PDA

View Full Version : OSL-CPH-OSL

Trety
04-08-2006, 15:10
Så var det klart for den første av årets to storbyferier, denne gangen til CPH. Vi dukket opp på Gardermoen ca. en halvtime før NB693's innsjekking stengte. Og synet som møtte meg var en laaaaaaaaang kø, noe som førte til litt umiddelbare svettetokter ettersom det så ut som om køen var for denne flighten. Men heldigvis var den til FlyNordic, som hadde innsjekking rett ved siden av oss. Køen vi stod i var kun to mennesker lang - det vil si oss.
På gate 30 hadde jeg håpet å finne en 738 med winglets, men det stod en Maersk-Sterling 735. I og for seg et OK bytte ettersom disse i hybridfargene antakelig forsvinner etter hvert. Og WL-maskiner vil finnes leeenge. Ombord virket det ryddig og pent, setene var rimelige gode å sitte i og benplassen var helt ok. Avgang og landing på tid. Ikke noe mer å si, dette var ellers i grunnen som å ta bussen.

På returen i dag møtte vi opp tidlig, 2 timer før avgang. Skremselspropaganda om sikkerhetskontrollen i CPH gjorde at vi ikke tok noen sjanser whatsoever. Men for første gang i mitt liv gikk vi i sikkerhetskontrollen - uten at det var et eneste menneske foran oss i køen!. Terminal 2 på CPH er helt ok, vi spiste frokost og fikk en meget velsmakende varm baguett med salat til - DKR 49,- det er billig for denne (til sammenlikning: det halvvasne greiene Esso On The Run tilbyr i plastboksene sine koster 44,50...). Ombordstigning i CPH gikk veldig greit, men jeg kan styre meg for Free Seating. Denne gangen var vi imidlertid heldige og fikk en treseter for oss selv. Plassen ombord på "Otto Sverdrup" var dårligere enn på Maerling sin 735, og seteryggene var for lave for meg (1.87 m.o.h.) - umulig for meg å sove ombord. Ellers var cabincrew - 2 norske og 1 svensk - meget hyggelige og blide. Pluss i margen.

Alt i alt en helt ok tur begge veier. De passer fin for en langweekend til CPH, og begge kan godt ende opp med meg som kunde igjen.

MountainDew
04-08-2006, 15:33
Var det LN-KKS du reiste med? Jeg er 1,80 og synes også at det flyet har ubehagelig lave seterygger. Flyet gikk i Air Caledonie 1989-2004 som F-ODGX. Setene må være bygget for lave stillehavsbeboere...

Her er min rapport fra tur med LN-KKS:
www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=12707 (vil ikke bli klikkbar)

Trety
05-08-2006, 18:17
Nei, det var LN-KKH (ex. Transavia etter hva jeg husker). Blå skinnseter med korte rygger, og det virket ganske skranglete under takeoff etc, så det var vel ikke av de nyeste maskinene DY har...

Savipix
05-08-2006, 18:17
Trevlig liten rapport!

LN-REF
05-08-2006, 19:40
Originally posted by MountainDew
Her er min rapport fra tur med LN-KKS:
www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=12707 (vil ikke bli klikkbar)

Klikkbar

www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=12707

TigerBlack
08-08-2006, 14:31
Pen liten raport det der ja :)

(på ESSO on the run, så er det veldig greit å be dem lage baguettene mens du venter. Det gjør de altid spesielt når du sier du er allergisk mot alt som har med rømme/majones/remulade å gjøre.) Så jeg får altid knakende ferske baguetter der jeg ;)

Trety
08-08-2006, 16:51
Originally posted by Scanor
(på ESSO on the run, så er det veldig greit å be dem lage baguettene mens du venter. Det gjør de altid spesielt når du sier du er allergisk mot alt som har med rømme/majones/remulade å gjøre.) Så jeg får altid knakende ferske baguetter der jeg ;)

Hydro Texaco, Scanor, Hydro Texaco. De lager baguettene på bestilling hver gang. :)

Blubird
08-08-2006, 23:07
Nyt det mens du kan, Trety. Hydro Texaco er historie til året... ^_^ Fin liten rapport forresten.

