View Full Version : "Aldri mere sommerkaos på Gardermoen"
The Ticketor
08-08-2006, 14:19
- Aldri mer kaos-sommer på Gardermoen
Skrevet av: André Winje Arntzen
Publisert: 8. august 2006 - 13:26 Endret: kl. 13:37
(P4) Etter en kaossommer uten sidestykke på Oslo Lufthavn Gardermoen, lover flyplassledelsen nå bot og bedring. - Tiltakslisten er lang, sier Jo Kobro.
Hele saken:
P4-nyhetene (http://www.p4.no/story.asp?id=201675)
Vel man kan selvsagt flikke litt på tingene så de går litt lettere, men det gjelper ikke så mye når kapasiteten nærmest er sprengt og før man får bygget ut flyplassen er det vel vanskelig å løse endel av problemene
Det er nesten saa jeg faar lyst til aa trekke fram min irakiske venn igjen ...... :p
Originally posted by LN-MOW
Det er nesten saa jeg faar lyst til aa trekke fram min irakiske venn igjen ...... :p
-Jaaaa !
-Kom med han ! :exclamati
The Ticketor
08-08-2006, 14:42
Kom med 'an! :D
The Ticketor
08-08-2006, 15:20
Fortsatt like morsomt! :colgate:
Utflyttet
08-08-2006, 15:44
- Aldri mer kaos-sommer på Gardermoen
Vi liker jo alle en god sommer quiz her. Premien går til den som kommer på tre andre sitater fra samme bok som dette var tatt fra, "Famous last words". ;)
-A
Originally posted by LN-MOW
Okey da ....
-Men ...
Det har da aldri vært kaos på Gardermoen.....
Er greit med strakstiltak, men har enda tilgode å høre at de planlegger byggestart av pir B snart.. Men de starter vel prosjektering til høsten, så da blir det vel byggestart på nyåret..??:p2
The Ticketor
08-08-2006, 16:17
Hvilket nyår da?
Originally posted by The Ticketor
Hvilket nyår da?
Tja, får jo håpe på 2007 da..:skep . Men man vet jo aldri i skippertaks Norge..:nor
Jaja, hør på dette....
Han forteller at flyplassledelsen også vurderer å endre ankomstmønsteret slik at antall fly og bagasje blir spredd mer utover dagen.
Det er vel i stor grad flyselskapene som bestemmer når de skal fly. Ikke mye OSL får gjort med det. Men jeg håper at de tiltakene som kan gjennomføres har noe effekt. Så som det har vært i år kan vi ikke ha det en gang til.
Hilsen,
Laurenz
intransfer
08-08-2006, 16:35
Rykte er at de rødgrønne vil legge Pir B til Årdal. En høyhastighets bane skal sørge for transporten. Dette tiltaket vil redusere presset i Østlandsområdet.
Originally posted by intransfer
Rykte er at de rødgrønne vil legge Pir B til Årdal. En høyhastighets bane skal sørge for transporten. Dette tiltaket vil redusere presset i Østlandsområdet.
:lol::up:
Når i høst skal dette opp?
Vil mer og bedre fjern parkering egentlig løse problemet? Flaskehalsen er vel det som skjer før man losses inn og ut til flyene!
The Ticketor
08-08-2006, 17:21
Vel, Laurenz, man kan jo regulere det via slotter, men ikke sikker på at OSL er tjent på å redusere antall slotter i peak perioder, for da taper man nok penger på det.
Slotter ja, men som du sier så kan det fort bli et tapsprosjekt. Får ikke flyet gå til den tid som flyselskapet vil så vil nok ikke flyet gå i det hele tatt. Den slags regulering vil nok bare redusere trafikken og ikke spre den.
Fjernpark er ingen løsning. Nå har vi hatt BA761 på fjernpark flere ganger (avgang 07:40) og det fungerer veldig dårlig. Ombordstigning tar lang tid. Først må pax boarde bussen og så flyet, det blir dobbelt opp. Det tar også litt lengre tid å få bagasjen til flyet, å kjøre nesten en kilometer med en saktegående traktor tar sin tid.
Hilsen,
Laurenz
Originally posted by laurenz
Fjernpark er ingen løsning.
Der er jeg uenig med deg. Men det krever litt ekstra ressurser og man maa vaere strengere med deadlines. Ting MAA vaere paa plass i tide.
Jeg har selv god erfaring med dette - baade fra FBU og OSL ...
Darth Vader
08-08-2006, 21:57
Fjernpark er absolutt en løsning, det er bare å gjøre folk bevist på at flyet deres ikke står ved gate. Det går på andre flyplasser. OSL er såpass liten at det bør gå uten problemer
sail4fun
08-08-2006, 21:59
Ta i bruk GA terminalen som LCC terminal ....
Med andre ord SAS Braathens og Norwegian til GA - god plass for resten da :lol:
Originally posted by Darth Vader
Fjernpark er absolutt en løsning, det er bare å gjøre folk bevist på at flyet deres ikke står ved gate. Det går på andre flyplasser. OSL er såpass liten at det bør gå uten problemer
Det meste går, jeg har sendt 330 fra fjernpark også. Men noen heldig løsning er det ikke. Og som det poengteres her så må ting være på plass og det kreves flere resurser. Pr. i dag er ingen av delene tilgjengelig. Det er selvfølgelig forhold som kan forbedre seg (flere busser og stuere f.eks.) men alt har sin pris.
Hilsen,
Laurenz
Tommy777
08-08-2006, 23:54
På IAD skal de jo pensjonere de artige "bussene" som går mellom terminalene og faktisk helt inntil flyene nå som det nye toget mellom terminalene snart er klart.
Kanskje OSL kunne fått tak i dem :P
Hva har forresten skjedd med "din irakiske venn" siden siden Saddam og Irak ble invadert og tatt over av Amerikanerne?
Han ligger inni computeren min, ser du ikek det??? ^_^
Er'n ikke i fengsel i Irak da?