Log in

View Full Version : SAS vil fjerne Braathens-navnet

TG923
05-08-2006, 16:05
Det skal bare være et spørsmål om tid før SAS fjerner Braathens-navnet fra sitt norske flyselskap. Hensikten er å ha samme navn på det nasjonale SAS-selskapet i alle de tre eierlandene. Det hevder en sentral kilde i SAS Braathens ovenfor avisen VG.

http://www.boarding.no/art.asp?id=22633

sail4fun
05-08-2006, 16:06
Ikke et sekund for tidlig :up:

amatør
05-08-2006, 16:13
Synd at Braathens navnet blir borte fra norsk luftfart, de var jo virkelig en pioneer..:(
Men har alltid ment at SAS Braathens ble helt feil, så bare SAS er vel det beste navnet, så det blir samsvar i Skandinavia. Når det gjelder merkevarenavnet har uansett SAS en formidabel jobb foran seg, uansett hva navnet blir tilslutt..

KLMfan
05-08-2006, 16:19
enig i at Braathens navnet må bort.

Bedre med ett sas navn....

MountainDew
05-08-2006, 17:43
Ikke bedre med SAS navn en Braathens, men synes ikke Braathens navnet passer inn i det selskapet som er i dag. Kanskje SAS en dag vil få en ny konkurrent som heter Braathens?

MD11
05-08-2006, 17:46
Hvorfor ikke fjerne SAS navnet og la selskapet hete Braathens??? Folkets flyselskap.:D
Da blir det på samme måte som Widerøe:cool: Et godt datterselskap i Norge!
Navnet SAS er for mange forbindet med negativitet.

Trety
05-08-2006, 18:20
Like greit, men hvorfor ikke beholde Braathens-navnet for charter og LCC+ operasjoner - og så kan SAS NO besørge normale nettverksflygninger?

sail4fun
05-08-2006, 18:27
Originally posted by MountainDew

Ikke bedre med SAS navn en Braathens, men synes ikke Braathens navnet passer inn i det selskapet som er i dag. Kanskje SAS en dag vil få en ny konkurrent som heter Braathens?

Ja vi så hvordan det gkk forrige gang.... , Braathens gikk på RÆVA

Braathens blir ikke 60 år i år.

Get over it.

Savipix
05-08-2006, 18:32
Originally posted by BU662

Man kan fa inntrykk at SAS sine störste fiender sitter i eget Headquarter...

Så har varit fallet helt sedan 03:00 den 1/8 1946.

sail4fun
05-08-2006, 18:34
Jeg vil tro "Ola Donk" er mer opptatt av produktet, regulariteten , prisen , en om det skulle være et malplasert Braathens navn på flyet.

sail4fun
05-08-2006, 18:50

Pssst: har ikke funnet en VG Oppslag "Braathens krangel" i VG i det siste aret, mens mye "SAS tröbbel"...:colgate:

Nei, for de de fleste nå ser helt bort i fra Braathens delen, med unntak av nostagikere.

Hvem vil de egentlig skylde pa da SAS ikke lengre har noen siste liten av Braathens??? :p

.

Man kunne focusere utad og ikke innad.

SAS produkt??? Hva mener du da?? Full betaling i ECO? Husk, LH og snart OS tilbyr sine kunder gratis mat og drikke i ECO. Snart, SAS sin produkt er en av de darligste opplevelser du kan far na du booker med en "full"service-selskap.

Som du skriver snart , altså de forandrer seg, SAS kan også forandre seg.

SAS har etter hva jeg har fått med meg fortsatt en akseptabel standard på IC , altså man har altså fortsatt en kultur/knowhow på hvordan PAX' ønsker det.

SAS produkt??? Hva mener du da?? Full betaling i ECO? Husk, LH og snart OS tilbyr sine kunder gratis mat og drikke i ECO. Snart, SAS sin produkt er en av de darligste opplevelser du kan far na du booker med en "full"service-selskap.

Gratis, det vil si inkludert i bilett prisen...

/G

MD11
05-08-2006, 19:09
Som en god venn (jobber i SK) av meg sa, når SK tok over BU var det som å gå 10 år tilbake i tid.....alt fra IT løsninger, crewprogrammering og hierarki. Selve bedriftskulturen er usunn.

Så tungvint og byråkratisk...det må ryddes opp i SK og byråkratene må få en tupp i ræva, ellers går det som noen andre sier her inne, konken!

sail4fun
05-08-2006, 19:17
,men hva har alt dette å gjøre med om man velger å fjerne Braathens navnet ?

sail4fun
05-08-2006, 19:32
Jeg er helt enig i at mye må gjøres med SK.
Man må ikke være donosaur, men det skal alikevel kunne være lov å se/utnytte stordriftsfordeler. Det mistet man på mange måter ved å videreføre BU AOC'et og ikke få alle fly og flyvende over på SOM, det er ikke en levende sjel som har kunnet forklare hva som var lurt med å ha eget AOC , annet enn at man mister stordrifts fordelre, ala man kunne ikke hente et fly med cocpit fra Sverige og kabin fra OSL og ARN for å fly osl-eve ved en snag.

Det skal alikvel kunne være mulig å ha to (eller flere ) tanker i hode sammtidig, være og jobbe i det lokale markedet (Norge) , men kunne trekke fordeler fra det Scandinaviske selskapet.

La oss ikke bare diskutere nostalgien i det som har hvert, det finnes ikke lenger.

TOS
05-08-2006, 19:54
Det er vel sikkert ikke så vanskelig å enes om at Braathens-navnet er forbundet med mange positive tanker. Problemet er vel heller ikke at man fortsatt benytter Braathens-navnet i Norge, men at man opererer selskapet på egen AOC (iallefall er det mye som tyder på at det ikke er spesielt lurt om SAS Braathens er ment å skulle være et fullstandig integrert selskap i SAS konsernet). Det er jo fint liten kostnad knyttet til å fortsette å bruke SAS Braathens som navn om man vurderer det som lurt rent omdømmemessig. Kostnaden er vel heller knyttet til bruk av egen AOC?

Tommy777
05-08-2006, 19:57
Dette er et vanskelig tema. SAS eier jo en rekke selskaper de har kjøpt opp, dog er dette selskaper som ikke er lemmet inn i SAS slik Braathens ble.