Trety
09-08-2006, 15:46
Uff, ja. Men det er jo lov å håpe på at baguettsmøringen fortsetter på de "nye" stasjonene...

EB
09-08-2006, 22:55
Ser at hvis man flyr LCC så må man legge inn et besøk på en bensinstasjon i tillegg til billettprisen...

Trety
10-08-2006, 01:22
Originally posted by EB
Ser at hvis man flyr LCC så må man legge inn et besøk på en bensinstasjon i tillegg til billettprisen...

Nåja, på OSL-CPH serverer SAS kun frokost frem til kl. 09 på morgenen. Men når jeg tenker meg om, hadde det faktisk hjulpet med på nedoverturen... Vel, jeg kan spandere noen kroner på en baguett her og der når vi betalte 1039 kroner inkl. alle skatter og avgifter t/r for to voksne. ;)

2006 blir for mitt vedkomne det store lowcost-året. FlyNordic (som ikke imponerte), Sterling og Norwegian (som begge var ok, men setene hos DY var for dårlige) og etterhvert Germanwings.

LN-MOW
10-08-2006, 03:51
Har de fortsatt rosinboller paa Shelstasjonen paa Skedsmokorset? Det var obligatorisk stopp naar jeg tok bilen ...

EB
10-08-2006, 06:19
Hvilken bensinstasjon i Norge har IKKE rosinboller... Nesten lettere å få kjøpt boller enn olje på disse stasjonene...:angry:

LCH78
10-08-2006, 19:11
Originally posted by EB

Hvilken bensinstasjon i Norge har IKKE rosinboller... Nesten lettere å få kjøpt boller enn olje på disse stasjonene...:angry:

har et par stasjoner av typen bensin som IKKE har rosinboller (eller andre boller for den saksskyld) på blokka mi jeg da :)

Blubird
10-08-2006, 22:01
Rosinboller kommer nok til dere der nord også omsider skal du se! :colgate:

Trety
11-08-2006, 01:06
Originally posted by EB

Jet, UnoX, Smart, 123...;)

EB
11-08-2006, 07:33
Men de beste bollene finner du på Shell på Espa... De selger utrolige 670 000 boller i året - noe som skulle tilsi 1,27 boller hvert minutt hele døgnet...:D

LCH78
11-08-2006, 19:16
Originally posted by Blubird

Rosinboller kommer nok til dere der nord også omsider skal du se! :colgate:

hehe.. dem selger faktisk rosinboller på ESSO i Varangerbotn da.. men på Shell og Statoil her i Vadsø er det nada rosinboller :) men nå liker jeg ikke rosin i utgangspunktet da :)

Blubird
11-08-2006, 19:26
Beveger oss farlig langt vekk fra topic nå, uansett; boller smaker best uten rosin, der er vi enige! ;)

Edit: Det samme gjelder sukat i julekake. Hva har den søte greia der å gjøre? Fysj!

Trety
15-08-2006, 12:28
Originally posted by Blubird
Beveger oss farlig langt vekk fra topic nå, uansett; boller smaker best uten rosin, der er vi enige! ;)

Helt enig! Og hverken Sterling eller Norwegian serverer boller såvidt jeg kunne se. Det nærmeste jeg har vært var hos KLM Cityhopper der vi fikk noe "dessert-bakverk" etter frokosten - faktisk helt ok bakverk også.
(Sånn: nesten back on-topic :lol: )

Blubird
15-08-2006, 13:18
KLM ja, tror du kan velge mellom tre-fire ulike 'kaker' etter at sandwich/middag er servert. Mener å huske at jeg valgte noe i retning av brownie sist, og det smakte faktisk ganske bra! Den ekstremme tørrheten som pleier å være i tilsvarende mat var totalt fraværende her. :)

Hurum
20-08-2006, 17:48
Originally posted by EB

Ja ikke sant.....for det trenger en jo ikke når en flyr SAS liksom?

Go SAS go go go!!:p