View Full Version : Dataproblemer for BA world wide (27/5-17)
Concorde
27-05-2017, 16:07
Alle British Airways-fly fra Heathrow og Gatwick i London er kansellert på grunn av IT-problemer
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/london/store-problemer-for-flytrafikken-i-london/a/24007821/
Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk
Åh... Gud hjelpe. Rimelig happy med å ikke være der i dag da.
Åh... Gud hjelpe. Rimelig happy med å ikke være der i dag da.
Det er dagens underdrivelse;)!
Til gengæld er nogle på LHR sikkert glade for, at SK505 og SK809 lige
er landet!
Så det er ikke bare SAS IT som er shite altså :D
Så det er ikke bare SAS IT som er shite altså :D
De har jo samme leverandør østpå, så same same...
Twin Otter
27-05-2017, 19:17
BA melder at de har kansellert resten av dagens flighter. Dette blir ikke billig...
At det bare er BA som har problemer, og at det dreier seg om flere applikasjoner - vel, da er det nok infrastrukturen som er rammet. Enten er det et angrep, ellers er det nettverket som kollapset, i likhet med det Delta opplevde med sine switcher.
At det bare er BA som har problemer, og at det dreier seg om flere applikasjoner - vel, da er det nok infrastrukturen som er rammet. Enten er det et angrep, ellers er det nettverket som kollapset, i likhet med det Delta opplevde med sine switcher.
En "Power supply issue" i følge sjefen sjøl i en video de har publisert
https://www.facebook.com/britishairways/videos/10209290036957326/
Ser det går noen BA flighter ut i kveld (Oslo, Gøteborg, Johannesburg, Kuala Lumpur). Regner med de ikke er tomme så da har de fått avgårde noen i kveld.
En "Power supply issue" i følge sjefen sjøl i en video de har publisert
https://www.facebook.com/britishairways/videos/10209290036957326/
Whooops!
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/45/d2/6c/45d26ca34b43466b0a769093ba9f45bd.jpg
Nu er klokken 7.30 i UK, og det ser ikke ud til, at der er kommet liv
i LHR, hvad departures angår. Derimod er har der været afgange fra LGW,
men spørgsmålet er, om det er positioning flights.
Søndagen bliver nok heller ikke videre morsom for BA, og jeg kan
har faktisk lidt ondt af dem, uanset hvad nedbruddet skyldes!
Nu er klokken 7.30 i UK, og det ser ikke ud til, at der er kommet liv
i LHR, hvad departures angår. Derimod er har der været afgange fra LGW,
men spørgsmålet er, om det er positioning flights.
Søndagen bliver nok heller ikke videre morsom for BA, og jeg kan
har faktisk lidt ondt af dem, uanset hvad nedbruddet skyldes!
Det er da flere BA fly som både er på vei ut og inn til LHR akkurat nå. Sikkert kaos og forsinkelser, men det går i hvertfall fly nå
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170528/38d581e620acde186160c8e8d4b9d6cb.jpg
Jo, der er BA landinger, men hvis du ser på LHRs departure liste (på FR24),
så har der indtil nu kun været ganske få afgange! Mange BA afgange
står med en ETD! Men altså, det var situationen kl. 7.30 lt.:)
Skal selv hjem fra LHR med BA i morgen, men har kjøpt en billett hjå sas bare for å være sikker på at jeg kommer meg hjem. Det er for en utenforstående totalt uforståelig at noe slikt kan skje i dag, spesielt at de ikke har noen backup som er på plass heller.
Det er for en utenforstående totalt uforståelig at noe slikt kan skje i dag, spesielt at de ikke har noen backup som er på plass heller.
Ja, blir spennende å høre hva som egentlig har skjedd når alt forsvinner til de grader.
Dessverre så er det jo slik at man gradvis også glemmer hvordan man skal håndtere ting manuelt, fordi de som kunne det "i gamle dager" etter hvert har sluttet, og det er mye innleie osv. osv. Er ikke overrasket over om dette er noe av det samme Delta opplevde, dvs. et svakt ledd en plass som tok med seg rubb-og-rake av redundante systemer i dragsuget.
En annen ting er at en god del organisasjoner suase sammen IT-systemene så de ikke greier å gå i "fail-safe-mode" når deler blir borte, og da går alt ned. Resultat av gamlesystemer, dårlig arkitektur og mye outsourcing.
