PDA

View Full Version : Flere destinasjoner på de britiske øyene?


robertaas
02-04-2017, 22:33
Liker å reise på de britiske øyene, men begynner å bli tom for inspirasjon til nye destinasjoner. Har besøkt:
Aberdeen
Belfast
Bath
Birmingham
Blackpool
Bray
Bistol
Cambridge
Canterbury
Cardiff
Chester
Chesterfield
Conwy
Dover
Dublin
Edinburg
Exeter
Falkirk
Giants Causeway
Glasgow
Incholm
Isle of Wight
Isles of Scilly
Jersey
Lacock
Lancaster
Leeds
Lincoln
Liverpool
Llandudno
Lyme Regis
London
Manchester
Newcastle upon Tyme
Nottingham
Oxford
Penzance
Portsmouth
Roslin
Sheffield
St Austell
Stonehaven
Stonehenge
Stratford upon Avon
Tynemouth
Windsor
York

Har fortsatt på todo-listen:
Cork
Guernsey
Hastings
Inverness
Isle of Man
Orkenøyene
Shetland

Har jeg noen åpenbare forglemmelser eller hull?

Sondbjo
02-04-2017, 23:12
Liker å reise på de britiske øyene, men begynner å bli tom for inspirasjon til nye destinasjoner. Har besøkt:
Aberdeen
Belfast
Bath
Birmingham
Blackpool
Bray
Bistol
Cambridge
Canterbury
Cardiff
Chester
Chesterfield
Conwy
Dover
Dublin
Edinburg
Exeter
Falkirk
Giants Causeway
Glasgow
Incholm
Isle of Wight
Isles of Scilly
Jersey
Lacock
Lancaster
Leeds
Lincoln
Liverpool
Llandudno
Lyme Regis
London
Manchester
Newcastle upon Tyme
Nottingham
Oxford
Penzance
Portsmouth
Roslin
Sheffield
St Austell
Stonehaven
Stonehenge
Stratford upon Avon
Tynemouth
Windsor
York

Har fortsatt på todo-listen:
Cork
Guernsey
Hastings
Inverness
Isle of Man
Orkenøyene
Shetland

Har jeg noen åpenbare forglemmelser eller hull?

Hva med mt, Snowdown i Wales?
https://www.snowdonrailway.co.uk/

robertaas
02-04-2017, 23:23
Ser ut til å kunne bli kombinert med en tur til Portmeirion.

BTW, du trenger ikke quote så mye...

oy-viv
02-04-2017, 23:52
Du mangler Barra, en ø i Hebriderne. Du kan vist flyve med Loganair
fra GLA. Man lander på en strand, så det er en speciel
oplevelse!

Fnate
03-04-2017, 00:31
Derby!!!

En perle

Sondbjo
03-04-2017, 02:03
Jeg har vært ved Snowden når jeg var mindre. Da var togturen dessverre for dyr så fikk aldri tatt den. :( Man kan fly til Liverpool/Manchester og leie bil derfra. Eller hva med DUBLIN så får man fergetur med på kjøpe :) Da kan man også besøke Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch :D

Wig-wag
03-04-2017, 08:17
Her er noe som står på min to-do liste, men jeg vet ikke om dette er noe som interesserer deg?

http://www.jaguar.co.uk/experience-jaguar/factory-tours/index.html

AirbusTrond
03-04-2017, 18:17
Islay!
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=103342

Twin Otter
03-04-2017, 21:04
Berwick-Upon-Tweed.

econ
03-04-2017, 23:50
Mine skotske venner skryter voldsomt av Skye, skal visst være helt fanastisk natur der.

https://expertvagabond.com/isle-of-skye-road-trip/

mcduck
04-04-2017, 06:24
Skellig Michael står på min to-do liste. Står på verdensarvlisten og etter at siste star wars kom ut så har det kommet mye turister dit.

jb1
04-04-2017, 10:42
Anglesey, en øy i Nord-Wales skal visst være riktig vakker. Jeg har ikke være der selv.

Bolle
09-04-2017, 21:54
Hva med Lindisfarne?

oy-viv
10-04-2017, 09:20
Problemet med Lindisfarne er tidevandet! Desuden skal man helst komme
i sommersæsonen, da mange cafeer og butikker ellers kan være lukket. Jeg overvejede en tur dertil for et par år siden ( i maj) og undersøgte mulighederne, men der var simpelthen for mange usikkerhedsmomenter!

3cseat
10-04-2017, 13:11
Ikke mange steder i Scotland ennå ser jeg.

