Flyprat >
Flyforum > Qatar Airways utestenges fra Saudi Arabia, Egypt, mulig også Emiratene og Bahrain
View Full Version : Qatar Airways utestenges fra Saudi Arabia, Egypt, mulig også Emiratene og Bahrain
Det har oppstått en diplomatisk konflikt mellom Saudi Arabia, Emiratene, Egypt og Bahrain på den ene siden, og Qatar på den andre, hvor blant annet sistnevnte anklages for å støtte ulike muslimske terroristorganisasjoner som f.eks det muslimske brorskap (oh, the irony [emoji849])
Usikker med Emiratene, men både Saudi Arabia og Egypt stenger tilgangen deres flyplasser, hvilket Qatar Airways vil merke betydelig. Til både Saudi og Emiratene har de betydelig trafikk, så dette vil de helt klart merke
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-40155829
Saudi Arabia, Egypt, Bahrain and the United Arab Emirates have cut diplomatic ties with Qatar, accusing it of destabilising the region
The Saudi state news agency SPA said Riyadh had closed its borders, severing land, sea and air contact with Qatar.
Egypt has also closed its airspace and ports for all Qatari transportation, its foreign ministry said.
Vel, vel, what comes around, goes around [emoji13]
Etihad suspenderer alle flyvninger til Qatar fra tirsdag av
http://www.cnbc.com/id/100746255?region=world
A spokesman for Abu Dhabi airline Etihad Airways said the airline would suspend flights to and from Qatar from Tuesday morning.
Emirates kutter de fleste rutene også:
As of 0600GMT 05JUN17, majority of Emirates' Dubai - Doha service is closed for bookings up to 14JUN17. Last-minute changes possible.
Kilde: Airlineroute på twitter: https://twitter.com/Airlineroute/status/871609092510408704
PointMergeArrival
05-06-2017, 08:59
Qatar stenges i praksis ned hvis de ikke kan fly i luftrommet som kontrolleres av Bahrain/KSA/UAE
Qatar stenges i praksis ned hvis de ikke kan fly i luftrommet som kontrolleres av Bahrain/KSA/UAE
Nå er det vel usikkert på om det er bare flyplassene eller luftrommet det er snakk om?
Men uansett, så er vel dette primært på ruter til Afrika da vil bli et problem? Til Europa og USA f.eks vil de ikke da fly gjennom Iran/Irak og Tyrkia uten at det er noen omvei? Eller grenser ikke iransk og qatarsk luftrom til hverandre?
Denne konflikten har trolig ikke oppstått, det er storpolitikk...
Flightradar24 (https://www.flightradar24.com/25.4,52.87/7). “Inbound to the big 3 Mideast hubs.”
https://pbs.twimg.com/media/DBfxYLJXkAAYSLa.jpg
Nå er det vel usikkert på om det er bare flyplassene eller luftrommet det er snakk om?
Men uansett, så er vel dette primært på ruter til Afrika da vil bli et problem? Til Europa og USA f.eks vil de ikke da fly gjennom Iran/Irak og Tyrkia uten at det er noen omvei? Eller grenser ikke iransk og qatarsk luftrom til hverandre?
Så lenge de har Irankorridoren "intakt" så vil det neppe være noe stort problem, men jeg vet at Asiarutene flyr ofte tvers over Dubai på sin vei inbound og outbound, så kan bli litt krøkkete. Og Irak er det få selskaper som flyr over. Selv de andre gulfselskapene bruker jo iransk luftrom. Ja det er ikke mer spennenede enn at Emirates har direkterute til og fra Teheran noe jeg har benyttet meg av.
Står en god del om hvilke ting som blir gjort/effektivert ho Ch-Aviation: https://www.ch-aviation.com/portal/news/56543-arab-states-sever-ties-with-qatar-announce-blockade
trimmet Opel Ascona
05-06-2017, 15:31
Notam ute, fra ooooz 06.06 så er alle fly med Qatar reg. Utelukket fra Bahrain, UAE og saudi airpace. Det betyr nesten full shutdown bortsett fra en mulig korridor inn til Iran airspace.
Glad jeg ikke skal fly med Qatar de neste dagene.
Noen som har hørt hvordan/hvorfor dette kommer nå plutselig?
Boeing_fan
05-06-2017, 16:16
Saudi-Arabia er fullstendig paranoide når det kommer til Iran. Det er jo rimelig kjent at Iran og Saudi-Arabia er involverte i en regional kald krig med hverandre. Saudiene ser på alt ved Iran som en trussel, til og med selve navnet til landet - "Den islamske republikken Iran". Kongefamilien i Saudi-Arabia frykter nok at noen i eget land kunne komme på at en lignende styreform (i sunni-islamistisk drakt) er en god idè der også...