Og for bare å understreke hvor ubrukelig Cruz er så stiller han på Twitter iført en sikkerhetsvest.
Ryanair klarer ikke å dy seg: https://mobile.twitter.com/ryanair/status/868784589199880193
kristian
28-05-2017, 17:55
Ser at flere avganger til og fra OSl er kansellert i dag, men at ARN og CPH opprettholdes i større grad. Er dette et signal om hvilke destinasjoner som er viktigst/går best for BA? I så fall ser det litt mørkt ut for BA på OSL.....
Ser at flere avganger til og fra OSl er kansellert i dag, men at ARN og CPH opprettholdes i større grad. Er dette et signal om hvilke destinasjoner som er viktigst/går best for BA? I så fall ser det litt mørkt ut for BA på OSL.....
Nei, det går nok til en viss grad på tilfeldigheter og tilgjengelig fly/crew. Mange som ikke er der de skal være i dag.
Og for bare å understreke hvor ubrukelig Cruz er så stiller han på Twitter iført en sikkerhetsvest.
Ryanair klarer ikke å dy seg:
Flere som morer seg ..
Fake Jeff Smisek @FakeUnitedJeff 24h24 hours ago
Hey, @British_Airways, I've got a surplus computer system in my garage from the United/Continental merger. Willing to get it go cheap.
Det meldes om at BA muligens ikke vil refundere utlegg for reiser med andre selskaper og kansellere returbilletter hvis man har reist ut med et annet selskap. Oppskrift på å skaffe seg badwill. Jeg synes spesielt det siste er særdeles drøyt i en slik situasjon hvor det er umulig å komme frem på telefon eller via andre kanaler.http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/british-airways-it-failure-heathrow-gatwick-passengers-rights-a7760871.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det meldes om at BA muligens ikke vil refundere utlegg for reiser med andre selskaper og kansellere returbilletter hvis man har reist ut med et annet selskap. Oppskrift på å skaffe seg badwill. Jeg synes spesielt det siste er særdeles drøyt i en slik situasjon hvor det er umulig å komme frem på telefon eller via andre kanaler.http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/british-airways-it-failure-heathrow-gatwick-passengers-rights-a7760871.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Forsvarer ikke BA altså.
Men hvor mange av the general public tror vi det er som "fortsatt ikke booker United" om det kommer en god pris dit man skal? Eller oss for den saks skyld.
BA får masse tyn for det nå. Damien Cruz sier unnskyld og feller en krokodilletåre og så har vi glemt det om 2 uker.
Siden vi aldri stemmer med lommeboken så gidder vel ingen å gi oss goodwill.
Forsvarer ikke BA altså.
Men hvor mange av the general public tror vi det er som "fortsatt ikke booker United" om det kommer en god pris dit man skal? Eller oss for den saks skyld.
BA får masse tyn for det nå. Damien Cruz sier unnskyld og feller en krokodilletåre og så har vi glemt det om 2 uker.
Siden vi aldri stemmer med lommeboken så gidder vel ingen å gi oss goodwill.
Enig, det glemmes nok etterhvert. Men at returbilletter som er kjøpt og betalt ikke lenger vil vært gyldige p.g.a. manglende utreise med BA i en slik situasjonende er rett og slett retardert. Jeg skjønner at å dekke en dyr siste liten billett med en annet selskap kan svi solid i pungen, og at det er fristende å henvise reisende til forsikringen. Om det er så lurt når passasjerene ikke på noen måte kan lastes for situasjonen er et annet spm. Hvordan går det med BA på London-børsen i dag?
Enig, det glemmes nok etterhvert. Men at returbilletter som er kjøpt og betalt ikke lenger vil vært gyldige p.g.a. manglende utreise med BA i en slik situasjonende er rett og slett retardert. Jeg skjønner at å dekke en dyr siste liten billett med en annet selskap kan svi solid i pungen, og at det er fristende å henvise reisende til forsikringen. Om det er så lurt når passasjerene ikke på noen måte kan lastes for situasjonen er et annet spm. Hvordan går det med BA på London-børsen i dag?