Da har du mange flottet steder du ikke har vært ennå, særlig om du er glad i whisky. Alle de større whisky stedene er i så tilfelle et must. Kan nevne for eks Elgin, Huntly, Dufftown eller Keith om du er i Speyside området. Ellers er en tur opp forbi Invergordon eller Dornoch også en fin tur. Men det er jo avhengig av hva du er ute etter da. Islay som nevnt tidligere er jo også en fin tur, eller eventuellt Arran eller Campbeltown?

Av de litt større byer i Scotland har du jo allrede vært i Aberdeen, Edinburgh og Glasgow, samt planlegger en tur til Inverness. Da er kanskje neste by av litt størrelse Stirling?

Det er masse flotte steder i Scotland, men de fleste byene/stedene er relativt små, men til gjengjeld masse sjarm ( Og ja, jeg er skikkelig Scotland fan! )

Polaris
10-04-2017, 13:19
Galway? .....

Bolle
10-04-2017, 13:50
Det er masse flotte steder i Scotland, men de fleste byene/stedene er relativt små, men til gjengjeld masse sjarm ( Og ja, jeg er skikkelig Scotland fan! )

Kan også anbefale St Andrews med Storbritannias tredje eldste universitet

AirbusTrond
10-04-2017, 16:34
Et sted som jeg har fått anbefalt fra en tidligere kollega er en som har studert og undervist der: Durham.

oy-viv
10-04-2017, 17:48
Et sted som jeg har fått anbefalt fra en tidligere kollega er en som har studert og undervist der: Durham.

Den vil jeg godt skrive under på! Durham er alle tiders :up:

robertaas
10-09-2017, 18:16
Takk for gode tips. Har nå mer enn nok til å fylle 2018 og har også fått forlenget listen av steder jeg allerede har besøkt:

Aberdeen
Aran Islands
Belfast
Bath
Birmingham
Blackpool
Bray
Brighton
Bristol
Cambridge
Canterbury
Cardiff
Chester
Chesterfield
Conwy
Dartmouth
Dover
Dublin
Eastbourne
Edinburg
Exeter
Falkirk
Galway
Giants Causeway
Glasgow
Hastings
Incholm
Isle of Wight
Isles of Scilly
Jersey
Lacock
Lancaster
Leeds
Limerick
Lincoln
Liverpool
Llandudno
Lyme Regis
London
Manchester
Newcastle upon Tyme
Nottingham
Oxford
Paignton
Penzance
Plymouth
Portsmouth
Roslin
Sheffield
St Austell
Stonehaven
Stonehenge
Stratford upon Avon
Torquay
Totnes
Tynemouth
Windsor
York

Men flere tips til destinasjoner er likevel velkommen. :-)

Hypern
10-09-2017, 18:32
Hva med
https://www.youtube.com/watch?v=fHxO0UdpoxM

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch

Men er vel egentlig ikke en helgetursdestinasjon og er jo egentlig bare en liten landsby - men verdt en tur - kun for eh navnet. Og er uansett ikke så langt Bangor som er en litt større by da.

robertaas
10-09-2017, 18:53
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch

Men er vel egentlig ikke en helgetursdestinasjon og er jo egentlig bare en liten landsby - men verdt en tur - kun for eh navnet. Og er uansett ikke så langt Bangor som er en litt større by da.
Takk, liker kombiløsninger. Anglesey og Bangor kombineres lett med Llan....eh......


Berwick-upon-Tweed kombineres lett med Lindisfarne.


Ingen gode destinasjoner lengere sør? Ser at jeg har sett lite i East Anglia.

Hypern
10-09-2017, 19:07
Takk, liker kombiløsninger. Anglesey og Bangor kombineres lett med Llan....eh......


Berwick-upon-Tweed kombineres lett med Lindisfarne.


Ingen gode destinasjoner lengere sør? Ser at jeg har sett lite i East Anglia.

Hehe - kan se for meg dette da - hei jeg trenger en ambulanse, hvor ringer du fra? Jo ehhh skal vi se ehhh

Stone
10-09-2017, 19:17
Ingen gode destinasjoner lengere sør? Ser at jeg har sett lite i East Anglia.
Ser du har vært i Cambridge, derfra er det jo bare et drøyt steinkast til Ely. Fantastisk katedral og ellers et område proppfullt av historie.
Det skulle vel gå an å kombinere med Norwich (som engang var Englands nest største by) og Great Yarmouth?

