-06-2017, 11:11
Ankom OSL 15 min forsinket. Mye medvind, det kostet og bar over dammen.
Det hjalp lite for nå står jeg i pass kontrol kø med flere hundre pax.
Vanlige flaksen slo inn og vi landet like etter en Emirates 777-300 som gakk til gaten ved
siden av 48 hvor vi la til kai.
Bare 2 betjenter i lukene med Alle Pass.
Gardemoen og ledelsen skulle skamme seg, eller helst kjørt Hara-Kiri på hverandre.
Dette er verre enn det værste uland, og ligner ikke på noe jeg forbinder med Norge.
Dem som planla disse 2 lukene for 650-700 pax måtte ha vært hjernedøde byråkrater som det skulle vært tvungen abort på med tilbakevirkende kraft:(
Enda noen timer til neste flyvemaskin, men irriterende..
Som Amerikaner kan jeg ikke gå EU siden.
Opplysningsdama sa man må ha Norsk oppholds tilstelse for det.

Nå har vel ikke Avinor eller ledelsen på OSL noe som helst å si i forhold til bemaningen i passkontrollen. Dette er det politiet som styrer ene og alene.

kimpe
13-06-2017, 11:41
Hysj da alle sammen!

Kan jo ikke klage på OSL, Avinor eller politiet på Gardermoen... Eller, fy phøy, anbefale å reise via CPH/ARN eller andre steder i utlandet. Da hindrer vi norske interesser, skaper arbeidsledighet og elendighet, og skattenedgangen i landet kan bli for lav til å overleve.

Når vi står i køa skal vi slå oss på brøstet og si stolt: "Jeg støtter Norge". Ta gjerne med norsk flagg du kan veive med mens du venter, og har du pølser på termos kan du nyte dem i fred og ro. Vurder evt klapphatt også for økt komfort.

Velkommen hjem til Norge!

Kim

LN-RTP
13-06-2017, 23:38
Nå har vel ikke Avinor eller ledelsen på OSL noe som helst å si i forhold til bemaningen i passkontrollen. Dette er det politiet som styrer ene og alene.

Bemanningen i lukene var 100%
De som godkjenner ankomster på samme tid og sted med bare 2 luker bemannet skulle vært stilt for riksrett. (For å repetere: Det er bare 2 luker totalt for Andre Pass i denne delen av terminalen hvor det kommer inn mange store fly samtidig. Bemanning var på topp, planlegging var under lavmål)
Kanskje er det Avinor som godkjenner avganger og ankomster, eller er det politiet?

SQ321
14-06-2017, 09:47
Hysj da alle sammen!

Kan jo ikke klage på OSL, Avinor eller politiet på Gardermoen... Eller, fy phøy, anbefale å reise via CPH/ARN eller andre steder i utlandet. Da hindrer vi norske interesser, skaper arbeidsledighet og elendighet, og skattenedgangen i landet kan bli for lav til å overleve.

Når vi står i køa skal vi slå oss på brøstet og si stolt: "Jeg støtter Norge". Ta gjerne med norsk flagg du kan veive med mens du venter, og har du pølser på termos kan du nyte dem i fred og ro. Vurder evt klapphatt også for økt komfort.

Velkommen hjem til Norge!

Kim

Men herre jemini det er jo et diskusjonsforum!

Mitt inntrykk er at det har vært en lite nyansert debatt rundt utfordringene på OSL og at enkelte svartmaler situasjonen og at det kun finnes elendige opplevelser mtp transfer, security, passkontroll for ikke å snakke om utbyggingen generelt.

Det er jo bare å ta en titt på tråden om utbyggingen 2017 siste 12 mnd (som for øvrig ikke omfatter noen av de overnevnte problemstillingene). Der er det stort sett negative synspunkter (cut and paste):
- kostaden ved utbyggingen
- kostand pr nye gate som blir tilført
- mer butikker som skal flå oss
- mangel på nytenkning
- ulogiske og dårlige løsninger
- billige løsninger og dårlig flyplassfølelse
- serveringsstedene er lite innbydene
- det er for fancy og "glitrene"
- taket er stygt
- ikke noe å være stolt av lengre
- alt for lange avstander
- ikke rullefortau

Men så er det en enkelt kommentar her og der som at det er fint design og effektivt men det er det ikke så mye av. For egen del så er det grunn til å stille spørsmålstegn ved svartmalingen av OSL og hvor elendig flyplassen egentlig er.

Ja, det er lov å klage og ønske forbedringer, noe jeg også tror kommer der det er nødvendig men det er lov å kontre siden det tross alt er et diskusjonsforum.

Men klart, det blir som å lese om DY forsinkelsene for et par år siden. Det fant kun negative omtaler og ble sittende med et inntrykk av at 70-80% av flyvningene var forsinket og at pax ble sittende i BKK og JFK i dagesvis. Men klart, der er lite interessant å høre om det som funker.

kimpe
14-06-2017, 10:25
Hei SQ321!

Veldig mye fungerer fint med OSL, ingen tvil om det.

Innenriks og utreise til Schengen er helt problemfritt og sømløst. Designet av terminalen og alle områder er moderne og fine, og det har blitt mye bedre plass og mange flere restauranter, butikker etc.

Lett å finne frem er det, og de fleste som jobber der er skikelig hyggelig og serviceinnstilt.

Jeg reiser selv via OSL ofte flere dager i uken, og er kjempefornøyd med mye. Men så er det dessverre slik at noen deler overhodet ikke er bra i mine øyne, og da må man tåle å høre det!

