PDA

View Full Version : Generelle spørsmål om Eurobonus, StarAlliance (--> 31AUG2024)

Pages : [1] 2

oy-viv
21-05-2017, 17:04
Hvornår kan man begynde at bruge Eurobonus point på f.eks. Plusgrade; i
selve optjeningsperioden eller først senere?
På forhånd tak
Viv - nu EBS, hvad jeg så end kan bruge det til:rolleyes:

WF789
21-05-2017, 17:06
Du kan bruke dem fra det sekundet de er inne på konto.

Kimmo
24-05-2017, 09:53
Hei.

Skal konvertere trumfkroner til EB og lurer på om det er noe tidsintervall på overføringen.
Dersom man feks har 1000 trumfkroner kan man da overføre feks 500 til en EB kunde og resten til en annen? Og er det noe tidsintervall på hvor ofte man kan ta ut poeng? :)
Takk for svar. :)

MCO-WDW
24-05-2017, 14:45
Nei.
Du kan overføre hvor mye du vil (min 10kr) hvor mange ganger du ønsker.
Jeg prøvde dette,da jeg skulle prøve å få et "rundt" tall på EB kontoen min.
Trumf gir deg ikke de poengene de lover,men stjeler ETT poeng her og der.
Jeg tror det problemet ligger i av at man får 13.88 EB pr Kr og ikke 14.
Jeg overførte iallefall 7ganger på ca15 min. Det tar ca 1 min før poengene dine er inne på SAS,men husk og logg Ut/Inn på SAS for oppdatering.

TPN
05-09-2017, 13:28
Dette virker å være stedet å få stille Eurobonus spørsmål. Jeg er booket til et lite sted midt i USA. SAS til Chicago så videre. Vanligvis sendes vi videre med United. Det er helt vanlig å måtte etterregistrere United fligtene. Poengene for disse kommer aldri med.
Men denne gangen ser jeg SAS har satt meg på en AA flight på siste leggen. Kan jeg kreve poeng for den, da det er en gjennomgående SAS billett?

darkcho
05-09-2017, 13:31
Nei, den får du dessverre ikke poeng for.

Someone
05-09-2017, 13:32
Men denne gangen ser jeg SAS har satt meg på en AA flight på siste leggen. Kan jeg kreve poeng for den, da det er en gjennomgående SAS billett?

Kort sagt nei hvis det er slik billetten er utstedt, men mindre det her er snakk om en ombooking pga forsinkelse eller kansellering?

TPN
05-09-2017, 14:07
Takk for kjappe svar. Var jo slik jeg tenkte. Selv om jeg hadde et lite håp da det var en SAS billett.

God tirsdag.

Vede
07-09-2017, 23:55
Får man ikke ekstra poeng hos Air Canada når man er EBG?

mcduck
08-09-2017, 04:16
Får man ikke ekstra poeng hos Air Canada når man er EBG?

Nei, bare på SAS, Widerøe og flighter på vegne av SAS (SK flightnummer).

Geissler
19-10-2017, 21:32
Jeg fikk aldri noe informasjon om «gullmailen» da jeg ble oppgradert. Er det en glipp fra SAS eller rutes dette nå automagisk på noe vis vha. EB nummer?

Tjab
19-02-2018, 20:31
Hei

Brosjan har en bøling med poeng han ikke får brukt før de utløper om noen dager.

Om han overfører de til meg, kan jeg da bestille framtidige reiser med de poengene? selv om selve reise dato er etter utløp av poengene?

aboerr
19-02-2018, 21:44
Hei

Brosjan har en bøling med poeng han ikke får brukt før de utløper om noen dager.

Om han overfører de til meg, kan jeg da bestille framtidige reiser med de poengene? selv om selve reise dato er etter utløp av poengene?

Mener da bestemt at EB poeng man overfører får ny utløpsdato?
Men, er en stund siden jeg har gjort det, så tør ikke garantere noe.
Ta en tlf til SAS å sjekk..

Eller, enda bedre. Overfør 1000 poeng å se hvilke utløpsdato du får. Kan jo ikke alltid stole på svar fra support.

Tjab
19-02-2018, 22:07
Hmm

Tar en test og ser hva som skjer senere. Oppdaterer med resultat.

Tjab
20-02-2018, 11:56
Ok

Det koster 50 nok pr. 1000 poeng. (kontra 200 pr. 1000 om du kjøper til deg selv) Det var jo litt kjipern.

Men poengene får 5 års ny gyldighet da, og det er jo ikke så himla galt.

Chr1st1an
20-02-2018, 12:33
Ok

Det koster 50 nok pr. 1000 poeng. (kontra 200 pr. 1000 om du kjøper til deg selv) Det var jo litt kjipern.

Men poengene får 5 års ny gyldighet da, og det er jo ikke så himla galt.

Så for å overføre nok poeng til en t/r innenlands så må man ut med 500 NOK?
Så kommer skatter og avgifter på ca 240 kroner på toppen. Da betaler man 740 kroner og 10.000,- poeng for en t/r innenlands. Det er vel en veldig dårlig deal....?

fly4fun
20-02-2018, 14:38
Hei,
jeg har et spørsmål også.

Etter alle siste oppdateringer i SAS EBB er det fortsatt slik at om man har opptjening til august teller de egentlig med alt det som skjer tre måned etter?

fly4fun
27-02-2018, 19:02
Jeg ser at det er kommet en del endringer i EB programmet i det siste halvåret, og jeg følger ikke helt med.
Hva gjelder nå for hva angår opptjeningsperiode?

Hvis min opptjeningsperiode slutter i august beholder jeg fortsatt status i +3 måneder?
Og flyvninger som skjer i denne perioden teller for det nye eller er de bonus til den gamle?

Eriksan
01-03-2018, 09:51
Jeg ser at det er kommet en del endringer i EB programmet i det siste halvåret, og jeg følger ikke helt med.
Hva gjelder nå for hva angår opptjeningsperiode?

Hvis min opptjeningsperiode slutter i august beholder jeg fortsatt status i +3 måneder?
Og flyvninger som skjer i denne perioden teller for det nye eller er de bonus til den gamle?

Hvis du har status står gyldighetsperioden på EB-kortet, evt. kombinerte EB/kredittkortet hvis man har det. Gyldigheten er ut kvalifiseringsperioden + 3 måneder, det har det vært i mange år. Flyvninger/poeng teller i den kvaliferingsperioden flyvningen var.

oy-viv
27-04-2018, 18:05
Jeg har brugt search funktionen, men kunne ikke umiddelbart finde
noget om overførsel af bonuspoint.

Jeg har 3000-4000 EB point, som jeg ikke når at få brugt inden de
udløber den 30. 6.
(og nej, jeg skal ikke købe noget i shoppen ;)).

Kan disse point overføres til et andet EB-medlem?
Koster det noget?
Og er det med samme udløbstermin (30.6. 18)

På forhånd tak!
Viv

Tjab
27-04-2018, 18:14
Står litt i denne tråden: https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1125064#post1125064

Tjab
29-04-2018, 15:06
Flere som opplever treg eb poeng registrering for tiden?

kimpe
29-04-2018, 16:15
Hei Tjab!

Har opplevd at de er kjappe med registrering på utreise, men at hjemreisen ofte har drøyd 4-5 dager før den blir registrert ja. Men slik har dett vært en god stund hos meg...

Kim

Tjab
29-04-2018, 18:08
Hei Tjab!

Har opplevd at de er kjappe med registrering på utreise, men at hjemreisen ofte har drøyd 4-5 dager før den blir registrert ja. Men slik har dett vært en god stund hos meg...

Kim

Okay, jeg er vel bare litt utålmodig vil jeg tro :)

Concorde98
29-04-2018, 18:56
Fikk fort poeng for turen til BGO mandag, men returen med SAS TOS til OSL tirsdag har ikke kommet ennå. Så du er ikke alene...

ln-bre
29-04-2018, 19:31
Samme her... Fikk fort poeng for utreise svg-Tos mandag, men ennå ikke for returen onsdag. Først inne på det, får man poeng for Tromsø-Hammerfest, altså kommersiell eller anbudsrute? Der har jeg ikke fått på utreise heller.

jgroneng
29-04-2018, 20:38
Fikk fort poeng for turen til BGO mandag, men returen med SAS TOS til OSL tirsdag har ikke kommet ennå. Så du er ikke alene...

Tilsvarende her, fått til BGO men ikke til OSL

vbirk
29-04-2018, 21:50
Først inne på det, får man poeng for Tromsø-Hammerfest, altså kommersiell eller anbudsrute? Der har jeg ikke fått på utreise heller.

TOS-HFT gir poeng. Men siden mars har jeg flere ganger måttet etterregistre WF-segment manuelt hos SAS. Har ikke helt funnet noe mønster.

robertaas
02-05-2018, 23:52
Har på de siste to flightene i Skandinavia i tillegg til basispoengene fått like mange ekstrapoeng. SAS IT eller noe nytt som jeg ikke har fått med meg?

espeno
06-06-2018, 07:15
Tilbake i mars mener jeg å ha lest en plass at frys av medlemsskapsnivå for en periode på 1 år var en av tingene som skulle komme til EuroBonus. Er det noen som vet om dette faktisk er på plass og mulig å gjøre nå?

FlyHi
06-06-2018, 10:32
Det har SAS talt om i flere år, men som med mange andre af disse ting, så er det endnu ikke blevet implementeret. P.t. er der intet nyt om hvornår eller om det rent faktisk sker.

espeno
06-06-2018, 18:37
Argumentet om manglende teknisk støtte burde kanskje være på vei bort med de oppgraderingene som er gjort på EuroBonus systemene i det siste? Nå har vel kanskje SAS mer teknisk gjeld enn gjenomsnittet, så det er kanskje vel optimistisk å tro at en oppgradering er nok.

Chriscross
14-06-2018, 01:12
Noen som vet hvor jeg finner "username" på de sas.no? Jeg får jo logget inn med bådet eb-nummer og e-post. Imildertid må en tydeligvis ha username for å kunne by på oppgradering eller komme inn på classic.sas.no. Det username husker ikke faren min, og jeg finner det ikke inne på nye sas.no.

Edvard
14-06-2018, 08:39
https://www.flysas.com/en/Generic/My_Profile/Forgotten-username-or-password/

Chriscross
14-06-2018, 17:31
https://www.flysas.com/en/Generic/My_Profile/Forgotten-username-or-password/

Takk for den.

Mads93
17-06-2018, 00:29
Har fått grunnpoeng etter en flygning med United forrige uke, men ikke et kvalifiserende leg mot gullstatus? (Mangler forøvrig 4 Lufthansa flighter fra samme turen men regner med at det må etterregistreres uansett).

Noen som har en god forklaring? UA flyet var originalt ikke med i den originale reiseruta men ble satt sammen en alternativ rute i all hast da først flyet på turen ble veldig forsinket

Sent from my iPhone using Tapatalk

fluxie
17-06-2018, 00:42
Har fått grunnpoeng etter en flygning med United forrige uke, men ikke et kvalifiserende leg mot gullstatus? (Mangler forøvrig 4 Lufthansa flighter fra samme turen men regner med at det må etterregistreres uansett).

Noen som har en god forklaring? UA flyet var originalt ikke med i den originale reiseruta men ble satt sammen en alternativ rute i all hast da først flyet på turen ble veldig forsinket

Sent from my iPhone using TapatalkKun SAS og WF du får legs på. Hos UA får du bare poeng!

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Martin
17-06-2018, 00:43

Fordi det kun er legs med SK og WF som teller som kvalifiserende leg mot status.

TGjr
17-06-2018, 16:01
Å ikke bare det, men den ene reisen blir registrert, og den andre uteblir i enkle t/r biletter

Chr1st1an
28-06-2018, 21:41
Noen som vet hvor det har blitt av «StarAlliance award chart»? Var veldig kjekk sak å bruke for å planlegge reisene. Nå finner jeg den ikke lenger på Google.

