Log in

View Full Version : Opplevelse: Norwegian 787 LH


CaptainMorgan
29-04-2017, 04:01
Fant ingen passende tråd (kritikk norwegian lh e.l.) å poste dette. Mod kan eventuelt flytte om det faktisk eksisterer.

Uansett. Reiste for første gang med Norwegian og deres 787-9 i economy på langdistanse denne uken fra FLL til LGW.

Kan ikke si jeg er imponert. Nå skal det og sies at jeg ikke er spesielt vandt med economy på longhaul. Reiser stort sett utelukkende SAS Plus, WT+ etc eller Business, men har flydd eco to ganger tidligere. Da med SAS A330 og AirFrance 777. Både SAS og AirFrance var forholdsvis greie.

Grunnen til at jeg valgte Norwegian denne gangen var at de var det eneste som var å oppdrive på få dagers varsel. Var så lite fristet til å fly Norwegian at jeg sjekket med SAS voksen, ungdom og poeng fra alle destinasjonene de flyr fra i USA. Men neida, ingenting tilgjengelig.

Så etter å ha bladd opp 3 laken for å fly KjosLinern over atlantern, satte jeg kursen til Fort Lauderdale. Ankom i god tid, ca 2 timer før avgang. Himla lang kø i innsjekk og ingen selvbetjent bagdrop. Kun 3 frøkner som sjekket inn per skranke. Etter sikkerhetskontrollen var de fleste utsalgsstedene i ferd med å stenge, men rakk akkurat å kjøpe med en flaske vann og en burger fra SteaknShake for absolutt alt stengte.

Boarding tok forfeeeerdelig lang tid. Totalt uorganisert og vi ble boardet 30 minutter etter oppsatt rutetid. Omsider ombord plassert i sete 27E (midtsete ved nødutgang) mellom en halvfeit brite og ei kjerring som hosta konstant , kunne jeg konstatere at det ikke var noen ordinær velkomst. Ingen pledd/pute, ingen earplugs, ingen flaske med vann. Nada. Kun et smalt plastikkaktig sete som sto med seteryggen 90 grader rett opp. Jeg er 190 og 80kg, men allikevel følte jeg meg skvist.

Før avgang ble det selvfølgelig kjørt propaganda av Kjosern på skjermene med hvor fantastisk KjosLinern er: mindre utslipp, større vinduer og ikke minst lavere kabinhøyde som skal minske jetlag osv osv. Totalt bullshit i mine øyne. Men tilbake til det senere.

Etter ca drøye 1 1/2 time kom endelig det flotte "nice and tasty" måltidet Norwegian skryter sånn av i bestillingsprosessen på norwegian.no. Rett og slett en vits: var en knøttliten pappboks på størrelse med et penal. Oppi her kunne man "kose" seg med forrett bestående av ca 4 skjeer risaktig salat. Deretter, om man enda ikke var mett, kunne man sette tennene i hovedretten som var et par gafler med pasta og 3 små biffklumper. Desserten var enda mer latterlig, en sjokolademoussekake (som dog skal sies smakte) servert i det som lignet på et shotteglass. Til maten kunne man også velge mellom diverse alkoholfrie varer. Uansett hva hva man valgte fikk man kun ett glass. Bestilte vann i håp om å få en flaske, men neida; også her var det glass. Maten måtte selvfølgelig spises med armene skvist tett inntil kroppen pga elendig plass.

Etter de hadde servert kabinen var det ikke tilbud om ytterligere påfyll. Kun innsamling av søppel før personalet forsvant bak i galley og skravlet/sov.

Etter ca 4 av 9 timer tenkte jeg at nå vil jeg heller at flyet skulle stupe med nesen ned i atlanteren enn å gå gjennom 5 timer til med tortur. Satt helt forjævlig i setet, og klarte ikke finne noen som helst behagelig stilling. Resultatet ble da at man heller gikk rundt for å strekke på kroppen, samt at man tok noen turer på toalettet for å faktisk sitte behagelig.

Da man endelig begynte å se lyset i tunnelen av turen kom frokostserveringen. Her gjaldt samme regle, kun ett glass drikke samt en papppose hvor man fikk en knøttliten baguette som minnet mer om gummi. Etter 3 biter måtte jeg bare kaste hele greia, til tross for at jeg var ekstremt sulten. Dehydrert var jeg ikke da jeg heldigvis ved en tilfeldighet hadde fått kjøpt med en stor vannflaske før avgang.

Utover ovennevnte, vil jeg også få si at kabinpersonalet var totalt fraværende og meget lite serviceinnstilte. Fikk nesten kjeft da man ga fra seg søppel og var til noen som helst bry.

Totalt sett er dette min verste opplevelse i luften noen sinne! Punktum. I forbindelse med at jeg har bodd i USA et par år nå har det blitt mye reising fram og tilbake til Norge, men har aldri opplevd lignende. Servicen var elendig. Setet var forferdelig, og jeg merket absolutt ingenting til jetlag propagandaen til Kjos. Var faktisk så utkjørt etter turen at jeg måtte bruke 2 dager på å få kroppen til å fungere igjen. Dette har aldri skjedd før uansett hvor langt jeg har reist.

At folk orker å gå gjennom slik tortur er utenfor min fatteevne :o
Nå kan det selvfølgelig hende at jeg er blitt ganske vandt med economy plus og høyere klasser, men kan ikke huske det var så ille hverken på SAS GO eller AirFrance Eco.

Skjønner selvfølgelig at Norwegian er lavkost og at man må betale for ekstra snacks osv, men det får da være måte på. Er det så mye å be om en flaske vann eller et pledd om man fryser???? Norwegian er etter det jeg har sett ikke så fryktelig mye billigere enn mange andre selskaper. Har flydd med både SAS og KLM på langdistanse for priser nede i 3000 t/r Norge-Østkysten. Og da er det skikkelig service!

