PDA

View Full Version : Lav takeoff over Maho Beach

RJon
09-05-2017, 03:04
Kom over denne videoen, de skal være glad de ikke tok av på 10 og muligens havnet i fjellet på andre siden av bukta.
Noen som kjenner til hvilken flight dette var og om de hadde noe motortrøbbel?

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/216249

LN-RTP
09-05-2017, 03:44
Kan ha vært litt medvind, litt mere vekt enn dem trodde (med redusert takeoff thrust) eller en motor som hadde slått seg vrang, skjønt man ser ikke røyk eller flammer.
Kam vel ha vært mye annet rart også, men antagelig ikke ising.

Så den der på VG og tåpelige kommentarer om at dem holdt nesa ned med vilje for å skremme folkene på stranda. :rolleyes:

Har vært der noen hundre ganger. Var enkelt som fot i hose med Twin Otter.
Var ikke mye værre med 757. Pga fjellene må kanskje noen fly ta ev med medvind for dem har ikke nok second segment climb på en motor.
Eller dette kan ha vært like etter en vær front som gikk over øya og vinden snudde seg rundt til Vest.

Uansett, det er dumt å stå på stranda rett foran flyet, før eller senere kommer det et fly på stranda i full fart og lager kjøttdeig av våghalsene. :cry:

LN-MOW
09-05-2017, 03:46
Bare hav de neste hundre milene rett frem. Ingen obstacles. Skulle nok bare tøffe seg.

Field in sight
09-05-2017, 18:29
Bare hav de neste hundre milene rett frem. Ingen obstacles. Skulle nok bare tøffe seg.

Det gir ingen mening. Å med vilje rotere sent er bare en massiv og unødvendig sikkerhetsrisiko, for eksempel ved engine failure.

LN-MOW
09-05-2017, 18:59
I know, men selv en Fokker 70 på en motor er sprekere enn det der. Har sett de lokale pilotene rygge opp til gjerdet og blåse mot stranda alt det de kan. Dog med mindre fly.

Kun Insel Air som flyr slike der om dagen.

Selvfølgelig kan det ha vært en annen grunn, men har ingen problemer med å tro det hvis det var med hensikt.

PEB
09-05-2017, 20:15
Ligner en Fokker jet af en slags. Og den har åbne gear doors. Mere info vil være interessant.

Enal25
09-05-2017, 21:24
Så videoen på YouTube,det er visstnok en Fokker 70 fra Insel Air

LN-RTP
09-05-2017, 21:49
Ja, er visst F-70 eller F-100: Ingen forkant slats, husker at Fokker hadde "hard" vinge.
Må være noe galt eller dem satte feil motor kraft kanskje, som den 737en som havna i elva ved Washington DC i 1982.
Får se på PPRuNe, der vet dem alt og svaret er sikkert på trykk allerede.

LN-MOW
09-05-2017, 22:08
Gjorde det og fant ingenting. Burde ikke det underbygge min antagelse? ;) :stir:

Enal25
09-05-2017, 22:42
Ligger en annen video ute også av Insel Air med MD-82 der de går rett over gjerdet før de drar i stikka så sjøsprøyten står ;p

CFM
10-05-2017, 06:49
Var nok de gutta her som var på tur.. (https://youtu.be/b9bJFErHVgA)

oy-viv
10-05-2017, 11:44
Er det overhovedet tilladt at opholde sig på den strand? Hvis ja, er det
forhåbentlig på eget ansvar....

sk931
10-05-2017, 12:14
Er det overhovedet tilladt at opholde sig på den strand? Hvis ja, er det
forhåbentlig på eget ansvar....

JA, det er en "ganske almindelig" offentlig strand...:D:D:D
Hilsen Ole

Field in sight
10-05-2017, 17:34
I know, men selv en Fokker 70 på en motor er sprekere enn det der. Har sett de lokale pilotene rygge opp til gjerdet og blåse mot stranda alt det de kan. Dog med mindre fly.

Kun Insel Air som flyr slike der om dagen.

Selvfølgelig kan det ha vært en annen grunn, men har ingen problemer med å tro det hvis det var med hensikt.
"Det går sikkert greit" er nok ikke en tilnærming som funker i denne bransjen... :fly

CFM
10-05-2017, 17:47
"Det går sikkert greit" er nok ikke en tilnærming som funker i denne bransjen... :fly

Det betyr ikke at det ikke likevel er noen som bruker den tilnærmingen.

