PDA

View Full Version : De (grusomme) nye nettsidene til Flybussen

Mjolnir
19-04-2017, 00:41
OK, den har vært oppe ei stund nå, men syns likevel at nye www.flybussen.no er såpass grusom at den trenger en rant. :headbang

Borte er det meste av nyttig informasjon, for eksempel trasékart/-beskrivelser, kjøreplaner, planlagte endringer (for eksempel frekvensjustering), informasjon om irrops (pga. ulykker, veiarbeid o.l.), rutejustering i helligdager og ferier etc., billettprodukter, hvordan de kan kjøpes og priser.

Igjen står det en nettside som er modernisert i hjel, i teorien tilpasset mobile enheter (men fungerer særdeles dårlig på telefonen min). En kan riktignok søke på strekning og tidspunkt og få opp avganger rundt det tidspunktet og pris for sin billettkategori (skjønt alternativet for tur/retur billett er godt gjemt), men for min egen del syns jeg det er en mye mer tungvindt løsning hvis en bare skal sjekke tid eller pris. Det står forøvrig ingenting på nettsidene om at prisen er høyere hvis man kjøper ombord, eller at man kan kjøpe billett på mobil med mCash.

RescueMe
19-04-2017, 16:19
Enig! Det de har på nettsidene nå er i praksis en kjøpsløsning for billetter på nett.

Kabinsjef@DY
19-04-2017, 17:09
Enig! Bor i Bærum og tar flybussekspressen til og fra OSL.
Alltid interresant når passasjerer som har bestilt billett på nett kommer ombord, de stakkars sjåførene blir helt stresset; man skulle jo trodd at forhåndskjøpte billetter ville spart tid for sjåføren men det virker som registreringen faktisk genererer merarbeid.

For min del fungerer ikke nettsidene hverken på Mac eller iPhone, står bare og jobber (vi har fiber så står ikke på båndbredden).
Bruker Ruter appen for å søke opp rutetidene:)

gustavf
19-04-2017, 22:59
Hjelpeseg, dette var virkelig ubrukelig.

I dag trengte jeg å finne en holdeplass i Trondheim for noen andre. Jeg endte opp med å anbefale Værnes-ekspressen, for da kunne jeg i det minste anbefale dem hvor de skulle gå av.

Mjolnir
19-04-2017, 23:58
Alltid interresant når passasjerer som har bestilt billett på nett kommer ombord, de stakkars sjåførene blir helt stresset; man skulle jo trodd at forhåndskjøpte billetter ville spart tid for sjåføren men det virker som registreringen faktisk genererer merarbeid.
Benyttet meg av billett kjøpt på nett på flybussen i Oslo i høst (FB2(?) - den som stopper på Trosterud), og det så ikke ut til å medføre noen forvirring, utover at innlogginga på Studentbevisappen hadde hoppet ut, så jeg ble "that guy" som ble stående der framme og plotte inn brukernavn og passord på mobilen foran hele bussen :cry: (men det er jo ikke busselskapet sin skyld).

Sjåføren på bussen i Trondheim for noen få uker siden hadde stålkontroll, og klarte fint å forklare framgangsmåten for en kunde som ikke hadde fått til å bestille tur/retur-billett på nett (en må, relativt kontraintuitivt, hykke av for tur/retur i kalenderen når en velger dato).

For min del fungerer ikke nettsidene hverken på Mac eller iPhone, står bare og jobber (vi har fiber så står ikke på båndbredden).
Fungerer fint for meg på Windows/Firefox. Har Android-telefon, og der gikk det til slutt å søke opp tider, men det låser seg som regel når en skal velge tid.

Syns forøvrig det er ganske bakvendt at man "straffes" for å bestille billett på nett ved at billettene man da får er bundet til spesifikke dager. Har pleid å bruke mCash etter at det ble innført (og prisene ved bruk av kort samtidig ble økt); men prøvde meg med nettbestilling i forbindelse med et spesialtilbud nylig som jeg trodde kun var tilgjengelig ved nettbestilling (igjen, takket være at nettsidene ikke hadde noe informasjon om tilbudet). Syns mCash er litt krøkkete å bruke, men det sparer faktisk ganske mye tid under billettering (dvs. hvis ikke 90% fortsatt hadde betalt med kort). Det beste hadde nok vært Paywave og lignende løsninger.
Hjelpeseg, dette var virkelig ubrukelig.

I dag trengte jeg å finne en holdeplass i Trondheim for noen andre. Jeg endte opp med å anbefale Værnes-ekspressen, for da kunne jeg i det minste anbefale dem hvor de skulle gå av.
Ser ut til at noen av operatørene fortsatt har en del informasjon på nettsidene sine. Nettbuss Trøndelag er blant de beste der.

Hypern
20-04-2017, 11:11
Kanskje de har fått hjelp fra SAS til å designe dem?:stir

Jens W
21-04-2017, 03:39
Ser ut til at noen av operatørene fortsatt har en del informasjon på nettsidene sine. Nettbuss Trøndelag er blant de beste der.

Nettbuss Trøndelag forsvant 1/1/13 ;)

Og ja, nye flybussen.no er noe av det dårligste jeg har sett på lenge.