Dette ble deffinitivt min aller siste tur med Norwegian LH. Tar heller lasteskip neste gang om det ikke skulle finnes flybilletter med andre selskap.

Sikkert mange som synes det er flott med store vinduer osv, men som sagt, jeg er mer opptatt av grei komfort og god service. Mulig andre kjøper propagandaen til Kjos?

BraathensSafe1985
29-04-2017, 07:30
Det var da voldsomt da ...


Du får det du betaler for og betalte du kun 3 laken for det, så fikk du mest sannsynlig for mye ...

Midtsete er ikke kjekt på noen flyselskap og hadde du lest deg opp på Norwegian så hadde du ikke blitt overrasket over at ting er annerledes. Ekstra mat kan bestilles via skjermen i setet mot et beløp, samme kan laken etc.


Du er nok blitt bortskjemt ja.

Personlig så har jeg ikke fløyet annet enn economy og jeg har blant annet flydd lange turer til Stillehavet, noe som er over 20 timer ( skifte av fly underveis men stadig economy ) før du kommer fram. Klager som regel ikke Bruker heller pengene på bedre hotell eller lengere opphold når jeg kommer fram.

Fløy Lufthansa mellom Rio og Frankfurt for noen år tilbake i economy. En Boeing 747-8I og det var trangt, veldig trangt. Så trangt at jeg nesten ikke kunne bevege armene for å spise. Det er den eneste gangen jeg har følt at economy har vært ukomfertabelt .... Overraskende med Lufthansa.

RWY 24
29-04-2017, 08:27
Har nettopp hatt helt motsatt opplevelse av deg til og fra USA med DY. Betalte nesten ingenting for en tur i økonomi, dro kortet en gang for alle i snackbaren og koste meg verre med film, servering og rask og hyggelig service hver gang jeg tastet inn en ny bestilling. Sto ikke tilbake for noe jeg har reist med før når det gjelder økonomi og LH. Selv opplevde jeg servicen og totalopplevelsen som den beste til nå. Det er jo trangt og jævlig uansett, men dette var absolutt godkjent i forhold til pris.

WF-380
29-04-2017, 09:45
Jeg er 190 og 80kg, men allikevel følte jeg meg skvist.


Er du 190 cm høy er ikke langdistanse økonomi noe for deg. Og ihvertfall ikke midtsete.


Skjønner selvfølgelig at Norwegian er lavkost og at man må betale for ekstra snacks osv, men det får da være måte på. Er det så mye å be om en flaske vann eller et pledd om man fryser????

Som andre har nevnt må også pleddene kjøpes ombord via menyen på skjermen. (Egenlig må de vel leies, man får de vel ikke med seg ut av flyet.) Velkommen til no-frills befraktning.

SudCaravelle
29-04-2017, 11:05
Noen liker moren og noen liker datteren.. du starter jo med å fortelle at du mere eller mindre aldri flyr øko long haul så da blir man jo fort skuffet.

Jeg hører stort sett det motsatte og har flere venner og kollegaer som er meget fornøyde med Norwegian long haul og dette selv om de ofte er poeng-junkies med edle kort.

krølle
29-04-2017, 11:28
Etter ca 4 av 9 timer tenkte jeg at nå vil jeg heller at flyet skulle stupe med nesen ned i atlanteren enn å gå gjennom 5 timer til med tortur.

Be carefull what you wish for. Dreams could come trough;)

Men 3 laken er vel igrunnen dyrt hos LCC. Kompis kjøpte SVG-KEF-DEN-KEF-SVG for 4 laken.

Starling
29-04-2017, 12:39
1) Først skriver du at du valgte NLH fordi det var det eneste å oppdrive på så kort varsel, og så skriver du at du har flydd SAS og BA til samme pris. Vel, jo tidligere du booker - jo billigere blir det. Så du kan ikke sammenligne en kampanje billett hos SK vs "last-minute" hos DY. Jeg tørr ikke å tippe hva samme billett hadde kostet hos BA eller SK.

2) Hvorfor sammenligner du servicen hos SAS PLUS/business og BA WT+ med den billigste billetten hos billigselskapet Norwegian? Hvis du absolutt skal flotte deg selges det seter i den fremre kabinen.

3) Du har ikke lov til å sjekke inn på selvbetjente maskiner når du reiser til USA, dette gjelder også for BA og SK. Så det kan du ikke "ta" Norwegian på.

4) Det som irriterer meg mest på denne "rapporten", eller "opplevelsen" din - er at du klager på sete du fikk. Vil du ha midtgang- eller vindusplass, så bestill det. Du har også en mulighet til å endre på innsjekk. Det at du havnet mellom en halvfeit brite og ei kjerring som hosta konstant er din egen feil.

Maten kan jeg ikke kommentere da jeg ikke var der, men hvis den vannflasken betyr så mye for deg - ja så kjøp en ekstra før du går ombord. Til info får du et bedre måltid og en hel vannflaske for deg selv i Norwegian Premium. Foresten; pitchen, eller avstanden til sete foran, lik på economy hos SK og DY. Mens på premium economy har SK 38" vs DY 46".