Men Qatar ser ikke ut til å ville følge Saudi-linja lydig, derav ser vi den nåværende utviklingen. Saudi-Arabia ser på seg selv som en slags "sheriff", derfor ønsker de lydige regimer, som i Bahrain og FAE.
Iran kan nå gni seg i hendene over utviklingen. Saudi-koalisjonen i Jemen (som knapt har oppnådd noe som helst og sitter fast i en militær hengemyr) svekkes nå ytterligere ved at Qatar nå er ute. Qatar Airways er nå fullstendig avhengige av Iran for å kunne fortsette driften etc. Men det kan jo tenkes at Qatar blir nødt til å bite i det sure eplet til slutt.
Adrian E
05-06-2017, 16:27
Bakgrunnen for det hele er et sammensurium uten like, men kort oppsummert er de fire landene svært misfornøyde med at Qatar gjør ting på sin egen måte.
Konflikten er ikke ny, men har blusset opp etter Trumps turne i Midtøsten hvor USA og Saudi vil ha en hardere linje mot Iran. Qatar har et bedre forhold Iran enn nabostatene, samt er det snakk om at de også finansierer en del organisasjoner støttet av Iran.
Det tar tid å koordinere en slikt brudd, så nå får vi se om dette også gjelder luftrommet. Nok politikk for i dag, dette er jo et flyforum.
trimmet Opel Ascona
05-06-2017, 17:00
Bakgrunnen for det hele er et sammensurium uten like, men kort oppsummert er de fire landene svært misfornøyde med at Qatar gjør ting på sin egen måte.
Konflikten er ikke ny, men har blusset opp etter Trumps turne i Midtøsten hvor USA og Saudi vil ha en hardere linje mot Iran. Qatar har et bedre forhold Iran enn nabostatene, samt er det snakk om at de også finansierer en del organisasjoner støttet av Iran.
Det tar tid å koordinere en slikt brudd, så nå får vi se om dette også gjelder luftrommet. Nok politikk for i dag, dette er jo et flyforum.
Som nevnt i mitt innlegg. Trer i kraft midnatt.
triple seven
05-06-2017, 17:47
Og det som mangler nå er at Iran hiver seg på bølgen og nekter Saudivennene adgang til sitt luftrom
Jeg er nu ikke helt sikker på at det er Iran som er "the bad boy in club".
Saudierne gør hvad amerikanerne siger, og det er en kendt sag, at deres forhold til Iran
absolut ikke er det bedste...
Saudierne vil være "den stærke dreng i klassen", og det kan de kun med amerikanernes hjælp.
Qatarerne har jo betalt sig til alt. Tænk på sportens verden..VM i atletik, håndbold, svømning og fodbold.....
Disse forbund har fået så mange penge, at de ganske enkelt ikke har haft råd til at afvise placeringen i Qatar...
Derfor skal FIFA hurtigst mulig tage en beslutning om at flytte VM i 2022 fra Qatar til et andet sted sandsynligvis i Europa..
Hilsen Ole
Maldivene og Libya nekter også fly fra Qatar adgang. Dog er det jo bortfallet av UAE og Saudi Arabia som vil svi mest for Qatar da det jo er blant deres største marked
Så er spørsmålet om de andre Midtøsten-selskapene vil få noe av dette trafikken nå
Notam ute, fra ooooz 06.06 så er alle fly med Qatar reg. Utelukket fra Bahrain, UAE og saudi airpace. Det betyr nesten full shutdown bortsett fra en mulig korridor inn til Iran airspace.
Glad jeg ikke skal fly med Qatar de neste dagene.
Antar det er dette denne NOTAMen sier og RAGAS og MIDSI er korridoren til Iran?
A0206/17 - FOR FLIGHTS AFFECTED BY NOTAM A0204/17 THE FOLLOWING AWYS ARE
AVBL:
1-UT430 OUTBOUND VIA RAGAS
2-UR659 INBOUND VIA MIDSI. 06 JUN 00:00 2017 UNTIL PERM. CREATED: 05 JUN 11:29
2017
A0205/17 - ALL FLT REGISTERED IN THE STATE OF QATAR ARE NOT AUTHORISED TO
OVERFLY BAHRAIN AIRSPACE. 06 JUN 00:00 2017 UNTIL PERM. CREATED: 05 JUN 11:22
2017
A0204/17 - NO FLIGHT WILL BE ALLOWED FROM KINGDOM OF BAHRAIN TO STATE OF
QATAR AND FROM STATE OF QATAR TO KINGDOM OF BAHRAIN. 06 JUN 00:00 2017 UNTIL
PERM. CREATED: 05 JUN 11:17 2017
Antar det er dette denne NOTAMen sier og RAGAS og MIDSI er korridoren til Iran?