Derfor er det jo litt rart at man har SAS Sverige, SAS Danmark og SASBraathens i Norge.

Uansett om at BU gikk på ræv (nesten), har folk i Norge mye mer positive assosiasjoner med Braathens navnet.

Mange sitter jo igjen med et historie inntrykk a la "stakkars Braathens, SAS konkurrerte dem i senk med ulovlig prisdumping".....

Grunnen til at jeg var en SAS kar i gamle dagene, var pga bonusprogrammet og det internasjonale nettverket til SAS (jeg mener BU samarbeidet med Northworst og KLM...)

På norsk innenriks, var Braathens kanon. Reise masse med dem når det passet sånn. Endelig fredag konseptet og vennlige FA er bl.a. gode minner fra Braathens.

Jeg klarer ikke å bestemme med for hva jeg mener om at Braathens navnet forsvinner, det betyr nok at jeg ikke bryr meg særlig og Ola Dunk vil glemme det kjapt dersom SAS bestemmer seg for å endre navnet igjen.

Dog stiller jeg meg spørsmålet om at kanskje det er bra for SAS å beholde navnet og ikke endre hele profilen IGJEN.

Jeg mener at SAS har andre ting å bruke penger på enn å endre en hel profil for andre gang på kort tid, som å handle inn et par 330er

Pooh
05-08-2006, 20:49
Det er utrolig naivt tro at SAS Braathens-navnet skulle henge ved SAS i Norge til evig tid. Den eventuelle positive assosiasjonen som har vært med Braathensnavnet for kundene er long gone. Nå er det Norwegian som har overtatt rollen som "lillebror" mot SAS i Norge.

Braathensnavnet er kun et relikvie fra et DØDT flyselskap. Braathensnavnet tjener ingen hensikt over hodet. Navnet ødelegger merkevarenavnet SAS, og er derfor kun et irritasjonsmoment. Navnet gjør også at ex Braathensansatte til stadighet skal bli plaget av minnet om et selskap som ikke lenger eksisterer. De jobber i SAS nå.

For øvrig heter Norwegians styreformann Braathen. Det skulle være grunn nok til å fjerne navnet fra SAS.

ENGM RAMP
05-08-2006, 21:03
Dette er ikke noe nytt...

Banna bein...Dette har'em planlagt helt fra dag 1...

Husker nå fruen og mange andre bekjente i gamle BU fikk fyken, de ga SAS 4-5 år før resten av BU navnet forsvant...

Huff og huff... :baeh

:mol

TOS
05-08-2006, 21:10
Originally posted by Pooh

Navnet ødelegger merkevarenavnet SAS, og er derfor kun et irritasjonsmoment.

vel, jeg kan sikkert finne et par andre ting som har ødelagt merkevarenavnet SAS i betraktelig større grad enn at den norske vingen av selskapet heter SAS Braathens.... Det er ikke navnet som er problemet, men om man tror at alt blir meget bedre ved å fjerne Braathensvedhenget så gjerne for meg. Personlig så tror ikke jeg at det løser noe som helst.

Hurum
06-08-2006, 02:43

SAS sin störste problem er Dinosaur tenking.
De ynge, moderne ideer ser du ikke hos SAS. De er fanget i tradisjons-tenking. Ingen nytt. Mens kundene vil har noe nytt. Ser pa hva Finnair gjörer. Storsatsing til Asia. Hva gjör SAS? Ingenting. Antall fly blir mindre og mindre. Dette er forskjellen. Og denne forskjellen finnes seg rett gjennom heile SAS systemet.

Så flere mener at SAS bør tenke nytt - bra ;)

Utflyttet
06-08-2006, 03:07
Dette med SAS og dinosaur-tenking er vel best vist over de siste årene i akkurat dette med Braathens-navnet. Hadde SAS vært et skapende og nytenkende selskap så hadde man absorbert BU, benyttet de ressursene man fikk kontroll over og snudd ette til en positiv greie. Det som har skjedd er et mange år langt pinefult skue og at man har holdt ved Braathens-navnet i logoen, og pekt seg ut som en svær dinosaur som var mer opptatt av å kvele noe folk anså som folkelig og fint, og tre se nye regler nedover folket.

Min mening er at Braathens-navnet urde vært borte forlenge siden og at man burde få rddet opp i alle disse selskapene og halve koblingene i konsernet og se frem, ikke bak og innad... men hva vet jeg om slikt.

-A

Isbamse
06-08-2006, 09:50
TOS har rett. Hovedproblemet til SAS er langt dypere - det med eget AOC for BUSK er nevnt, verre er det at SAS etter min mening alltid kommer halsende etter. De ble LCC+ fordi andre selskaper ble det, de beholdt Braathens navnet for ikke å tråkke folket på tærne, de får ikke ryddet opp i kaoset med masse fagforeninger (har hørt rykter om at 4-3-3 på interkont ENDELIG blir borte...)....

imm
06-08-2006, 10:21
Jeg tror SAS Braathens navnet ble valgt først og fremst på grunn av de ansatte i Braathens. Kundene gir blaffen, men for de ansatte er det et sårt og viktig tema. Og for å få overgangen smidigere velger ledelsen å implementere navnet i "det nye" selskapet.

Det samme skjedde den gang da Color Line tok over Scandi Line (Sandefjord Strømstad). De ansatte i Scandi Line raste av sinne over at Scandi Line ble borte.
Løsningen ble Color Scandi Line i en periode, til man ble vant til Color Line navnet, og vipps, så var det bare Color Line. Det samme vil skje med SAS Braathens. Garantert.
Jeg har bare gått og ventet på at det skal skje.

IMM

Hurum
06-08-2006, 11:15
Men kommunikasjonsdirektøren i SAS Braathens og de andre lederne benekter at noe slikt som fjerning av "Braathens"-navnet er aktuelt....så da så..;)

Isbamse
06-08-2006, 13:08
Originally posted by Hurum

Men kommunikasjonsdirektøren i SAS Braathens og de andre lederne benekter at noe slikt som fjerning av "Braathens"-navnet er aktuelt....så da så..;)

Husk at det eneste som er verre enn en bedriftsleder som ikke tror på sine egne offisielle uttalelser, er en som faktisk gjør det....:colgate:

EB
06-08-2006, 13:26
Som ved så mange andre fusjoner så forsvinner nok også dette navnet... Bare se hva som skjedde med UNI Storebrand, Storebrand Norden før det igjen... Og hvor lenge går det før vi kun har DnB uten NOR...

