Log in

View Full Version : NORWEGIANS rekordvekst

LN-HAT
07-08-2006, 10:30
Av verdens 150 største flyselskap var det Norwegian som hadde den største omsetningsveksten av alle i 2005.

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=225371&cat=66

Hurum
07-08-2006, 11:17
Hørtes litt beymringsfullt ut :huh:

SQ 777
07-08-2006, 12:03
Nettopp. Minner meg om PeopleExpress, Braniff og mange andre som gikk kun en vei !!:cry:

Desk pilot
07-08-2006, 12:11
Dennne lange artikkelen i Airline Business (http://www.flightglobal.com/Articles/2006/07/25/Navigation/355/208133/Airline+Business+World+Airline+Rankings+2006+Clima te.html) utdyper det som Hegnar.no refererer til.

Ifølge artikkelen er det bare noen få lavprisselskap som er tjener veldig mye penger, dette inkluderer SouthWest, utskjelte Ryanair og 'en-tanke-lavpris' Gol.

intransfer
07-08-2006, 12:22
Det er vel også bare et fåtall flyselskaper i det hele tatt som tjener veldig mye penger. Og når jeg tenker meg om så gjelder det de fleste bedrifter i de fleste bransjer.

Blubird
07-08-2006, 12:26
Er nok mer å hente på Børsen enn på selve driften.

Hurum
07-08-2006, 12:27
Men andre vokser så fort at dem ikke har personell:
http://www.boarding.no/art.asp?id=22650

OJB
07-08-2006, 12:53
Enig med BU 662 sine betraktninger.
Norwegians omsetningsvekst kan ikke uten videre sammenlignes med Southwest , Braniff og PeopleExpress.
Det interessante er jo hvor mye de tjener.
Flott at de får det til. Det er kjekt å se en norsk bedrift som lykkes. Vi har ikke hatt for mange av dem de siste årene.
Norwegian seiler jo på rekordtid opp i Braathens gamle posisjon i innen- og utenriksmarkedet.
Jeg håper jo for oss brukere at det går bra for DY i årene som kommer. Det vil hele fedrelandet tjene på.

Desk pilot
07-08-2006, 12:56
Fine betraktninger fra deg BU662.
Jeg kjenner ikke så godt til Ryanair men det virker som de er veldig flinke på å kutte kostnader (flyr fra sekundære flyplasser, har ikke solskjerm/rullegardin i vinduene, er raske med å snu flyene, etc.) I tillegg tar de kanskje godt betalt for 'tilleggsprodukter' som ekstra bagasje osv.

Someone
07-08-2006, 12:59
Originally posted by OJB

Det interessante er jo hvor mye de tjener.
Flott at de får det til. Det er kjekt å se en norsk bedrift som lykkes. Vi har ikke hatt for mange av dem de siste årene.
.

Ikke lykkes? Det store flertallet av norske bedrifter hadde rekord år i 2005 og har aldri hatt større overskudd. Og dette gjelder selv om man holder oljeselskaper for Hydro og Statoil utenfor. Å påstå at de fleste norske bedrifter ikke lykkes er som å påstå vi hadde en kald Juli måned i Sør Norge i år

laurenz
07-08-2006, 13:24
Originally posted by Hurum

Men andre vokser så fort at dem ikke har personell:
http://www.boarding.no/art.asp?id=22650

Norwegian står vel i fare for å havne i samme situasjon. Ennå går det bra men de Svenske vikarene vil jo etterhvert finne seg faste jobber andre steder. Det er vel en god stund siden det ble ansatt nye i Norwegian selv om de stadig vokser.

Hilsen,
Laurenz

LN-BRK
07-08-2006, 13:42
Originally posted by laurenz
Det er vel en god stund siden det ble ansatt nye i Norwegian selv om de stadig vokser.

Vet ikke hva du definerer som "en god stund", men de har da ansatt mange piloter de siste månedene...

LN-MOW
07-08-2006, 13:50
De averterer ogsaa etter salgskonsulenter ..
http://www.norwegian.no/sw175.asp

DY Tech
07-08-2006, 14:26
En god del av trafikkveksten har de jo tatt unna med innleid materiell.