Jeg jobber hverken for SAS eller Norwegian, men syntes det er skikkelig irriterende at disse "SAS-elskerene" skal hakke ned på DY uansett hva. Det som er det kjipte her, er at du helt sikkert skrev denne rapporten i det du bestilte billetten. Med SAS-kortet og vannflaska i hånden, såklart;)

Gleder meg allerede til returen. Kanskje du kan sammenligne Norwegian Economy vs SAS Business? Evnt Norwegian Economy vs BA First?:fly

Herlov
29-04-2017, 12:42
Det er det som er problemet med nesten å utelukkende fly economy+/business/first. Man klarer ikke gå tilbake til økonomi. Det er flaut å si det, men jeg har også selv blitt så godt vant at jeg i de fleste tilfeller heller hadde blitt hjemme og kost meg i sofaen enn å reise 8+ timer i vanlig økonomi. Bortskjemt, selvsagt ...

Tjab
29-04-2017, 12:46
Jeg konkluderer med at det absolutt er grunnlag for å dra i gang en FanClub for det Irske flyselskapet og Bjørn Kjos her inne. Således kan det muligens være grunnlag for en sekt, men her er jeg mer usikker.

Mulig vi også ser den spede begynnelse på en ABDY (anything but DY) klubb også. Men vi trenger nok noen år med realiteter til.


Takker for god rapport btw :)

Fnate
29-04-2017, 12:51
Men vi trenger nok noen år med realiteter til.


Realiteter er overvurdert.

Jeg forkastet hele konseptet for flere år siden

LN-MOW
29-04-2017, 13:18
Da jeg var ung, DRØMTE jeg om å få sitte i et trangt midtsete .... ;)

https://youtu.be/Xe1a1wHxTyo

nick5000
29-04-2017, 15:39
Viktig med en vekker iblant, nå koser du deg nok bra på neste tur i business!

oy-viv
29-04-2017, 16:27
CaptainMorgan: Nu har jeg aldrig været o/b i en DY B787 og kender derfor ikke
config. og sæder, men: hvad havde du egentlig forventet i eco i en LCC, især
når du er vant til at "gå til venstre" i et fly?

Når det er sagt, så vil jeg lige nævne, at jeg forleden gik en tur gennem
maskinen til SK909 (A343). Jeg syntes faktisk, at sæderne i 'go' så
OK ud, og benpladsen så også ud til at være acceptabel.
Jeg lavede samme nummer i en Lufthansa B748 sidste år, og jeg må
sige, at deres economysæder så meget trange, tynde og ubehagelige ud.
Det kunne være interessant at vide, hvordan DYs eco sæder er til sammenligning.

Hvad man ellers synes om hr. Kjos og hans forretning, så skal han
da have ros for, at han har givet mange mennesker mulighed for at
besøge fjerne destinationer til en billig penge!

LN-RTP
29-04-2017, 18:12
Dette er vel årsaken til at jeg aldri tør å fly Norwegian på vanlig economy: Trangt og klaustrofobisk. Verste jeg vet.
Flyr ofte mellom FLL og OSL på premium, nesten som business. Ganske gode seter, har ofte sovet meg over dammen.
Maten er dårlig der fremme også, en pappeske med noe tjafs.
Bruker å ta med matpakke: Subway sandwich stopp på veien til flyplassen, det har funket krirkefritt.
Så er det prisen da. Siste turen betalte jeg 11,500 kroner, eller $1,350 daler for tur retur. Synes ikke det var så veldig dyrt, man får også en lounge, fast track og ubegrenset alkohol på flyet.
Er også bortskjemt etter 30 år på første og butikk klasse.
Siste jeg reiste Long Haul i economy var AA fra CDG til MIA, sverget på aldrig mere, turen gikk veldig sakte og man fikk aldrig en god posisjon i sete, nesten tortur. Derfor er 11 500 billig for meg. :cry:

Har også flydd mye i economy på andre selskaper, beste economy var vel Saudia
På 747-400, Jedda til DC, gode seter baki der og bra service, men satt ved siden av en fanatiker i nattkjortel som bare breket om hvor bra Islam var og vi begynte å krangle, han ville ikke gi seg, skulle ha meg som konvertitt..::headbang
En annen langtur var midtsetet på Cathay fra LA til Hong Kong. 14 timer, Fytte fanken, aldri mer sa jeg, men hadde ikke valg, selskapet jeg jobbet for kjøpte billetten.
Også Hong Kong til London, deretter Miami i Economy med BA.
Og Air India fra Bombay til London til New York, midtsetet mellom skrikende unger og uvaskede kropper.
Derfor kjøper jeg Premium med Kjos, verdt hvert øre..:old

gustavf
29-04-2017, 19:20
Kan ikke si jeg er imponert. Nå skal det og sies at jeg ikke er spesielt vandt med economy på longhaul. Reiser stort sett utelukkende SAS Plus, WT+ etc eller Business, men har flydd eco to ganger tidligere. Da med SAS A330 og AirFrance 777. Både SAS og AirFrance var forholdsvis greie.


Men hvis du vil ha premium-klasse, hvorfor kjøpte du ikke det? I stedet for å jamre og bære deg over at en siste liten økonomiklasse-billett til 3000 kr ga deg omtrent akkurat det du betalte for?

Tjab
29-04-2017, 20:59
Jeg er veldig negativ til at folk her inne er så negativ til negativite og deres negativitet. Skaper bare en negativ stemning.

:drink

LN-RTP
29-04-2017, 21:41
Men hvis du vil ha premium-klasse, hvorfor kjøpte du ikke det? I stedet for å jamre og bære deg over at en siste liten økonomiklasse-billett til 3000 kr ga deg omtrent akkurat det du betalte for?

