View Full Version : Fokker F 27 (demo?) på Kvernberget?
Hei
Jeg satt å tittet litt på digitaltmuseum og fant dette bildet
https://digitaltmuseum.no/021016570822/foto-av-et-propellfly-f-27-pa-kvernberget-kristiansund-flyplass-stromforsyning?aq=text%3A%22kvernberget%22&i=21
Det kan da ikke stemme at dette er på kvernberget i Kristiansund? Jeg får ikke bygningsmassen i bakgrunn til å stemme blandt annet. Og hvorfor ett "demo/promo" (?) fly med fokker logo der? Noen som har snøring?
Edit:
Kan legge til at det var ett kjempeflott livery!
Tipper bildet er tatt ved fabrikken i Amsterdam. Agreggatet er merket Fokker, og mistenker at det er for å merke eierskap og ikke podusent.
Enig med LN-MOW. Dette ser ut til å være PH-NVF, prototyp nummer to (c/n 10102), og den "mistet" disse fargene allerede i 1961 da den ble satt i trafikk for LTU. Og Kvernberget åpnet jo ikke før i 1970, så det er nok utelukket.
Forøvrig har PH-NVF blitt pusset opp til fordums glans og er såvidt vites utstilt innendørs i Lelystad:
http://www.skybird-ev.de/tour/nl/lelystad/phnvf.jpg
Dere har nok rett begge to.
Men ser ikke nesen litt mer butt ut på første bildet? (vinkel kanskje?)
Men ser ikke nesen litt mer butt ut på første bildet? (vinkel kanskje?)
Nei, det stemmer, det. I starten hadde alle den korte nesen, men en lenger nese (1 ft 5 in) kom med introduksjonen av F.27-200 og ble standard for alle serier fra da av. Dette muliggjorde installasjon av værradar. Og det var nettopp dette flyet som fikk den lange nesen først, antageligvis mellom leaseperiodene i 1961-62 til henholdsvis LTU og Luxair. Flyet ble solgt fra Fokker til LTU i mai -63 og fikk registreringen D-BAKI, en registrering den beholdt helt til 1995 da den ble overtatt av Friendship association og fikk tilbake sin gamle registrering og etter hvert sine gamle farger.
raider66
18-04-2017, 20:58
Imponerende long range tanker må jeg si. Virker større/lengre enn de jeg har sett tidligere.
Takk for interessant bilde Stone!
Espen
Scooter01
19-04-2017, 13:51
Som dere kan se på dette bildet av Braathens LN-SUO (som var den andre Friendshipen de fikk) er det flere bilder som feilaktig sies å være fra Kvernberget. -Flyplassen åpnet jo ikke før i 1970.
(LN-SUN var Braaathens første Friendship -også "kortneset", men den tredje (LN-SUF) og de påfølgende var alle "langneser".
https://digitaltmuseum.no/021016570824/dette-bildet-er-fra-fornebu-i-bakgrunnen-ser-man-tydelig-kolsastoppen-flyene?i=0&aq=topic%3A%22Flyplass%22+owner%3A%22SNM%22
Scooter01
Som dere kan se på dette bildet av Braathens LN-SUO (som var den andre Friendshipen de fikk) er det flere bilder som feilaktig sies å være fra Kvernberget. -Flyplassen åpnet jo ikke før i 1970.
(LN-SUN var Braaathens første Friendship -også "kortneset", men den tredje (LN-SUF) og de påfølgende var alle "langneser".
https://digitaltmuseum.no/021016570824/dette-bildet-er-fra-fornebu-i-bakgrunnen-ser-man-tydelig-kolsastoppen-flyene?i=0&aq=topic%3A%22Flyplass%22+owner%3A%22SNM%22
Scooter01
Nå sies det jo tydelig under bildet du linker til at det er tatt på Fornebu, men jeg forstår at det har stått Kvernberget tidligere...
Og det er mulig at det er en trykkfeil, men F.27 nummer tre i BU var LN-SUG c/n 10176, levert i 1961. LN-SUF c/n 10298 var heller den helt siste, produsert og levert i 1966. Men det med nesene stemmer. :)