Lurer egentlig på antall poeng til Maldivene og Seychellene.
Tror male er 90 og sey er 140? På biz..

Edvard
28-06-2018, 22:38
Noen som vet hvor det har blitt av «StarAlliance award chart»? Var veldig kjekk sak å bruke for å planlegge reisene.

https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller/

Chr1st1an
28-06-2018, 23:55
https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller/

Hmm.. tror du sendte feil link.
Det er SAS sine hjemmesider som bare omhandler SAS. Sist jeg sjekket så fløy ikke SAS til Maldivene og Seychellene. ;-)

Edvard
29-06-2018, 00:25
https://www.dropbox.com/s/78bwz66izv97jx8/SAS_EBpoints.jpg?raw=1

Chr1st1an
29-06-2018, 09:10
https://www.dropbox.com/s/78bwz66izv97jx8/SAS_EBpoints.jpg?raw=1

Se der ja! Var litt knotete å finne frem på mobilen til dette, men fikk den infoen jeg trengte. Takk!

tcarlyle
01-07-2018, 11:16
Er det mulig å bestille en award reise med SAS som inkludere en "kort" overnatting? SAS har noe destinasjoner fra CPH med fly tidlig i morgen, så at hvis jeg fly fra Trondheim det er teoretisk mulig å fly Trd-Cph kveld og fra CPH nest dagen.
Men egentlig, kan jeg ikke finner disse slags av billetene på SAS siden, eller som vanlig billetter heller som award billter mens jeg kan finne på reisebyrå.

Someone
01-07-2018, 11:20
Er det mulig å bestille en award reise med SAS som inkludere en "kort" overnatting? SAS har noe destinasjoner fra CPH med fly tidlig i morgen, så at hvis jeg fly fra Trondheim det er teoretisk mulig å fly Trd-Cph kveld og fra CPH nest dagen.

Men egentlig, kan jeg ikke finner disse slags av billetene på SAS siden, eller som vanlig billetter heller som award billter mens jeg kan finne på reisebyrå.

Som vanlige billetter har jeg i hvertfall tidligere kjøpt dette via f.eks Widerøe

Chr1st1an
01-07-2018, 13:40

Det er jo mulig når man bestiller star A billetter, så ville nå tro det var mulig med bare sas også. Ring sas og prøv å book så er jeg sikker på at det er mulig så lenge du holder deg innenfor 24t.

tcarlyle
02-07-2018, 07:53
Jeg prøvde å ringe, men første han fra SAS customer service kunne ikke finn de same rute jeg fant med reisebyrå (bare en veldig dårlig koblert). Da, han også sa at hvis jeg bestiller på telefon jeg kunne ikke nytte av nåværende poeng kampanje...

fluxie
04-07-2018, 22:03
Da ser det ut til at SAS er 1 skritt nærmere booking av Star Alliance bonusreiser via web. Man kan nå søke opp tilgjengelighet, og reservere reisen. Man må fortsatt ringe inn for å få billettert reisen. Ikke de mest spenstige routingene, og First class er ikke inkludert, men får uansett opp Singapore Airlines ut fra CPH osv, så her er det mulighet for gode turer.

Fnate
05-07-2018, 10:54
Da ser det ut til at SAS er 1 skritt nærmere booking av Star Alliance bonusreiser via web. Man kan nå søke opp tilgjengelighet, og reservere reisen. Man må fortsatt ringe inn for å få billettert reisen. Ikke de mest spenstige routingene, og First class er ikke inkludert, men får uansett opp Singapore Airlines ut fra CPH osv, så her er det mulighet for gode turer.

Men dette er kun på SIN, sant? Prøvde til IST men det er ikke mulig.

fluxie
05-07-2018, 11:14
Neida. Skal fungere overalt. Jeg har søkt opp alt fra OSL-PDL til BKK-LAX. Sikker på du går på riktig lenke?Men dette er kun på SIN, sant? Prøvde til IST men det er ikke mulig.

Discus
05-07-2018, 11:54
Det jeg er skeptisk til er om man faktisk havner i rett kabin. Det står ingen ting om hvilken kabin man bookes i om det er flere legs. Jeg sjekket et par tre-legs til USA-saker (OSL-EU-US-US), og der er det null ledig i C/F domestic i USA så jeg tipper man havner i Y (uten at SAS sier noe om det)

Fnate
05-07-2018, 15:13
Neida. Skal fungere overalt. Jeg har søkt opp alt fra OSL-PDL til BKK-LAX. Sikker på du går på riktig lenke?

Hvilken lenke? Det er altså ikke vanlige sas.no? For der får jeg bare beskjed om at "det ikke går an å betale med poeng til denne destinasjonen".

fluxie
05-07-2018, 15:15
Hvilken lenke? Det er altså ikke vanlige sas.no? For der får jeg bare beskjed om at "det ikke går an å betale med poeng til denne destinasjonen".https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/

Fnate
05-07-2018, 15:25
https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/

Aaaaah… takk

TG923
05-07-2018, 15:39
Hvis man kombinere reiseklasser på bonusreiser med *A (biz ut og øko hjem for eksempel) - blir man da belastet EuroBonuspoeng som om hele tur/returreisen var i biz?

Insomnia4u
10-07-2018, 12:01
Hvis man kombinere reiseklasser på bonusreiser med *A (biz ut og øko hjem for eksempel) - blir man da belastet EuroBonuspoeng som om hele tur/returreisen var i biz?

Flere (inkludert meg) har den siste mnd blitt belastet ulikt hver vei. Ser ut til at det er (nok en midlertidig) endring enn så lenge.
Jeg flydde F ut Europa-Asia, og C tilbake. 165K poeng vs 190

TG923
10-07-2018, 13:05
OK - takk (fant vel til slutt ut at det står belastning i dyreste kategori i reglene).
Den nye søkeren for bonusreiser fant ikke alt, agenten fant spenstig reise BKK - VIE - ARN - TOS - OSL...
I det hele tatt mye vanskeligere å finne seter til Oslo enn til ARN/CPH i den aktuelle reiseperioden for meg.

Insomnia4u
10-07-2018, 13:51
OK - takk (fant vel til slutt ut at det står belastning i dyreste kategori i reglene).

Det er altså det som er endret nå. Man belastes pr vei i stedet. Etter min mening en mer rettferdig løsning.

TriStar
13-07-2018, 11:09
Neida. Skal fungere overalt. Jeg har søkt opp alt fra OSL-PDL til BKK-LAX. Sikker på du går på riktig lenke?

Søkte etter bonusbilletter i Star Alliance enveis fra LIS til OSL i dag. Fikk opp flere alternativer og endte opp med TAP på LIS-BRU og Brussels på BRU-OSL, alt i Business. Booket på nett og måtte deretter ringe til SAS for å bekrefte. Bestillingen ble funnet og vedkommende skulle ringe tilbake når han hadde sjekket kostnaden for skatter. Etter ca to timer ringte han tilbake, og vi ordnet kreditkortbetaling over telefon, og omtrent samtidig dukket billettene opp i mailboksen:)

Mekum
24-07-2018, 16:05
Usikker på om dette er riktig tråd, men er ikke helt irrelevant så jeg prøver lykken:

Lurer på om noen kan komme med gode bookingtips. Jeg skal booke flybilletter for to voksne, 1 barn og 1 spedbarn Oslo - Auckland - Oslo. Avreise Oslo ca 20 des 2018 med retur fra Auckland ca 10 jan 2019. Er interessert i å finne en god kombinasjon av kort reisetid (rundt 30 timer) og fornuftig priset billetter. Jeg har ca 250k EB-poeng, så jeg lever i håpet om at det kan være mulig å oppgradere til premium eco før avreise. Business tror jeg ikke poengene strekker til. Jeg er EBG i øyeblikket (mister status i høst) og har en companion ticket, selv om jeg er i tvil om den kan brukes.

Spørsmålet mitt er; hvordan ville dere ha booket en slik reise gitt premissene over?
Direkte hos feks Lufthansa eller SQ, da vil det vel være enklere å eventuelt oppgradere? Eller via Momondo e.l., men da er det vel verre om man skulle prøve å oppgradere?
Hva bruker dere kloke forumister å gjøre?

TG923
24-07-2018, 16:26
Flere (inkludert meg) har den siste mnd blitt belastet ulikt hver vei. Ser ut til at det er (nok en midlertidig) endring enn så lenge.
Jeg flydde F ut Europa-Asia, og C tilbake. 165K poeng vs 190

Gjorde bestilling i dag, i følge agenten var det ikke mulig å kombinere reiseklasser med *A uten å bli belastet for høyeste reiseklasse begge veier

Insomnia4u
24-07-2018, 18:23
Gjorde bestilling i dag, i følge agenten var det ikke mulig å kombinere reiseklasser med *A uten å bli belastet for høyeste reiseklasse begge veier

Det er mulig å be om å snakke med Supervisor, om ikke agenten selv vil sjekke med overordnet. Men det er selvsagt en mulighet for at denne regelen bare praktiseres av enkelte.

Det har vært rapporter fra flere forum-medlemmer fra bl a insideflyer som har fått tilsvarende som meg. Så jeg er ikke alene.

Likevel, synd at ting praktiseres så tilfeldig.

petter380
25-07-2018, 00:01
Usikker på om dette er riktig tråd, men er ikke helt irrelevant så jeg prøver lykken:

Lurer på om noen kan komme med gode bookingtips. Jeg skal booke flybilletter for to voksne, 1 barn og 1 spedbarn Oslo - Auckland - Oslo. Avreise Oslo ca 20 des 2018 med retur fra Auckland ca 10 jan 2019. Er interessert i å finne en god kombinasjon av kort reisetid (rundt 30 timer) og fornuftig priset billetter. Jeg har ca 250k EB-poeng, så jeg lever i håpet om at det kan være mulig å oppgradere til premium eco før avreise. Business tror jeg ikke poengene strekker til. Jeg er EBG i øyeblikket (mister status i høst) og har en companion ticket, selv om jeg er i tvil om den kan brukes.

Spørsmålet mitt er; hvordan ville dere ha booket en slik reise gitt premissene over?
Direkte hos feks Lufthansa eller SQ, da vil det vel være enklere å eventuelt oppgradere? Eller via Momondo e.l., men da er det vel verre om man skulle prøve å oppgradere?

Direkte på SQ sine sider og da med billett som tillater oppgradering. Tviler på at det er ledig for oppgradering 20/12 grunnet rett før jul, tror dere har større sjanse på returen. Vi møtes forøvrig på flyet mellom SIN-AKL dersom du booker SQ ;)

FlyingDutchman
25-07-2018, 09:59

Hvis jeg ikke tar helt feil koster det "bare" 180k poeng i business t/r per voksen, med en CT er det da for to. Hvis barnet er ung er det halv pris, altså 90k poeng til, samlet 270k poeng for dere 3. Barn under 2 er så godt som gratis. Klarer du å sanke 20k poeng til? Forutsetter at det er ledige bonusbilletter da.
Men det er altså det jeg ville ha sjekket før jeg skulle bestille vanlige billetter og håpe på oppgradering mot poeng.
Evt en kombinasjon av bonus og vanlige billetter. Har fått til å legge til barn med vanlig billett til min bonusbestilling før (eller så var det omvendt, måtte i alle fall ringe), for å unngå UM og slike ting.

KennyBanja
25-07-2018, 11:13
Hvis jeg ikke tar helt feil koster det "bare" 180k poeng i business t/r per voksen, med en CT er det da for to. Hvis barnet er ung er det halv pris, altså 90k poeng til, samlet 270k poeng for dere 3. Barn under 2 er så godt som gratis. Klarer du å sanke 20k poeng til? Forutsetter at det er ledige bonusbilletter da.
Men det er altså det jeg ville ha sjekket før jeg skulle bestille vanlige billetter og håpe på oppgradering mot poeng.
Evt en kombinasjon av bonus og vanlige billetter. Har fått til å legge til barn med vanlig billett til min bonusbestilling før (eller så var det omvendt, måtte i alle fall ringe), for å unngå UM og slike ting.