Men SAS kunne kanskje ta en USAirways m.h.t å bruke historien til Linjeflyg og Braathens i markedsføringen...mye bra som fortsetter i selskapet med historie fra disse selskapene..

LN-MOW
06-08-2006, 17:31
Jeg husker vi diskuterte dette da navnevalget ble lansert, og saavidt jeg husker ble det sagt fra SAS at Braathens-navnet kun skulle vare en begrenset periode. Eller er det jeg som husker feil?

EB
06-08-2006, 18:24
Andre fusjoner/overtakelser har da også medført "tap" av merkenavn som British Caledonian, Dan Air, UTA, Air Inter etc...

Selv om jeg er tilhenger av å kun beholde et felles navn i hele skandinavia - så kjenner jeg flere i SAS Braathens også de som har jobbet lenge i SAS (fra før Braathens kuttet ut S.A.F.E) som ønsker at Braathens navnet beholdes...

Hurum
06-08-2006, 18:33
Originally posted by LN-MOW

Jeg husker vi diskuterte dette da navnevalget ble lansert, og saavidt jeg husker ble det sagt fra SAS at Braathens-navnet kun skulle vare en begrenset periode. Eller er det jeg som husker feil?

Dette er vel nytt.....det ble jo poengtert at Braathens skulle bestå......så ombestemte dem seg og fikk "SAS Braathens"....at Braathens-navnet skulle bort etterhvert har vel blitt benektet.

EB
06-08-2006, 18:35
Ett SAS, En felles design og da gjerne dragedesignen... Det måtte være en bra start for "nye" SAS?

Hurum
06-08-2006, 18:36
Bare dem snart bestemmer seg....

Geir
06-08-2006, 22:49
For utenlandske fly-kunder er det selvsagt mindre forvirrende med ett navn (dvs. SAS) enn med to (SAS Braathens i Norge og SAS overalt ellers).

MEN

De aller aller aller fleste som reiser med SAS BU er normenn. De fleste reiser innenriks i Norge eller fra Norge til utlandet. Og når det gjelder merkevarenavn så er det ikke tvil om hva som klinger best i normenns ører. SAS = "Svensk Alt Sammen", mens Braathens betyr "Topp service". Dette er ikke glemt - langt i fra. SAS-ledelsen kommer imidlertid til å ta feil avgjørelse denne gangen også.

LCH
06-08-2006, 23:03
At det er et eller annet alvorlig "på tok" innad i SAS har jeg mistenkt lenge, men det betyr jo ikke at man ikke kan rydde opp litt utad, og fjerning av Braathens navnet er et steg i riktig retning. Beklager BU662, men Braathens som selskap er dødt og begravet, og det er på tide å gjøre det samme med navnet. Slik det er i dag er det et håpløst system, og det er vanskelig for SAS Group å bygge en solid merkevare når de har så mange forskjellige dekorer og navn på selskapene. I reservasjonssytemer vises alle SAS Braathens avganger som "OP" (operert av et annet selskap"), i motsetning til andre avganger med SK prefix som opereres SAS Sverige og SAS Danmark.

Jeg håper at SAS Braathens så fort som mulig blir omdøpt til SAS Norway eller hva som nå måtte være i tråd med de andre landene, at det vaiende flagget forsvinner og blir erstattet av "Rubik's kubene" og at det igjen står Scandinavian i sølvblått på siden av de kremhvite flyene.

Pooh
06-08-2006, 23:08
Originally posted by LCH

At det er et eller annet alvorlig "på tok" innad i SAS har jeg mistenkt lenge, men det betyr jo ikke at man kan rydde opp litt utad, og fjerning av Braathens navnet er et steg i riktig retning. Beklager BU662, men Braathens som selskap er dødt og begravet, og det er på tide å gjøre det samme med navnet. Slik det er i dag er det et håpløst system, og det er vanskelig for SAS Group å bygge en solid merkevare når de har så mange forskjellige dekorer og navn på selskapene. I reservasjonssytemer vises alle SAS Braathens avganger som "OP" (operert av et annet selskap", i motsetning til SAS Sverige og SAS Danmark.

Jeg håper at SAS Braathens så fort som mulig blir omdøpt til SAS Norway eller hva som nå måtte være i tråd med de andre landene, at det vaiende flagget forsvinner og blir erstattet av "Rubik's kubene" og at det igjen står Scandinavian i sølvblått på siden av de kremhvite flyene.

(og få tilbake de ordentlige SAS uniformene, de er mye stiligere)

Spot on!

Inkludert første setning.

LCH
06-08-2006, 23:20
Originally posted by Geir

For utenlandske fly-kunder er det selvsagt mindre forvirrende med ett navn (dvs. SAS) enn med to (SAS Braathens i Norge og SAS overalt ellers).

MEN

De aller aller aller fleste som reiser med SAS BU er normenn. De fleste reiser innenriks i Norge eller fra Norge til utlandet. Og når det gjelder merkevarenavn så er det ikke tvil om hva som klinger best i normenns ører. SAS = "Svensk Alt Sammen", mens Braathens betyr "Topp service". Dette er ikke glemt - langt i fra. SAS-ledelsen kommer imidlertid til å ta feil avgjørelse denne gangen også.

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke det du skriver stemmer. Det er mulig SAS betyr Svensk Alt Sammen for den VG-lesende manne i gata som reiser til ALC på billigste billett en gang i året, men jeg tror nok at de som flyr mye og virkelig legger igjen penger i SAS kassa bryr seg midt i ryggen om SAS er Norsk elelr Svensk. Tror nok storreiserne synes det er viktigere med et konsekvent produkt slik at man vet hva man får.

TOS
06-08-2006, 23:24
Originally posted by LCH
I reservasjonssytemer vises alle SAS Braathens avganger som "OP" (operert av et annet selskap", i motsetning til SAS Sverige og SAS Danmark.

