PDA

View Full Version : AirBaltic ønsker erstatte Q400 med jetfly


Someone
05-06-2017, 20:42
AirBaltic har utlyst et tilbud (RFP) for en erstatter for deres Q400 maskiner. De ønsker seg jetfly og ser ut som CSeries eller Embraer E2 er de sterkeste kandidatene. Lease på de første Q400 går ut i 2021, men det er mulig de ønsker flyene før dette

http://aviationweek.com/awincommercial/air-baltic-launches-q400-replacement-rfp
Latvian airline Air Baltic launched a request for proposals to replace its fleet of Bombardier Q400s, as the carrier striv

KnutW
05-06-2017, 21:32
Tja, Q400 begynner jo å bli over 30 år gammel. Riktignok er ikke AirBaltics maskiner såpass oppi årene, men det tar jo også noen år å få på plass en ny flytype. CS100 er egentlig ikke noe alternativ hvis de ikke ønsker å øke kapasiteten kraftig. Q400 har 76 seter, CS100 rundt 125. E175-E2 er den som ligger nærmest Q400 i antall seter, 80-90.

Someone
05-06-2017, 21:37
Tja, Q400 begynner jo å bli over 30 år gammel. Riktignok er ikke AirBaltics maskiner såpass oppi årene,

Dash-8 er over 30, ikke Q400 varianten. Første Q400 ble satt i trafikk i 2000, og er vel endel som er endret der siden de første små Dash-8 modellene kom.

Konkurrenten fra ATR er jo omtrent samme alder, selv om mye jo har skjedd siden de første variantene kom

KnutW
05-06-2017, 23:21
Uuups, ja der gikk det litt for fort i svingen. Det jeg mente å si var selvsagt at Q400 baserer seg på en type som er over 30 år, men at selve Q400-flyene ikke er så gamle. Uansett ser det ut til at AirBaltic har begynt å legge seg mer frempå med fornying av flåten, skal bli interessant å se hva som kommer etterhvert.

Blubird
06-06-2017, 22:05
BT er vel blant de som sender Q400 ut på lengst ruter i Europa?

MountainDew
06-06-2017, 23:52
CS100 er nok det beste. Blir crazy days med 2 flytyper av typen jet. Du bør ha 100+ seter uansett for å få ned kostnader.

KnutW
07-06-2017, 00:39
CS100 er nok det beste. Blir crazy days med 2 flytyper av typen jet. Du bør ha 100+ seter uansett for å få ned kostnader.

Veldig enig med deg i tanken, crew/maint/ops/tech og alt det der blir selvsagt mye billigere. Men CS100 er som nevnt rundt 60% økning i kapasiteten ift. Q400.

Det er heller ikke all verdens forskjell mellom CS100 og CS300, selvsagt avhengig av hvordan man stabler seter, og AirBaltic stabler tett, men likevel ikke mer enn rundt 20%. Og en CS300 tar nesten dobbelt så mange pax som en Q400.

Skal bli interessant å se hva de ender opp med, det er jo heller ingen reelle turboproparvtagere til noen av DHC-8 versjonene på tegnebrettet ennå.