PDA

View Full Version : Singapore oppgraderer CPH til 777-300ER


Someone
17-05-2017, 16:49
Singapore Airlines planlegger bytte flytype fra 777-200ER til 777-300ER. Det betyr introduksjon av både First og Premium Economy på ruten, samt en økning i antall business seter, og faktisk en nedgang i economy seter.
Litt overraskende da jeg ville tro dette var en rute som "ventet" på deres A350-900 med business/premium economy/economy konfigurasjon

Deres 777-300ER har konfigurasjonen 4/48/28/184, mens nåværende 777-200ER er 26/245

https://finalcall.travel/da/singapore-airlines-med-kraftig-opgradering-af-koebenhavn-ruten/
Singapore Airlines har vært et fast flyselskab i Københavns Lufthavn i mange år med sin rute til deres hjemmebase i Singapore. Ruten er længe blevet fløjet med en Boeing 777-200ER med 2 klasser ombord. Til efteråret bliver ruten kraftigt opgraderet. Til den tid sætter selskabet nemlig en større Boeing 777-300ER ind med hele 4 klasser ombord. Det bekræfter flyselskabet overfor FinalCall.travel.

TriStar
17-05-2017, 17:06
Vil det bli mulig å booke EB award tickets i F på denne mon tro?


Sent from my iPhone using Tapatalk

fluxie
17-05-2017, 18:02
Vil det bli mulig å booke EB award tickets i F på denne mon tro?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei. 77W og A380 er unntatt.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

view
17-05-2017, 18:09
Litt overraskende da jeg ville tro dette var en rute som "ventet" på deres A350-900 med business/premium economy/economy konfigurasjon



Svært overraskende vil jeg til og med si, så ikke denne komme. Har vært ryktet i lange tider om A350 her, så regner med det er noe slags midlertidig disponering av flyparken kommende vintersesong.

Jeg tror ikke de benytter 77W pga F (4 F seter), men fordi de har god etterspørsel etter C (øker fra 26 til 48) mens Y til gjengjeld faller fra 245 til 184. Hvis de selger godt med C er det helt klart en fornuftig disponering frem til de har nok A359 tilgjengelig. Premium Eco blir også tilgjengelig nå, noe som generelt er et attraktivt produkt i regionen.

Synd vi ikke får tilgang på disse F setene med Eurobonus poeng.

fluxie
17-05-2017, 18:13
Gledelig at de kommer med nyeste oppussede 77W. Den ser super ut i alle premiumkabiner.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Hawkboy
18-05-2017, 10:18
Næ, så koselig da :)
Fikk hoppet på salget av C-klasse til Australia nå i vinter, så da ligger det inne A350, A380, 777-200ER, og 777-300ER på rundturen. Greit med variasjon :)

petter380
18-05-2017, 11:07
Fornuftig, gitt at B772'erne er ganske så slitte sist jeg var på den i november.

SQ321
18-05-2017, 11:23
Fornuftig, gitt at B772'erne er ganske så slitte sist jeg var på den i november.

Alle 772 til SQ fases vel ut ila dette året er det ikke?

Someone
18-05-2017, 11:27
Alle 772 til SQ fases vel ut ila dette året er det ikke?



Tror ikke det, men de skal vel mer eller mindre bort fra langdistanse (selv om endel innen Asia koner ganske langt)

De har fortsatt 21 maskiner i flåten, så trenger nok litt mer enn 7,5 måned for å utfase alle og bytte med A350. De holder jo også på å delvis sende endel A330-300 tilbake til utleier og de får ikke nok A350 maskiner i år til å klare dette

roger
18-05-2017, 11:56
Korleis er desse i økonomi då? Er svært aktuel kandidat til Australia i oktober dette. Men det blir vel seating så langt bak som råd er :(

Someone
18-05-2017, 12:05
3-3-3 seating, så bedre plass enn manga andre konkurrenter.
Ellers er jo SQ normalt veldig bra sånn uansett

Herlov
18-05-2017, 13:05
Hvordan i all verden skal de få solgt de F-setene? Ikke engang Emirates har F til København, som har F til nesten alle andre markeder.

Someone
18-05-2017, 14:07
Hvordan i all verden skal de få solgt de F-setene? Ikke engang Emirates har F til København, som har F til nesten alle andre markeder.