Var det foresten 3000 kroner for en vei, eller rund-tur?
Leste OP på nytt, men det sto ikke.
Sikkert en vei da, $350, relativt billig det, for tur-retur, råbillig.
Uansett, man må ta med seg at det ikke er særlig komfy der bak.
Som å ta bussen isteden for drosje. :cry:

Selv er jeg bortskjemt, fly gratis resten av livet på første og business med verdens største flyselskap men foretrekker likevel å betale Premium Klasse med Kjos for å slippe flybytte og lange køer i London eller Paris.
Prøvde å kjøpe SAS business for noen måneder siden fra MIA til OSL men det kostet mere enn det smakte, tror det var 4-5 ganger mere enn Norwegian på Premium.
Finnes vel kanskje en e-Mail liste fra SAS hvor dem sender ut tilbud og spesial priser hvis flyene er nesten tomme og det er billigsalg på butikk klasse?
Noen som har link til slikt, eller må man være Gull eller bedre?

Fbu76
30-04-2017, 22:54
Fløy med 787-8 ned fra Oslo til Nice i kveld. Sas skulle ha 3.500 og Norwegian 715 for en t/r. Da var valget for meg ganske klart. Satt totalt 3,5 timer i 9A med folk i nabosetet. (Boardet 45 før avgang). Er 188 og 120 kg. Synes setet var veldig bra og god plass til beina. Har aldri sittet så godt på en 737 /32x på denne strekningen. Har flydd masse SAS og DY. Maten og øvrig servise skygger jeg unna. Savnet pulverkaffen til SAS.

LN-KOG
01-05-2017, 09:00
Interessant lesning. Captain Morgan har hatt en dårlig opplevelse med Norwegian. Det deler han for å neste øyeblikk å bli idiotforklart.

Skjerp dere, folkens! Dette er hans subjektive opplevelse som dere ikke kan mene noe om siden dere ikke var der. Om den går mot deres eget syn på Norwegian, vel, tøft!

SudCaravelle
01-05-2017, 10:10
Det er alltid mye følelser rundt flyopplevelser her på forumet og det er jo bra.

Smak og behag er jo en ting, men jeg lurer litt på fakta rundt om det faktisk er så trangt på disse 787ene? Jeg vet hvertfall at fem stjerners selskapet Qatar er marginalt trangere/det samme som DY sine (31-32" og 3+3+3). Er det noen europeiske High Cost selskap som er rausere på plassen i monkey ?

Husk at vi nordmenn er også verdensmestere i klaging, spesielt hvis vi har prøvd et bedre alternativ før.

AirbusTrond
01-05-2017, 10:51
Det har vel kanskje noen med tonen i innlegget som virker ganske irriterende, det ligger en slags insinuasjon om at de mange millioner som reiser med Norwegian og er fornøyd med dette er dumme nek som er flyr Norwgian fordi de tror på "Kjos-propaganda", mens alle andre er opplyste og dannede mennesker som velger andre flyselskaper, og helst "høyere klasser". Når både formuleringer og ortografi ligger i det lavere sjikt og ikke framstår som en TripReport men en lang rant mot en person som det kan framstå som trådstarter neppe liker i utgangspunktet, Kjos, så er det vel ikke så rart at det kommer enkelte motforestillinger.

Fnate
01-05-2017, 11:48
Har holdt meg en stund, men vil jo faktisk ta poster littegrann i forsvar også jeg da.

Har ikke prøvd economy longhaul hos DU. Ei heller hos SK de senere år.

Men jeg har sammenlignet DU Premium mot SAS PLUS på longhaul. Nå skal det innrømmes at jeg var i godt humør og fikk råkkestjernebehandling på SK, og var i dårlig humør når jeg boardet DU.

Men selv når jeg forsøker å kompensere for det, mener jeg at hele instillingen til service og flyopplevelse. Samt kvaliteten på interiør, mat og drikke var av en annen division hos SK. Skrev en TR på det på et annet forum i Januar, og den var vel like surmulen overfor DU som trådstarteren her sin.

Og for min del er det ikke et "hatprosjekt" mot Norwegian. Faktisk flyr jeg ganske mye Norwegian om dagen og er kjempefornøyd. Men det er shorthaul. Og nå har jeg flydd nok til å tjene doble cash points også.

Men long haul funker dårlig for meg.

Har, på den andre siden, kollegaer i USA som flyes til Norge på DU economy og de er sykt fornøyd. Så det er tydeligvis litt "morra & dattra"

LN-MOW
01-05-2017, 12:19
Man kan mene hva man vil, men slimlinesetene gjør opplevelsen for knærne dine langt bedre enn de fleste alternativene. De som har fløyet Vueling eller charter fra England vet hva jeg snakker om. Spesielt 767-varianten med 2-4-2 og flere seter enn de fleste 777'ene.

Kan jeg få bitche om KLM nå ....? ;)

kekker
01-05-2017, 19:10
Litt ot, men jeg som er 194 cm sitter av en eller annen idiotisk grunn marginalt bedre hos DY enn SK short-haul, mens en kompis som er et par cm lengre er det stikk motsatte.

Vår konklusjon er at han har lengre ben enn meg, siden jeg ganske greit får stikki bena under setet forran meg på DY, mens jeg sliter litt mer på SK. Han derimot har ikke sjanse og sitter bedre på SK.

Hverken han eller jeg er veldig pro det ene eller andre, men velger det som for oss er behageligst!

Så ja, det må være lov med sine egne subjektive meninger, og smaken er minst som baken..


Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

CaptainMorgan
02-05-2017, 15:05
Det var da voldsomt da ...


Du får det du betaler for og betalte du kun 3 laken for det, så fikk du mest sannsynlig for mye ...

Midtsete er ikke kjekt på noen flyselskap og hadde du lest deg opp på Norwegian så hadde du ikke blitt overrasket over at ting er annerledes. Ekstra mat kan bestilles via skjermen i setet mot et beløp, samme kan laken etc.