Dette er jo fordi SAS-konsernet har valgt å la SAS Braathens operere under et eget AOC, iallefall om jeg har skjønt dette riktig. det har ingenting med navnet å gjøre. Om SAS bør fjerne Braathens-navnet vet ikke jeg, men man bør vel neppe begrunne det med at SAS Braathens er et eget AOC. Det er vel en smal (..) sak å reversere - OK, sikkert endel papirarbeid og opplæring av nye rutiner, men ikke allverdens...

At SAS bør ha en enhetlig serviceprofil er jeg enig i, men om det heter SAS Braathens eller SAS Norway betyr vel ikke så mye..? Det viktigste for merkevarebyggingen er vel at man tar grep som sikrer at alle enhetene opererer innenfor samme profil (dvs. at kundene ikke merker hvilke deler av konsernet man flyr med - i motsetning til i dag), og da spiller det fint liten rolle om man har appendikset "Braathens" istedetfor "Norway".

Someone
06-08-2006, 23:27
. Og når det gjelder merkevarenavn så er det ikke tvil om hva som klinger best i normenns ører. SAS = "Svensk Alt Sammen", mens Braathens betyr "Topp service".

Er det ikke på tide å slutte med den jævla landskampen?

Pooh
06-08-2006, 23:28
"Braathens"-navnet er langt mer enn bare en appendix. SAS Sverige markedsfører seg ikek under navnet SAS Sverige. SAS Danmark og SAS Intercont gjør det heller ikke. Det er SAS Alt Sammen. Bortsett fra SAS Braathens som liksom skal være eget flyselskap utad.

LCH
06-08-2006, 23:36
Originally posted by TOS

Originally posted by LCH
I reservasjonssytemer vises alle SAS Braathens avganger som "OP" (operert av et annet selskap", i motsetning til SAS Sverige og SAS Danmark.

Dette er jo fordi SAS-konsernet har valgt å la SAS Braathens operere under et eget AOC, iallefall om jeg har skjønt dette riktig. det har ingenting med navnet å gjøre. Om SAS bør fjerne Braathens-navnet vet ikke jeg, men man bør vel neppe begrunne det med at SAS Braathens er et eget AOC. Det er vel en smal (..) sak å reversere - OK, sikkert endel papirarbeid og opplæring av nye rutiner, men ikke allverdens...

At SAS bør ha en enhetlig serviceprofil er jeg enig i, men om det heter SAS Braathens eller SAS Norway betyr vel ikke så mye..? Det viktigste for merkevarebyggingen er vel at man tar grep som sikrer at alle enhetene opererer innenfor samme profil (dvs. at kundene ikke merker hvilke deler av konsernet man flyr med - i motsetning til i dag), og da spiller det fint liten rolle om man har appendikset "Braathens" istedetfor "Norway".

Joda, dette var da heller ikke ment som noen hardtslående argumenter for å fjerne Braathens, mere som eksepler for å illustrere hvor mye krøll "særbehandlingen" av SAS Braathens har medført.

EB
06-08-2006, 23:49
Svenskt Alt Sammen med 90% InterCont fra Danmark... Synes i så fall svenskene er utrolig snille...

Hurum
06-08-2006, 23:49
Originally posted by Someone

. Og når det gjelder merkevarenavn så er det ikke tvil om hva som klinger best i normenns ører. SAS = "Svensk Alt Sammen", mens Braathens betyr "Topp service".

Klarer ikke helt se at dette har noe med landskamp å gjøre....

Someone
07-08-2006, 08:16

Klarer ikke helt se at dette har noe med landskamp å gjøre....

Jo, det er det typiske fremstillingen å kalle SAS for svensk alt sammen fordi enkelte nordmenn føler at ifølge dem så er Norge nedprioritert av SAS og så begynner å syte.

Hurum
07-08-2006, 11:14
Synes ikke SAS er svenskt alt sammen. Nå er det jo en gang slik at det faktisk er en større eierandel i Sverige. Hovedkontoret ligger i Stockholm og SAS satser på alngruter fra København og Stockholm, og har hoved-hub i København. Men dem flyr jo i Norge også.

Geir
07-08-2006, 12:39
Originally posted by LCH

MEN

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke det du skriver stemmer. Det er mulig SAS betyr Svensk Alt Sammen for den VG-lesende manne i gata som reiser til ALC på billigste billett en gang i året, men jeg tror nok at de som flyr mye og virkelig legger igjen penger i SAS kassa bryr seg midt i ryggen om SAS er Norsk elelr Svensk. Tror nok storreiserne synes det er viktigere med et konsekvent produkt slik at man vet hva man får.

Selv flyr jeg nokså mye - tipper det blir ca. 20 rundturer pr. år. Mest innenriks i Norge, men det blir også noen turer utenlands. Jeg kan vel derfor putte meg selv inn i potten "de som flyr mye". Jeg flyr IKKE med SAS lenger. Det gjør heller ikke de andre her på jobben dersom det er mulig å unngå det. Vi flyr Norwegian innenriks og KLM utenriks så langt det går. Dette er blitt mer og mer vanlig. Med en SAS-bilett i hånda vet man jo egentlig ikke om man kommer seg frem. Du skriver at "storreiserne synes det er viktigere med et konsekvent produkt slik at man vet hva man får" - vet ikke om jeg skal le eller gråte av den der. Jo, takk, vi vet hva vi får når vi reiser med SAS - forsinkelser, trøbbel, aksjoner, kø foran skranken pga. instillte fly. Jo, vi vet hva vi får - derfor bestiller vi med et annet selskap hvis mulig.

Angående landskamp - jeg har tidligere spurt om hva vi får igjen i Norge av å eie såvidt mange SAS-aksjer. Jeg har spurt 2 ganger tidligere på dette Forum om noen kan gi ett eneste eksempel på at norske interesser har blitt tilgodesett foran svenske/ danske i SAS-systemet. Det har ikke kommet svar så langt. Svenske og danske interesser vinner ALLTID frem foran norske interesser. Det ER landskamp innad i SAS - bare normenn som er dumme nok til ikke å forstå hvordan danskene og svenskene driver SAS-butikken (jeg tror Jansen skjønte det, men da måtte han jo gå).

Dersom Staten mener at SAS-aksjene er en god investering burde de jo vært en del av olje-fondet, men det er de jo ikke.