Halv pris for barn opptil 12 år gjelder vel kun på SAS sine flyvninger?

Eriksan
26-07-2018, 12:16

Jeg snakket nettopp med Tallinn ang. dette. Jeg har kun booket utreisen på CT neste sommer og sikret meg F med SQ CPH-SIN. På returen har jeg tenkt at business er bra nok med rett flyselskap og routing. Agenten jeg snakket med sa at man blir belastet for reiseklassen per retning og ikke høyeste reiseklasse begge veier.

TG923
26-07-2018, 13:41
Sukk - vanskelig å forholde seg til.
Samtidig er det vanskelig å klage (annet enn å forsøke agentruletten) så lenge det står klart i reglene at poeng for høyeste reiseklasse belastes begge veier.

FlyingDutchman
26-07-2018, 14:30
Halv pris for barn opptil 12 år gjelder vel kun på SAS sine flyvninger?

Måtte lete opp... du har rett. Dessverre går ikke regnestykket opp lenger nå.

https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt/ofte-stilte-sporsmal/star-alliance-award-trips/gis-det-barnerabatter-pa-bonusreiser-med-star-alliance/
"GIS DET BARNERABATTER PÅ BONUSREISER MED STAR ALLIANCE?
Barnerabatter er ikke tilgjengelig på bonusreiser med Star Alliance."

:(

Chriscross
26-07-2018, 21:01

Tror ikke du får oppgradert til prem eco hos SQ med Eurobonuspoeng. Du får heller ikke booket bonus i SQ prem eco.

En løsning kan være å booke to seter med CT og kjøpe en billet for penger. Det er vel salg hos SQ frem til 6 august (forlenget). Pass bare på at det er fornuftige priser tilgjengelig på samme flighter som du evt får bonusbilletter på.

Når det gjelder å kjøpe billetter kastet jeg til slutt inn håndkledet hos både SAS og SQ og bestilte til slutt hos Berg Hansen. For 149 kr pr bestilling får en faktisk 24 t service. Tipper det er de samme folkene som besvarer henvendelser for forretningsreisende og da er det høy kvalitet.

Chriscross
26-07-2018, 21:03
Ringer jeg til SAS Eurobonus for å bestille innenlands bonusreise som inkluderer Widerøe?

Regner med at Widerøe ikke har bonusseter anbudsruter. Er alt av flighter ut i Lofoten anbudsruter?

LN-MOW
26-07-2018, 21:31
Ringer jeg til SAS Eurobonus for å bestille innenlands bonusreise som inkluderer Widerøe?

Regner med at Widerøe ikke har bonusseter anbudsruter. Er alt av flighter ut i Lofoten anbudsruter?

Ikke direkterutene fra OSL. Og ja, de må bestilles fra Eurobonus. Widerøe har selv ikke tilgang til Eurobonus.

roger
27-07-2018, 08:15

Regner med at Widerøe ikke har bonusseter anbudsruter. Er alt av flighter ut i Lofoten anbudsruter?Mulig ikkje det du skal, men bonusbilett til kombinert WF/SK går fint å bestille via nettsida til SAS.

paerv
06-08-2018, 20:45
Noe lignende har kanskje blitt spurt om tidligere, men jeg klarte ikke å finne svar med søkefunksjonen. Hvordan er det med bonusbilletter til USA på sommeren? Har nok poeng for to personer en vei til SFO liggende igjen på kontoen fra reiseaktiviteten min var litt høyere, men ved søk er det ingen billetter etter 31. mai. Jeg ser det finnes noen i juni til EWR og IAD, betyr dette at det har vært billetter til SFO, men at disse er tatt allerede? Eller blir det lagt tilgjengelig på forskjellige tidspunkt for forskjellige destinasjoner?

ToreD
06-08-2018, 21:55
Noe lignende har kanskje blitt spurt om tidligere, men jeg klarte ikke å finne svar med søkefunksjonen. Hvordan er det med bonusbilletter til USA på sommeren? Har nok poeng for to personer en vei til SFO liggende igjen på kontoen fra reiseaktiviteten min var litt høyere, men ved søk er det ingen billetter etter 31. mai. Jeg ser det finnes noen i juni til EWR og IAD, betyr dette at det har vært billetter til SFO, men at disse er tatt allerede? Eller blir det lagt tilgjengelig på forskjellige tidspunkt for forskjellige destinasjoner?

De forsvinner raskt. Du kan ta utgangspunkt i at de legges ut 330 dager før, og innimellom en god del nærmere avgang ved dårlig belegg. Men uansett lite bonusbilletter til USA på sommeren

TPN
26-08-2018, 22:45
Lounger. Litt rookie på dette. Men har nå opparbeidet gullkort. Er mest reising i Norge. Men to runder «over there» i året. Samt noe Europa.

Ser jeg med gull får adgang til Star A. lounger. Er dette dermed slik at jeg kan velge å gå inn i hvilken som helst SA lounge
ifm reise fra en flyplass. Feks London H. Eller Chicago?

I såfall kommer tilleggspml. ORD oh LHR. Vet SAS har på ORD. Men er det er jo andre som ser brukbare ut. Swiss har jo. Anbefalinger her mtp hva man bør teste isf SAS? (ORD, LHR mest aktuelle. Mulig New York også.)

drtama
29-08-2018, 19:33
Heisann!

Ny på flyprat, men har holdt på litt med sanking av eurobonuspoeng en stund, så har vært en "observerer" her så langt.

Litt usikker på om dette er rett plass å spørre om hjelp..

Jeg bestilte for en tid tilbake en reise tur-retur Oslo - Tallinn via CPH, på sas.no gjennom viatrumf (som jeg alltid gjør når de har samarbeid).
Uansett, flyet mitt fra Tallinn til CPH blir kansellert samme dag, men blir straks ombooket på LOT(SA). Når jeg kommer hjem blir selvfølgelig reisen ikke registrert å jeg prøver først etterigstreringen til sas som etter flere like hendelser viser seg å være en spøk.
Deretter tar jeg kontakt med ebreto@sas.no. Nå får jeg etterregistrert poengene mine, men får til svar at jeg ikke får kvalifiserings flygning som jeg SÅRT trenger for å oppretteholde gullkortet mitt.

Det jeg lurer på er om flere har opplevd lignende og at det er slik det fungerer selv om reisen er booket via sas.no og at jeg betaler og flyr tas mye på grunn av kundeservice og det å kunne bygge nivå på antall flygninger?
Eller har ebreto rett, mtp at kanselleringer fra tas straffer kunden ved å ikke gi "qualifying flight"?

robertaas
29-08-2018, 20:34
Det jeg lurer på er om flere har opplevd lignende og at det er slik det fungerer selv om reisen er booket via sas.no og at jeg betaler og flyr tas mye på grunn av kundeservice og det å kunne bygge nivå på antall flygninger?
Eller har ebreto rett, mtp at kanselleringer fra tas straffer kunden ved å ikke gi "qualifying flight"?
For kvalifiserende flygninger spiller det ingen rolle hvor du har bestilt billetten, det eneste som betyr noe er hvem du flyr med. Flighter med LOT gir ikke kvalifiserende flighter for Eurobonus.

Om det var veldig viktig for deg å få kvalifiserende flighter med SAS burde du bedt om å bli flyttet til andre datoer hvor SAS fløy begge veiene.

drtama
29-08-2018, 23:49
Takk for svar!
Var det jeg fryktet, hadde jeg tenkt meg om hadde jeg bedt om å bli ombooket på ett senere fly evt. en annen dag. Da vet jeg det til neste gang, blir SAS flyet mitt kansellert, skal jeg ombookes til en annen SAS avgang. Er dette noe jeg har krav på, eller kan de nekte meg å be meg ta det flyet jeg får tilbud om?

Eriksan
04-09-2018, 08:50
Takk for svar!
Var det jeg fryktet, hadde jeg tenkt meg om hadde jeg bedt om å bli ombooket på ett senere fly evt. en annen dag. Da vet jeg det til neste gang, blir SAS flyet mitt kansellert, skal jeg ombookes til en annen SAS avgang. Er dette noe jeg har krav på, eller kan de nekte meg å be meg ta det flyet jeg får tilbud om?

Ser du ikke har fått et ordentlig svar på en ting du spør om. Siden returen din med SAS ble kansellert og du ble booket om til en annen partner, kan du be om å få opptjening og kvalifiserende segmenter etter opprinnelig billett. Det vil gi deg 2 segmenter med SAS via CPH og tilhørende poeng.

vbirk
06-09-2018, 00:46
For kvalifiserende flygninger spiller det ingen rolle hvor du har bestilt billetten, det eneste som betyr noe er hvem du flyr med. Flighter med LOT gir ikke kvalifiserende flighter for Eurobonus.

Om det var veldig viktig for deg å få kvalifiserende flighter med SAS burde du bedt om å bli flyttet til andre datoer hvor SAS fløy begge veiene.

Det er ikke min erfaring. Ved ufrivillig ombooking av operasjonelle årsaker har jeg fått manuell etterregistrering som om opprinnelig reiseplan hadde vært fulgt. Men prøv å løse den saken via andre kanaler enn ebretro-adessen.

Henshaw
06-09-2018, 08:08
Hadde HAM-CPH-TRF som ble kansellert og ombooket til KLM via AMS i stedet for. Fikk poeng og legs som om jeg fløy det jeg bestilte (i tillegg til Skyteam opptjening)

drtama
11-09-2018, 14:11
Det er ikke min erfaring. Ved ufrivillig ombooking av operasjonelle årsaker har jeg fått manuell etterregistrering som om opprinnelig reiseplan hadde vært fulgt. Men prøv å løse den saken via andre kanaler enn ebretro-adessen.

Takk for flere gode innvendinger. Virker som SAS ikke er helt konsekvent på dette området. Hvilken annen kanal enn ebreto eller sas.no bør jeg benytte?

vbirk
11-09-2018, 14:31
Takk for flere gode innvendinger. Virker som SAS ikke er helt konsekvent på dette området. Hvilken annen kanal enn ebreto eller sas.no bør jeg benytte?

Kanskje denne.

http://www.care.flysas.com/SelfService/ClaimSAS/

Min erfaring med ebretro er at de i begrenset grad er bestykket med fullmakter eller vilje til å skjære igjennom på ting som går utenfor det rent rutinemessige.

BårdK
11-09-2018, 17:55
Kanskje denne.

http://www.care.flysas.com/SelfService/ClaimSAS/

Min erfaring med ebretro er at de i begrenset grad er bestykket med fullmakter eller vilje til å skjære igjennom på ting som går utenfor det rent rutinemessige.

Det er min dessverre min erfaring også på andre områder når noen har gjort en feil. De virker som de ikke har myndighet til å gjøre annet enn å gjenta det som allerede står på nettsidene. Enten SAS lære opp sine ansatte bedre slik at de kan fatte avgjørelser eller så bør det bli letter å få kontakt med en overordnet som har myndighet til å rette opp feil SAS har begått.

Upsaker
13-09-2018, 10:07
Heisann!

Ny på flyprat, men har holdt på litt med sanking av eurobonuspoeng en stund, så har vært en "observerer" her så langt.

Litt usikker på om dette er rett plass å spørre om hjelp..

Jeg bestilte for en tid tilbake en reise tur-retur Oslo - Tallinn via CPH, på sas.no gjennom viatrumf (som jeg alltid gjør når de har samarbeid).
Uansett, flyet mitt fra Tallinn til CPH blir kansellert samme dag, men blir straks ombooket på LOT(SA). Når jeg kommer hjem blir selvfølgelig reisen ikke registrert å jeg prøver først etterigstreringen til sas som etter flere like hendelser viser seg å være en spøk.
Deretter tar jeg kontakt med ebreto@sas.no. Nå får jeg etterregistrert poengene mine, men får til svar at jeg ikke får kvalifiserings flygning som jeg SÅRT trenger for å oppretteholde gullkortet mitt.

