View Full Version : Almaty
Hej forumister!
Har någon varit i Almaty och kan säga om det är värt ett besök eller inte?
Aldri vært i Almaty, men som skridskor-fan må jeg jo si at en tur dit frister. Da vil i såfall Medeo-banen være hovedattraksjonen for min tur, verdens høyestliggende skøytebane.
Hej forumister!
Har någon varit i Almaty och kan säga om det är värt ett besök eller inte?
Tja, er det verdt et besøk?
Har vært der noen ganger og det er "anderledes" men ikke noe som frister til gjentagelse.
Første jeg la merke til i hotellet er at dem hadde utrolig vakre horer: Høye slanke damer med asiatiske trekk i ansiktet, kledd i svart lær og prøvde å få øyenkontakt med oss som var typisk vestlig.
Maten var stort sett bra, men ikke noe gourmet opplevelse.
Byen virket litt skitten, mye snøfonner langs veiene som var grå og svart av søle og veistøv, kanskje mye piggdekk.
Folk gikk kledd i de samme mørke klærne og alt så ut som på en svart/hvit film fra 50 årene.
Det kan være utrolig høye priser der i byen. En gang kom vi uten hotel bestilling og måtte bare ta det som var tilgjengelig, kun suiter til over 5000 kroner døgnet.
Service og innventar var ikke noe å skryte av men bedre enn andre plasser i tidligere Soviet.
Hvis man samler på fremmede land og nye "opplevelser" kan jo dette være noe å få i loggboka men jeg trenger ikle å dra tilbake.
Bon Voyage.
Jeg var i Almaty i mai 2016. Jeg opplevde byen som ren og fin og synes den var vel verdt et besøk. Innenfor bygrensen varierer høyden over havet fra 500 til over 1500 meter over havet, så en tur opp til fjellene rundt byen er å anbefale. Har kan man ta gondolbanen fra skøytearenaen.
Det finnes flere rimelige, gode hoteller å velge mellom, men prisene i byen er forholdsvise høye sammenlignet med andre steder i nærheten/landet.
Almaty kan også lett kombineres med et besøkt til Bishkek i Krigisistan, tre timer busstur til grensen. Videre inn til byen er kort nok til at en kan ta taxi.
Du kan se bilder og lese litt mer om min tur til Almaty her: http://www.extremepointsofearth.com/2016/05/almaty-kazakhstan.html Det finnes også referat fra Bishkek og Sharyn Canyon der inne, om du også vil se områder ute av byen.
.Jeg opplevde byen som ren og fin og synes den var vel verdt et besøk.
Så på bildene dine, det ser rent og fint ut der ja.
Jeg var der tidligere på året hvor været sikkert hadde mere med inntrykket å gjøre, grått, slapseføre, skitten snø, osv.
Det finnes vel billige hoteller hvis man bestiller god tid i forveien, men selskapet jeg jobbet for var bestandig sent ute hver dag kom som en stor overaskelse på dem.
Fine bilder, takk skal du ha.