Someone
07-08-2006, 12:55

Angående landskamp - jeg har tidligere spurt om hva vi får igjen i Norge av å eie såvidt mange SAS-aksjer. Jeg har spurt 2 ganger tidligere på dette Forum om noen kan gi ett eneste eksempel på at norske interesser har blitt tilgodesett foran svenske/ danske i SAS-systemet. Det har ikke kommet svar så langt. Svenske og danske interesser vinner ALLTID frem foran norske interesser. Det ER landskamp innad i SAS - bare normenn som er dumme nok til ikke å forstå hvordan danskene og svenskene driver SAS-butikken (jeg tror Jansen skjønte det, men da måtte han jo gå).
.

Det er nettopp det jeg mener med det forbanna gnålet om at Norge blir nedprioritert av SAS. SAS bør gjøre det som er best for konsernet i helhet, ikke hva som er best for Norge. Dessuten er det naturlig at f.eks ARN og CPH blir prioritert foran OSL da dette er langt større byer, spesielt når det kommer til utenrikstrafikk. Vi nordmenn bør snart begynne å skjønne at vi faktisk ikke er verdens navle men ett land i periferien som ligger nesten på Nordpolen

...og i sommer har Norwegian slitt langt mer men trafikkproblemer enn SAS. Men ifølge enkelte er SAS alltid innstilt eller kanselert. Men jeg er vel bare heldig da som stort sett opplever at det går bra når jeg reiser med dem?

sail4fun
07-08-2006, 13:58

Originally posted by LCH

MEN

Selv flyr jeg nokså mye - tipper det blir ca. 20 rundturer pr. år. Mest innenriks i Norge, men det blir også noen turer utenlands. Jeg kan vel derfor putte meg selv inn i potten "de som flyr mye". Jeg flyr IKKE med SAS lenger. Det gjør heller ikke de andre her på jobben dersom det er mulig å unngå det. Vi flyr Norwegian innenriks og KLM utenriks så langt det går. Dette er blitt mer og mer vanlig. Med en SAS-bilett i hånda vet man jo egentlig ikke om man kommer seg frem. Du skriver at "storreiserne synes det er viktigere med et konsekvent produkt slik at man vet hva man får" - vet ikke om jeg skal le eller gråte av den der. Jo, takk, vi vet hva vi får når vi reiser med SAS - forsinkelser, trøbbel, aksjoner, kø foran skranken pga. instillte fly. Jo, vi vet hva vi får - derfor bestiller vi med et annet selskap hvis mulig.

Dersom Staten mener at SAS-aksjene er en god investering burde de jo vært en del av olje-fondet, men det er de jo ikke.

Man kan vel kalle det å satse i Norge at man i 2001 la inn et bud på et flygeselskap som het Braathens og endte opp med å ta over dette tidlig i 2002 ?

Hurum
07-08-2006, 13:58

.

Det er nettopp det jeg mener med det forbanna gnålet om at Norge blir nedprioritert av SAS. SAS bør gjøre det som er best for konsernet i helhet, ikke hva som er best for Norge. Dessuten er det naturlig at f.eks ARN og CPH blir prioritert foran OSL da dette er langt større byer, spesielt når det kommer til utenrikstrafikk. Vi nordmenn bør snart begynne å skjønne at vi faktisk ikke er verdens navle men ett land i periferien som ligger nesten på Nordpolen

...og i sommer har Norwegian slitt langt mer men trafikkproblemer enn SAS. Men ifølge enkelte er SAS alltid innstilt eller kanselert. Men jeg er vel bare heldig da som stort sett opplever at det går bra når jeg reiser med dem?

Og her er tallene for første halvår 2006 svart på hvit:

SAS Braatens kansellerer ti ganger oftere enn Norwegian.
Dette har berørt rundt 150.000 reisende så langt i år.

SAS Braatens kansellerte 2.287 flyavganger i første halvår i år. Det gir en regularitet på 96,5 prosent, og har berørt mellom 150.000 og 200.000 passasjerer, skriver Finansavisen.

Til sammenligning har konkurrenten Norwegian klart å gjennomføre det første halvåret med 84 kanselleringer, som utgjør en regularitet på hele 99,65 prosent.

De labre SAS Braatens-tallene kommer etter et turbulent halvår for selskapet. Streiken blant pilotene og blant de kabinansatte resulterte i til sammen til 1.281 kanselleringer. Resten av kanselleringene skriver seg fra tekniske problemer, fusjonstrøbbel og flygeledermangel.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article846151.ece

OJB
07-08-2006, 14:27
Jeg har fulgt med i diskusjonen rundt dette temaet der det har kommet både saklige og usaklige innlegg.
Geir over har i grunnen en god oppsummering som jeg langt på vei deler i oppfatning.
I over 30 år har jeg vært bruker(storbruker) av både SAS og Braathens(og andre) innen- og utenlands. Ca 110 tur-retur flyreiser pr år siste 10 år i snitt.
I disse årene har vi vært igjennom forskjellige epoker i norsk luftfart. Jeg tror kanskje at mange overser betydningen av noen av disse epokene og den betydning noen av epokene fortsatt har i en viss utstrekning for norsk innen- og utenriksflytrafikk.

Når man driver flyselskap så driver man butikk for å tjene penger.Penger tjener man når en får kunder og helst lojale kunder som kom tilbake for å fly mer.
Norsk luftfart har vært gjennomregulert av skandinaviske luftfartsmyndigheter til helt opp på nitti-tallet.
Gradvis fikk Braathens SAFE slippe til inntil de var nogenlunde jevnstore med SAS.
Dette vet alle som interesserer seg for luftfart og hvor mye de måtte slåss for å bygge seg opp til en beundringsverdig posisjon der de betjente kyst-Norge med stor regularitet i et værhardt land.
Ute i distriktene i fedrelandet er ikke dette glemt. Selv er jeg fra Oslo-området , men har vært bosatt på sør-vestlandet i litt over tretti år og har sett opp igjennom årene hvilken posisjon Braathens har blant befolkningen her. Når Braathens fortsatte med utenlands satsningen ble det naturlig for folk å bruke selskapet så langt det lot seg gjøre.For ikke å snakke om det norske folks bruk av Braathens SAFE ved sydencharter gjennom tidene.
Her ligger mye oppbygget lojalitet og goodwill til selskapet.
Jeg vet ikke om SAS konsernet vil fjerne Braathens navnet eller ikke , men en ting er sikkert og det er at dersom de gjør det vil de gå glipp av ytterligere mange kunder. Det at det står Braathens bak SAS logoen gir SAS en sårt tiltrengt lojalitet fra en stor del av kundene sine i disse tider med mye negativitet på andre områder.
Fjerner de Braathens navnet vil siste rest av tidligere "Norwegian Flagcarrier" og umiddelbart plassere DY i denne posisjonen. Bjørn Kjos vil nok da umiddelbart innta denne posisjonen og le hele veien til banken.
Jeg tror markedsfolkene i SAS Braathens er smarte nok til å se denne potensielle situasjonen og tror ikke på noen snarlig død for Braathens navnet.