Du er nok blitt bortskjemt ja.

Personlig så har jeg ikke fløyet annet enn economy og jeg har blant annet flydd lange turer til Stillehavet, noe som er over 20 timer ( skifte av fly underveis men stadig economy ) før du kommer fram. Klager som regel ikke Bruker heller pengene på bedre hotell eller lengere opphold når jeg kommer fram.

Fløy Lufthansa mellom Rio og Frankfurt for noen år tilbake i economy. En Boeing 747-8I og det var trangt, veldig trangt. Så trangt at jeg nesten ikke kunne bevege armene for å spise. Det er den eneste gangen jeg har følt at economy har vært ukomfertabelt .... Overraskende med Lufthansa.

Fult klar over at man kunne bestille på skjermene. Men når man er sulten er ikke boxerchips eller melkesjokolade det som frister mest. Må da være mulig å få noe ordentlig og sunt å sette tennene i.

Er du 190 cm høy er ikke langdistanse økonomi noe for deg. Og ihvertfall ikke midtsete.



Som andre har nevnt må også pleddene kjøpes ombord via menyen på skjermen. (Egenlig må de vel leies, man får de vel ikke med seg ut av flyet.) Velkommen til no-frills befraktning.

Har reist på økonomi før og har aldri opplevd liknende. Da jeg bestilte var det kun midtseter som var ledig. Valgte derfor midtsete ved nødutgang, da dette ga noe ekstra benplass.

Noen liker moren og noen liker datteren.. du starter jo med å fortelle at du mere eller mindre aldri flyr øko long haul så da blir man jo fort skuffet.

Jeg hører stort sett det motsatte og har flere venner og kollegaer som er meget fornøyde med Norwegian long haul og dette selv om de ofte er poeng-junkies med edle kort.

Det er sant. Men jeg hadde heller ikke store forventninger til Norwegian. Det jeg er skuffet over er først og fremst servicen, i tillegg til de forferdelige setene selvfølgelig. Synes setene i SAS GO på LH er mye bedre f.eks.

1) Først skriver du at du valgte NLH fordi det var det eneste å oppdrive på så kort varsel, og så skriver du at du har flydd SAS og BA til samme pris. Vel, jo tidligere du booker - jo billigere blir det. Så du kan ikke sammenligne en kampanje billett hos SK vs "last-minute" hos DY. Jeg tørr ikke å tippe hva samme billett hadde kostet hos BA eller SK.

2) Hvorfor sammenligner du servicen hos SAS PLUS/business og BA WT+ med den billigste billetten hos billigselskapet Norwegian? Hvis du absolutt skal flotte deg selges det seter i den fremre kabinen.

3) Du har ikke lov til å sjekke inn på selvbetjente maskiner når du reiser til USA, dette gjelder også for BA og SK. Så det kan du ikke "ta" Norwegian på.

4) Det som irriterer meg mest på denne "rapporten", eller "opplevelsen" din - er at du klager på sete du fikk. Vil du ha midtgang- eller vindusplass, så bestill det. Du har også en mulighet til å endre på innsjekk. Det at du havnet mellom en halvfeit brite og ei kjerring som hosta konstant er din egen feil.

Maten kan jeg ikke kommentere da jeg ikke var der, men hvis den vannflasken betyr så mye for deg - ja så kjøp en ekstra før du går ombord. Til info får du et bedre måltid og en hel vannflaske for deg selv i Norwegian Premium. Foresten; pitchen, eller avstanden til sete foran, lik på economy hos SK og DY. Mens på premium economy har SK 38" vs DY 46".

Jeg jobber hverken for SAS eller Norwegian, men syntes det er skikkelig irriterende at disse "SAS-elskerene" skal hakke ned på DY uansett hva. Det som er det kjipte her, er at du helt sikkert skrev denne rapporten i det du bestilte billetten. Med SAS-kortet og vannflaska i hånden, såklart;)

Gleder meg allerede til returen. Kanskje du kan sammenligne Norwegian Economy vs SAS Business? Evnt Norwegian Economy vs BA First?:fly

1: Nå skal det sies at ting endret seg kjapt ifht hjemreise. Hadde opprinnelig en Plus billett med SAS uken etter, men måtte avbestille da jeg trengte tidligere hjemreise til Norge. Liker ikke å fly Amerikanske selskaper på langdistanse da det ofte involverer flere stopp med lang total reisetid. Derfor falt valget på Norwegian.

2: Sammenligner ikke SAS Plus eller WT+ med Nax eco. Sier bare at det er det jeg stort sett er vandt til. Har som sagt prøvd både AF, SAS og KL i eco og hatt fine opplevelser hos disse. Grunnen til at jeg ikke kjøpte Norwegians såkalte "Premium" er fordi det kostet 10K én vei. Ved gate kostet upgrade 400 dollar. Så var meget uaktuelt å betale såpass mye for et produkt som i mine øyne er milevis fra tilsvarende Eco+ produkter hos andre konkurrenter. De reisene jeg gjør i SAS Plus/Biz er som regel enten bonusbilletter eller oppgradert med poeng via Plusgrade eller Gate. Så har aldri betalt mer enn ca 3-4K t/r med SAS + eventuelle poeng videre til høyere klasser. Føler derfor jeg har fått mye for pengene når jeg har flydd SAS Plus eller Business.

3: Dette stemmer sikkert. Selv om jeg flere ganger har sjekket inn på automat og deretter levert på bagdrop når jeg har reist fra Værnes til USA med SAS. Vet ikke om dette er fordi jeg både har green card og Norsk pass?

4: Som nevnt lenger opp i posten her var ABSOLUTT alt av vindu/midtgang tatt da jeg booket sete online. Knåkfull flight..