SAS Eurobonus medlemsvilkår sier:
3.4 Som EuroBonus-medlem opptjener du poeng på gjeldende flygninger i samsvar med den booking-klasse som opprinnelig ble booket og betalt for, uavhengig av oppgraderinger eller nedgraderinger, med mindre vi har angitt noe annet. Rabattbilletter så som bransjerabatt, agentrabatt, bonusbilletter, standby-billetter og charter-billetter samt visse rabatter, gir deg ikke rett til å opptjene poeng eller nå et høyere medlemskapsnivå.

Jeg ville henvist til dette og bedt om legs og poeng for opprinnelig booking.

drtama
14-09-2018, 00:54
Takk igjen for nye tips og forsalg. Jeg henviser til sistnevnte rettigheter iht. eurobonus medlemsvilkår til både sas care og ebreto. Krysser fingrene :D

eisa01
18-09-2018, 20:42
Er det noen mulighet til å se skatter og avgifter på *A awards? Har kommet til trinn tre i online reserveringen (Se gjennom), men skatter og avgifter blir fortsatt ikke vist.

Eriksan
19-09-2018, 08:33
Er det noen mulighet til å se skatter og avgifter på *A awards? Har kommet til trinn tre i online reserveringen (Se gjennom), men skatter og avgifter blir fortsatt ikke vist.

Det kan man ikke se i SAS sin løsning nei. Hvis det er longhaul med *A er det ca. 1100 kr i fuel surcharge hver vei, i tillegg til flyplassavgiftene som varierer veldig. Du kan søke opp award reiser på united.com, der blir flyplassavgiftene vist, så får du et estimat på det hvis du finner de samme plassene der også.

closebutnocigar
17-10-2018, 14:00
Hei! Jeg har gifted gold, fikk det for ca 1 år siden. Min venns kvalperiode utløp 31/9, og min utløper 31/6-19. Jeg er fremdeles reg med gold. Hvor lenge kan jeg regne med å beholde denne? Takker for svar!

Erlingni
17-10-2018, 14:50
Hei! Jeg har gifted gold, fikk det for ca 1 år siden. Min venns kvalperiode utløp 31/9, og min utløper 31/6-19. Jeg er fremdeles reg med gold. Hvor lenge kan jeg regne med å beholde denne? Takker for svar!
Det er vel inneværende periode + neste.
Dvs. da beholder du gull til og med 31/6-19
Din venns kvalperiode har ingen ting å si.

Henshaw
17-10-2018, 15:36
Statuskort er vel også gyldig ut egen kvalikperiode + tre måneder, så da 31/9-19

Staralliance
01-11-2018, 20:05
Hei
Ser at jeg ved å bestille Amex Elite får 20.000 Eurobonus-poeng som teller for å økt medlemsnivå. Det betyr at jeg vil kunne få Diamond-kort i min opptjeningsperiode nå. Det jeg lurer på er om jeg vil da er "garantert" Gold neste år, uavhengig av hvor mange poeng jeg drar inn? Har hørt rykter om "soft landing" fra Diamond til Gull, men ikke funnet noe informasjon om dette. Er det noen som kjenner til reglene for dette?

ToreD
01-11-2018, 23:06
Hei

Ser at jeg ved å bestille Amex Elite får 20.000 Eurobonus-poeng som teller for å økt medlemsnivå. Det betyr at jeg vil kunne få Diamond-kort i min opptjeningsperiode nå. Det jeg lurer på er om jeg vil da er "garantert" Gold neste år, uavhengig av hvor mange poeng jeg drar inn? Har hørt rykter om "soft landing" fra Diamond til Gull, men ikke funnet noe informasjon om dette. Er det noen som kjenner til reglene for dette?

Det stemmer. Du rykker ned til gull og har dette ut neste periode

Chriscross
12-01-2019, 21:09
Er det flere enn meg som har blitt nedgradert til Gull fra Diamond ved en feil? Har skjedd en eller annen gang etter etter nyttår. Mistanke om at det kan ha med family pooling å gjøre.

Fnate
13-01-2019, 17:56
Grompf… nå har de drevet med "currently updating our service for Star Alliance Award online booking. We apologize for any inconvenience caused by this" i minst et døgn

Bare sånn generell grynt.

Discus
13-01-2019, 20:08
Grompf… nå har de drevet med "currently updating our service for Star Alliance Award online booking. We apologize for any inconvenience caused by this" i minst et døgn

Minst tre tror jeg...ref frustrasjon her: https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1155333&postcount=255

Padman
05-04-2019, 19:14
Mulig dette temaet ligger under en annen tråd men jeg tar sjansen. Nå kan man sjekke sin lifetime gold status på hos SAS. Som gullkunde hvert år siden 1995 er det smått irriterende å få beskjed om at det ikke er registrert kvalifiserende flyvninger på meg i 08/09 og at jeg ”kun” hadde 28 kvalifiserende flyvninger i 09/10. Hadde Travelpass unlimited begge disse periodene og fløy mer enn 100 enkeltflyvninger hvert år, mangler derfor to år på Lifetime Gold status. Flere som har samme «problem»?

Scandinavian
05-04-2019, 19:26
Hvor ser du dette?

Concorde98
05-04-2019, 20:29
Hvor ser du dette?

Gå til SAS siden og Eurobonus informasjon.

Padman
05-04-2019, 20:36
Jeg måtte søke på sas.no, kommer ikke opp på min egen profil

Tjab
05-04-2019, 20:52
Her er linken. https://www.sas.no/eurobonus/lifetime-gold/#/lifetime-gold
Litt snasent. Har kvalifisert 6 foregående år så da er det bare å bite tenna sammen å fly litt til:)

kah77
14-05-2019, 10:14
Står i fare for å miste mitt gullkort pga streiken i SAS.

Dvs opptjeningsperioden går ut nå og det ser ut til at jeg ender på 42 flygninger. Hadde opprinnelig en reise som måtte avlyses pga sas-steiken da de heller ikke klarte å booke meg om. Med denne reisen ville jeg endt på 46 flygninger.

Noen som har erfaring med å få godkjent strekninger som følge av streik når SAS ikke klarte å book ok billettene?

OttoL
14-05-2019, 11:14
Står i fare for å miste mitt gullkort pga streiken i SAS.

Dvs opptjeningsperioden går ut nå og det ser ut til at jeg ender på 42 flygninger. Hadde opprinnelig en reise som måtte avlyses pga sas-steiken da de heller ikke klarte å booke meg om. Med denne reisen ville jeg endt på 46 flygninger.

Noen som har erfaring med å få godkjent strekninger som følge av streik når SAS ikke klarte å book ok billettene?
Var en på insideflyer som forsøkte seg med å få poeng for en reise som ble kansellert grunnet streiken og det gikk ikke, så det er nok glømmesak. Om du ikke mangler allverdens av statuspoeng kan du jo kjøpe de siste poengene du mangler, eventuelt signe opp for amex elite.

Someone
14-05-2019, 11:18
Hvis det er 3 segmenter/legs som mangler, så høres det ut som du må på en liten segment-run, for å få fullført dette

vbirk
14-05-2019, 11:41
Var en på insideflyer som forsøkte seg med å få poeng for en reise som ble kansellert grunnet streiken og det gikk ikke, så det er nok glømmesak.

På den annen side burde det sitte kanskje 4% løsere å få "hypotetiske segment" godkjent enn "hypotetiske poeng", pluss at du kan ha flaks. Du kan jo bare spørre, men tror heller ikke det går.

kah77
14-05-2019, 12:01
Sendte mail til de vedrørende dette nå så får vi se hva de svarer. skal holde dere oppdatert. La også med opprinnelig billetter for å vise at her er det deres egen streik som er grunnlag for at jeg ikke når gull. Poeng kan jeg til en viss grad skjønne at de ikke gir, men legs bør kunne godkjennes all den tid billettene var kjøpt og betalt.

kah77
15-05-2019, 11:06
Da kom det et hyggelig svar tilbake fra SAS og jeg har fått godskrevet både poeng og legs - Topp service!

Strilen
19-05-2019, 10:47
Hei,
Lite spørsmål. Har en del flygninger fra Bergen til Sandnessjøen med mellomlanding i Trondheim. Får bare registrert og godkjent flygning fra Bergen - Trondheim. Noen som vet om jeg har rett på strekket TRD-SSJ som en kvalifisert flyging, og poengopptjening på denne også?

vbirk
19-05-2019, 11:17
Hei,
Noen som vet om jeg har rett på strekket TRD-SSJ som en kvalifisert flyging, og poengopptjening på denne også?

Det er det ikke. Her er listen over poengfrie strekninger:

https://www.wideroe.no/anbudsruter

nick5000
11-06-2019, 08:07
Sas.no sier Sas Go light bookes i H-klasse og gir 100 poeng.
Kan også velge sas go smart som også bookes i H klasse og gir 1000 poeng.
Er det feil? i såfall hva

Eriksan
11-06-2019, 08:51
Sas.no sier Sas Go light bookes i H-klasse og gir 100 poeng.
Kan også velge sas go smart som også bookes i H klasse og gir 1000 poeng.
Er det feil? i såfall hva

Go Light gir kun 100 poeng uansett bookingklasse, helt opp til øverste pris i Go i E-klasse, som kan koste flere tusen kroner én vei.

nick5000
11-06-2019, 10:03
ok takk for info. Hva hvis man booker hos reisebyrå, expedia osv. i H klasse, hvordan vet man da om det er go light eller go smart, hvis booking klasse er det samme? Og hvordan vet SAS det?

ToreD
11-06-2019, 11:41
Du ser blant annet om bagasje er inkl. Det er det ikke på Go light

mckvakk
29-06-2019, 14:54
Noen som vet hvor lang tid det tar før poeng fra partnere kommer på konto? Jeg fløy med Brussels forrige Torsdag og har enda ikke fått poeng. Bookingklassene (Q) skal i følge SAS.no gi poeng.

Discus
02-07-2019, 04:30
Noen som vet hvor lang tid det tar før poeng fra partnere kommer på konto? Jeg fløy med Brussels forrige Torsdag og har enda ikke fått poeng. Bookingklassene (Q) skal i følge SAS.no gi poeng.
Mine siste seks flighter med star-partnere så er det helt random fra noen dager til "aldri", null system så langt jeg kan se.

Fnate
02-07-2019, 07:18
Mine siste seks flighter med star-partnere så er det helt random fra noen dager til "aldri", null system så langt jeg kan se.

Kan det tenkes at hvert selskap har noen faste dager i uken der systemene snakker sammen for miles utveksling?

Someone
02-07-2019, 07:50
Kan det tenkes at hvert selskap har noen faste dager i uken der systemene snakker sammen for miles utveksling?

Eller det må gjennom flyselskapenes Extra Joker Nord generator?

mckvakk
03-07-2019, 21:52

Virker kanskje litt sånn. Jeg vant ingenting på det automatiske spillet. Men gikk inn i det manuelle skjemaet for bonussjansen og vant 900 poeng ila. Sekunder.

LN-MOW
03-07-2019, 22:30

https://www.youtube.com/watch?v=OZT9IvH5mC8

Tjab
11-07-2019, 17:38
Sikkert ikke mulig, men spør alikavel.

Om vi er 5 stykker som skal på tur. Kan jeg booke 4 billetter på Eurobonus, en for cash, og så slå sammen disse bookingene ?

jb1
09-08-2019, 20:24
Flytt til riktig tråd om feilplassert.

Hvor lang tid tar det før man får godskrevet poeng fra ekstra opptjening for bilutleie?Hertz gav ekstra poeng for bestillinger fra før 30. juni eller deromkring.

EK 007
13-08-2019, 15:19
Da kom det et hyggelig svar tilbake fra SAS og jeg har fått godskrevet både poeng og legs - Topp service!