Noen har nevnt ordet landskamp i tidligere innlegg. Dette kan jeg mye om som tidligere ansatt i Norway Airlines ledelse og ansvar for myndighets kontakt.Holder for tiden på med å skrive historien om selskapet , men kan røpe her noen erfaringer vi gjorde med de ulike skandinaviske luftfarts myndigheter.
Som mange kanskje er klar over har ikke bare SAS konsortie avtalen underskrevet av de skandinaviske land , men vi har i alle år hatt luftfartspolitisk samarbeid. Det vil si at det skal utøves samme praksis for alle luftfartsforetak i de 3 skandinaviske land.
SAS sin konsortie avtale innvirker på dette samarbeidet og motsatt , derav Braathens begrensninger for vekst inntil avreguleringen inne EU området på nitti-tallet.

I forbindelse med det pan-europeiske Airline of Europe vi var en del av ønsket vi i 1990 å starte chartertrafikk fra Norge i første omgang med B757 (og senere MD11) til Malaysia og Dominikanske Republikk. For å drive med charter må selskapene fly til destinasjoner som er godkjent av skandinaviske luftfartsmyndigheter. Vi ønsket å fly til Langkawi blant annet som på det tidspunkt ikke var en godkjent charterdestinasjon.
Vi søkte myndighetene i Norge på vanlig måte og for å gjøre en historie kort fikk vi nei til dette.Da jeg møtte med LV/Samferdselsdepartementet fikk jeg opplyst at danske og svenske myndigheter sa nei ! Og da måtte norske myndigheter også si nei i tråd med det skandinaviske luftfartssamarbeid.
Vi spurte om ikke norske myndigheter jobbet for norske luftfartsforetak og dets interesser ved verdiskapning og det å skape arbeidssplasser uten å få gode svar her.Vi dokumenterte en vekst på ca 80-100 nye arbeidsplasser uten at det imponerte departementet. Jeg hadde 2 møter med samferdselsminister Oppseth og la fram saken for han til ingen nytte. Han virket ikke interessert og var tydeligvis mer opptatt av "å bore tunneler" i eget fylke. Vi fikk til svar at turoperatøren kunne sende kundene med SAS til Singapore og så kunne de ta fly fra SIN opp til Langkawi !
Danske luftfartsmyndigheter ble lobbet av Sterling fikk vi greie på som la press på sine myndigheter å ikke åpne Langkawi for Norway Airlines. De så oss åpenbart som en konkurent og gjorde alt som sto i deres makt for å blokkere oss.
Det samme gjorde svenske myndigheter der de skulle "beskytte" Scanair.

Ser man på hvilke charter destinasjoner som er godkjent og hvem som søkte for dette opp gjennom årene så finner man for det meste danske og svenske foretak.
Våre nabolands luftfartsmyndigheter har vært flinke til å legge forholdene til rette for sine selskaper. Norske myndigheter har alltid sagt ja når svenske og danske myndigheter har bedt om godkjennelse for sine selskaper. De har vært markedsorientert og kremmeraktige. Flinkere til å drive business og forhandle der de er tøffere i svingene enn norske myndigheter. Mitt inntrykk av norske luftfartsmyndigheter var at de ikke ville ta en diskusjon med sine nabolands organisasjoner av frykt for at dette skulle skape dårlig samarbeidsånd når norske interesser skulle fremmes.
Vel , vi tapte igjen og de andre vant. Det ble ikke noe av hverken flere ansatte , B757 eller "longhaul charter" for Norway Airlines.

Så når det gjelder landskamp må en ikke være naive. I skandinavisk business er nok ikke vi de beste i forhold til svenske og danske myndigheter innen luftfart når det skal forhandles innen det skandinaviske samarbeidet.

Nedleggelsen av Braathens verkstedet på Sola nylig var jo nok ett bevis på styrkeforholdet i skandinavisk luftfart. Svenskene sto på bak kulissene og pekte på at det var 2 SAS verksteder i Norge og kun ett i Sverige og Danmark. Altså må den ene bort i Norge.
At norske politikere og samferdselsmyndigheter ikke kunne stå imot dette overrasket ikke mge , men det skuffet igjen.
At norske luftfarts journalister ikke har drevet med underssøkende journalistikk for å finne ut at hva som virkelig skjedde skuffer enda mer.

Jeg beundrer Jansen som gikk fra SAS Braathens. Jeg antar at han så og erfarte skandinavisk luftfartspolitisk samarbeid sammen med konsortie avtalen og forsøkte å gjøre noe med det.
Vel , 2 mot 1 det går jo ikke og min oppfatning er at dersom styrkeforholdet hele veien går i norske luftfartsforetaks disfavør , da bør vi oppløse SAS og komme oss ut av dette samarbeide og begynne å jobbe for norske interesser slik de øvrige 2 land har gjort hele veien.

Min neste reise går med KLM !

Jumper G5
07-08-2006, 14:29
Man får jo håpe at alle konkurrentene har samme terskel for å kansellere fly av tekniske årsaker som SAS og SAS Braathens har. God regularitet av tekniske årsaker er bra hvis flyselskapet har så godt preventivt vedlikehold at flyene ikke går i stykker på line, eller ikke fullt så bra hvis kulturen er å fly for å holde ruten til enhver pris, selv om det er mye MEL'et ut og plenty snags forøvrig..

Man får også ta med i beregningen at andre flyselskaper også kan rammes av streik. Når det gjelder kanselleringer på grunn av mangel på flygeledere, er det vel sannsynlig at de selskapene som har mest trafikk i de sektorene som stenger, også har flest kanselleringer.

