PDA

View Full Version : NAS TRAFFIC FIGURES JULY 2006


sail4fun
08-08-2006, 07:57
The total number of passengers flown in July
2006 was 495,204 compared to 300,536 July last
year, an increase of 194,668 passengers (65 %),
and 67 % increase in passenger traffic.

ose (http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/TrafficJuly.pdf?id=47083)


Hm. ?
For juli forventer selskapet en yield-reduksjon på 11 % sammenlignet med juli 2005. Yieldutviklingen henger i hovedsak sammen med generelt lavere oppnådde priser grunnet innarbeidelse av selskapets ekspansjon (herunder oppstart av ruteflygninger fra Polen), samt en økt andel ruter med relativt sett lavere yield

CK
08-08-2006, 08:14
WHOA!!! Yield på 55 øre, ned 11% i forhold til juli i fjor?? Det har kostet å fylle flyene til 90%.

Med en yield på 55 øre, og om vi legger Q2s CASK på 55 øre til grunn, skulle det gi et underskudd på 33 millioner. For å få positivt resultat i juli må Norwegian ha klart å få sin CASK under 50 øre.

I tillegg til en katastrofal yield, har jo DY pådratt seg en god del kostander forbundet med de operative problemene de har hatt i sommer - innleie av fly, kompensasjon til passasjerer som er strandet etc...

Someone
08-08-2006, 08:20
Skal du spise flere hatter? Eller kommer det flere DY bannere opp på forumet? ;)

CK
08-08-2006, 08:38
hehe - jeg tror ikke det blir noen hattespising på meg.
Er det realistisk at Norwegian - med oppstart av ny base i Polen, rekordhøy oljepris og operative problemer har fått ned CASK til under 50 øre??

Hurum
08-08-2006, 10:18
Originally posted by CK

WHOA!!! Yield på 55 øre, ned 11% i forhold til juli i fjor?? Det har kostet å fylle flyene til 90%.

Med en yield på 55 øre, og om vi legger Q2s CASK på 55 øre til grunn, skulle det gi et underskudd på 33 millioner. For å få positivt resultat i juli må Norwegian ha klart å få sin CASK under 50 øre.

I tillegg til en katastrofal yield, har jo DY pådratt seg en god del kostander forbundet med de operative problemene de har hatt i sommer - innleie av fly, kompensasjon til passasjerer som er strandet etc...

Har sluttet å legge så mye vekt på disse betraktningene. Du er jo alltid "kjempeoverraska" over hvor dårlig Norwegian gjør det.......helt til tallene kommer fra selskapet selv.
Ordet "katastrofal yield" har fått ny betydning ^_^

91% av billettene er solgt over internett - hvor lenge kommer en til å ha call centers?

TOS
08-08-2006, 11:15
Det må vel kunne sies å være litt bekymringsfullt at man ekspanderer for sterkt med ruter som har lav yield - det er ikke alle markeder man bør betjene...! Men det er klart at man bør forvente at det koster litt å innarbeide nye ruter, så det kan vel ta seg opp på litt sikt.

Jeg tror CK har mye rett i forhold til begrepsbruken: Om yielden er på nivå med kostnadene per tilgjengelige sete så må du fylle flyet til randen (kabinfaktor på 100%) for å gå i null. Det er ikke enkelt og er sannsynligvis ikke spesielt god butikk på lang sikt....:( La oss håpe at dette snur seg, og/eller at kostnadene er lavere enn kostnadene i Q2.

EB
08-08-2006, 11:25
Er ikke callsenteret til Norwegian i stor grad flyttet til Latvia?

Hurum
08-08-2006, 11:27
Noen som vet om Norwegian skilller ut tallene for Polen...altså de flyene som operer ut fra Warszawa?

CK
08-08-2006, 12:22
som det går frem av teksten i pressemeldingen ser det ut til at de baker inn Polen i utland

OJB
08-08-2006, 17:34
Interessante tall. Jeg er overbevist at Kjos og & vet hva de gjør.Det koster betydelige beløp å starte nye ruter og ta oppstartskostnader med flere fly og ansatte til å betjene disse.Dette har de helt sikkert kalkulert. Sammenlignet med de kostnader vi hadde i Norway Airlines / Air Europe Scandinavia med våre skandinaviske ruter er deres kostnader vesentlig bedre.
Så lenge de har finansiell ryggrad til å ta ekspansjonen vil de klare seg godt i tiden fremover.
Neste sommer vil gi en pekepin på hvordan de har gjort og vil gjøre det fremover. Neste år vil ikke være så ekspansiv for DY som iår. Da får vi se hvordan driften egentlig utvikler seg.
Jeg ser DY etter hvert ta BU sine plass i fedrelandet.