OJB
07-08-2006, 14:41
Someone,

Vi har ikke sett mange bedrifter i fedrelandet som har startet ny virksomhet slik som DY de siste årene. Hatten av for DY og resultatene så langt. Det å starte luftfartsforetak med tyngere materiell er ikke det samme som å starte pølsebod i Norge.Det går med noen hundretalls millioner i oppstartskostnader for eierne av en slik bedrift før de begynner med positiv inntjening. Dette skal man applaudere og respektere etter min mening.
Jeg er enig med deg i din generelle betraktning for norske bedrifter i 2005.

Someone
07-08-2006, 14:49
Originally posted by OJB

Someone,

Vi har ikke sett mange bedrifter i fedrelandet som har startet ny virksomhet slik som DY de siste årene. Hatten av for DY og resultatene så langt. Det å starte luftfartsforetak med tyngere materiell er ikke det samme som å starte pølsebod i Norge.Det går med noen hundretalls millioner i oppstartskostnader for eierne av en slik bedrift før de begynner med positiv inntjening. Dette skal man applaudere og respektere etter min mening.
Jeg er enig med deg i din generelle betraktning for norske bedrifter i 2005.

Jeg er ikke uenig og jeg er også imponert over hva DY har fått til så her tror jeg du misforstod hva jeg prøvde å si i innlegget mitt. Poenget med mitt innlegg var som ett svar til ett innlegg som over som ordla seg på en slik måte at det virket som om det var vanskelig å drive en bedrift lønnsomt i Norge

LN-HAT
07-08-2006, 15:23
Originally posted by DY Tech

Som vanlig, godt begrunnet....Det er jo p... i havet som er blitt operert med innleie :old

Hurum
07-08-2006, 15:30
Originally posted by DY Tech

Dette stemmer da ikke....

hva er en "god del"?

laurenz
07-08-2006, 15:31
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by laurenz
Det er vel en god stund siden det ble ansatt nye i Norwegian selv om de stadig vokser.

Vet ikke hva du definerer som "en god stund", men de har da ansatt mange piloter de siste månedene...

Piloter kanskje, men jeg refererte til de svenske kabinansatte. Bortsett fra lærlinger så har de vel ikke ansatt egne i kabin på "en god stund". (Jeg husker ikke helt når de siste ble ansatt:rolleyes:)

Hilsen,
Laurenz

TG923
07-08-2006, 15:56
Vel, når man ser på sommerens aviser så er det tydlig at ikke alle passasjererene er enig i at det er likegyldig hvilket metall som flyr (eller ikke kommer seg opp...)

(Og det ville nok SAS også møte hvis de dukket opp med alt for eksotiske erstatninger)

LN-MOW
07-08-2006, 17:26
Det er da ikkenoe uvanlg aa bruke innleid materiale naar det butter? Det gjoer alle, inkludert oss. Og en god del av vaar business er nettopp aa fly for andre. For aa nevne noen av de jeg kommer paa i farten: USA3000, Omni, World, Skyservice, Aer Lingus .. vi floey ogsaa no' charter fra England paa vaarparten, uten at jeg er sikker paa hvem det var for ..

Da jeg jobbet i SAS, leide vi stadig inn fly fra Braathens naar fly var nede. Braathens leide stadig inn Sterling, Maersk, Transavia, Falcon og andre. Det gaar helst geografisk - man proever foerst aa finne fly i naeromraadene, saa fortsetter man utover. Midt paa sommeren er det lite ekstra kapasitet aa finne, saa da maa man lengre avgaarde. Derfor dukker det opp tyrkiske og portugisiske maskiner nordpaa.

Disse selskapene foelger alle de samme krav til flysikkerhet som Norwegian og SAS og det forholder man seg til naar man maa chartre fly. Hvis noen har bevis paa det motsatte, er dette en glimrende anledning til aa presentere dem. Og Hr. og Fru Andersen paa 16AB som tittet ut av vinduet teller ikke ....