Angående vann osv som du nevner har jeg ingenting imot å betale ekstra for dette. Er mer prinsipielt: Når jeg betaler like mye én vei hos Norwegian som t/r med SAS, KLM osv, så skjønner jeg ikke at slike ting ikke kan være inkludert. Disse såkalte lokkeprisene til Norwegian på 999,- en vei, de gangene jeg har sett, har kun vært på veldig få og ugunstige datoer. Ellers synes jeg Norwegian er like dyrt, om ikke dyrere, enn konkurrentene på langdistanse.

Nå er jeg ingen Norwegian-hater som du skal ha det til. Synes Norwegian har et vel så bra produkt som SAS på short haul. Men på langdistanse var de totalt ubrukelige.

CaptainMorgan: Nu har jeg aldrig været o/b i en DY B787 og kender derfor ikke
config. og sæder, men: hvad havde du egentlig forventet i eco i en LCC, især
når du er vant til at "gå til venstre" i et fly?

Når det er sagt, så vil jeg lige nævne, at jeg forleden gik en tur gennem
maskinen til SK909 (A343). Jeg syntes faktisk, at sæderne i 'go' så
OK ud, og benpladsen så også ud til at være acceptabel.
Jeg lavede samme nummer i en Lufthansa B748 sidste år, og jeg må
sige, at deres economysæder så meget trange, tynde og ubehagelige ud.
Det kunne være interessant at vide, hvordan DYs eco sæder er til sammenligning.

Hvad man ellers synes om hr. Kjos og hans forretning, så skal han
da have ros for, at han har givet mange mennesker mulighed for at
besøge fjerne destinationer til en billig penge!

Når man har hørt så my skryt av Norwegian både på forum, presse og ikkeminst Kjosern sjøl, så forventet jeg i det minste å ha descent benplass og plass generelt i setet. Spesielt mtp at man vet at Norwegian bruker slim-line seter. I tillegg har man jo hørt masse om denne kabinluften, som dessverre i mine øyne bare var nok et dårlig salgsargument fra Kjos og Co. Ikke var det wifi ombord heller, noe SAS tilbyr på alle sine langdistanse-fly.

Selvfølgelig vil jeg si meg enig i at Kjos har gjort en kjempejobb med å bli så store som de er blitt. Men han er veldig flink til skryte mye i pressen, og det er en ting jeg ikke liker. Spesielt når mye ikke stemmer.

Men hvis du vil ha premium-klasse, hvorfor kjøpte du ikke det? I stedet for å jamre og bære deg over at en siste liten økonomiklasse-billett til 3000 kr ga deg omtrent akkurat det du betalte for?

Som sagt, kostet 10 000 kroner online, og 400 dollar i gate. Uaktuelt når det koster mer enn det smaker.

Var det foresten 3000 kroner for en vei, eller rund-tur?
Leste OP på nytt, men det sto ikke.
Sikkert en vei da, $350, relativt billig det, for tur-retur, råbillig.
Uansett, man må ta med seg at det ikke er særlig komfy der bak.
Som å ta bussen isteden for drosje. :cry:

Selv er jeg bortskjemt, fly gratis resten av livet på første og business med verdens største flyselskap men foretrekker likevel å betale Premium Klasse med Kjos for å slippe flybytte og lange køer i London eller Paris.
Prøvde å kjøpe SAS business for noen måneder siden fra MIA til OSL men det kostet mere enn det smakte, tror det var 4-5 ganger mere enn Norwegian på Premium.
Finnes vel kanskje en e-Mail liste fra SAS hvor dem sender ut tilbud og spesial priser hvis flyene er nesten tomme og det er billigsalg på butikk klasse?
Noen som har link til slikt, eller må man være Gull eller bedre?

Det var 3500 én vei. FLL-LGW-TRD. + 1100 for ekstra koffert på flyplassen (var ikke mulig å bestille online. Prøvde, men nettsidene hang seg bare opp selv om jeg prøvde på flere enheter og nettlesere.) så totalt landet jeg på 4600 kroner.

Som jeg allerede var litt inne på, så pleier jeg enten kjøpe SAS VIP Plus og oppgradere videre med poeng/cash på plusgrade. Men det jeg vanligvis gjør, siden jeg er under 26, er å kjøpe skambillige ungdomsbilletter (typisk 3-4 tusen t/r) og oppgraderer meg videre enten via plusgrade eller i gate. Har aldri fått avslag på dette, så føler det fungerer bra.

CaptainMorgan
02-05-2017, 15:42
Det har vel kanskje noen med tonen i innlegget som virker ganske irriterende, det ligger en slags insinuasjon om at de mange millioner som reiser med Norwegian og er fornøyd med dette er dumme nek som er flyr Norwgian fordi de tror på "Kjos-propaganda", mens alle andre er opplyste og dannede mennesker som velger andre flyselskaper, og helst "høyere klasser". Når både formuleringer og ortografi ligger i det lavere sjikt og ikke framstår som en TripReport men en lang rant mot en person som det kan framstå som trådstarter neppe liker i utgangspunktet, Kjos, så er det vel ikke så rart at det kommer enkelte motforestillinger.

Absolutt ikke. Jeg ønsker bare å rette kritikk mot noe som er skrytt i været av både media og selskapet selv. Folk skal få reise med det de vil. Som jeg allerede sa i innlegget over så synes jeg Norwegian har et kjempeprodukt på shorthaul. Men når Kjos bruker argumenter som at billetten inkluderer "Dreamlineropplevelsen" og det rett og slett bare er humbug, så kan man ikke annet enn å le.