Her kan de sees på kartet:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=43180&stc=1&d=1496682533
Hvis alt skal via de to fyrene, blir det nok litt kork. Er det lov å bruke ulike høyder for å klarere fly til forskjellige rullebaner?
Hvis alt skal via de to fyrene, blir det nok litt kork. Er det lov å bruke ulike høyder for å klarere fly til forskjellige rullebaner?
De gangene jeg har fløyet inn der har stort sett alle landinger vært på samme bane, alle fly pent på rekke og rad (det har stort sett vært i natt-rushet). Ellers tipper jeg det med vanlig separasjon gjelder der som ellers.
Tolker jeg kartet og NOTAMen korrekt hvis jeg forstår det slik at Bahrainsk luftrom går ut til ALSER-OBTAR-TORBO, slik at Qatarske fly må følge linja gjennom DURSI og PEGET - og dermed mest logisk starter innflygning fra MIDSI eller RAGAS?
Hvor finner en disse kartene btw?
Tolker jeg kartet og NOTAMen korrekt hvis jeg forstår det slik at Bahrainsk luftrom går ut til ALSER-OBTAR-TORBO, slik at Qatarske fly må følge linja gjennom DURSI og PEGET - og dermed mest logisk starter innflygning fra MIDSI eller RAGAS?
Hvor finner en disse kartene btw?
Kartet finnes på https://skyvector.com/
Hele luftrommet over Qatar er under Bahrain FIR.
Bahrain FIR (Bilde fra Flightradar24):
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=43182&stc=1&d=1496685723
Men betyr det at Qatar ligger under Bahrain FIR (som betyr kontrollområde?) at alle fly fra QR i praksis er avskåret fra å fly til og fra Doha i det hele tatt?
Men betyr det at Qatar ligger under Bahrain FIR (som betyr kontrollområde?) at alle fly fra QR i praksis er avskåret fra å fly til og fra Doha i det hele tatt?
De ligger under Bahrain FIR, men de har fått to korridorer til å fly inn fra Iran og inn til Qatar
Boeing_fan
05-06-2017, 21:53
Qatar Airways opplyser på sine hjemmesider at flighter til Saudi-Arabia, Bahrain, Egypt og Forente arabiske emirater er kansellert.
http://support.qatarairways.com/hc/en-us/articles/115008258048-Suspension-of-Flights-to-Kingdom-of-Saudi-Arabia-UAE-Egypt-and-Kingdom-of-Bahrain
Hvordan skal QR fly til destinasjoner som Casablanca, Algers og Beirut? Middle East Airlines bruker jo irakisk og syrisk luftrom, men spørs om syriske myndigheter lar Qatar Airways gjøre det. Tyrkia blir vel en stor omvei?
Hvordan skal QR fly til destinasjoner som Casablanca, Algers og Beirut? Middle East Airlines bruker jo irakisk og syrisk luftrom, men spørs om syriske myndigheter lar Qatar Airways gjøre det. Tyrkia blir vel en stor omvei?
Syriske myndigheter er støttet av Iran, ikke Saudi Arabia og co.
Selv om både Saudi Arabia og co og Qatar jo har aktivt støttet ymse grupper som forsøker ta makten der, og neppe får julekort fra Assad noen av dem
Blir spennende å se hva Qatars svar blir. De er vel neppe fornøyde med at flighter til/fra Bahrain går over hodene deres mens de er underlagt strenge restriksjoner. Kanskje på tide Qatar opprettet sin egen FIR?
Blir spennende å se hva Qatars svar blir. De er vel neppe fornøyde med at flighter til/fra Bahrain går over hodene deres mens de er underlagt strenge restriksjoner. Kanskje på tide Qatar opprettet sin egen FIR?
Er ikke hver stat suveren over sitt eget luftrom?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Boeing_fan
05-06-2017, 22:27
Syriske myndigheter er støttet av Iran, ikke Saudi Arabia og co.
Selv om både Saudi Arabia og co og Qatar jo har aktivt støttet ymse grupper som forsøker ta makten der, og neppe får julekort fra Assad noen av dem
Ja, er klar over det. Tenkte på det siste, Qatar er et av landene som har støttet en rekke islamistiske terrorgrupper i Syria, blant annet Nusrafronten (en gren av al-Qaida). Så Qatars anseelse i Damaskus er ikke akkurat høy. Men om Qatar gjennomfører en diplomatisk offensiv overfor Syria-allierte land (som Russland, Algerie og Iran) er det jo mulig de kan overtales.
Ser forøvrig at QR nå bruker somalisk luftrom.
http://www.post-gazette.com/powersource/latest-oil-and-gas/2017/06/05/The-Latest-Official-Qatar-flights-using-Somali-airspace/stories/201706050121
Så får vi se hvor lenge det varer. Når Saudi-Arabia kuttet de diplomatiske båndene til Iran så ga de bare 50 millioner dollar til Somalia. Deretter kuttet også Somalia båndene...
http://www.reuters.com/article/us-somalia-saudi-iran-idUSKCN0UV0BH
Er ikke hver stat suveren over sitt eget luftrom?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nja... i teorien er de det. De kan når som helst meddele Bahrain FIR at de ikke aksepterer overflyvninger innenfor deres territorialgrense.
