View Full Version : Paris Air Show 2017
19-25 juni er det klart for Paris Air Show. Trolig er det lite sannsynlig med tidligere års ordrebonanza gitt dagens marked. Spørsmålet er vel om det nå vil bli at Boeing formelt lanserer 737-10MAX?
Uansett, her er listen over hva som kommer på besøk:
https://www.siae.fr/en/trade_visitors/list_of_aircraft.htm
Det som står som ukjent for Boeing og Embraer er trolig 787, 737MAX og E190-E2
jameson82
30-05-2017, 17:04
Embraer kommer med en 195-E2 i spesiell maling
https://i1.wp.com/www.cavok.com.br/blog/wp-content/uploads/2017/05/E195_E2_02.jpg
Ordrestatusen etter dag 1
Airbus:
- GECAS: 100 A320neo/A321neo
- ALC: 12 A321neo
ATR:
- LoI på 10 ATR-42-600 fra Tianju Investment Group
- LoI på 3 ATR-42-600 fra Xuzhou Hantong
Boeing:
- Spicejet: 20 737-10MAX (+20 konverteringer fra 737-8MAX til -10MAX)
- Tibet Financial Leasing: 20 737-8MAX/-10MAX
- ALAFCO: 10 737-10MAX
- BOC Aviation: 10 737-10MAX
- CDB Aviation Lease Finance: 42 737-8MAX, 10* 737-10MAX og 8 787-9 (*6 av disse er konverteringer fra -8MAX)
- AerCap: 30 787-9 ->Disse blir da den største 787 kunden til Boeing med tilsammen 122 bestilte
- Monarch: 15 737-8MAX
- Qatar: Har bekreftet 20 737-8MAX av en total MoU på 60 maskiner fra i fjor
- LionAir: 50 737-10MAX (det er usikkert på om alt dette er nye ordre)
- Boeing listet også 2 737-8MAX for Norwegian, men de ble strengt tatt offentligjort av Norwegian selv forrige uke
Bombardier
- 7 Q400 til Phillipines Airlines
I tillegg har Airbus annonsert ny kabin til A320 serien, som blant annet gir bedre skulderbredde for vindussetene, større overhead bin, mer LED lys, samt endel annet
http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/06/airbus-launches-new-a320-airspace-interior.html
Airbus launches new A320 Airspace interior
Blir ordren firm er det gode nyheter for Bombardier og Q400 programmet etter Spicejet har inngått en LoI på 25 Q400, samt like mange kjøpsrettigheter.
http://commercialaircraft.bombardier.com/en/media/newsList/details.bca-20170620-spicejetq400.bombardiercom.html
Bombardier Signs a Letter of Intent with SpiceJet for up to 50 Q400 Aircraft
Andre bestillinger i dag:
Airbus:
Ethiopian: 10 A350-900
Viva Air: Mou på 35 A320neo og 15 A320
Boeing:
Aviation Capital Group: 20 737-10MAX
Okay Airways: 7 737-8MAX, 8 737-10MAX og 5 787-9
Avolon: MoU på 75 737-8MAX
BlueAir: 6 737MAX, samt vil lease 6 737-800 og 6 737MAX fra ALC sin eksisterende ordre
Ethiopian: 10 737-8MAX
Flere ordre fra i dag:
Airbus:
Delta: 10 A321
CBD Aviation: 30 A320neo og 15 A321neo
Boeing:
Ryanair: 10 737-8MAX
United: 4 777-300ER (+100 konverteringer fra 737-9MAX til -10MAX)
Azerbaijan Airlines: 4 787-8
CALC: 35 737-8MAX og 15 737-10MAX
Japan Investment Adviser: 10 737-8MAX
Ethiopian: 2 77F
ATR:
Air Senegal: 2 ATR-72-600
Bombardier:
Ethiopian: 5 Q400
Embraer:
Fiji Dream Airlines: 3 E175
KLM: 2 E190
Japan Airlines: 1 E190.
Belavia: 1 E175 og 1 E195
Ukjent kunde: 10 E195-E2
Noen småordre før lunsj i dag:
Airbus:
HiFly: 2 A330-200 ->Første gang HiFly kjøper fabrikksnye fly
Wizzair: 10 A321ceo
Boeing:
ALC: 5 737-7MAX og 7 737-8MAX
raider66
21-06-2017, 18:44
Dette med HiFly og nye A330CEO tenker jeg er relatert til at ny-prisen for ordinære A330 nå er relativt lav ifm overgang til produksjon av A330NEO.
Espen
Noen småordre før lunsj i dag:
Airbus:
HiFly: 2 A330-200 ->Første gang HiFly kjøper fabrikksnye fly
Wizzair: 10 A321ceo
Boeing:
ALC: 5 737-7MAX og 7 737-8MAX
For å være pirkete, HiFly mottok en A332 fabrikkny i 2009 (CS-TFZ) som skulle til XL Airways ;)
Desk pilot
21-06-2017, 22:51
Noen småordre før lunsj i dag:
Airbus:
HiFly: 2 A330-200 ->Første gang HiFly kjøper fabrikksnye fly
Wizzair: 10 A321ceo
Boeing:
ALC: 5 737-7MAX og 7 737-8MAX
I tillegg har Bombardier og Sør-Afrikanske CemAir signert et Letter of intent på 2 stk Q400.
Noen andre fra i går
Airbus:
Stellwagen (et leasing/finansieringsselskap): 12 Casa C295 - Denne er faktisk litt interessant da det vel er første gangen dette flyet selges til et sånt type selskap. C295 er jo i praksis en liten Hercules, med rampe og det hele
http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/06/stellwagen-orders-C295-transport-aircraft.html
Boeing:
Xiamen: 10 737-10MAX
Itillegg har de hatt en rekke konverteringer til 737-10MAX
Donghai: 10 737-8MAX til 737-10MAX
Copa: 15 737-8MAX til 737-10MAX
Malaysia: 10 737-8MAX til 737-10MAX
Dette med HiFly og nye A330CEO tenker jeg er relatert til at ny-prisen for ordinære A330 nå er relativt lav ifm overgang til produksjon av A330NEO.
Espen
Ser ut som det skal fly fast for Nepal Airlines
http://kathmandupost.ekantipur.com/news/2017-06-22/nac-orders-2-airbus-planes-via-hi-fly.html
The foreign consortium selected to supply two Airbus A330-200 to Nepal Airlines Corporation (NAC) has formally placed an order for the aircraft with the manufacturer, indicating that they will be delivered on time.
“Hi Fly has placed its first direct firm order with Airbus for two A330-200s,” said the Airbus website on Wednesday. The orders were placed during the ongoing Paris Airshow.
Dagens fangst, og dett var vel dett:
Airbus:
- AirAsia: 14 A320ceo
- Zagros Airlines: 20 A320neo og 8 A330neo
- Iran Air Tour: 45 A320neo
De to siste er fra Iran, så kreves nok litt papirarbeid før de blir firm
Boeing:
- Uidentifisert kunde: 125 737-8MAX (Spekuleres om den enten er noen kinesere eller Jet Airways)
- Tassili Airlines: 3 737-800
- Ruili Airlines: 20 737-8MAX
Samt noen flere 737-8MAX til 737-10MAX konverteringer
- AerCap 15
-