Jeg mener man kan sammenligne stort sett hvilket som helst økonomi-produkt i den vestlige verden og Norwegian vil komme så å si dårligst ut. Både mtp pris, komfort, service og totalopplevelse. Har vært litt inne på Norwegians nettsider og kiket på priser nå, og jeg er ikke imponert ifht hva Herr Kjos lover.

Jeg sier ikke man er dum om man reiser med Norwegian. Jeg synes bare det er viktig at folk får opp øynene ifht hva man får ifht pris sammenliknet med andre selskaper.

Personlig foretrekker jeg god komfort, bra service, inkludert bagasje osv kontra LED-lys i taket og større vinduer. Det er ikke noe salgsargument spør du meg!

Ikke meningen å tråkke på noen, men skjønner jo selvfølgelig det er mye følelser knyttet til slike tema som dette, spesielt her inne på Flyprat. Jeg sier bare jeg hadde en forferdelig opplevelse, og synes det er viktig å få delt dette med andre reisende.

BraathensSafe1985
02-05-2017, 16:12
I tillegg har man jo hørt masse om denne kabinluften, som dessverre i mine øyne bare var nok et dårlig salgsargument fra Kjos og Co.


Når det gjelder kabin luften så er det først og fremst Boeing som har brukt det som salgsmoment for Dreamlineren. Kjoser'n har bare hengt seg på ...

LN-RTP
02-05-2017, 16:38
Når det gjelder kabin luften så er det først og fremst Boeing som har brukt det som salgsmoment for Dreamlineren. Kjoser'n har bare hengt seg på ...

Merker stor forskjell når jeg flyr 787 vs 777, av og til gjør jeg det ganske tett sammen, en uke mellom.
Man blir mindre uttørket og sliten etter en tur med 787, det er ikke humbug, men fakta. Kabin trykket er vesentlig høyere i 787 med høyere luftfuktighet, egentlig ikke noe å diskutere, men hvordan man personlig føler det er jo en annen sak.

Siden jeg har bodd i Florida i mange år har det stadig vært besøk og de som kommer på economy med 787 til Norwegian har stort sett vært fornøyd.
Har aldri prøvd selv og er redd for å bli klaustrofobisk baki der men mange mennesker tett sammen og liten mulighet for å strekke seg ut og slappe av.
Er 1,86 og 100 kg, kommer aldri til å kjøpe longhaul økonomi.
Har spinket og spart hele livet er nå helt fri for gjeld, med rimelig bra inntekt, derfor kjøper jeg gjerne sete på Kjos sin 787 i Premium, første grunn er direkte til Oslo, neste er nettop kabintrykket. Maten derimot er ubrukelig og teller ikke.

Spruce Goose
02-05-2017, 23:49
HELT enig med LN-RTP. De tingene nevner, er det som utgjør den store forskjellen og er ikke diskuterbart. Du kommer frem i bedre form rett og slett. Samt støyen oppfatter jeg som lavere selvom jeg åff kårse benytter noise cancelling. En kaptain jeg snakket med, påstod også det er bedre mtp. avgasser fra motorene som gjerne kan gi deg hodepine o.l. på lange turer.

CaptainMorgan
03-05-2017, 00:20
Konsentrerte meg spesielt godt for å avgjøre motorstøy på 787'n, men kan ikke si jeg merket noen stor forskjell fra Airbus A330 f.eks. Skuffende nok..

Skuggenheimer
03-05-2017, 01:04
Vedr LH SAS+ og Norwegian Premium så er Norwegian best etter mitt skjønn. Men CPT Morgan kan ikke sammenligne noe han etter sigende ikke har prøvd. Om det er verdt den noe høye prisen de skulle ha ved ditt bestillingstidspkt el ved gate oppgradering, det er en annen sak(el en subjektiv sak). Men å avfeie Norwegians premium produkt(som du ikke har prøvd)med andre selskapers + som du har prøvd(på long haul), for så å konkludere med at de andre selskaper er milevis bedre, blir feil(el forutinntatt).

Hvis jeg skal være snill så ligger Norwegian Premium et sted mellom selskapers Eco + og Business og da nærmere eco +. Setene er ihvertfall gode, servicen er som den skal være og det er enkelt, greit og ikke noe unødig fjas. Flymaten er som all annen flymat=ikke noe å rope hurra for. Som LN-RTP benytter jeg de endel. Med dobbel Cashpoints inntjening, blir det fort mange gratis turer.

LN-RTP
03-05-2017, 02:46
Ja, setene er verdt prisen og vel så det. (Norwegian Premium LH)
Når det er sagt så varierer prisene på Premium ganske mye også.
Er man tidlig ute så blir det samme som LH eller BA på economy.
Venter man til siste liten har det doblet seg. Ikke uvanlig med systemet som heter "Yield Management" som min tidligere sjef Robert Crandall oppfant og som alle flyselskap adopterte etterhvert.
Det er også noen triks for billigere priser på Norwegian LH men vil ikke slippe det ut her og nå, men send meg en PM hvis noen lurer på. (Folk som bor i USA som meg)

staale
03-05-2017, 11:43
Smak og behag er jo en ting, men jeg lurer litt på fakta rundt om det faktisk er så trangt på disse 787ene?

Vi har nå flydd 787-8 med Qatar, og 787-9 med British Airways. Vil beskrive oss som ganske småvokste, ingen av oss er over 176, og ingen veier mer enn 80 kg.

Likevel var det rett og slett ikke noe særlig god opplevelse plassmessig, jeg mener at det er for trangt med 3-3-3 på Economy i en 787, de burde heller kjørt 2-4-2 for komforten sin del. Hvis alle tre sitter noenlunde oppreist i setet og slapper av blir det rimelig skvis i skulderpartiet. Og ved matservering er det bortimot umulig for alle tre å kunne spise samtidig uten å konstant skumpe og dytte i sidemann/kvinne. Jeg valgte å sitte sidelengs i setet å spise, ikke akkurat en høydare det heller....

