View Full Version : Hva gjør lange flyreiser med kroppen?
Har akkurat landet etter nesten 13,5 timers reise fra Singapore til London,hvor jeg hadde en aldeles utmerket reise.
MEN, jeg hadde en vannflaske stående, hvor jeg hadde drukket halvparten oppe på marsjhøyde. Når vi landet var den helt deformert pga trykkforandringen.
Det er når jeg ser noe slikt at jeg begynner å lure på om det egentlig er helt sundt å være så lenge i lufta. Jeg har ikke sett dette fenomenet før, så det ble en liten tankevekker. Kanskje ikke så rart at man får Jetlag..:cry:
Originally posted by Farmer
Har akkurat landet etter nesten 13,5 timers reise fra Singapore til London,hvor jeg hadde en aldeles utmerket reise.
MEN, jeg hadde en vannflaske stående, hvor jeg hadde drukket halvparten oppe på marsjhøyde. Når vi landet var den helt deformert pga trykkforandringen.
Det er når jeg ser noe slikt at jeg begynner å lure på om det egentlig er helt sundt å være så lenge i lufta. Jeg har ikke sett dette fenomenet før, så det ble en liten tankevekker. Kanskje ikke så rart at man får Jetlag..:cry:
Uff da! Ser ikke helt bra ut :cry:
Nattstopp på LHR?
Nei, OSL. Satte ny Heathrowrekord i Transfer i dag :D Nådde siste flyet til Oslo med 3 minutters margin. Fikk i alle fall igang blodomløpet igjen på den springmarsjen! :p
Utflyttet
05-08-2006, 00:49
Regner med at 13,5 timer i sete 2A ikke på noe vis kan beskrives som en belastning? ;)
-A :)
Jeg hadde en omvendt opplevelse med en potetgullpose i håndbagasjen min...
For å si det sånn, håndbagasjen min ble fyllt med potetgull!!! :angry:
Veeeel. Dette "fenomenet" er jo bare fordi man har større kabinhøyde på cruise (maks er 8000 fot ifølge reglene), og når man da åpner flasken er det "lite" luft nedi der. Når da flyet kommer ned igjen og man får mere luft på utsiden av flasken vil lufta forsøke å klemme sammen flasken, noe den i dette tilfellet delvis klarte.
Jeg gjorde en gang ett eksperiment. Tok en ballong over en tom 1,5 liters brusflaske, satte meg i småflyet og startet på den 20 minutters turen opp til 13.000 fot. Tror du ballongen var stor når jeg kom opp dit eller ? :)
Der oppe slapp jeg ut lufta slik at ballongen igjen var slapp, så satte jeg nesa nedover mot bakken igjen. Når jeg landet var ballongen på innsiden av flasken.
Det er vel ingenting som tyder på at dette fenomenet er farlig for mennesker så lenge trykkforandringen skjer gradvis.
Edit: eneste er om man er forkjølet og har masse guffe i hals, svelg og ørekanaler. Da opplever man ofte "propper" i øra når flyet starter nedstigningen igjen. Og hvem har vel ikke hørt speedbarn som gråter under descent ? Dette er fordi speedbarn har TRANGE luftekanaler til ørene og dermed er mere plaget med dette enn vi "større barna" er.
Originally posted by LN-TAL
Edit: eneste er om man er forkjølet og har masse guffe i hals, svelg og ørekanaler. Da opplever man ofte "propper" i øra når flyet starter nedstigningen igjen. Og hvem har vel ikke hørt speedbarn som gråter under descent ? Dette er fordi speedbarn har TRANGE luftekanaler til ørene og dermed er mere plaget med dette enn vi "større barna" er.
Enkelte er verken spedbarn eller behøver være tett i nesa for å få dotter i ørene......
Ikke uvanlig ... ^_^
Og saa lenge kroppen er mer poroes enn flasken, burde det ikke vaere noe stoerre problem ..