TG923
07-08-2006, 17:51
Ikke uenig med deg, men du kan jo forklare det for herr og fru Andersen...

STARSHIP 2
07-08-2006, 18:00
Originally posted by LN-MOW

Det er da ikkenoe uvanlg aa bruke innleid materiale naar det butter? Det gjoer alle, inkludert oss. Og en god del av vaar business er nettopp aa fly for andre. For aa nevne noen av de jeg kommer paa i farten: USA3000, Omni, World, Skyservice, Aer Lingus .. vi floey ogsaa no' charter fra England paa vaarparten, uten at jeg er sikker paa hvem det var for ..

Da jeg jobbet i SAS, leide vi stadig inn fly fra Braathens naar fly var nede. Braathens leide stadig inn Sterling, Maersk, Transavia, Falcon og andre. Det gaar helst geografisk - man proever foerst aa finne fly i naeromraadene, saa fortsetter man utover. Midt paa sommeren er det lite ekstra kapasitet aa finne, saa da maa man lengre avgaarde. Derfor dukker det opp tyrkiske og portugisiske maskiner nordpaa.

Disse selskapene foelger alle de samme krav til flysikkerhet som Norwegian og SAS og det forholder man seg til naar man maa chartre fly. Hvis noen har bevis paa det motsatte, er dette en glimrende anledning til aa presentere dem. Og Hr. og Fru Andersen paa 16AB som tittet ut av vinduet teller ikke ....

Syns det er rart at det skal være vanskelig å finne fly midt på sommern, er jo så lite trafikk da... hvorfor blir det vrient?

LN-MOW
07-08-2006, 18:43
Originally posted by JohnnyEagle

Syns det er rart at det skal være vanskelig å finne fly midt på sommern, er jo så lite trafikk da... hvorfor blir det vrient?

???????
Ja, det er redusert trafikk innenlands i Norge. I resten av verden er det full rulle.

intransfer
07-08-2006, 19:04
..... Braathens leide stadig inn Sterling, Maersk, Transavia, Falcon og andre. ....

bl.a. Linjeflyg i riktig gode gamle dager :-p Det var mye spennende å fly med. Husker godt nederlandske flyvertinner som ikke viste hva Solo var. Og vi som hadde vært snille gutter nesten en hel dag for å få brus på flyet. En norsk flyvertinne var somoftes alltid med og vi fikk en annen "gul" brus.

Og: Hvem gidder egentlig å lese det DY-tech skriver ???

DY Tech
07-08-2006, 19:40

Braathens leide stadig inn Sterling, Maersk, Transavia, Falcon og andre.

Du glemte å nevne Partnair. Braathen leide jo flittig inn fly fra Partnair på 80-tallet, der var jo sikkerheten på topp som vi alle vet. :(

STARSHIP 2
07-08-2006, 22:38

???????
Ja, det er redusert trafikk innenlands i Norge. I resten av verden er det full rulle.

OK, så i Norge flyr vi mindre på sommern og i resten av Europa flyr de mer(?). Da burde det være mer enn nok innlandsfly???? det er en brist i min logikk her kanskje, men jeg hadde heller trodd at en mnd som juni, at det da ble leaset inn fra nær og fjernt for da er all kapasitet gjerne tatt ut..

laurenz
07-08-2006, 23:18
OK, så i Norge flyr vi mindre på sommern og i resten av Europa flyr de mer(?). Da burde det være mer enn nok innlandsfly???? det er en brist i min logikk her kanskje, men jeg hadde heller trodd at en mnd som juni, at det da ble leaset inn fra nær og fjernt for da er all kapasitet gjerne tatt ut..

Kapasiteten fra innenriks brukes på utlandet. Det er på sommeren folk reiser på ferie og da flyr folk i alle retninger. At det går litt ned inneriks skyldes vel at foretningsfolket reiser på ferie å?

Hilsen,
Laurenz

DY Tech
08-08-2006, 07:19
POST SLETTET AV MODERATOR.

Poster kan kontakte The Ticketor på PM om han ønsker.