Valgte disse flygningene fordi vi er flynerds, og selvsagt ville teste produktet, men innrømmer glatt at vi velger bort 787 fremover om vi kan det.

Nå skal Singapore sin A 350-900 testes i Economy fra AMS til SIN i sommer, blir spennende å se hvordan det er.

econ
03-05-2017, 11:53
Ser at OP har hatt en litt dårlig tur med DY, men jeg synes kritikken er ganske hard.

OP hyller blant annet SK Eco, som kanskje er industriens nest dårligste LH carrier i eco. Ingen andre større selskaper som tar seg betalt for drikke enn SAS. Så argumentet med mat og drikke faller på steingrunn for meg.

Man må jo også se hva man betaler, last minute, one way, transatlantisk for bare 4600 kr er jo et steal. Og med et stappfullt fly så har nok revenue management hos DY sovet i timen for her kunne de sikkert tatt mye mer.

Men som jeg har sagt før, Monkey er Monkey. Helt marginale forskjeller selskapene i mellom, og et midtsete hos SAS er ikke akkuratt en fryd det heller.

oy-viv
03-05-2017, 12:01
Det med forventninger, ideosynkrasier og tolerancetærksler er et
interessant studium, når det gælder folks oplevelser af en long haul flight!
Jeg har for længst
besluttet, at det er slut med vanlig LH eco efter en rædselstur på et
midtersæde med KLM fra LAX til AMS for nogle år siden! Nu flyver jeg
ikke så meget LH, så problemet er ikke så stort, heller ikke fra en
økonomisk synsvinkel.

M.h.t Norwegian LH: jeg hat to sæt venner, som sidste år begge fløj
DY eco mellem CPH og JFK. Begge par er rimelig rejsevante og kvalitetsbevidste, og de er ikke afhængige af at købe til billigste pris.

Det ene hold.var ganske fornøjede med turen, men nævnte dog, at maden
ikke var noget at skrive hjem om! Det andet par syntes, at der var for
meget 'Aldi' over hele konceptet (Aldi er en tysk discount supermarkedskæde,
som vist ikke findes i Norge). Dette par vil flyve SAS næste gang.
Måske har crewets dagsform også noget med deres oplevelser at gøre,
men lidt interessant er det alligevel!

LN-JAV
08-06-2017, 01:01
Litt OT, men nå som man kan by på oppgradering hos Norwegian LH så trenger det ikke være så dyrt å fly foran. Fløy OSL-BOS for 1099 forrige uke. La inn bud på 1495 noen dager før dep. Oppgradert 48t før avreise.

LN-RTP
08-06-2017, 03:29
Litt OT, men nå som man kan by på oppgradering hos Norwegian LH så trenger det ikke være så dyrt å fly foran. Fløy OSL-BOS for 1099 forrige uke. La inn bud på 1495 noen dager før dep. Oppgradert 48t før avreise.

Er det kroner,euro eller dollar du snakker om?

Citiation
08-06-2017, 12:49
Fløy DY OSL-BOS-OSL forrige uke, la inn bud på 1495NOK hver vei og oppgradert begge veier. Ingen erfaringer med DY LH fra før, premium var helt greit det. Nå er det riktignok forholdsvis korte flighter med dog.

LN-RTP
09-06-2017, 01:58
Fløy DY OSL-BOS-OSL forrige uke, la inn bud på 1495NOK hver vei og oppgradert begge veier. Ingen erfaringer med DY LH fra før, premium var helt greit det. Nå er det riktignok forholdsvis korte flighter med dog.

787 eller 737MAX?

LN-MOW
09-06-2017, 03:24
Det er 787. MAX er ikke klar for levering ennå og vil heller ikke fly OSL-USA. Ihvertfall ikke foreløpig.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

LN-RTP
09-06-2017, 04:03
Det er 787. MAX er ikke klar for levering ennå og vil heller ikke fly OSL-USA. Ihvertfall ikke foreløpig.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Aha, har lest mye om nye ruter nordafor med MAX, tenkte kanskje at denne var en av de.
Er det noe nytt å legge inn bud på oppgradering for Premium?
Tør ikke prøve det sjølv, kan havne baki bussen hele veien og det går ikke, klaustrofob må vite.

Discus
11-06-2017, 00:53
Aha, har lest mye om nye ruter nordafor med MAX, tenkte kanskje at denne var en av de.

MAX skal heller ikke ha premium

LN-RTP
11-06-2017, 04:12
MAX skal heller ikke ha premium

Synd det, men Kjos har vel gransket på det og funnet det lønnsomt å stappe inn flest mulig.

chicagobasert
17-08-2017, 21:31
Reiste nylig med DY7141 fra OSL til BOS på Premium. Må si det var ganske behagelig. Setekonfigurasjonen ligner på Domestic Business Class i USA (f.eks AA), men med betydelig bedre recline. Jeg syntes maten var veldig god (jeg hadde noe laksegreier), selv om serveringen i en sær pappeske var noe rar.

De hadde også god vin, men det var små glass og minimum 15 minutt mellom påfyll. Så etter noen slurker med vin til laksen måtte jeg pent sitte i 20 minutt før jeg fikk nytt glass, selv om jeg prøvde å spørre kabinpersonalet om et lite glass til. Dette ville ikke skjedd med SAS eller AA Business class.

Prisen på ca 5500 kroner én vei syntes jeg var vel verd det, selv om jeg ble litt tørst innimellom.