Jeg hadde tenkt å prøve meg på det samme, men det var veldig vanskelig å finne en mailadresse å sende til. "Kontakt oss" henviser bare til masse telefonnummer.
Noen som vet hvilken adresse man kan bruke for å komme i kontakt med SAS / EuroBonus?

ToreD
13-08-2019, 15:43
Jeg hadde tenkt å prøve meg på det samme, men det var veldig vanskelig å finne en mailadresse å sende til. "Kontakt oss" henviser bare til masse telefonnummer.
Noen som vet hvilken adresse man kan bruke for å komme i kontakt med SAS / EuroBonus?

Har du gull eller diamant har du en epost, ellers må du ringe.

jjessen
30-08-2019, 15:38
Når det står i Appen at jeg har XX poeng som utløper i September betyr det da 01. September eller 30. September?

WF789
30-08-2019, 15:45
30. september.

Perioden din går vel fra oktober-september?

Martin
30-08-2019, 15:49
Hva slags poeng i hvilken app?

jjessen
30-08-2019, 20:43
Hva slags poeng i hvilken app?

Hehe, var litt kjapp. Eurobonus poeng[emoji4]

ToreD
30-08-2019, 22:06
Poengene er gyldige ut måneden som er satt som utløpsdato

blazius
28-09-2019, 07:32
På en tur litt senere i år skal jeg reise SK-LH-LH-LH-LH-SK. Den første flighten vil være den som vipper meg opp til EBG. Finnes det noen mulighet for å få den godskrevet så kjapt at jeg kan få *G uttelling på LH-flightene samme dag og fire dager senere?

Insomnia4u
29-09-2019, 12:55
På en tur litt senere i år skal jeg reise SK-LH-LH-LH-LH-SK. Den første flighten vil være den som vipper meg opp til EBG. Finnes det noen mulighet for å få den godskrevet så kjapt at jeg kan få *G uttelling på LH-flightene samme dag og fire dager senere?

Anbefaler å følge med i appen. Om den blir kreditert før LH-flightene, ring reisebyrået og få dem til å legge inn EBG-nr i booking. Ev ta det i innsjekk.

blazius
29-09-2019, 13:18
Anbefaler å følge med i appen. Om den blir kreditert før LH-flightene, ring reisebyrået og få dem til å legge inn EBG-nr i booking. Ev ta det i innsjekk.

Det er jo greit nok. Men det tar gjerne 4-5 dager før flighten blir registrert. Så om jeg har 44 kvalifiserende legs og flyr inn til OSL vil jeg jo ha 45, men systemene vil neppe vise det umiddelbart.

Jeg gjetter på at jeg vil klare å snakke meg inn i SK-lounge på OSL ved å vise SAS-appen med 44 legs og boardingkortet fra den 45. flighten, men ser for meg at det neppe går på *A-lounger senere samme dag, elelr senere i uka dersom flighten ennå ikke er blitt kreditert.

Så det jeg lurer på er om det er noen skranke på OSL, telefon eller nettjeneste som kan sørge for at statusendringen blir effektuert med en gang?

Klgn
02-10-2019, 16:46
Jeg var i en lignende situasjon for mange år siden, da sendte jeg bilde av boarding pass på papir for den siste flighten til gull.no@sas.no og ble oppgradert i systemet i løpet av kort tid. Vet ikke om det er samme servicenivå fortsatt, men verd å prøve.

robertaas
03-10-2019, 21:30
Lurer på noe siden jeg flyr så sjeldent:
Er det hvem som utsteder billetten eller hvem man flyr med som er teller ved opptjening?

Har hatt to flighter i bookingklasse T. Bookingen var gjort via Croatia Airlines og det stod OU på boardingkortene, men det var Austrian som fløy. I Eurobonus tjener man poeng for T hos Croatia, men ikke for T hos Austrian.

Edvard
03-10-2019, 23:18
Du får poeng til SAS EuroBonus basert på bookingklasse hos flyselskapet som flyr. Merk at denne kan endre seg ved codeshare.

Hos Star Alliance er det alltid operating carrier (den skuta som flyr) som bestemmer milesopptjening.

robertaas
03-10-2019, 23:50
Merk at denne kan endre seg ved codeshare.

Denne står i kontrast til de to andre setningene du kom med. Det er jo codeshare jeg snakker om.

Someone
04-10-2019, 06:51
Denne står i kontrast til de to andre setningene du kom med. Det er jo codeshare jeg snakker om.

Som sagt, er operating carriers opptjening som gjelder, helt uvesentlig hvor du kjøper billetten. Men ved codeshare så hender det bookingclasse «endret». I ditt tilfelle så T kjøpt gjennom Croatian, kan være noe annet hos Austrian. Akkurat hva er litt bingo

robertaas
04-10-2019, 09:58
Som sagt, er operating carriers opptjening som gjelder, helt uvesentlig hvor du kjøper billetten. Men ved codeshare så hender det bookingclasse «endret». I ditt tilfelle så T kjøpt gjennom Croatian, kan være noe annet hos Austrian. Akkurat hva er litt bingo
Aha, da misforstod jeg. Trodde at det var opptjeningen som kunne endres. Vet at bookingklasse kan endres og den var ikke endret i dette tilfellet.

blazius
15-10-2019, 11:54
Er det bare jeg som sliter med å få poeng fra SK-flighter registrert automatisk?

Jeg har registrert EB-nummeret mitt i alle kanalene jeg registrerer reiser, og det er uten unntak påført boardingkortet (uten at jeg har gjort noe ved innsjekk). Identisk navn på billett og EB-medlemskap.

Likevel ser jeg at poeng og tellende segment nesten aldri havner på kontoen min av seg selv, jeg må i 9 av 10 tilfeller retroregistrere (som fungerer fint, men begynner å bli kjedelig). Poeng fra andre selskaper (WF, LH, UA...) er inne på konto en dag eller to etter flygningen, mens SK-poengene ikke dukker opp - selv om dette er på samme reservasjon.

robertaas
15-10-2019, 12:38
Er det bare jeg som sliter med å få poeng fra SK-flighter registrert automatisk?

Jeg har registrert EB-nummeret mitt i alle kanalene jeg registrerer reiser, og det er uten unntak påført boardingkortet (uten at jeg har gjort noe ved innsjekk). Identisk navn på billett og EB-medlemskap.

Likevel ser jeg at poeng og tellende segment nesten aldri havner på kontoen min av seg selv, jeg må i 9 av 10 tilfeller retroregistrere (som fungerer fint, men begynner å bli kjedelig). Poeng fra andre selskaper (WF, LH, UA...) er inne på konto en dag eller to etter flygningen, mens SK-poengene ikke dukker opp - selv om dette er på samme reservasjon.
Det tar ofte flere uker før poeng for SAS-flighter dukker opp... selv om fligther fra andre selskaper dukker opp dagen etter. Må av og til etterregistrere, men da dukker det straks opp.

Man kan sikkert skylde på SK-IT.

FlyingDutchman
15-10-2019, 12:45
Ser ingen logikk i når flighter blir registrert. Fløy EWR-OSL og OSL-TRD på fredag/lørdag på samme billett, første er registrert, andre er ikke det enda.
På vei ut kom først en UA flight inn, så TRD-OSL, og dagen etter OSL-EWR. Men alt kom på plass, og det er vel det som er poenget.

robertaas
15-10-2019, 13:38
Ser ingen logikk i når flighter blir registrert.
Med SKIT kan man ofte glemme logikk. Bare sjekk denne tråden:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=86326

Chr1st1an
27-10-2019, 11:34
Nå er snart poden 2 år og alle reiser neste år må derfor planlegges med å betale for han.
Er det noe forskjell på hva det koster å ha med en på 2 år på bonuspoeng i de ulike selskapene? Altså er det forskjell på f eks SAS og resten i gruppen?
Er det rabatt for de på 2 år, eller koster de små like mange poeng som foreldrene?

Someone
27-10-2019, 11:50
SAS har barnepriser også på poengturer, i hvertfall på eget metall. Så 50% der

TG923
27-10-2019, 13:54
https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt/ofte-stilte-sporsmal/star-alliance-award-trips/gis-det-barnerabatter-pa-bonusreiser-med-star-alliance/

Ingen barnerabatter er tilgjengelig på bonusreiser med Star Alliance.

50% rabatt for barn under 12 år på SAS

Chriscross
27-10-2019, 20:47
Og for "best tilgjengelighet" billetter er det 25% rabatt for barn.

Chr1st1an
27-10-2019, 23:38
Så det er altså 50% rabatt KUN ved kjøp av billetter hos SAS? Ingen rabatt på poeng.
Så man kan i praksis bestille CT tur med SAS for mor/far og betale biz for ungen med 50% om man ønsker 3 pax i biz og ikke har alt for mange poeng....

TG923
28-10-2019, 04:47
Så det er altså 50% rabatt KUN ved kjøp av billetter hos SAS? Ingen rabatt på poeng.
Så man kan i praksis bestille CT tur med SAS for mor/far og betale biz for ungen med 50% om man ønsker 3 pax i biz og ikke har alt for mange poeng....

Merkelig konklusjon på de svarene du har fått.
Det er 50% barnerabatt på poeng ved bonusreise med SAS (ikke med *A)
Best tilgjengelighet har andre regler (25% i et annet svar her)

Det er IKKE 50% barnerabatt på kjøp av billetter til barn hos SAS.
Barn fra to til elleve år som reiser med en person som har fylt 16 år, får rabatt på opptil 25 % – avhengig av destinasjon, pris og bestillingsklasse.

Det tilbys ikke barnerabatter på enkelte priser til/fra USA.

Chr1st1an
29-10-2019, 20:56
Merkelig konklusjon på de svarene du har fått.
Det er 50% barnerabatt på poeng ved bonusreise med SAS (ikke med *A)
Best tilgjengelighet har andre regler (25% i et annet svar her)

Det er IKKE 50% barnerabatt på kjøp av billetter til barn hos SAS.
Barn fra to til elleve år som reiser med en person som har fylt 16 år, får rabatt på opptil 25 % – avhengig av destinasjon, pris og bestillingsklasse.

Det tilbys ikke barnerabatter på enkelte priser til/fra USA.

Ja merkelig formulerte svar jeg fikk...
Takk for oppklaring!

"beste tilgjengelighet" har jeg aldri hørt om, men får undersøke litt mer om dette.
Nå er det vel meget liten sannsynlighet for at jeg kjøper billett hos sas noen gang, men kan jo være. Er mest på jakt etter poengreiser.

TLS at OSL
01-11-2019, 22:37
Jeg har hatt to flyvninger med Brussel Airlines nå, men når jeg forsøker å etteregistrere disse på min EB-konto får jeg beskjed om at "de aktuelle flynummer ikke er gyldig for inntjening".

Er det noen som kan forklare hvorfor jeg ikke får registrert disse? Jeg tok det for gitt at alle flighter med Star A flyvninger ga EB-poeng?

Henshaw
02-11-2019, 00:10
Ikke nødvendigvis at alle *A gir poeng, vet det er noen bookingklasser hos Thai som ga/gir 0 EB poeng feks.

WF789
02-11-2019, 00:11
"Billige" billetter hos Brussel (og mange andre) gir 0 poeng.

TG923
02-11-2019, 01:19
Jeg har hatt to flyvninger med Brussel Airlines nå, men når jeg forsøker å etteregistrere disse på min EB-konto får jeg beskjed om at "de aktuelle flynummer ikke er gyldig for inntjening".

Er det noen som kan forklare hvorfor jeg ikke får registrert disse? Jeg tok det for gitt at alle flighter med Star A flyvninger ga EB-poeng?

Økonomiklasser:
Y, B, M, U, H (100 %)
Q, V (50 %)
W, S, O (25 %)

Alle andre bestillingsklasser er ekskludert

https://www.sas.no/eurobonus/partners/flyselskaper/brussels-airlines/

TLS at OSL
02-11-2019, 11:35
Økonomiklasser:
Y, B, M, U, H (100 %)
Q, V (50 %)
W, S, O (25 %)

Alle andre bestillingsklasser er ekskludert

https://www.sas.no/eurobonus/partners/flyselskaper/brussels-airlines/

Takk for svarene. På billetten står det Y, men det står også en litt mindre T rette etter Y'en.