Det er ICAO som styrer FIR grensene gjennom avtaler med medlemslandene, skal ikke se bort fra at de har en travel dag på kontoret.
Ser forøvrig at QR nå bruker somalisk luftrom.
Qatar har lenge fløyet i somalisk luftrom. Det samme gjør naboene deres (Etihad og Emirates), samt masse andre selskaper.
Ifølge bloggen til FR24 vil dette være tilgjengelige korridorer for berørte fly.
https://blog.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2017/06/Tehran-FIR-Transit-1.jpg
Noen som har hørt hvordan/hvorfor dette kommer nå plutselig?
NRK Urix oppsummerer på https://www.nrk.no/urix/_-trump-besok-kan-ha-utlost-diplomatisk-krise-1.13545968
Forholdet til Iran
Trumps besøk i Saudi-Arabia
Krigen i Jemen
Påstått hacking
Men hvis da Qatar mer eller mindre over natten må sette 20% av sine fly på bakken og dette varer en stund så må de jo enten selge/lease ut en del av flyene sine eller satse massivt på noe ruter/eksisterende ruter.
Dette kan jo ingen føre til reduserte priser for å komme inn på nye markeder.
Selv om Qatar er et selskap som har gjort det bra så vil jo også de få store problemer med 20% fly på bakken.
Bare en lien pirk : MIDSI og RAGAS er ikke fyr, men GPS - posisjoner som legges inn i flyenes navigasjonsdatabaser. I motsetning til før i tiden, blir en flygeplan i dag veldig mye basert på slike waypoints.
litt-amatør
06-06-2017, 00:38
Merkelige greier dette. Disse landene, dog ikke inkludert Egypt, har jo stått sammen for å bekjempe det sekulære Syria i seks år nå. Og så ender de med å krangle slik at Syrian Air kan fortsette å fly daglig fra DAM til Dubai for eksempel, men QR ikke en gang får bruke luftrommet til noen av disse gulfstatene. Man skjønner at dette er storpolitikk og mye på spill da.
Lov å prøve seg. Oman Air kom et par minutter for sent og måtte snu.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=43184&stc=1&d=1496707450
Så langt ser det veldig bra ut. Lang lang rekke og lite forsinkelser. Utfordringene begynner vel når de kommer tilbake etter forlenget flytid. Da får vi se hvor mye luft de har i programmet.
Boeing_fan
06-06-2017, 02:37
Rute QR419 fra Beirut til Doha går (eller rettere sagt gikk...) fra Libanon sørover mot Egypt, gjennom Jordan og Saudi-Arabia til Qatar. Det går som kjent ikke lenger.
Siden Qatar Airways heller ikke kan fly via Syria må de nordover via Kypros og Tyrkia, østover til Iran og deretter sørover til Qatar. Ikke akkurat strake veien :p
Rute QR419 fra Beirut til Doha går (eller rettere sagt gikk...) fra Libanon sørover mot Egypt, gjennom Jordan og Saudi-Arabia til Qatar. Det går som kjent ikke lenger.
Siden Qatar Airways heller ikke kan fly via Syria må de nordover via Kypros og Tyrkia, østover til Iran og deretter sørover til Qatar. Ikke akkurat strake veien :p
Neida, men man drakk da te før Suezkanalen kom også.
Desto mer tid til å servere bobler og brus får de også :)
Så langt ser det veldig bra ut. Lang lang rekke og lite forsinkelser. Utfordringene begynner vel når de kommer tilbake etter forlenget flytid. Da får vi se hvor mye luft de har i programmet.
Samtidig så har de jo nå endel slakk i programmet når 20% av rutene er kansellert
Virker som programmet til QR går sånn tålig greit, unntatt dit de ikke får fly
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170606/efabfe804ee6bbd51a8620ee9102db0d.jpg
Endel omvei på noen selvsagt
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170606/abe010c3be72f6ca716bfd403f7d7472.jpg
Men fly som ikke er fra Qatar, men skal til/fra Qatar ser ut som får fly som før
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170606/548f5a754a2a83e7ae0a8c2220caa975.jpg
Scandinavian
06-06-2017, 10:41
På tide å ta en spansk en og registrere flyene på Caymanøyene?
Ser ut som om også andre selskap med destinasjon DOH må ta en omvei
43187
Boeing_fan
06-06-2017, 16:39
Qatar Airways er utestengt fra FAE, men Etihad får tydeligvis fly over Qatar.