Statistikk er nødvendig, men som man lærte på gymnaset er det lurt å se den litt i sømmene for å se grunnlaget er riktig. Om det er det i denne artikkelen får andre ta stilling til.

Someone
07-08-2006, 14:46
Til OJB.

Jeg er enig i deler av det du skriver, men samtidig er jeg uenig og ikke ser helt problemstillingen på andre punkter.

At norske myndigheter og nordmenn generelt er for veike er det ikke noen tvil om og vi har en veldig "stå med lua i hånden" holdning. Dessverre har ikke vi skjønt at skal man ha det største og beste kakestykket trenger man spisse albuer.

Men samtid på den andre siden så ser ikke helt den problemstillingen at f.eks det ikke er SAS lang ruter fra OSL.

Hurum
07-08-2006, 15:26

Til OJB.

Jeg er enig i deler av det du skriver, men samtidig er jeg uenig og ikke ser helt problemstillingen på andre punkter.

At norske myndigheter og nordmenn generelt er for veike er det ikke noen tvil om og vi har en veldig "stå med lua i hånden" holdning. Dessverre har ikke vi skjønt at skal man ha det største og beste kakestykket trenger man spisse albuer.

Men samtid på den andre siden så ser ikke helt den problemstillingen at f.eks det ikke er SAS lang ruter fra OSL.

At det ikke er langruter (uten orddeling) fra OSL med SAS viser vel absolutt en mindre satsing på Norge

Someone
07-08-2006, 15:34

At det ikke er langruter (uten orddeling) fra OSL med SAS viser vel absolutt en mindre satsing på Norge

Det viser at det er man har ansett det som mer lønnsomt å operere dem utifra CPH (og ARN). Det er vel en grunn til at det kun er CO (og PIA dog via CPH) som flyr fra OSL, mens CPH og ARN har langruter fra flere selskaper både øst og vestover. Norge er rett og slett for lite og SAS har da naturlignok med begrenset kapital valgt å investere den der de tror det er mest lønnsomt.

sail4fun
07-08-2006, 15:35
For å rette med selv

Husk SAS har kjøpt BÅDE Widerøe og Braathens, men satser ikke i Norge.

Hurum
07-08-2006, 15:37
Originally posted by P.A. VIKING

For å rette med selv

Husk SAS har kjøpt BÅDE Widerøe og Braathens, men satser ikke i Norge.

Joda - SAS har kontroll på nesten all flytrafikk i Norge med et par hederlige unntak.

sail4fun
07-08-2006, 15:38
Ja helt enig man kan selvsagt vri det Negativt om man ønsker, og det vil man jo

Hurum
07-08-2006, 15:40
Originally posted by P.A. VIKING

Ja helt enig man kan selvsagt vri det Negativt om man ønsker, og det vil man jo
Helt klart - det eneste jeg lever for er å være negativ.

Men kan jo komme tilbake til topic snart....
...jeg mener SAS burde fjernet "Braathens" navnet da dem kjøpte selskapet. Hadde nok blitt enklere for dem totalt sett.

TG923
07-08-2006, 15:58
Nå er jo ikke OSL akkurat full av andre flyselskaper som flyr IC heller da, men alt er selvsagt SAS sin skyld :old

dc-8-63
07-08-2006, 16:07

Originally posted by LCH

MEN

Selv flyr jeg nokså mye - tipper det blir ca. 20 rundturer pr. år. Mest innenriks i Norge, men det blir også noen turer utenlands. Jeg kan vel derfor putte meg selv inn i potten "de som flyr mye". Jeg flyr IKKE med SAS lenger. Det gjør heller ikke de andre her på jobben dersom det er mulig å unngå det. Vi flyr Norwegian innenriks og KLM utenriks så langt det går..

PS...og hvor lenge tror du KLM Merkenavnet bestaar ? Selv gjetter jeg paa at det borte innen 4 aar (det er saa lenge Group AF har forpliktet seg til aa beholde KLM navnet)

OJB
07-08-2006, 16:09
Til Hurum,

Skal det være enklest for SAS, kundene eller flyinteresserte/spottere at de fjerner Braathens navnet ?

Det er jo lov å mene hva som helst her på forumet, men det tar jo ikke vekk realitetene for SAS Braathens av å drive butikk !

Blubird
07-08-2006, 18:03
Fra merkevaren SAS sitt ståsted burde Braathens vært gravlagt den dagen fusjonen var ferdigstilt. Merkevaren Braathens hadde en profil som differensierte seg fra SAS, så å kombinere disse to gjør automatisk at kunden ikke lenger får en klar oppfatning hva merkevaren SAS står for. På den annen side, var det ikke nettopp det som var meningen; at SAS Braathens skulle bli et helt nytt selskap? Det kunne fungert dersom man ikke hadde hatt SAS i de to nabolandene våre. To så nært beslektede men likevel noe forskjellige merkevarer som SAS og SAS Braathens skaper usikkerhet hos forbruker/kunde fordi forskjellen blir for diffus. Skal de to selskapene være det samme, eller ikke? Og hvor er differansen? Gjør det enkelt for alle, dropp Braathens-navnet og sats fullt og helt på SAS, rent merkevarestrategisk.

dc8-63: KLM er et av Europas sterkeste merkevarer innen luftfart, så å kutte det allerede om 4 år tror jeg er for tidlig, men kanskje en sammensmeltning med Air France som i Air France KLM? Denne banneren står jo allerede på flyene, men er knapt synlig.

Hurum
07-08-2006, 18:22
Originally posted by OJB

Til Hurum,

Skal det være enklest for SAS, kundene eller flyinteresserte/spottere at de fjerner Braathens navnet ?

Det er jo lov å mene hva som helst her på forumet, men det tar jo ikke vekk realitetene for SAS Braathens av å drive butikk !

Tror det hadde vært best for SAS, kundene og uten tvil de ansatte.

TOS
07-08-2006, 18:49
Originally posted by Blubird

Gjør det enkelt for alle, dropp Braathens-navnet og sats fullt og helt på SAS, rent merkevarestrategisk.

dc8-63: KLM er et av Europas sterkeste merkevarer innen luftfart, så å kutte det allerede om 4 år tror jeg er for tidlig, men kanskje en sammensmeltning med Air France som i Air France KLM? Denne banneren står jo allerede på flyene, men er knapt synlig.