Et par av dem selges i det norske markedet [emoji6]

EvakCPH
31-05-2017, 13:25
Et par av dem selges i det norske markedet [emoji6]

Beklager at jeg tager en "gammel" tråd op uden at komme med egentligt nyt, men til spørgeren, Herlov, vil jeg bare understøtte Someones indlæg ved at nævne, at SIA direkte nævner de norske rejsende i forbindelse med opgraderingen:

”Vi er stolte af at tilbyde First Class på vores hurtigste og mest populære rute til Singapore – nemlig fra København. Det her nyindkøb viser, at vi satser på det danske og norske marked, der generelt har været i vækst for os,” siger Allan Hoffery, nordisk Sales & Communication Manager hos Singapore Airlines.

http://www.check-in.dk/cph-faar-igen-foerste-klasses-rute/

Cecilie
31-05-2017, 14:09
Da jeg fløy SQ CPH-SIN i C for et par år siden var det nesten bare nordmenn der fremme. Tydelig et godt premiummarked ut fra Norge, men desto snålere at ikke OSL også får sin egen rute. Tydelig at joint venture med SAS kanskje står litt i veien?

econ
31-05-2017, 14:31
Da jeg fløy SQ CPH-SIN i C for et par år siden var det nesten bare nordmenn der fremme. Tydelig et godt premiummarked ut fra Norge, men desto snålere at ikke OSL også får sin egen rute. Tydelig at joint venture med SAS kanskje står litt i veien?

Det er sikkert ikke et stort nok marked for å ha både CPH og OSL, og danskene er i mindre grad villige til å ha transfer i Oslo kontra andre europeiske byer så da er det vel fornuftig å ha den CPH, all den tid nordmenn ikke bryr seg.

Dette er også et fly som SQ skal fylle nesten utelukkende med P2P trafikk da Singapore sin geografiske beliggenhet ikke er så veldig attraktiv for transfer til andre steder enn Indonesia og Australia. Og markedet til Australia er fakisk ikke så veldig stort fra Norge.

SQ321
31-05-2017, 14:38
Det kom jo relativt tydelig frem når SQ møtte Flyprat ved et par anledninger siste par årene at SQ gjør det meget bra fra Norge og spesielt mtp at de ikke har rute hit en gang.

Som Aftenposten skrev:

Det er ingen tvil om at nordmennene er de viktigste skandinaviske kundene for oss i våre premiumklasser. Fra København sitter det nordmenn i 50 prosent av businessetene, og det er jo mye når man for eksempel tar i betraktning at Sverige har dobbelt så mange mennesker som dere, sier Lee til Aftenposten.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Luksussetene-til-Singapore-har-flest-nordmenn-86211b.html

Og fra InsideFlyer:

Det er økning så å si over hele linjen, og det er spesielt morsomt å se at Oslo øker med over 33 prosent. Her er det stor konkurranse så dette er ekstra hyggelig lesning, sier Henrik Hanevold, Sales Manager i Singapore Airlines Norge. Hanevold mener videre at økningen også skyldes det ekstreme fokuset selskapet har på produktutvikling med for eksempel nye fly, oppgraderte menyer og nye Premium Economy. – Nordmenn er blitt mer kvalitetsbevisste, og spesielt slår dette ut når man skal reise lenger enn til Europa. Vi ser også at flere velger å oppgradere seg til business klassen eller vår nye Premium Economy klasse og har så langt solgt 30 prosent flere businessbilletter til ferie- og fritidsmarkedet enn på samme tid i fjor.

https://insideflyer.no/sterk-passasjervekst-for-singapore-airlines-i-norge/

Men så er det andre faktorer som kan spille inn og som en ikke får gjort noe med for å få på plass en rute.

Someone
23-06-2017, 11:53
Ser ut som oppgraderingen fremskyndes til 10. august

https://finalcall.travel/no/singapore-airlines-oppgraderer-kobenhavn-ruten-tidligere-annonsert/

I følge Singapore Airlines sine planer, skulle dette flyet innsettes på ruten helt i slutten av oktober. Nå kommer de gledelige nyhetene om at det nye flyet innsettes allerede fra den 10. august.

Bizflyer
26-06-2017, 00:15
Det har vel vært kjent at Singapore Airlines har hatt sprengt kapasitet på sin Business Class ut av København lenge. Nå blir det jo nesten en dobling av Biz seter ombord, så da er det kanskje mulig for flere å fly via København i stedet for å måtte via Frankfurt, London eller en av de andre europeiske destinasjonene.

I tillegg får man mulighet for å reise Premium Economy fra København, det har man ikke hatt før. Problemet kan vel kanskje bli at det blir mindre kapasitet i Economy, og det kan vel presse prisene der. Men heldigvis er det jo mulig å fly via andre destiansjoner, og så er det jo kommet økt kapasitet til Skandinavia gjennom den nye ruten de har åpnet fra Stockholm.

Men jeg lurer jo også på om de klarer å selge ut First Class setene sine. Eneste mulighet for å få booket bonusseter i First er jo å ha nok poeng i deres eget bonusprogram KrisFlyer.

På den andre siden har de jo en så strålende Business Class, at jeg helt ærlig ikke helt ser poenget med å bruke dobbelt så mye penger på å få et sete som er enda litt større samt å litt fjongere mat og drikke? Det gis heller ikke noen stor ekstra service på bakken. I allefall ikke på utedestinasjonene. I Singapore har man jo egen innsjekkslounge og First Class/ Private Room, men kommer man til Frankfurt eller København har man riktig nok egen innsjekksskranke, men ellers er det ikke noe forskjell fra Business pax.

petter380
26-06-2017, 00:43
På den andre siden har de jo en så strålende Business Class, at jeg helt ærlig ikke helt ser poenget med å bruke dobbelt så mye penger på å få et sete som er enda litt større samt å litt fjongere mat og drikke? Det gis heller ikke noen stor ekstra service på bakken. I allefall ikke på utedestinasjonene. I Singapore har man jo egen innsjekkslounge og First Class/ Private Room, men kommer man til Frankfurt eller København har man riktig nok egen innsjekksskranke, men ellers er det ikke noe forskjell fra Business pax.


Enig. Sammenlignet tidligere Y på SQ som C på div flyselskaper, og C på SQ som F på div flyselskaper. Da blir det vanskelig å se for seg hva F på SQ kan sammenlignes med [emoji16][emoji16][emoji16]



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Someone
13-11-2018, 23:03
I følge checkin.dk ryktes det at ruten økes til 5x ukentlig til daglig, men at flytypen endres til A350-900. Omtrent like mange seter, men betyr at First forsvinner fra ruten



https://www.check-in.dk/singapore-airlines-oeger-paa-koebenhavn/

Singapore Airlines og SAS vil i næste uge løfte sløret for et nyt fly og øget frekvens på ruten til Singapore. Det kan meget vel blive en daglig A350-rute

Men fasit kommer trolig neste uke

staale
14-11-2018, 09:10
Hmmmmm, og jeg som egentlig gledet meg til å fly deres 777-300ER neste sommer. Men det må vel nesten kalles en oppgradering å skifte til 350-900 egentlig, selv om First da faller bort.

Taim will sjåvv!

Eriksan
14-11-2018, 09:47
Ikkje bra, har booket min første F tur CPH-SIN neste sommer. Det var nøye planlagt og award ble booket 355 DBD da award ble åpnet.

staale
14-11-2018, 10:22
Ikkje bra, har booket min første F tur CPH-SIN neste sommer. Det var nøye planlagt og award ble booket 355 DBD da award ble åpnet.


ouch, ser den ja..... Tror du du kan få booket om til en avgang fra FRA/LHR med 380/777 som har F ?

Gitt at opplysningene i artikkelen stemmer da.

Eriksan
14-11-2018, 10:43
ouch, ser den ja..... Tror du du kan få booket om til en avgang fra FRA/LHR med 380/777 som har F ?

Gitt at opplysningene i artikkelen stemmer da.

Hvis flytypen blir endret på min avgang i slutten av juni så vil jeg absolutt prøve å bli booket om til F fra FRA/LHR eller evt. CDG/ZRH. Men siden det er award og CT så må det vel være ledig award for å bli booket om til en annen avgang/rute, så det kan bli kronglete.

Sjekket forøvrig Amadeus nå, 77W ligger fortsatt inne helt til 03NOV19 så langt SQ har lastet availability. First er også i salg ut oktober, men på avgangene 01-03NOV er F stengt for salg. Har jeg flaks bytter de ikke til A350-900 før i november...

staale
14-11-2018, 15:45
Blir uansett spennende å se. Får vel svaret om en ukes tid.

OttoL
20-11-2018, 13:28
Daglig fra 01.11.2019 med a350-900.

https://twitter.com/CPHtraveller

Someone
20-11-2018, 14:33
Tyder kanskje på at markedet for First ikke helt var der. Netto blir det jo nå en økning i den totale kapasiteten, men 350’n har jo færre business (og ingen first) seter

staale
20-11-2018, 16:35
Tyder kanskje på at markedet for First ikke helt var der. Netto blir det jo nå en økning i den totale kapasiteten, men 350’n har jo færre business (og ingen first) seter

De hadde vel 75% belegg på First

Someone
20-11-2018, 16:43
De hadde vel 75% belegg på First



Ikke helt hva jeg har hørt, og ikke i betalende passasjerer i det minste

staale
20-11-2018, 19:42
Så bare det tallet referert til i den danske artikkelen, men man skal ikke alltid tro det man leser ;-)

staale
20-11-2018, 19:43
Ikkje bra, har booket min første F tur CPH-SIN neste sommer. Det var nøye planlagt og award ble booket 355 DBD da award ble åpnet.


Da var turen din reddet :-)