Ja, som allerede nevnt, er Qatar innunder Bahrain FIR. Se post 23.
Boeing_fan
06-06-2017, 18:37
During my recent trip to the Middle East I stated that there can no longer be funding of Radical Ideology. Leaders pointed to Qatar - look!
So good to see the Saudi Arabia visit with the King and 50 countries already paying off. They said they would take a hard line on funding...
..extremism, and all reference was pointing to Qatar. Perhaps this will be the beginning of the end to the horror of terrorism!
https://twitter.com/realDonaldTrump
Dette skjer på tross av at USCENTCOM befinner seg i Qatar.
Hvis dette er god politikk bør vel Qatar Airways også utestenges fra USA? ...
Donald (https://twitter.com/realDonaldTrump) weighs in, not mentioning at USA har den største militærbasen (https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Udeid_Air_Base) i Midtøsten rett utenfor Doha, Qatar.
"Donald Trump tweets support for blockade imposed on Qatar": Guardian artikkel (https://www.theguardian.com/world/2017/jun/06/qatar-panic-buying-as-shoppers-stockpile-food-due-to-saudi-blockade)
Hmmm...
Al Udeid er jo offisielt en Qatar airbase, så betyr det at halve USAF i midtøsten nå står på bakken?
Eller gjelder den sterkes rett her også...
Hmmm...
Al Udeid er jo offisielt en Qatar airbase, så betyr det at halve USAF i midtøsten nå står på bakken?
Eller gjelder den sterkes rett her også...
Her også...
Hmmm...
Al Udeid er jo offisielt en Qatar airbase, så betyr det at halve USAF i midtøsten nå står på bakken?
Eller gjelder den sterkes rett her også...
Hvorfor skulle de det? Forbudet gjelder bare Qatar sine egne fly.
Og heller ikke de står akkurat på på bakken
Militærtrafikk kommer og går stort sett som de vil.. Ikke i noens interesse å blokkere dette, særlig ikke i en ustabil region.
Boeing_fan
06-06-2017, 23:49
Amman - Doha med Qatar Airways går over Irak nå.
Blir et par timer ekstra her ogsåhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170609/ef9b8505ff023a66f8623b304d587420.jpg
Ser ut som fly fra Qatar nå kan fly i hele Bahrain FIR, unntatt de rutene som går over selve Bahrain.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170612/e9ceb1d3055c5914169927025e6d352e.jpg
Rutingene begynner å ligne det South African måtte ha under apartheid...
Jeg har en billett til DXB med Qatar Airways i Oktober, der fruen også skal være med på en sjelden jobbtur.
Ringte dem i går og spurte om hvordan vi skulle forholde oss, men de sa det var "business as usual" og at de passasjerene med connection ble routet med andre selskaper inn til de land som var stengt for trafikk.
Så fikk bare beskjed om å avvente til uken før avreise, og så få en reroutet billett sendt på e-post om blokkaden ikke var over.
Spurte klart om at hvis man uken før ble kansellert og ikke fikk ombooking, hva skjedde da? (prisene med andre carriers vil jo da være skyhøye) Svaret var at alle passasjerer berørt BLE ombooket, så skulle ikke tenke mer på det.
Så da får vi vente å se da...
Kim
De har nok god kontroll på dette. Qatar har interlineavtale med de fleste, og for 'involuntary rerouting' har man spesielle rater som belastes internt eller via IATA's clearing house. Det kan også være de har gjort spesielle avtaler for dette opplegget.
Dessuten er oktober lenge til så en skal ikke se bort i fra at ting har løst seg da. Men kjenner jeg Trump rett så er han ingen god fredsdmekler. Obama ville nok lagt seg i selene for å løse floken, men han er dessverre fortid.
OSL-DOH-DXB er bookbar fra 27. oktober, så det er datoen QR ser for seg at det skal være løst.
Field in sight
12-06-2017, 15:56
Hvis alt skal via de to fyrene, blir det nok litt kork. Er det lov å bruke ulike høyder for å klarere fly til forskjellige rullebaner?
Fyr og fyr, waypoint eller fix er vel mer korrekt. :)
Hva nøyaktig er det du spør om? Jeg er redd for at jeg ikke forstår spørsmålet.
Fyr og fyr, waypoint eller fix er vel mer korrekt. :)
Hva nøyaktig er det du spør om? Jeg er redd for at jeg ikke forstår spørsmålet.
Om man kan passere flere i høyden på vei til forskjellige baner så lenge man holder vertikal separasjon.
OSL-DOH-DXB er bookbar fra 27. oktober, så det er datoen QR ser for seg at det skal være løst.