Kan jo gjøre som de gjorde etter Golfkrigen, Up and Away day med gratis billetter:spin
petter380
29-05-2017, 14:45
BA chief executive Alex Cruz says he will not resign and that flight disruption had nothing to do with cutting costs.
http://www.bbc.com/news/uk-40083778
Det er klart det har med kostnadskutt å gjøre. Hadde bare BA skjønt det som alle andre skjønner, at IT er fremtiden og det dermed er god grunn å ha virkelig kompetente IT-folk internt (i tillegg til noe eksternt).
He told the BBC a power surge, had "only lasted a few minutes", but the back-up system had not worked properly.
"There was a power surge and there was a back up system, which did not work at that particular point in time. It was restored after a few hours in terms of some hardware changes... we will make sure that it doesn't happen again," Mr Cruz said in his first interview.
Man skulle kanskje tro at de fleste sammenlignbare selskaper ville sett på hva som skjedde med Delta og spurt seg om dette kunne skjedd hos dem også ..? Mende gjore det kanskje uten å gjøre mer ..
He said the IT failure was not due to technical staff being outsourced from the UK to India.
Hvorfor ble dette i det hele tatt nevnt? #Ismellarat
Hvorfor ble dette i det hele tatt nevnt? #Ismellarat
Fordi der blev spekuleret i det på mange sociale medier og ad den vej
nåede frem til pressen!
"The root cause was a power supply issue."
Det vil jeg si er ei skikkelig dårlig analyse av hva som er rotårsak. Jeg skjønner at det er kortsiktig og fra markedsavdelingen, men det er noe annet som er rotårsak.
The Spectator har gått løs på saken:
Yes, accidents happen, even accidents upon accidents, but in BA’s case the only conclusion is that we’ve just witnessed a world-scale management cock-up in a business that is a flag-carrier for British brand values around the world. When Cruz says, ‘We will make sure it doesn’t happen again’, why should anyone believe him?
https://www.spectator.co.uk/2017/06/bas-disaster-plan-failed-as-soon-as-the-smoke-started-coming-out-of-its-servers/#
Edit: Nå melder NRK at det hele kan være forårsaket av en ansatt som skrudde av strømmen:
https://www.nrk.no/urix/menneskelig-feil-kan-ha-fort-til-flykaos-1.13542798
Ifølge en kilde med kjennskap til granskingen kan flykaoset ha blitt forårsaket av menneskelig feil fra én person.
Kilden opplyser til avisen at man tror en underleverandør som drev vedlikehold kan ha kommet i skade for å slå av strømforsyningen til systemene.
Åkke som, påstanden fra The Spectator står.
Lang rekke med ting som fører til store problem mao. Noko eg lure på er korleis passasjerdata kan berre forsvinne ved restart? Data må vel då ligge på meir enn ein stad?
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
Lang rekke med ting som fører til store problem mao. Noko eg lure på er korleis passasjerdata kan berre forsvinne ved restart? Data må vel då ligge på meir enn ein stad?
Jeg tror man skal ta det som kommer ut, og som videre formidles i pressen med en stor klype salt når det gjelder tekniske detaljer.
Jeg tror man skal ta det som kommer ut, og som videre formidles i pressen med en stor klype salt når det gjelder tekniske detaljer.
Støttes fullt ut.
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
As someone who flies with us so often, I want you to know that we always strive to offer you the highest level of service, and make your journey as comfortable as possible.
However, we clearly fell far short of this commitment last weekend.
I’m so sorry you had to endure such inconvenience, and understand the frustration it must have caused. So as a gesture of goodwill, we’d like to renew your current tier status for a further two years, regardless of how many Tier Points you collect in that time.
We’ll be making these changes over the coming days, and you’ll soon be able to see your updated details on ba.com.Fikk mail i går kveld fra BA. Antar det var fordi jeg tilfeldigvis reiste med de på mandag. Voldsomt så mye brannslukking de skulle drive med nå
Fikk mail i går kveld fra BA. Antar det var fordi jeg tilfeldigvis reiste med de på mandag. Voldsomt så mye brannslukking de skulle drive med nå
De er redde for at de ikke skal bli fullt nok i loungene på LHR ;)
Fikk mail i går kveld fra BA. Antar det var fordi jeg tilfeldigvis reiste med de på mandag. Voldsomt så mye brannslukking de skulle drive med nå
Ja, rapporteres om det fra mange på FT.