Log in

View Full Version : Goma Air Let L-410 crash ved Lukla Airport, Nepal (LUA) 27MAY17


Edvard
08-06-2017, 03:05
Cargo flight fra KTM med 3 crew om bord.

http://www.aviationnepal.com/?s=goma
http://gomaair.com/ (endret navn til Summit Air et par måneder før ulykken.)

Flyet (9N-AKY) kom for lavt inn og traff hinder like før rullebane 06.

Begge pilotene døde av skadene (værforholdene tillot ikke helikopter-evakuering til sykehus i Kathmandu).

Skyer og tåke kan bevege seg meget fort i denne dalen (1500 – 3700 moh) og det er vanlig at helikopter tar pauser i landsbyer eller flyr helt nede langs elven for å finne åpen rute ut.
Siden alt flys visuelt, så tar flyene vanligvis ikke av fra KTM før de har gode forhold i Lukla. Nærmeste alternative er Phaplu Airport (PPL) 28 km unna.

Kart av terrenget (http://opencyclemap.org/?zoom=15&lat=27.68611&lon=86.72132&layers=B0000) rundt flyplassen.

Jeg har flydd ut fra Lukla (https://en.wikipedia.org/wiki/Tenzing–Hillary_Airport) 10+ ganger, og det er alltid en spesiell følelse.

Her er maskinen på en bedre dag.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/f0u9g7ql6zuo8to/Lukla_0616_.jpg

youtube.com/watch?v=GQulsTGAZaU

oy-viv
08-06-2017, 06:12
Jeg har flydd ut fra Lukla (https://en.wikipedia.org/wiki/Tenzing–Hillary_Airport) 10+ ganger, og det er alltid en spesiell følelse.


Ja, det er en speciel følelse! Rædsel, i mit tilfælde;)! Fløj KTM-LUA i 2003 med
et selskab, der hed SKY-Line. Det var i forbindelse med en trekking ferie.
Edvard, er du bjergbestiger eller trekkingguide siden du har taget den rute
frivilligt så mange gange?
Om jeg så fik en million kroner, ville jeg ikke gentage det nummer!

Edvard
08-06-2017, 12:39
Er veldig glad i the Yaks og fjellet generelt i Himalaya, Andes, Patagonia, British Columbia og Alpene.

Ingenting teknisk, bare liker stemningen i Khumbu (youtube.com/watch?v=XGSIU39Y7WU)

Helikopter har de siste årene tatt over deler av trafikken fra STOL-flyplassene, både cargo med slynge og pax. Dette grunnet veibygging og kortere shuttletid opp i dalom.
Av mer eksotiske fugler; en hvit Mil Mi-8 flys fortsatt av en kompisgjeng fra Ukraina. Her foreviget i filmen Everest (http://www.imdb.com/title/tt2719848/):

https://dl.dropboxusercontent.com/s/ffmlf28rh9qbk1d/9N-ADL.jpg

raider66
08-06-2017, 21:44
Brann- og redningstjenesten opererer til fots ser jeg.... Går vel ingen veier til denne lufthavnen, men likevel noe man bør ha i bakhodet hvis man skal reise dit.

Espen

oy-viv
09-06-2017, 12:23
Brann- og redningstjenesten opererer til fots ser jeg.... Går vel ingen veier til denne lufthavnen, men likevel noe man bør ha i bakhodet hvis man skal reise dit


Edvard er mere opdateret på logistikken end jeg, men terrænet har næppe ændret sig siden 2003 ;).
De eneste veje i området er fjeldstier, og de daglige fornødenheder bliver
båret op af sherpaer til beboelser og pensionater i højden. Større ting
bliver måske fløjet ind efterhånden, men det ved Edvard sikkert mere om!
Det er især et problem, hvis man bliver syg i højderne, hvad mange
trekkere og bjergbestigere gør! Det tager tid at evakuere folk fra
disse områder og i tilfælde af hospitalsindlæggelser må man
airlifte med helikopter til KTM.
Så moralen er, at det ikke er smart at blive syg på et trek i Himalaya,
i hvert fald i Khumbu regionen! Eller at komme til skade i det hele taget!

Edvard
21-06-2017, 23:40
Flere bilder og ATC-info har blitt publisert. Det var en stall og brudd på SOP.

http://kathmandupost.ekantipur.com/news/2017-06-08/fickle-weather-negligence-behind-crash-of-flight-409.html

http://assets-cdn.ekantipur.com/images/third-party/miscellaneous/19046526_10208906527411736_97480443_n-08062017055902.jpg