27. Oktober er starten på vinterprogrammet. Tviler på at selv Al Baker har noen kystallkule ...
Booket selv en tur til Krabi med Qatar 2 dager før dette skjedde. Forhåpentligvis blir ikke dette for kostbart for Qatar Airways, ellers er jeg redd det kan gå ut over nye marginale ruter. De jeg snakket med i fjor fortalte om halvfulle fly til Krabi.
Om man kan passere flere i høyden på vei til forskjellige baner så lenge man holder vertikal separasjon.
Man trenger ikke fly fly til forskjellige baner heller. Vertikalseparasjon på 1000 fot er helt normalt uansett hvor du er i verden, med unntak av Mongolia, Kina og Nord-Korea som fremdeles benytter metrisk flykontroll. Selvsagt greiest at den nederste lander først, men avhengig av vektorering (radarkurser) og lokale prosedyrer kan man ganske greit stable om på rekkefølgen.
Field in sight
12-06-2017, 18:17
Om man kan passere flere i høyden på vei til forskjellige baner så lenge man holder vertikal separasjon.
Det er normal arbeidsmetodikk å ha flere fly i høyden inn, uavhengig av rullebane. Nå er jeg ikke noe særlig kjent med luftromsdesign nede i Qatar, og om de kjører mixed eller segregated operations (x rullebaner for avgang, y rullebaner for landing eller avganger og landinger i kombinasjon på de rullebaner som er i bruk).
Men, på generelt grunnlag så er det normalt at det ved større lufthavner i større grad sekvenseres såpass tidlig at kontrollsentralen i stor grad gjennomfører en tidlig grovsekvensering. Da benytte si all hovedsak hastighetskontroll og routing (shortcuts til den som få inn litt før, eller en litt lengre rute for den som skal bak). I Norge har de fleste innflyvningskontroller en avtale om at ankomster skal komme med 10 nautiske mil i separasjon konstant eller økende om de går via samme grensepunkt mellom luftrommet til innflyvningskontrollen og luftrommet til kontrollsentralen.
Separasjon i RVSM luftrom er 1000 fot (eller 1 flight level som det strengt tatt heter i de høyere høyder) eller 5 nautiske mil. Det er ingen problem å ha to fly "oppå" hverandre, og gi step decent til flyet som ligger over eller låse begge to på en nedstigningshastighet som gjør at vertikal separasjon alltid opprettholdes.
Slik kan det godt være helt frem til førstemann svinges inn på finalen. Downwind kan da forlenges litt, slik at fly nummer to i sekvensen blir vektorert inn bak på en litt lengre finale med den separasjonen som det skal være.
Nå er hastighetskontroll tidligere ofte å foretrekke, da færre trackmiles gjerne er det som er mest økonomisk fornuftig. Ved større enheter er det normalt å ha en arrival manager som bistår i å tidlig kunne sekvensere. F.eks. ved Heathrow arbeider de med å redusere snittiden i holding for ankomster, og da benyttes AMAN til dette (http://www.nats.aero/discover/new-streamlined-heathrow-arrivals-start-europe/).
PointMergeArrival
12-06-2017, 21:07
DOH opererer vel segregert banebruk, en til landing og en til avgang. Nå som de kun har en rute inn og en ut blir det jo veldig enkelt å streame trafikken til en bane. Ihvertfall for Doha Approach. Teheran ACC derimot må nok jobbe knallhardt nå som trafikken rutes på tvers av all annen trafikk og det som før gikk via Saudi og UAE må fly via Iran
De Arabiske naboene stiller krav (http://www.aljazeera.com/news/2017/06/arab-states-issue-list-demands-qatar-crisis-170623022133024.html) til Qatar, med frist på 10 dager.
aljazeera.com/news/2017/06/qatar-diplomatic-crisis-latest-updates (http://www.aljazeera.com/news/2017/06/qatar-diplomatic-crisis-latest-updates-170605105550769.html)
De Arabiske naboene stiller krav (http://www.aljazeera.com/news/2017/06/arab-states-issue-list-demands-qatar-crisis-170623022133024.html) til Qatar, med frist på 10 dager.
aljazeera.com/news/2017/06/qatar-diplomatic-crisis-latest-updates (http://www.aljazeera.com/news/2017/06/qatar-diplomatic-crisis-latest-updates-170605105550769.html)
De vil altså få stengt Al Jazeera? Det er forståelig nok ekstremt irriterende med en uavhengig nyhetskanal på forståelig språk. Nesten like ille som det må ha vært for prestene da bibelen ikke lenger kun var på latin.
Heldigvis for Qatar Airways ser det ut som om de får bruk for 320 flåten de pleide å bruke rundt i gulfen til å fly for BA.