Nisselua trekker vi ofte ned over øynene her i Norge, og da ofte for å gjemme bort det som er dårlig. Bedre da at det kommer opp i lyset, slik at noen kanskje ser det og tør prøve å gjøre noe med det.

Kim

SQ321
14-06-2017, 11:46
Hei SQ321!

Veldig mye fungerer fint med OSL, ingen tvil om det.

Innenriks og utreise til Schengen er helt problemfritt og sømløst. Designet av terminalen og alle områder er moderne og fine, og det har blitt mye bedre plass og mange flere restauranter, butikker etc.

Lett å finne frem er det, og de fleste som jobber der er skikelig hyggelig og serviceinnstilt.

Jeg reiser selv via OSL ofte flere dager i uken, og er kjempefornøyd med mye. Men så er det dessverre slik at noen deler overhodet ikke er bra i mine øyne, og da må man tåle å høre det!

Nisselua trekker vi ofte ned over øynene her i Norge, og da ofte for å gjemme bort det som er dårlig. Bedre da at det kommer opp i lyset, slik at noen kanskje ser det og tør prøve å gjøre noe med det.

Kim

Som nevnt, jeg har stort sett bare lest svartmaling av situasjonen derav min post men det er selvsagt viktig at det som ikke funker blir kommunisert.

Men da antar jeg du også har rapportert det til OSL. Det er vel det som er typisk norsk/skandivanivsk; å sitter å klage og sutre til alle en kjenner men ikke si ifra til tilbyderen;).

LN-MOW
14-06-2017, 12:21
Bemanningen i lukene var 100%
De som godkjenner ankomster på samme tid og sted med bare 2 luker bemannet skulle vært stilt for riksrett. (For å repetere: Det er bare 2 luker totalt for Andre Pass i denne delen av terminalen hvor det kommer inn mange store fly samtidig. Bemanning var på topp, planlegging var under lavmål)
Kanskje er det Avinor som godkjenner avganger og ankomster, eller er det politiet?

Og her tror jeg du traff spikeren på hodet. Slotkontoret tar kun hensyn til om det er ledige gater, og bryr seg ikke om trafikkflyten. Muligens. På den annen side vil det alltid skje at fly kommer tidlig eller sent.

På utgående kan man sortere og kun slippe igjennom flight by flight - det synes jeg var en god (nød-)ide. Innkommende er litt annerledes ...

kimpe
14-06-2017, 13:26
Joda SQ321, jeg har selvsagt også varslet både flyselskapene og Avinor om det jeg synes er problematisk og rett og slett ubrukbart.

Spørsmålet er vel bare om de lytter. :)

Kim

Callsign
14-06-2017, 17:50
I november åpner helt ny grensekontroll for ankomst. Får håpe det letter på trykket da.

LN-RTP
16-06-2017, 15:23
I november åpner helt ny grensekontroll for ankomst. Får håpe det letter på trykket da.

Nå på retur og gikk gjennom utgående passkontrol for 10 minutter siden.
Helt nytt opplegg, masse nye luker.
Det var ikke kø tiltross for at det var lovt rekordhøyt tall reisende idag.
4 luker for Andre Pass, god forbedring.
Håper de samme oppegående sjelene som pønsket dette ut kan gjøre det samme for innkommende passkontrol, der trenges det nødhjelp og jeg kommer ikke mere til Norge med DY sålenge dette er i drift. :headbang

LN-RTP
17-06-2017, 04:38
Kjapp rapport på tilbaketuren.
Ikke nok å skrive om til å begynne ny trip rappprt.
DY7031, OSL-FLL. Fredag 16. Juni 2017.

Hadde valgt sete 2C på forhånd. Hadde en Finsk jente ved siden av. Mora spurte om jeg ville bytte med 3C så de kunne sitte sammen.
Det kunne jeg. Like før push kom en Svensk dame og spurte om jeg kunne bytte med et annet sete igjen. Nektet denne gangen, nok flytting og jeg luktet tomt sete ved siden av meg. Det stemte. Mere albuerom og 2 to dyner, bingo.
Pushet 7 16:27, 7 minutter etter timeplan.
Ikke mye mere å si om Norwegian's 787, de er greie på premium, servicen er ganske lik hver gang, dvs god nok, dem er høflig og dem kommer med vannglass hvis man bestiller på skjerm. Mater er nokså minimal, men siden man vet det og ikke blir overasket er det også greit. Hadde noe pasta med rekerog som vanlig verdens minste salat. Desert var et jodrbør på toppen av en kokosnøtt fromasj. Litt utvannet, men grei nok. Maten var over på 10 minutter, deretter sove i et par timer. Neste måltid var noe grønnsaks tjafs med en knøttlite rosin eske som dessert. Hvis Kjos går med tap så er det ikke pga av maten.
Hadde med en reke baquet fra en sjappe i utenlands hallen, fungerte utmerket og ikke sulten på de 9:05 vi skulle være i lufta.

Litt ATC re-routing pga av styggvær tok oss over Tampa og landet ca 25 minutter sent i Fort Lauderdale.
Samme styr med busser som før, det tok 10-15 for dem til å møte opp, vi ble stuet sammen som sild i tønne, samme som vanlig, deretter 5 minutters tur til halvferdig trapp og International Arrival. Tok et bilde men det sto vakter og ropte No Pictures, fant det rimelig å høre etter.
Jeg kom meg fort gjennom pga Global Entry, ingen kø, 1 minutt Max, Anbefales på det sterkeste.
(Ser ut som bildet er sidelengs igjen. WTF...? Tok bilde med iPhone 7, sendte det på email til iPad 5. Alle oppdateringer, men 90 grader skeivt hver gang.)