PDA

View Full Version : Siste 747-200 på amerikansk register pensjoneres nå


LN-MOW
22-04-2017, 00:07
N793CK skal være den siste aktive 747-200 på US register. Den forlot akkurat Seattle på vei til usikker tilværelse i Oscoda i en alder av 30 år ..

Følg den her:

https://www.flightradar24.com/CKS9793/d247aaf

Bilder fra Seattle:

https://www.flickr.com/photos/portofseattle/sets/72157682789370396/

Futura
22-04-2017, 02:13
Men det er vel noen på militært register.... Jeg kommer i alle fall på 2 som er blå øverst.

LN-MOW
22-04-2017, 02:14
De militære er litt .. annerledes. ;)

Mer her, fra USA Today

https://www.usatoday.com/story/travel/flights/todayinthesky/2017/04/21/one-last-airworthy-boeing-747-200s-flies-into-retirement/100736118/

SEATTLE -- A Kalitta Air Boeing 747-200 delivers a soft puff of white smoke as the jet completes its second-to-last landing ever Thursday at Seattle-Tacoma International Airport. On Friday, the jet and its crew will shuttle the airplane back to Kalitta Air’s home base in Michigan, where the airplane will be retired for good by the cargo carrier.

In a time when the iconic jetliner has been disappearing from fleets across the globe at an astounding rate, another 747 biting the dust may not seem particularly remarkable. Yet this particular airplane stands out among the crowd: It’s one of the last airworthy 747-200s.

“I tell ya, this is a nice airplane. It’s old-school,” Capt. Scott Jaykl says during a post-landing interview aboard the aircraft.

LN-RTP
22-04-2017, 03:34
Great jet.
Got a few years on it:
The -100 and -200 er nesten like.
5-6% forskjell på avgangsvekt. Litt forskjellige drivstoff systemer:
Tok muntlig med FAA og måtte pugge begge systemene. Som å pugge salmevers som var en side lang og litt forskjellig.
Dog min favoritt flytype.
Jobbet på de 15 år. Som å være gift må vite.

LN-GAB
22-04-2017, 11:00
Great jet.
Got a few years on it:
The -100 and -200 er nesten like.
5-6% forskjell på avgangsvekt. Litt forskjellige drivstoff systemer:
Tok muntlig med FAA og måtte pugge begge systemene. Som å pugge salmevers som var en side lang og litt forskjellig.
Dog min favoritt flytype.
Jobbet på de 15 år. Som å være gift må vite.

Hvor gikk grensen mellom kunnskapsnivået til maskinisten og flygerne? :)

MountainDew
22-04-2017, 12:30
Glad jeg fikk fløyet med NWA sin 747-200 AMS-MSP i 1998.

Men snart er heldigvis Baltica på vingene med 742 ��

LN-RTP
22-04-2017, 13:09
Hvor gikk grensen mellom kunnskapsnivået til maskinisten og flygerne? :)

Må gjennom stort sett samme kurser og prøver. Forskjell på opplæringen begynner i simulator. Mange av maskinistene som hadde bakgrunn som mekanikere og kjente derfor flyet veldig godt. De kunne også fikse hvis man fikk snag underveis. Vi hadde kassevis med reservedeler ombord, i tillegg til 3 reservehjul.
Mye vekt å frakte rundt men vi dro ofte til Uland og flyplasser ute i ødemarken hvor det ikke var mye hjelp å få.

LN-MOW
24-04-2017, 22:03
En svært underholdende tripreport fra siste reis ....

https://airwaysmag.com/avgeek/exclusive-onboard-last-u-s-operated-boeing-747-200-soars-retirement/


Ser også at jeg selv har fått denne på brikka tidligere... :)

http://www.airport-data.com/images/aircraft/small/000/004/004550.jpg

Bizflyer
24-04-2017, 22:54
Det må være det man kaller en "gammel traver".....