Er Braathens en sterke merkevare er vel det empiriske spørsmålet? Om navnet Braathens fortsatt har en god klang blant folk i det ganske land så bør vel navnet fortsatt brukes. Jeg synes OJB har noen gode poenger, og jeg tror også at Braathens faktisk gir merverdi til SAS Braathens iallefall her jeg bor. Braathens har hatt rykte på seg for å ikke la litt dårlig vær stoppe seg, noe som har medført at man har oppfattet Braathens som en trygg og god leverandør av transporttjenester. Jeg tror ikke at man skal undervurdere verdien av dette. det kan være at man på det sentrale østlandsområdet ikke har samme holdning til Braathens....

jeg tror det å påstå at man ved å droppe Braathensnavnet gjør det så mye lettere er en kraftig forenkling, hvis konsekvenser kan være mye mer negative enn merkevarestrategen Blubird hevder.;) Slik jeg ser det kan man godt beholde Braathens i navnet og likevel gjøre SAS Braathens mer strømlinjeformet i forhold til resten av konsernet. Kundene bør ikke se forskjell på servicekonseptene om man flyr SAS BU eller SAS SE mellom f.eks. OSL og ARN, eller tilsvarende mellom OSL og CPH. Dette er en smal sak å fikse på uten å nødvendigvis fjerne navnet.

Jumper G5
07-08-2006, 19:12
Braathens har hatt rykte på seg for å ikke la litt dårlig vær stoppe seg, noe som har medført at man har oppfattet Braathens som en trygg og god leverandør av transporttjenester.

Farlig rykte dette her, og ett jeg ikke har hørt om Braathens. Et annet stort selskap i landet måtte imidlertid gjennom en større holdningskampanje nettopp fordi en del piloter ikke lot "litt dårlig vær" stoppe dem. Det gjorde derimot havet og noen fjellknauser ved flere profilerte anledninger, og man fikk en påminnelse om at grenser var noe som gjaldt i virkeligheten også, ikke bare på flyfabrikkenes designavdelinger og i prosedyretegnernes fantasi. Værminima er ikke et konkurranseelement...lenge.

TOS
07-08-2006, 19:26
Originally posted by Jumper G5

Farlig rykte dette her, og ett jeg ikke har hørt om Braathens....

Værminima er ikke et konkurranseelement...lenge.

Jeg tror ikke at noen noensinne har ment at Braathens har fløyet i for dårlig vær - det er kanskje mer en fortelling om at man har oppfattet Braathens som et punktlig og stabilt flyselskap enn noe annet. dette var altså ikke noe vondt ment, og heller ikke så veldig bokstavelig ment (og i tillegg noe uheldig formulert).... Beklager om jeg har tråkket på noen tær.

EB
07-08-2006, 20:10
Merkevaren Braathens var jo ikke så mye verdt...(...Braathens SAFE var nok mye mer verdt) KLM solgte Braathens gladelig til en konkurrent. Tror nesten Braathens navnet har hatt en oppblomstring i Norge det siste året...

Hurum
07-08-2006, 20:12
Originally posted by EB

Merkevaren Braathens var jo ikke så mye verdt...(...Braathens SAFE var nok mye mer verdt) KLM solgte Braathens gladelig til en konkurrent. Tror nesten Braathens navnet har hatt en oppblomstring i Norge det siste året...

Tror det avhenger av hvor i landet du bor. På Vestlandet og Trøndelag tror jeg Braathens-navnet står sterkere enn på Østlandet.

Blubird
07-08-2006, 20:56
Som TOS skriver, så er det nok klart at det kan råde forskjellig oppfatning av det tidligere merkenavnet Braathens i mer grisgrendte strøk av landet. Likevel holder jeg på min påstand om at et rendyrket SAS, uten Braathens innblandet, vil være det beste alternativet når vi snakker merkevarebygging. Norwegian flyr til mange av de samme destinasjonene som SAS Braathens gjør innenriks i dag, og førstnevnte har for mange overtatt posisjonen Braathens hadde i sin tid i kampen mot SAS.

AirbusTrond
08-08-2006, 08:14
Interessant debatt. Personlig er jeg forbauset over at man valgte å beholde Braathens-navnet i tillegg til SAS, men trodde dette hadde noe med at man ville ha disse flyene på norske hender. Men her burde man ha gjort enten eller: Enten kjøre kun SAS fra første stund, eller så får man beholde SAS Braathens i ennå noen år, rett og slett fordi når man først har bestemt det, så får man stå for det - for hva er det som gjør at det er grunn til å forandre dette nå, når man ikke gjorde det før? Man bør bruke energien på andre ting enn å endre navnet på flyene nok en gang..

Enig i at Braathens står sterkt i den litt eldre 40+ del av befolkningen f.eks. på Møre, der jeg kommer fra opprinnelig. MEN her spiller det jo ikke noen rolle hva selskapet heter, SAS Braathens er eneste alternativ fra både Kristiansund, Molde og Ålesund. Dessverre.

Hurum
08-08-2006, 10:41
Originally posted by AirbusTero

Enig i at Braathens står sterkt i den litt eldre 40+ del av befolkningen f.eks. på Møre, der jeg kommer fra opprinnelig. MEN her spiller det jo ikke noen rolle hva selskapet heter, SAS Braathens er eneste alternativ fra både Kristiansund, Molde og Ålesund. Dessverre.

Tror merkeoppbygging er veldig viktig.....noe tydeligvis SAS også synes, men vi er av ulike oppfatninger, og det er jo lov.

DY Tech
08-08-2006, 11:08
Navnet Braathens burde jo vært borte den dagen de gikk på ræva.

Hurum
08-08-2006, 11:10
Originally posted by DY Tech

Navnet Braathens burde jo vært borte den dagen de gikk på ræva.

Dem gikk jo aldri "på ræva" :D SAS kjøpte dem jo for at dem skulle slippe det.

DY Tech
08-08-2006, 11:12
I grunnen det jeg mente ja.Når SAS kjøpte dem,burde navnet gått bort også.

Hurum
08-08-2006, 11:13
Originally posted by DY Tech

I grunnen det jeg mente ja.Når SAS kjøpte dem,burde navnet gått bort også.

....ja men du må jo skrive det du mener skjønneruguttenmin:lol: