Tormod_aasland
15-05-2017, 13:27
Jobber for Avinor med en historisk utstilling i anledning Sola sitt 80-års jubileum. Vi er på jakt etter "fun facts" eller små morsomme historier/anekdoter fra Sola sin historie (som ikke er omtalt i historiebøker). Alt er interessant, men bør kunne appellere litt til hvermannsen. Takk!
Tok igjen Concorde!
Har en litt artig sak som skjedde en sommerdag tidlig på 1990-tallet. British Airways hadde endel charterturer inn til Sola for å fly inn passasjerer som skulle på cruise i vestlandsfjordene med båt fra Stavanger. For å gi disse en ekstra eksklusiv opplevelse ble turene fløyet med Concorde.
Turen over Nordsjøen var ikke lang nok til at Concorden kom opp i toppfart, men de rundet Mach 1 med god margin, de lå vel rundt 1.2-1.4 i noen minutter mens champagnen ble servert. På en tur over Nordsjøen føk de forbi en SAS DC-9 som var på vei fra London-Heathrow til Sola som rute SK520, og SAS fikk med seg hvem det var som passerte over dem.
BA var livredde for at Concorden skulle lage sjokkbølger som reflekterte inn over land, dette var et fenomen de ofte fikk klager på fra kystbefolkningen i England. Derfor reduserte de hastigheten veldig tidlig og la seg ned i bedagelige 250 knop fryyyktelig langt ut fra Sola.
Det gjorde ikke SAS. Hver gang SK520 sa noe på radioen hørte vi i flykontrollen tydelig den karakteristiske "Klakk-klakk-klakk"-lyden av "Max speed warning" på DC-9'ern i bakgrunnen. Gutta i cockpit hadde tydeligvis snudd lua bak-frem og satt seg fore å ta igjen forspranget til Concorden. For yngre mennesker og/eller de med lite flykunnskap må det her tilføyes at DC-9 kunne flys på svært høy fart nesten helt inn til flyplassen.
På radaren så vi at SK520 holdt nesten det dobbelte av farten til Concorden innover mot Sola og Concordens forsprang minsket urovekkende kjapt.
Skulle SAS lykkes i å fly forbi og lande først?
Nei, det ville de ikke klare, avstanden inn til Sola var for liten. Dermed kom følgende historiske samtale, og piloten på SAS har garantert aldri kunnet si noe tilsvarende før eller senere:
Stavanger kontrollsentral (meg):
-"Scandinavian five two zero, reduce speed due to traffic ahead"
SAS visste jo utmerket godt hvem "traffic ahead" var, og at BA-pilotene lyttet på samme frekvens, så de svarte prompte:
-"Roger, we are reducing speed due to the Concorde ahead, Scandinavian five two zero"
Problemet var at de nå hadde bygget opp så mye energi i flymaskinen at selv med motorene trukket tilbake til tomgang var det omtrent plent umulig å få ned farten, spesielt når de i tillegg var på vei nedover mot Sola. Forspranget ble raskt spist opp, men de klarte ikke å komme seg forbi Concorden. Til slutt endte det med at SK520 måtte ta seg en æresrunde over Jæren, både for å få ned farten og for å oppnå forskriftsmessig avstand til forangående trafikk...
Tormod_aasland
15-05-2017, 15:25
Underholdende historie! Takk! Dette var i 1992?
Nja, ved nærmere ettertanke tror jeg det kan ha vært i 1994.