Boeing_fan
25-06-2017, 19:24
De Arabiske naboene stiller krav (http://www.aljazeera.com/news/2017/06/arab-states-issue-list-demands-qatar-crisis-170623022133024.html) til Qatar, med frist på 10 dager.
aljazeera.com/news/2017/06/qatar-diplomatic-crisis-latest-updates (http://www.aljazeera.com/news/2017/06/qatar-diplomatic-crisis-latest-updates-170605105550769.html)
Eller med andre ord - Kongefamilien i Saudi-Arabia krever at Qatar skal bli deres marionettstat (omtrent som Bahrain). Hvis Qatar ønsker å fortsette å være en fri og selvstendig stat annet enn på papiret, så må noen av disse kravene falle bort. Ellers kan denne krise vare lenge .
.. og da har man begynt å importere kuer for lokal melkeproduksjon ... 4000 kuer delt på 165 (eller no sånt) skulle gi ca 25 charterflighter. fra ymse verdenshjørner. Får håpe det kommer noen okser også etterhvert, sånn med tanke på etterslekten .. ;)
http://e24.no/utenriks/qatar/melkemangel-i-qatar-etter-blokade-flyr-inn-4-000-kuer/24095368
.. og da har man begynt å importere kuer for lokal melkeproduksjon ... 4000 kuer delt på 165 (eller no sånt) skulle gi ca 25 charterflighter. fra ymse verdenshjørner. Får håpe det kommer noen okser også etterhvert, sånn med tanke på etterslekten .. ;)
http://e24.no/utenriks/qatar/melkemangel-i-qatar-etter-blokade-flyr-inn-4-000-kuer/24095368
Oksane kjem vel på små plastrøyr, lagt i flytande nitrogen.
Nyeste utvikling i sandkassa er at Iran nå har stengt luftrommet for Saudi Arabia og USA
https://www.aerotime.aero/en/civil/19781-iran-closes-airspace-for-us-saudi-aircraft
Iran closes airspace for US, Saudi aircraft
Basse-HAU
09-09-2017, 10:18
En nødvendig utvikling/tiltak for Iran, men tviler på det får store konsekvenser, utenom litt mer Twitter bruk for Trump[emoji5]
Er en general som nok har vært litt for ivrig.. Både fly fra USA (Kalitta) og Saudi-Arabia (Saudia) over Iran idag. Saudia flyr også fra flere flyplasser i Iran. Heller ingen NOTAM.
Skulle egentlig til Dubai på noen møter tidlig Oktober, og hadde booket med Qatar som tidligere nevnt i tråden her. Skulle også ha med kona og yngstejenta, men ting ble vanskelig da de ikke lenger fløy til DXB.
Ringte dem igjen i dag og vi fikk i stedet booket om turen til Muscat kostnadsfritt, så da blir det en liten uke der i stedet. Fikk også flyttet det ene møtet dit, så alt løste seg.
Billettene kjøpt på salget til QR, så meget fornøyd med løsningen da Muscat vil bli et nytt bekjentskap og prisene dit var tre ganger aå høye som Dubai opprinnelig. Vi fikk gratis ombooking, betalte kun 2100 kr pr person fra OSL...
Skal bo på Shangri-la, om ingen av dere her inne har noe annet å anbefale??
Til andre som skal prøve å booke om en allerede bestilt billett med QR til Dubai, så er alternativene få. Kun via Kuwait med Kuwait Airways, og en kjempeomvei med Turkish fra Doha til Ist og tilbake til Dubai. Direkt fra OSL til Ist godtok de ikke...
Kim
Boeing_fan
24-09-2017, 16:00
Mer trøbbel i "paradiset", også kjent som Midtøsten. Iran vil nå stanse alle flyvninger til og fra Kurdistan-regionen i Irak. Fly med destinasjon eller opprinnelse i Kurdistan får heller bruke iransk luftrom lenger.
Disse tiltakene kommer i forkant av morgendagens planlagte folkeavstemning om løsrivelse fra Irak i Kurdistan.
https://www.nytimes.com/reuters/2017/09/24/world/middleeast/24reuters-mideast-crisis-kurds-referendum-flights.html?mcubz=1
Hvis Tyrkia og Syria skulle innføre lignende tiltak så blir det ikke mange flymaskiner med kurs for Arbil eller Sulaimaniyah fremover.
Boeing_fan
25-09-2017, 01:41
Qatar Airways har nå kansellert alle mandagens flyvninger til Kurdistan (Arbil og Sulaimaniyah).
Ikke bekreftet, men tyder nå på at naboenes blokkade av Qatar er i ferd med å nærme seg slutten
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-02/saudi-arabia-and-qatar-near-us-brokered-deal-to-end-3-year-rift
Saudi Arabia, Qatar Near U.S.-Brokered Deal to End Lengthy Rift
SudCaravelle
03-12-2020, 19:34
Ikke bekreftet, men tyder nå på at naboenes blokkade av Qatar er i ferd med å nærme seg slutten
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-02/saudi-arabia-and-qatar-near-us-brokered-deal-to-end-3-year-rift
Mye rare "venneforhold" i UAE for tiden.. Israel inn i varmen, Qatar tibake i varmen - MEN så er blant andre Libanon, Pakistan og Irak ut i kulden.. Mye stor-politikk inne i bildet her..
https://www.aljazeera.com/news/2020/11/25/uae-halts-new-visas-to-citizens-of-13-mostly-muslim-states
It said applications for new employment and visit visas were suspended until further notice for nationals outside the UAE from countries including Afghanistan, Libya, and Yemen.