LN-MOW
24-04-2017, 23:23
747'en ble bygd i '87. Boeing 757-212 N752AT, som jeg fotograferte rett før den ble pensjonert i fjor, ble bygd i 1984. ;)

http://enfb.net/Flybilder/160417_ATL/a04.jpg

LN-RTP
25-04-2017, 05:54
[QUOTE=LN-MOW;1092471]747'en ble bygd i '87. Boeing 757-212 N752AT, som jeg fotograferte rett før den ble pensjonert i fjor, ble bygd i 1984. ;)



Fin den også.
Har et par tusen timer på 757-200.
Helt forskjellig, liten sportsbil i forhold til 747-200.
Mye automatikk selvfølgelig, men likevel ikke stort enklere kurs på 757.
Svettet godt både på teknisk kurs og i simulator på 757/767.
747-200 var enklere men mere å holde styr på, derfor hadde man en flymaskinist. (Flight Engineer)
Ikke tvil om hvilket fly jeg ville valgt hvis jeg hadde valget.:rolleyes:

LN-MOW
16-06-2017, 23:53
Og da er N793CK solgt til Utlandet. Ny reg 4L-GEL - ny operatør The Cargo Airlines (TZS) i Georgia. Bilde fra Kalitta. Skal ferjes over i dag.

https://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/19149396_1309204009128410_7457895296557148450_n.jp g?oh=97d1bf8a6c95f80a3835a3b2764df331&oe=59E7CBDC

K3nn7
17-06-2017, 01:36
Og da er N793CK solgt til Utlandet. Ny reg 4L-GEL - ny operatør The Cargo Airlines (TZS) i Georgia. Bilde fra Kalitta. Skal ferjes over i dag.[/IMG]

Den omlakkeringa der kan ikke ha kosta mye...

Someone
29-01-2021, 11:36
Og da er N793CK solgt til Utlandet. Ny reg 4L-GEL - ny operatør The Cargo Airlines (TZS) i Georgia. Bilde fra Kalitta. Skal ferjes over i dag.

https://scontent.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/19149396_1309204009128410_7457895296557148450_n.jp g?oh=97d1bf8a6c95f80a3835a3b2764df331&oe=59E7CBDC

Denne lever forsatt og flyr for Aerostan ut fra Bishek i Kyrgyzstan.

Og nå har den fått selskap av en maskin til, denne en -200 som ble levert til Northwest som passasjermaskin i 1984, men som senere er bygget om til frakter

Boeing 747 -251B(SCD) 23111 594 EX-47002 Aerostan first in svc 27-28jan21 FRU-MFM-FRU ex 4L-GEM

LN-MOW
29-01-2021, 19:56
4L-GEL er støtt og stadig i Frankfurt, har jeg sett av FR24.

LN-MOW
31-01-2021, 16:55
Denne lever forsatt og flyr for Aerostan ut fra Bishek i Kyrgyzstan.

Og nå har den fått selskap av en maskin til, denne en -200 som ble levert til Northwest som passasjermaskin i 1984, men som senere er bygget om til frakter

Og 4L-GEM er blitt til EX-47002

Boeing 747 -251B(SCD) 23111 594 EX-47002 Aerostan first in svc 27-28jan21 FRU-MFM-FRU ex 4L-GEM

Someone
10-02-2021, 11:11
Nå er dette riktignok en maskin opprinnelig levert Alitalia som frakter for 40 år siden, men nok en gammel 747-200 frakter med forbindelse til Air Georigia (4L-GNL), som har tatt turen via FRU/Bishek. Men som Skyliner hevder skal til det Moldovske ukjente selskapet Oscar Jet eller Terra Avia, litt avhengig av hvilken kilde man bruker. ER-BAK er i det minste et Moldovisk registreringsnummer.

Litt usikker på på om alle dealene her hadde blir godkjent under vestlige lover og regler? :stir:

Boeing 747 -243F(SCD) 22545 545 ER-BAR Terra Avia posn 05feb21 CGK-FRU ex 4L-GNL

LN-MOW
10-02-2021, 16:00
Her er EX-47001 i recife for noen dager siden.

https://youtu.be/m1Bt3wuIbPg