LN-KOG
10-09-2017, 19:43
Du må jo fly til Exeter selv om du har vært i byen. Det er jo hub-en til selveste Flybe...

robertaas
11-09-2017, 03:43
Du må jo fly til Exeter selv om du har vært i byen. Det er jo hub-en til selveste Flybe...
Connections fra OSL er helt elendig med overnatting og gjerne flyplassbytte i London. Og har ikke igjen så mye å se nær Exeter.

LN-KOG
11-09-2017, 09:04
Connections fra OSL er helt elendig med overnatting og gjerne flyplassbytte i London. Og har ikke igjen så mye å se nær Exeter.

Tullprat eller veldig innafor boksen! Hvorfor må du til London? Flybe flyr fra Alicante, Amsterdam, Belfast-City, Dublin, Edinburgh, Glasgow, Guernsey, Jersey, London-City, Málaga, Manchester, Newcastle upon Tyne, Norwich, Paris-Charles de Gaulle.

London er et sted man unngår.

robertaas
11-09-2017, 12:45
Tullprat eller veldig innafor boksen! Hvorfor må du til London? Flybe flyr fra Alicante, Amsterdam, Belfast-City, Dublin, Edinburgh, Glasgow, Guernsey, Jersey, London-City, Málaga, Manchester, Newcastle upon Tyne, Norwich, Paris-Charles de Gaulle.

London er et sted man unngår.
Ehhh... fortell meg hvordan man kan fly fra OSL til Exeter uten å fly via London? Jeg får ikke opp noen slike opsjoner når jeg prøver booke.

LN-KOG
11-09-2017, 14:18
Nå vet ikke jeg hvilke søkemotorer du bruker, men etter reisekartet ditt å bedømme hadde jeg trodd du var en erfaren planlegger. Det er såre enkelt: Du tar utgangspunkt i Exeter og planlegger bakover. Rett nok får du neppe gjennomgående billett, men det er sjelden et problem hvis du reiser med håndbagasje.

OSL-AMS-EXT er elegant. Det går også bra via MAN og EDI.

robertaas
11-09-2017, 15:25
Helgetur uten gjennomgående billett er ikke å anbefale.

LN-KOG
11-09-2017, 16:43
Helgetur uten gjennomgående billett er ikke å anbefale.

Ser overhodet ikke problemet. Det har jeg gjort mye og vil fortsette med det. Det krever litt planlegging og det er innafor.

Tjab
11-09-2017, 17:34
Doncaster er anngivelig kjekt.

robertaas
30-07-2018, 00:18
For inspirasjon til små destinasjoner vil jeg anbefale "På skinnene med Julie Walter" som har 4 togturer langt kysten. Har reist endel langs 3 av disse linjene og kjenner mye igjen her.

https://tv.nrk.no/serie/paa-skinner-med-julie-walters/KOID24008017/27-07-2018

Edvard
30-07-2018, 12:39
Tar vi med British Overseas Territories?

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Overseas_Territories

https://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBSn10

robertaas
30-07-2018, 21:30
Tar vi med British Overseas Territories?

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Overseas_Territories

Nei, de hører nok hjemme i en annen tråd. Og er fullt klar over forvirringen rundt hva man kaller de forskjellige delene og derfor valgte jeg navnet på tråden slik jeg gjorde.

Oversettelsen til norsk er:
United Kingdom = Storbrittania
Great Brittain = øya Storbrittania

AirbusTrond
30-07-2018, 23:14
Oversettelsen til norsk er:
United Kingdom = Storbrittania
Great Brittain = øya Storbrittania

Storbritannia ! :old

robertaas
12-01-2019, 10:24
Derby!!!

En perle
Er i Derby nå. Vennligst forklar deg!

Fnate
12-01-2019, 13:07
Er i Derby nå. Vennligst forklar deg!

Ooops... sorry. Jeg trodde du skjønte at det var en spøk. :(

Det ligger en hifibutikk der forøvrig. Mellom et erotisk massasjestudio og en butikk med sexleketøy. Rett over gata er en form for Indisk restaurant som er helt ok.

Ser du en Inder i hifibutikken så ikke si at du kjenner meg.

LN-MOW
12-01-2019, 13:55
Er i Derby nå. Vennligst forklar deg!

Jeg dauer! :colgate:

robertaas
12-01-2019, 14:58
Ooops... sorry. Jeg trodde du skjønte at det var en spøk. :(
Hvordan skulle jeg skjønne det?

Fnate
12-01-2019, 16:56
Hvordan skulle jeg skjønne det?

Inne i hodet mitt hadde jeg nok tenkt at du hadde fått med deg all dissinge min av Derby. Reiste dit en del ganger i jobb frem til nevnte Inder gikk amok.