Someone
02-11-2019, 12:59
Takk for svarene. På billetten står det Y, men det står også en litt mindre T rette etter Y'en.

Da stemmer det at du ikke skal ha poeng. Den store Y’n bare viser hvilken klasse du har ombord, mens den lille T’n er bookingklasse eller kategori

TLS at OSL
02-11-2019, 16:43
Da stemmer det at du ikke skal ha poeng. Den store Y’n bare viser hvilken klasse du har ombord, mens den lille T’n er bookingklasse eller kategori

Jeg har snakket med SAS, men fordi jobben kjøpte de billigste billettene får jeg ingen poeng.

robertaas
03-11-2019, 14:50
Folk må være våkne ved booking. Det finnes til og med Biz-billetter som ikke gir noen opptjening.

IL-2
03-11-2019, 17:19
Kjapt spørsmål til alle bonusvitere der ute, er det noen grunner til ikke å opprette Point Sharing i EB?

trondove
04-11-2019, 10:50
Lurer på om flere forumister har opplevd følgende:

Søkte på SAS sine sider for *A billetter for 3 personer på bonustur til Tokyo i juli i business. Fikk opp en del alternativ for 2 personer med Air China via Beijing, men ville sjekke om det fantes alternativer. Ringte Tallinn for å booke CT-billett og de kom opp med langt flere alternativ på samme dato, blant annet Turkish. Booket to billetter med THY på CT.

Ringte deretter SAS for å se om jeg kunne få booket 1 bonusbillett til på samme rute som Tallinn booket. Agenten fant kun økonomi, mens jeg ser på *A booking sider (hos SAS) at det ligger alternativer fremdeles med Air China. Disse så ikke agenten i hele tatt, har de ikke samme system som vi som søker på *A ser? Og har Tallinn andre systemer? Dette ble jeg ikke klok på...

Insomnia4u
04-11-2019, 14:13
Kjapt spørsmål til alle bonusvitere der ute, er det noen grunner til ikke å opprette Point Sharing i EB?

6 mnd bindingstid, og ved bruk trekkes de eldste poengene først uansett konto.

Bergern
04-11-2019, 18:18
og ved bruk trekkes de eldste poengene først uansett konto.

Hva er ulempen med det?

BandIT
12-11-2019, 14:47
Jeg har ikke fått inn bonuspoeng fra SAS flighter siden 31. Oktober. AmEx og Widerøe tikker inn som vanlig. Noen andre som opplever problem med Eurobonus?

SudCaravelle
13-11-2019, 14:32
Er det mer eller mindre umulig å booke inneriksflighter i US med United?

darkcho
13-11-2019, 14:47
Helt umulig er det ikke, men ja, absolutt utfordrende.

Insomnia4u
15-11-2019, 04:34
Hva er ulempen med det?

Kommer helt an på hvor godt forhold du har til de du er sammen med i poolen. Når kontoene skilles kan du f.eks oppleve at det er trukket 200 000 poeng fra din konto, og 40 000 fra den andre, siden det alltid er de eldste poengene som trekkes først.

Noen opplever ulik belastning som en ulempe, andre ikke. Skjevheten trer først i kraft når en skiller kontoene.

robertaas
19-11-2019, 22:49
Har jeg skjønt dette riktig?

Go for poeng + Plusgrade til Biz for poeng = 0 poeng
Go for poeng + Plusgrade til Biz for penger = 0 poeng
Go for penger + oppgradering på flyplass til Biz for poeng = Opptjening som Go
Go for penger + oppgradering på flyplass til Biz for penger = Opptjening som Go
Go for penger + Plusgrade til Biz for poeng = Opptjening som Biz
Go for penger + Plusgrade til Biz for penger = Opptjening som Biz

FlyingDutchman
20-11-2019, 09:02
Har bare prøvd Go for penger og plusgrade til Plus for poeng = opptjening som for Plus.
Dette var slik for både CPH-LHR og LHR-OSL i oktober. Så der var det ingen business.

robertaas
20-11-2019, 09:41
Det er det som har gjeldt, men har hørt at det var planer om å ikke lengere gi økt opptjening om man kjøpte billett for penger og oppgraderte via Plussgrade for poeng.

Ville finne ut hva status er.

lassees
20-11-2019, 12:08
Hei,
Lurer på en ting.
Jeg er gull nu og bliver diamant i december.
Min optjeningsperiode er januar - december.
Vil jeg kunne gi et gull kort til min bror når jeg bliver det i december og et nytt til fruen i januar da dette vil være en ny periode?
Hvis ja, hvor lenge vil de være gull?

Eriksan
22-11-2019, 08:53
Hei,
Lurer på en ting.
Jeg er gull nu og bliver diamant i december.
Min optjeningsperiode er januar - december.
Vil jeg kunne gi et gull kort til min bror når jeg bliver det i december og et nytt til fruen i januar da dette vil være en ny periode?
Hvis ja, hvor lenge vil de være gull?

Slik var det tidligere, men det ble endret i fjor eller noe. Kvoten på å gi bort kort følger utløpsdato på statusen din. Dvs hvis du kvalifiserer til EBD fra et lavere nivå som deg, så har du statusen ut denne og neste kval.periode + 3 mnd grave, og du kan gi bort EBG én gang til statusen utløper. Hvis man rekvalifiserer til EBD får man ny kvote i hver periode siden utløpsdato forlenges med 12 mnd

waytogo74
11-12-2019, 17:26
Er variabel prising av bonusreiser en greie nå? Fikk disse alternativene for TRD-OSL, riktignok på en belastet dato. 43850 poeng for ruting via BNN og BOO er ganske heftig.

Henshaw
11-12-2019, 17:55
Er vel slik at man nå kan kjøpe vanlige billetter for en hinsides mengde poeng

waytogo74
11-12-2019, 18:17
Er vel slik at man nå kan kjøpe vanlige billetter for en hinsides mengde poeng

Takk for info, hadde ikke fått med meg det. Er jo faktisk greit å ha muligheten hvis ordinære billetter er litt hinsides de også.

LN-TIB
11-12-2019, 19:41
Takk for info, hadde ikke fått med meg det. Er jo faktisk greit å ha muligheten hvis ordinære billetter er litt hinsides de også.

Dette har vært mulig hele tiden. De har tydeligvis lagt om nå så man får dette opp først. Om man "tuner" litt så får man opp bare rene bonusbilletter.

carana
12-12-2019, 19:37
Jeg ser den andre tråden om kjøp/salg av EBG er helt låst nå – betyr det at slike tråder ikke lenger er tillatt her for oss som ønsker å kjøpe?

fluxie
12-12-2019, 19:38
Jeg ser den andre tråden om kjøp/salg av EBG er helt låst nå – betyr det at slike tråder ikke lenger er tillatt her for oss som ønsker å kjøpe?Det stemmer!

Someone
12-12-2019, 19:38
Jeg ser den andre tråden om kjøp/salg av EBG er helt låst nå – betyr det at slike tråder ikke lenger er tillatt her for oss som ønsker å kjøpe?

Korrekt, den trafikken får tas andre steder

carana
12-12-2019, 19:41
Korrekt, den trafikken får tas andre steder

Den er god, takk for svar. Ser nå siste posten, burde så klart sjekket der... Sorry!

SpotOn
27-12-2019, 15:16
Er variabel prising av bonusreiser en greie nå? Fikk disse alternativene for TRD-OSL, riktignok på en belastet dato. 43850 poeng for ruting via BNN og BOO er ganske heftig.

Ser også ut til at en kan risikere at billetter for poeng plutselig bookes inn i "vanlig" kategori med "vanlige" avbestillingsfrister. Jeg bestilte en enkeltreise til Trondheim for 9870 poeng + avgifter (valgte ikke poeng + penger) og når jeg nå ønsker å avbestille etter mer enn 24 timer så fikk jeg beskjed om at "du har bookat en ordniarie biljett som inte är refunderbar" . Billettklassen er "K". Er dette nytt også, eller er det julevikarer i kundeservice som ikke kjenner til reglene?

Update: Måtte sjekke med en annen konsulent via chat'en og fikk da svar: "Da dette er en vanlig billet for poeng vil du bare få skatter og avgifter tilbake. Ikke poeng." Det betyr vel da i praksis at alle reiser som er priset over normal poengsum (som i mitt tilfelle ville vært 6000 for enveis innenlandsreise) faller i denne kategorien og ikke omfattes av ordinære regler for bonusreiser. Jeg tror ikke jeg overså noen varsler / meldinger om dette under booking-prosessen, men det kan jo ikke helt utelukkes.

jjessen
27-12-2019, 22:42
Du har nok oversett noen meldinger ja. Det går nå an å booke / betale alle billetter med poeng. I booking dialogen er ordinære bonusbilletter merket med en liten runding i gull og vilkårene vises når du klikker på avgangen. «Vekslingskursen» ser ut til å ligge på rundt 10 poeng per krone før skatter og avgifter så ikke noen upris syntes jeg personlig. Ser ut som man kan kombinere vanlige bonusbilletter og denne typen billetter i en og samme tur / retur booking. Gullkort holdere får 10% rabatt på poengprisen. Syntes egentlig dette er et positivt tiltak fra SAS[emoji4]

SpotOn
28-12-2019, 09:09
Du har nok oversett noen meldinger ja. Det går nå an å booke / betale alle billetter med poeng. I booking dialogen er ordinære bonusbilletter merket med en liten runding i gull og vilkårene vises når du klikker på avgangen.

Ser den nå ja. Så det betyr at jeg faktisk må LESE vilkårene også - og ikke bare klikke meg gjennom de? [emoji3]

LN-MOW
28-12-2019, 12:48
Ser den nå ja. Så det betyr at jeg faktisk må LESE vilkårene også - og ikke bare klikke meg gjennom de? [emoji3]

Nei langt ifra. Men noen ganger kan man faktisk spare litt tid og krefter på det. Det blir en personlig avveiing. ;)

88charlie
30-12-2019, 13:04
Skal til ALC via OSL i sommer. 4-5 timer transfer.

5 Pax på samme bestilling, dvs. fruen, og 3 unger @14, @10 og @4 år.

Er sannsynligvis tilbake på EBD før den tid og reisen er med SK.

Tidligere har det vært null problem å dra med familien inn på loungen og vi har faktisk et par solskinnshistorier der SAS-damene virkelig har tatt vare på oss og til de grader spikret min lojalitet til SK

Noen som har erfaring med slikt nå for tiden?

SpotOn
30-12-2019, 13:07
Skal til ALC via OSL i sommer. 4-5 timer transfer.

5 Pax på samme bestilling, dvs. fruen, og 3 unger @14, @10 og @4 år.

Er sannsynligvis tilbake på EBD før den tid og reisen er med SK.

Tidligere har det vært null problem å dra med familien inn på loungen og vi har faktisk et par solskinnshistorier der SAS-damene virkelig har tatt vare på oss og til de grader spikret min lojalitet til SK

Noen som har erfaring med slikt nå for tiden?

Hvis det er en SAS-lounge så er dette uproblematisk som EBG/EBD. Fra SAS-nettsidene:
"You may bring one guest or up to four family members (spouse/partner/parents/children). "

88charlie
30-12-2019, 13:13
Hvis det er en SAS-lounge så er dette uproblematisk som EBG/EBD. Fra SAS-nettsidene:
"You may bring one guest or up to four family members (spouse/partner/parents/children). "

Flott!

Tenkte ikke på å sjekke websidene men det tar vekk sjarmen med å vanke i forumet ;)

Martin
30-12-2019, 14:14
Flott!