The visa ban also applies to citizens of Algeria, Kenya, Iraq, Lebanon, Pakistan and Tunisia, the document said.
It was not clear if there were any exceptions to the ban.
Qatar og Saudi Arabia skal møtes på nyåret, så ikke mulig det snart åpnes opp i luften for Qatar Airways
https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-1927954-6650
Saudi Arabias monark har invitert Qatar til høynivåmøtet i Riyadh i 5. januar, et tegn på at isfronten mellom Qatar og golfstatene kan være i ferd med å tine.
Qatar og Saudi Arabia skal møtes på nyåret, så ikke mulig det snart åpnes opp i luften for Qatar Airways
https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-1927954-6650
*ikke Umulig ;-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da meldes det blokkaden er over, og forholdet mellom Qatar og de tre landene normaliseres. Visstnok skal avtalen undertegnes i morgen. For Qatar så betyr vel det gjenoppstart av en rekke viktige ruter, ikke minst tilgang til Dubai
https://www.reuters.com/article/us-gulf-qatar-usa/breakthrough-reached-in-gulf-dispute-with-qatar-senior-trump-administration-official-idUSKBN29924S
Under the emerging agreement, the four countries will end the blockade of Qatar, and in exchange, Qatar will not pursue lawsuits related to the blockade, the official said.
For et år siden fløy jeg med Qatar til Oman. (Bizniz for å være der ett døgn og vise seg frem for oljemyndighetene - noe som sa klimaskam? :P)
Begge veier fløy vi over Tyrkia og Iran til Doha, og neste leg fulgte Hormuz-stredet, og dreide så over halvøya nord for Emiratene (halvøya tilhører Oman) og ned til Muscat. Veldig tydelig at de unngikk Emiratenes luftrom.
Oman har ikke vært med på boikotten, så Qatar fikk fly over dem, men det medførte fx at fly fra Afrika til Qatar måtte gå langt øst før de fløy tilbake vestover til Doha (tydelig på F24), Så bra at det blir slutt på boikotten.
Tror nok de er glad for det. Har vært noen spenstige routinger å se på FR24, både fra Europa og Nord Afrika.
Første Qatar Airways ruteflight over Saudi Arabisk luftrom siden 2017, er nå på vei til JNB
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210107/674b9e45950d3500667f70603cf59625.jpg
Og i dag allerede gjenstartes flight fra DOH til Saudi Arabia. I løpet av en uke vil både Riyadh, Damman og Jeddah betjenes. Fortsatt ikke noe til UAE, men er vel bare tidsspørsmål
SudCaravelle
12-01-2021, 09:06
Og i dag allerede gjenstartes flight fra DOH til Saudi Arabia. I løpet av en uke vil både Riyadh, Damman og Jeddah betjenes. Fortsatt ikke noe til UAE, men er vel bare tidsspørsmål
Spent på hva dette gjør med DXB-prisene utover og om DY kommer tilbake på den ruten.
Spent på hva dette gjør med DXB-prisene utover og om DY kommer tilbake på den ruten.
Kan vi håpe på en liten priskrig mellom Emirates og Qatar Airways kanskje....? :) :)
Kim
Da kommer også rutene til UAE og Bahrain tilbake
DOH-DXB is 2x daily 777s
DOH-AUH is 1x daily 787
DOH-BAH is 2x daily 777s
Dette var bra - Qatars eneste landgrense mot Saudi Arabia har jo ligget øde ganske lenge ja.Saudi Arabia var jo i ferd med å lage Qatar til en øy, men tipper det arbeidet er stanset. DA blir det også greiere å få inn varer og sånt til Qatar. Og ikke minst sparer det Qatar Airways for en del drivstoff nå som man kan fly mer direkte rutinger til destinasjoner rundt om i verden.
Da har Qatar tilsutt fått sin egen FIR av ICAO, dog med noen begrensninger som etter planen delvis skal forsvinne etterhvert
https://www.dohanews.co/qatar-airspace-redrawn-for-the-first-time-in-history/
In a historic verdict for aviation in the Middle East, the UN special agency for aviation “ICAO — the International Civil Aviation Organization” has agreed to establish a brand new, first-ever airspace for the State of Qatar known as the “Doha FIR” — redrawing the skies of the world’s airspace map for the first time in decades.