Har du forøvrig sett hva kioskene i byen heter?

robertaas
12-01-2019, 17:17
Har du forøvrig sett hva kioskene i byen heter?
Mr Boozer Express er den som ligger ved hotellet.

Så det er drikking og Pokemon Go som er de 2 største aktivitetene der?

Chriscross
12-01-2019, 22:55
Inne i hodet mitt hadde jeg nok tenkt at du hadde fått med deg all dissinge min av Derby. Reiste dit en del ganger i jobb frem til nevnte Inder gikk amok.

Har du forøvrig sett hva kioskene i byen heter?

Er hendelsen med Inderen dokumentert i en gammel tråd eller på bloggen? Ser for meg at det kan være underholdene lesning.

Fnate
13-01-2019, 14:49
Ja det er vel hovedaktivitetene

waytogo74
13-01-2019, 21:08
Har nå fått litt lyst til å besøke Derby, kun for å se om det er så ille som påstått. Det lokale Chamber of Commerce bør sende påskjønnelse til forumistene over.

Gavekort på Mr. Boozer?

robertaas
14-01-2019, 01:31
Bare for å korrigere min feil så er det "Mr Booze".

Så at de hadde store plakater om at de tilbød "cashback", men jeg følte ikke for å prøve finne ut av hva det gikk ut på. Jeg var antagelig ikke i målgruppen.

OttoL
14-01-2019, 16:28
Er i Derby nå. Vennligst forklar deg!
Unnskyld at jeg ler :D

robertaas
12-06-2019, 02:07
Er det noen som har erfaringer med området mellom Portsmouth og Brighton? Har sett litt på Chichester og Arundel.

Fnate
19-09-2019, 17:48
Er i Derby nå. Vennligst forklar deg!Kom du deg forresten innom her?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190919/088bce184d444bc94768dfabdefe727a.jpg

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

blazius
19-09-2019, 19:22
Holy Island (Lindisfarne) er verdt et besøk, men husk at du må sjekke tidevannstabellen først, siden veien dit oversvømmes to ganger i døgnet. På samme tur dumpet vi tilfeldigivs innom VM i sekkepiping i Forres, usikker på om det er en årlig greie. Det er i alle fall noe vi aldri glemmer...

robertaas
19-09-2019, 22:48
Holy Island (Lindisfarne) er verdt et besøk, men husk at du må sjekke tidevannstabellen først, siden veien dit oversvømmes to ganger i døgnet.
Anbefaler også å dra dit. Jeg brukte Berwick-upon-Tweed som base camp og det går buss derifra ut på øya. Øya er berømt for raidet i 793 som mange regner som starten av vikingtiden.

På sørkysten av England har de imidlertid Isle of Portland utenfor Weymouth som kan minne mye om Lindisfarne og hvor de ifølge nedtegninger skal ha blitt raidet 4 år tidligere. Så nå krangles det om hvem som ble ranet først av vikingene og markerte starten på vikingtiden.

Og jeg ser fortsatt etter tips om Chichester, Arundel og områdene rundt.

robertaas
29-12-2019, 19:45
Slottet i Arundel og den romerske villaen i utkant av Chichester var begge høydare.

Noen som har erfaringer med Lake District? Ser at Kendal er lett å nå med tog og har litt infrastruktur, men blir den for langt unna for å bli brukt som base camp for å utforske Lake District? I helgene er det ofte dårlig med kollektivtrafikk litt utpå landet.

robertaas
21-02-2020, 17:45
Det har vært avstemming for "happiest place to live" i Storbritannia. Har vært hos vinneren Hexham og det var jo god stemning der:

1: Hexham
2: Harrogate
3: Richmond upon Thames
4: Skipton
5: Llandrindod Wells
...
25: Bath
29: York
42: Oxford
46: Aberdeen
58: Torquay
95: Brighton
100: Glasgow
108: Edinburg
109: Newcastle upon Tyne
115: Isle of Wight
159: Manchester
172: Liverpool
...
189: Birmingham
190: Middlesbrough
191: Brent (London)
192: Walsall
193: Newham (London)
194: Barking and Dagenham (London)

Henshaw
21-02-2020, 19:29
Hvor mye sammenfaller denne listen med en liste over antall puber i forhold til innbyggere?
Eller er det andre gode punkter som putter ting inn på topplistene der?

robertaas
21-02-2020, 19:49
Det jeg ser som mønster på de på toppen er mindre steder i naturskjønne omgivelser, veldhold bygningsmasse og ikke for mye turister.

Fredrik74
21-02-2020, 22:01
De i botten är städer där befolkningen inte går på puben.