Tenkte ikke på å sjekke websidene men det tar vekk sjarmen med å vanke i forumet ;)

Gjelder vel og merke kun i SAS sine egne lounger. Hos andre *A-selskaper gjelder en gjest.
(Men du skal jo til ALC, så du slipper å tenke på det etter at SAS forbedret vekk loungekontrakten der nede ;))

carana
13-02-2020, 21:09
Smart Pass – noen som bruker det fortsatt? Og hva skjer egentlig om man plasserer det bakpå en moderne iPhone som har NFC-leser/sender?

Islending
17-02-2020, 13:01
Ser ut til at jeg kommer til å mangle 2000 grunnpoeng mot slutten av mars med mine planlagte reiser... Hvis jeg kjøper disse 2000 grunnpoenene, vil det telle mot lifetime gold, eller må man fly inn disse poengene for at det skal gjelde?

TLS at OSL
19-02-2020, 20:55
Er det mulig å bruke SAS Eurobonuspoeng til å oppgradere f.eks. fra økonomi til Economy+ eller Premium+ hos United?

WF789
19-02-2020, 22:50
Ikke mulig.

Eriksan
21-02-2020, 09:42
Ser ut til at jeg kommer til å mangle 2000 grunnpoeng mot slutten av mars med mine planlagte reiser... Hvis jeg kjøper disse 2000 grunnpoenene, vil det telle mot lifetime gold, eller må man fly inn disse poengene for at det skal gjelde?

Det er jeg ganske sikker på teller ja, gull opptjent med hjelp av statusgivende poeng fra kredittkort teller. Det som ikke teller er gavegull eller om man har fått gull som goodwill selv om man manglet noen poeng/flighter.

waytogo74
23-02-2020, 11:42
Det er jeg ganske sikker på teller ja, gull opptjent med hjelp av statusgivende poeng fra kredittkort teller. Det som ikke teller er gavegull eller om man har fått gull som goodwill selv om man manglet noen poeng/flighter.

Jeg blir usikker på om det stemmer ut fra det som SAS sier på Lifetime Gold-sidene (min utheving):

Du kan bli tildelt et Lifetime Gold-medlemskap hvis du kvalifiserer deg for EuroBonus Gull i ti år på rad fra 2002 ved å opptjene grunnpoeng eller ved å ta kvalifiserende reiser med SAS eller Widerøe.

Er ikke årlige statusgivende kredittkort-poeng alltid statuspoeng og ikke grunnpoeng? Mulig dette har vært diskutert tidligere.

Eriksan
24-02-2020, 09:30
Jeg blir usikker på om det stemmer ut fra det som SAS sier på Lifetime Gold-sidene (min utheving):

Er ikke årlige statusgivende kredittkort-poeng alltid statuspoeng og ikke grunnpoeng? Mulig dette har vært diskutert tidligere.

Erfaringer fra naboforumet inkl. bekreftelse fra Diamantmailen til SAS har bekreftet at statuspoeng fra kredittkort og kjøpte grunnpoeng teller mot LTG.

waytogo74
24-02-2020, 12:56
Erfaringer fra naboforumet inkl. bekreftelse fra Diamantmailen til SAS har bekreftet at statuspoeng fra kredittkort og kjøpte grunnpoeng teller mot LTG.

Takk for info, greit å vite.

robertaas
24-02-2020, 13:04
Idag ja, men husk at dette er regler som kan endres.

TLS at OSL
26-02-2020, 14:02
Når jeg flyr med andre selskaper i Star A enn SAS (bl.a. UA, LH, AC og TG), får jeg bare registrert poengene men ikke flyvningene på EB-konto. (Jeg får også registrert flyvninger med Widerøe.)
Er det noen som vet om det alltid har vært slik, eller er dette noe nytt?

Someone
26-02-2020, 14:05
Når jeg flyr med andre selskaper i Star A enn SAS (bl.a. UA, LH, AC og TG), får jeg bare registrert poengene men ikke flyvningene på EB-konto. (Jeg får også registrert flyvninger med Widerøe.)
Er det noen som vet om det alltid har vært slik, eller er dette noe nytt?

Har alltid vært slik og det stemmer også. Kun SAS og Widerøe sine kommersielle flyvninger som teller som flights

TLS at OSL
26-02-2020, 14:35
Har alltid vært slik og det stemmer også. Kun SAS og Widerøe sine kommersielle flyvninger som teller som flights

Takk for svaret.

eisa01
27-02-2020, 08:38
Kan man sette Eurobonus-medlemskapet på pause?

Ser at det har vært snakk om dette før

Mistenker at jeg vil få lavere reiseaktivitet siste halve året av opptjeningsperioden min grunnet Corona-viruset

Islending
27-02-2020, 14:53

Takk for fine svar! Da satser jeg på at det går. Legger inn en oppgraderings request i tillegg, så får vi se hva som skjer!

ToreD
27-02-2020, 16:33
Kan man sette Eurobonus-medlemskapet på pause?

Ser at det har vært snakk om dette før

Mistenker at jeg vil få lavere reiseaktivitet siste halve året av opptjeningsperioden min grunnet Corona-viruset

SAS tilbyr ikke dette pr nå nei

Eriksan
28-02-2020, 09:06
Takk for fine svar! Da satser jeg på at det går. Legger inn en oppgraderings request i tillegg, så får vi se hva som skjer!

Hvis oppgradering går gjennom og det sikrer deg gull, så kan du avvente litt med å kjøpe grunnpoeng. Det kan du gjøre etter perioden din er over, kjøpte grunnpoeng tilbakedateres 123 dager så det havner i kval.perioden din og statusen sikres.

OttoL
28-02-2020, 09:57
Manglet 800 poeng på en rewardbooking og tenkte å kjøpe de, men det var ikke mulig å kjøpe poeng. Følger linken her: https://www.sas.no/eurobonus/opptjene-poeng/kjop-ekstrapoeng/

Noen som vet hvor lenge det har vært sånn, eventuelt har andre linker som "ikke er døde".

ToreD
28-02-2020, 12:07
Manglet 800 poeng på en rewardbooking og tenkte å kjøpe de, men det var ikke mulig å kjøpe poeng. Følger linken her: https://www.sas.no/eurobonus/opptjene-poeng/kjop-ekstrapoeng/

Noen som vet hvor lenge det har vært sånn, eventuelt har andre linker som "ikke er døde".

Har vært sånn i en del uker og i følge SAS jobber de med å fikse det, men intet sagt om hvor lang tid det skal ta

Eirik
07-03-2020, 15:03
Mulig dette er omtalt allerede, men: hvis man flyr vanlig økonomi (ikke light) med Widerøe, kan man som EBG ta med ekstra kolli baggasje som hos Sas, eller bare det ene inkuderte ?

Eirik
07-03-2020, 15:07
Mulig dette er omtalt allerede, men: hvis man flyr vanlig økonomi (ikke light) med Widerøe, kan man som EBG ta med ekstra kolli baggasje som hos Sas, eller bare det ene inkuderte ?

En kan visst det, ja :cool:

https://www.wideroe.no/fly-with-us/eurobonus

blazius
07-03-2020, 15:23
Hos Widerøe kan EBS+ ha med ekstra kolli på alle klasser, også på light.

Eirik
17-03-2020, 13:03
Ligger det an til en midlertidig 15-25% reduksjon i opptjeningskravene til EBS og høyere, mon tro ?

ToreD
17-03-2020, 14:03
Ligger det an til en midlertidig 15-25% reduksjon i opptjeningskravene til EBS og høyere, mon tro ?

Ikke i følge siste info jeg har fått av SAS. De sier de har valgt å ikke gjøre tiltak nå mens krisen pågår, men at det vurderes hva som skal gjøres når flyene går mer som normalt igjen

robertaas
17-03-2020, 14:26
Ikke i følge siste info jeg har fått av SAS. De sier de har valgt å ikke gjøre tiltak nå mens krisen pågår, men at det vurderes hva som skal gjøres når flyene går mer som normalt igjen
Det er cachflow og å overleve som er hovedfokus nå. Go to løsningen blandt flyselskaper ser ut til å være å gi ut vouchere eller "kostnadsfri ombookning" for reiser som ikke kan gjennomføres som må bruken innen en dato på høsten... og med økte priser da. På den måten slipper de å betale noe tilbake og får kanskje inn litt ekstra penger.

Har ikke fått med meg noen flyselskaper som har tilpasset statusopptjening til situasjonen. Det eneste er hotels.com som lar folk som ikke klarer rekvalifisere mellom februar og mai beholde statusen ett år til.

Eirik
18-03-2020, 11:09
Nå er det altså 0,- i skatter og avgifter på bonusreiser, kun poengene som trekkes, om en skal lete etter noe positivt i bookinghverdagen her. :cool:

Islending
21-03-2020, 20:22

Da kan jeg bekrefte at kjøpte grunnpoeng teller mot LTG. :)

blazius
24-03-2020, 00:00
Det er satt begrensninger på å handle med EB-poeng via EuroBonus Shop (https://www.saseurobonusshop.com/):

På grunn av ekstraordinære omstendigheter drives noen av EuroBonus-medlemstjenester med midlertidige begrensninger. Hvert EuroBonus-medlem kan derfor for tiden bruke opptil 5.000 EuroBonus-poeng per uke i EuroBonus Shop.

Er poengene i ferd med å miste sin verdi?

Discus
24-03-2020, 08:17
Er poengene i ferd med å miste sin verdi?
Antagelig bare et tiltak for at ikke SAS skal blø penger der akkurat nå. SAS må betale til butikkene, og kontantstrømmene nå er nok under oppsikt.
(Evt videre diskusjon om SAS-tiltak her hvor samme sak er oppe: https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1198006#post1198006 )

Scandinavian
25-03-2020, 17:16
Er det noen som har vært i kontakt med SAS om utsettelse av utløpsdato på poeng? Har en bolk som går ut nå i slutten av mars.

ToreD
26-03-2020, 12:15
De har ikke sagt noe om det nei.
Eneste er at man kan få poeng/legs for turer som har blitt kansellert av SAS

Eirik
26-03-2020, 12:46
`Corona Eurobonus´

https://www.sas.no/traffic-information/faq-corona-eurobonus/

Eirik
26-03-2020, 12:52

Finnes info om dette på sas.no ?

Islending
27-03-2020, 13:18
De har ikke sagt noe om det nei.

Fikk selv etterregistrert poeng og legs av SAS for en t/r til HKG tidligere i mars som ble kansellert, og vi ble ombooket til Finnair. Venter bare nå på svar ang. refusjon av mellomlegg for nedgradering, da AY ikke har premium økonomi. Satser på at det går gjennom...

ToreD
27-03-2020, 17:59

Nei, men de har gått ut med de i andre fora på forespørsel

robertaas
22-04-2020, 19:10
Hva betyr egentlig denne nyheten fra SAS på Facebook?
SAS has therefore decided to honor our frequent flyers’ dedication and engagement to SAS and EuroBonus by offering EuroBonus members a 12-month extension on their current membership level. This benefit will be applied automatically to active EuroBonus accounts where the member has achieved current membership level on own merits, either by earning qualifying points or qualifying flights.
The benefit will be applied to members that have a qualification period with expiry date March 31st 2020 until February 28th, 2021. Betyr det at alle de som hadde opptjeningsperiode som gikk ut juni 2020 vil få forlenget oppsamlingsperiode, hvor de beholder privilegier fra status oppnådd fra forrige periode, helt til juni 2021? Man vil altså behandle det som ett år med to års varighet.

Men på https://www.flysas.com/en/traffic-information/faq-corona-eurobonus/ står det
The membership level extension benefit means that at your membership level expiry date you will be renewed with current tier level regardless if you have reached the limit for renewal in your previous qualification period.Som tyder på at personen får godkjent opptjening til gull i perioden frem til juni 2020 uansett hva han har tejent opp. Og må altså begynne på 0 og tjene opp statsen på nytt i peroden juli 2020 til juni 2021.

Og så kommer SAS også med denne på websidene:
If your current membership level is Gold or above and you are eligible for the membership level extension benefit, then your extended membership level year will raise your counter for consecutive Life time gold year according to EuroBonus program rules for Life time gold.
Dette ser ikke ut til å være implementert enda for denne perioden er enda ikke telt med for meg.