LN-MOW
10-05-2017, 18:23

Det vet jeg veldig godt, men i løpet av mine år i bransjen har jeg sett nok tullinger som ikke helt har samme innstilling ...

oy-viv
10-05-2017, 19:12
lidt OT, men..

Jeg var i hvert fald en tulling den dag, da jeg som en meget ny
og ung ground hostess i SAS "kom til" at skyde genvej under en
vinge på en DC-9! Sikke en skideballe jeg fik......;)

Field in sight
10-05-2017, 19:57
Det vet jeg veldig godt, men i løpet av mine år i bransjen har jeg sett nok tullinger som ikke helt har samme innstilling ...
Det er ganske alvorlige påstander det du kommer med. Et av de siste stedene du finner en slik farlig tilnærming er i cockpit.

CFM
10-05-2017, 20:03
Det er ganske alvorlige påstander det du kommer med. Et av de siste stedene du finner en slik farlig tilnærming er i cockpit.

Hæ? Det finnes da massevis av bevis på at det både har foregått i alle år og fortsatt skjer den dag idag.

LN-MOW
10-05-2017, 20:22

Welcome to the real world of commercial aviation.

Field in sight
10-05-2017, 20:57
Hæ? Det finnes da massevis av bevis på at det både har foregått i alle år og fortsatt skjer den dag idag.
Bevist forsinket rotasjon bare fordi "man klatrer sikkert godt nok" ved engine failure (da også total antar jeg)? Vis meg gjerne bevis på det...

CFM
10-05-2017, 21:59
Bevist forsinket rotasjon bare fordi "man klatrer sikkert godt nok" ved engine failure (da også total antar jeg)? Vis meg gjerne bevis på det...

Misforstår du med vilje? Du mener det ikke finnes de som bevisst ville finne på å holde maskinen lavt etter avgang eller forsinke rotasjonen for å vise seg? Drøm videre ;)

Field in sight
11-05-2017, 17:23
Misforstår du med vilje? Du mener det ikke finnes de som bevisst ville finne på å holde maskinen lavt etter avgang eller forsinke rotasjonen for å vise seg? Drøm videre ;)
Misforstår hva? Og nei, ikke innenfor kommersiell luftfart på måten som vises i videoen.

Å for eksempel gjennomføre en shallow visual climbout er jo naturligvis noe helt annet. Men å rotere med knapt bane igjen, for så nesten stusse mange beskuende turister er noe helt annet. Å påstå at noe slik gjøres med overlegg, blir bare for dumt.

LN-MOW
11-05-2017, 17:35
For noen år siden, på en fin varm sommerdag, var det en 737 fra et 'stort seriøst selskap' som jeg handlet som kom inn visuelt til bane 24 på Fornebu. De gikk rundt, og kom tilbake samme veien, langt lavere (men sikkert over minimum tillatt) før de landet. To glade gutter i cockpit som gladelig skrøt av at de ville titte nærmere på damene på Huk...

Som Trump sier - boys are boys ...

CFM
11-05-2017, 22:54
Misforstår hva? Og nei, ikke innenfor kommersiell luftfart på måten som vises i videoen.

Å påstå at noe slik gjøres med overlegg, blir bare for dumt.

Det er greit, da er jeg dum :colgate:

B350ER
15-05-2017, 13:59
Synes nok Fokk'ern er i lufta ( noen fot over banen ) allerede når videoen starter, og at de velger hastighet fremfor å vinne høyde med vilje. Ikke direkte ulovlig, siden jeg har vært med på sånt selv, dog med en 10-seter. Noe liknende skjer jo på Farnborough og Paris årlig når de store skal jukse seg til en imponerende climb-out...

B350ER
16-05-2017, 13:53
Reg under vingen viser at flyet på videoen var denne, en F70 fra Inselair Arbua:
https://www.planespotters.net/photo/694699/p4-fkc-inselair-aruba-fokker-f70

Field in sight
16-05-2017, 16:55
Det er greit, da er jeg dum :colgate:

At å påstå at noe blir for dumt, betyr ikke at jeg kaller deg dum. Er jo umulig å diskutere noe uten at det blir helt usaklig her...