View Full Version : Norwegian Q1 2017 resultat
Vekst på alle fronter for Norwegian, inkludert underskuddet i det vanskelige første kvartal som nesten doblet seg til 1,8mrd kroner
Flere passasjerer klarer ikke oppveie økt oljepris, økt priskonkurranse, påskeeffekten og valutakursen som går mot Norwegian
https://www.dn.no/nyheter/2017/04/27/0702/Luftfart/norwegian-dobler-underskuddet
Flyselskapet Norwegian måtte se regnskapet hardt i minus i årets tre første måneder, der både negative påskeeffekter, en svak krone og høyere drivsstoffkostnader trekker ned.
Selskapet fikk et resultat før skatt på -1,85 milliarder kroner i første kvartal mot et underskudd på nær én milliard i samme periode ifjor, ifølge kvartalsrapporten torsdag
Rapporten:
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/interim-reports/norwegian-q1-2017-report.pdf
De trykker (som de fleste andre) tilsynelatende vel hardt på pedalen.
Håper det ordner seg med tanke på de ansatte. Men med tanke på firma politikk, etikk og retorikk så er det innafor med ett tupp i ræva.
. Men med tanke på firma politikk, etikk og retorikk så er det innafor med ett tupp i ræva.
Vad betyder "ett tupp i raeva"? Har provat google och translate.google com utan att förstå. Translate från norska till engelska föreslår cock in fox vilket inte gör mig mycket klokare.
Kan det vara samma som en spark i röven (a kick in the ass)?
Hjälp gärna en trög svensk...
Vad betyder "ett tupp i raeva"? Har provat google och translate.google com utan att förstå. Translate från norska till engelska föreslår cock in fox vilket inte gör mig mycket klokare.
Kan det vara samma som en spark i röven (a kick in the ass)?
Hjälp gärna en trög svensk...
Beklager. Ja, du har rett. Sleivete bemerkninger lar seg ikke alltid enkelt oversette :)
Kraftig underskudd ja, ikke enkelt å fly med fortjeneste hvis man presser prisene ned for å ta markedsandel fra selskaper som drev med fortjeneste før de måtte konkure med LCCs.
Er dette underskuddet på 1,49 milliarder for hovedselskapet med både 737 og 787, eller bare en av dem, eller alt?
Lurer på hvordan den går hvis olje prisen skyter opp på samme niva som 9 år siden, $148 per fat.
Presentasjon ute nå:
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/interim-reports/norwegian-q1-2017-presentation.pdf
Ser man på 12-måneders rullende så kan de fortsatt vise til et overskudd
Ser man på 12-måneders rullende så kan de fortsatt vise til et overskudd
Regner/tenker man da som i Q4 resultatet? Som ble presentert som godt, men egentlig ikke var det.
Og markedet sender aksjen opp 10kr i skrivende stund.
Kraftig underskudd ja, ikke enkelt å fly med fortjeneste hvis man presser prisene ned for å ta markedsandel fra selskaper som drev med fortjeneste før de måtte konkure med LCCs.
Er dette underskuddet på 1,49 milliarder for hovedselskapet med både 737 og 787, eller bare en av dem, eller alt?
Lurer på hvordan den går hvis olje prisen skyter opp på samme niva som 9 år siden, $148 per fat.
Det er vel en drømmesituasjon for Kjos. Få carriers kan fly mer gjerrig enn Norwegian så en hinsides pris på fuel takler de bedre enn de fleste.
Sent fra min MIX via Tapatalk
Det er vel en drømmesituasjon for Kjos. Få carriers kan fly mer gjerrig enn Norwegian så en hinsides pris på fuel takler de bedre enn de fleste.
Ja, men så vidt jeg husker fra en debatt på tv/radio så er de veldig godt lastet med gjeld, og går renten opp så sliter de mer enn om fuelen går opp. (Noen kan sikkert utbrodere mer konkrete tall)
Står litt om gjelden i ett av selskapene her http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/03/Norwegian-laaner-200-mill
Men uansett. Noe ved Q1 presentasjonen har markedet likt.