Discus
31-05-2020, 09:45
Vær oppmerksom på at SAS ikke vil forlenge gyldighet på poeng nå så man bør planlegge litt om man har poeng på vi ut.

Ser på andre forumer at SAS overhodet ikke vil forlenge gyldigheten av poeng man har på konto til tross for at det er begrenset med muligheter å bruke dem nå.
(Det var en som hadd snakket med en agent som mente man allerede hadde hatt fem år på å bruke dem opp så det fikk holde)

Star-bookinger er ikke mulig, svaret til SAS er å booke med SAS og WF. Iflg. callsenteret så har de tilgang til Star-seter, men får ikke lov til å utstede billetter, selv ikke så langt som 12 mnd frem i tid.

Se også vedlegg fra https://www.flysas.com/us-en/traffic-information/faq-corona-eurobonus/

YawDamper
11-06-2020, 11:07
...og EB-butikken er stengt, eller i hvert fall begrenset til bruk av maksimalt 5000 pts., så poeng-formuen ble over natten nærmest ubrukelig. Takk, SAS.

Eirik
11-06-2020, 13:41
Jeg prøvde to ganger å bestille bonusbilletter innenlands forrige uke, begge gangene kom jeg til betalingssiden, og ikke lenger. Nå er 12.000 poeng borte, uten noe tegn til verken reisene eller info om det i poengoversikten. En´av bestillingene var synlig i `mine bookinger´ en kort stund, men nå er alle spor av både poeng og bestillinger ikke-eksisterende, også for Sas i Estland.

SudCaravelle
07-07-2020, 11:36
Sikker rimelig repetitivt sprøsmål, men noen som vet når Star Alliance bookinger og enda bedre CT bookinger åpner igjen?

Og nummer to - Ser en del ikke reise-nerd venner begynner å nærme seg 500k poeng og to (til fire) CT billetter.. Hva skjer med denne enorme mengden "gratis" billetter som folk kommer til å gå bananas med når ting åpner? Det må jo bli en devaluering eller lignende temmelig kjapt?

Hypern
07-07-2020, 12:31
Jeg prøvde to ganger å bestille bonusbilletter innenlands forrige uke, begge gangene kom jeg til betalingssiden, og ikke lenger. Nå er 12.000 poeng borte, uten noe tegn til verken reisene eller info om det i poengoversikten. En´av bestillingene var synlig i `mine bookinger´ en kort stund, men nå er alle spor av både poeng og bestillinger ikke-eksisterende, også for Sas i Estland.

SKIT som har stjelt alle bonuspoenga dine? Nei her må det klages - om Tallinn ikke greier det bør man ta det med Forbrukerrådet eller annen klageinstans.

B747-8
07-07-2020, 18:34
Sikker rimelig repetitivt sprøsmål, men noen som vet når Star Alliance bookinger og enda bedre CT bookinger åpner igjen?

Og nummer to - Ser en del ikke reise-nerd venner begynner å nærme seg 500k poeng og to (til fire) CT billetter.. Hva skjer med denne enorme mengden "gratis" billetter som folk kommer til å gå bananas med når ting åpner? Det må jo bli en devaluering eller lignende temmelig kjapt?

Jeg vet ikke om det henger ammen med "SAS Upgrade", for der er alt stengt til 31 august 2020.

SAS Upgrade
Due to the current situation SAS have decided to temporary halt our bidding and reject all bids on/before 31 August 2020. It’s still possible to buy an upgrade for our long-haul flights at the airport.
From 1 September 2020 you can start to bid for an upgrade on your flight again. Please note that we might have limited offers on the ground and onboard.

Chris1
09-07-2020, 15:11
Er det mulig å kansellere hjemreisen av en EB billett? CPH-OSL.

Og får man da refundert 8000p + skatter/avgifter for returen?

TG923
10-07-2020, 01:10
Er det mulig å kansellere hjemreisen av en EB billett? CPH-OSL.

Og får man da refundert 8000p + skatter/avgifter for returen?

Har du starta på (ut-)reisen er det ikke mulig å endre eller kansellere returreisen.

carana
21-07-2020, 10:11
Jeg fikk gave-gull av en god venn rett etter at en ny periode startet i februar i år. Trenger egentlig en oppklaring på hvor lenge dette gull-medlemskapet varer. Stemmer det at det varer ut inneværende periode + neste? I så fall nesten to år i mitt tilfelle?

Gunnar90
21-07-2020, 11:15
...og EB-butikken er stengt, eller i hvert fall begrenset til bruk av maksimalt 5000 pts., så poeng-formuen ble over natten nærmest ubrukelig. Takk, SAS.

Hotellbestilling funker vel fortsatt?

Eirik
21-07-2020, 11:38
Lurer allerede nå på hva som vil bli stå for min inneværende statusperiode som startet 1/6 (kun en kvalifisert flyvning så langt), hvordan verden vil se ut fram mot neste vår, hvor mange poeng og flyvninger Sas vil kreve for gullstatus når vi kommer så langt (forhåpentligvis eksisterer Sas enda da).

Chr1st1an
23-07-2020, 18:25
Hva skjedde egentlig med at SAS endret på "reiser bestilt med poeng" siden?
Før var det jo veldig enkelt og greit xx poeng på de fleste flygninger og yy på noen få andre. Resten var utsolgt.

Nå er det en vill spredning av poeng mellom 6.000 og flere hundre tusen.
Hvem F betaler 156.000 poeng for 1 vei innenlands?????

Utrolig useriøst spør du meg.

Henshaw
23-07-2020, 18:48
De har bare slått sammen muligheten til å kjøpe vanlige billetter for bonuspoeng (som igjen gir opptjening av bonuspoeng) og det å kjøpe ordinære bonusbilletter for bonuspoeng til ett og samme søk.

Chr1st1an
24-07-2020, 08:58
De har bare slått sammen muligheten til å kjøpe vanlige billetter for bonuspoeng (som igjen gir opptjening av bonuspoeng) og det å kjøpe ordinære bonusbilletter for bonuspoeng til ett og samme søk.

Så om jeg blåser 150.000 bonuspoeng på enveis internt i Norge så så tjener jeg også noen få bonuspoeng? Latterlig.

Det ble vanlig Go billett til 949,- på meg for denne turen.

Henshaw
24-07-2020, 09:24
Nå er dette virkelig en edge case da, alt over de vanlige 6k for innenlands i GO gir poeng, så det er jo ikke så latterlig

Chr1st1an
24-07-2020, 19:19
Nå er dette virkelig en edge case da, alt over de vanlige 6k for innenlands i GO gir poeng, så det er jo ikke så latterlig

Vel, det var minst 18.000 poeng og de fleste lå på mellom 25' og 40'. Må si det fortsatt er ganske vilt selv om man tjener et par poeng på flighten....

Someone
24-07-2020, 20:08
Nok et argument for at poengopptjening burde vært knyttet til antal kroner brukt. Da slipper man slike diskusjoner...selv om det da blir 0 når man bruker poeng

Henshaw
24-07-2020, 20:54
Blir jo litt som å betale med penger, noen ganger koster billetten 349 kroner, andre ganger 3297 kroner

blazius
16-09-2020, 14:41
Neste måned har jeg en bonusbooking i SAS Plus TXL-CPH-OSL, med avgang 21:15 fra Berlin, flybytte i Køben og ankomst Oslo rett over midnatt. Deretter en leg til i Norge neste dag.

Avgangen TXL-CPH er ikke lenger mulig å booke. Gullmailen insisterer på at flyet skal gå, men at det er utsolgt. Dette synes jeg virker underlig. Ikke ett eneste sete på de 7 radene avsatt til Plus er booket (annet enn det ene jeg selv har booket), og avgangen er ikke bookbar noen som helst dato fra i dag og til slutten av oktober.

Så jeg tror vel egentlig ikke så mye på at TXL-CPH kommer til å gå som planlagt.... Hvor god tid har SAS på å orientere meg om en ombooking? Booker de over til LH dersom de ikke selv får til noen fornuftige korrespondanser?

Eriksan
17-09-2020, 08:51
Neste måned har jeg en bonusbooking i SAS Plus TXL-CPH-OSL, med avgang 21:15 fra Berlin, flybytte i Køben og ankomst Oslo rett over midnatt. Deretter en leg til i Norge neste dag.

Avgangen TXL-CPH er ikke lenger mulig å booke. Gullmailen insisterer på at flyet skal gå, men at det er utsolgt. Dette synes jeg virker underlig. Ikke ett eneste sete på de 7 radene avsatt til Plus er booket (annet enn det ene jeg selv har booket), og avgangen er ikke bookbar noen som helst dato fra i dag og til slutten av oktober.

Så jeg tror vel egentlig ikke så mye på at TXL-CPH kommer til å gå som planlagt.... Hvor god tid har SAS på å orientere meg om en ombooking? Booker de over til LH dersom de ikke selv får til noen fornuftige korrespondanser?

SAS kan selvsagt gjøre endringer helt opp til avgang, men innstillinger innenfor 14 dager før avgang kan utløse standardkompensasjon. Les mer her f.eks.:
https://luftfartstilsynet.no/passasjer/passasjerrettigheter/innstillinger/

Kansellering minst 14 dager før avgang så trenger de egentlig ikke å tilby noe annet enn full refusjon. Men ofte er de behjelpelige med ombooking, også med andre flyselskap. På bonusbilletter vil mange agenter si at de bare kan booke om hvis det er ledige bonusbilletter, men det er fullt mulig å booke om til vanlige revenueklasser også. Det spørs hvem du prater med og hvor langt agenten er villig til å strekke seg.

CaptainMorgan
06-01-2021, 09:50
Prøver å kjøpe ekstrapoeng hos SAS, men klarer ikke finne sidene for dette på SAS.no. Har de fjernet muligheten for kjøp av ekstrapoeng eller er det bare jeg som ikke klarer å google/søke på SAS sine nettsider?? :headbang

ToreD
06-01-2021, 11:12
Prøver å kjøpe ekstrapoeng hos SAS, men klarer ikke finne sidene for dette på SAS.no. Har de fjernet muligheten for kjøp av ekstrapoeng eller er det bare jeg som ikke klarer å google/søke på SAS sine nettsider?? :headbang

Siden ble tatt ned for en del mnd siden.
Har ikke sett at den har kommet tilbake.

Trent600
06-01-2021, 11:38
Ser ut som det er håp om at det kan komme tilbake:

https://www.saseurobonusshop.com/en/buy-and-transfer-points

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=49654&stc=1&d=1609929485

CaptainMorgan
06-01-2021, 11:43
Ah, takk for svar! :colgate:

LN-KOG
12-01-2021, 14:41
Jeg ser at Eurobonus har feil fødselsdato på meg. Det lar seg ikke endre, men hvordan komme i kontakt med noen som kan endre den? Det er ikke enkelt. Noen forslag?

Martin
12-01-2021, 14:46
https://www.sas.no/kundeservice/kontakt/

+47 21 896 400

The Pilot
16-01-2021, 09:05
Noen som vet hva EuroBonus skal gjøre med medlem nivå i 2021? Tror neppe mange skal behold status med Covid. Blir det en ny runde med statusbehold som i 2020?

Eirik
17-01-2021, 11:34
Noen som vet hva EuroBonus skal gjøre med medlem nivå i 2021? Tror neppe mange skal behold status med Covid. Blir det en ny runde med statusbehold som i 2020?

Vet ikke, men tenker vel og at det går mot en ny runde med beholdt status.
I så tilfelle nysgjerrig på om det igjen vil telle mht. til Lifetime Gold, eller om det settes på frys et år.

Eriksan
18-01-2021, 08:37

SAS meldte for noen uker siden at også kval.periode som utløper 31.mars og 30. april får forlenget status med 12 måneder. Det ligger i kortene at periodene etter dette også vil få en forlengelse når vi fortsatt er så langt unna normalen.