PDA

View Full Version : KLM og NextJet med codeshare innen Norden


Someone
20-03-2017, 09:02
KLM og NextJet har inngått codeshare på en rekke av NextJet sine ruter fra Stockholm og Gøteborg, og åpner dermed for en rekke 2-stops muligheter fra mindre svenske og finske byer for å feede KLM sitt nett

http://www.check-in.dk/klm-styrker-nordiske-foederuter/

(Foto: KLM)
KLM styrker nordiske føderuter
Af: Andreas Krog i Ruter 20. marts 2017 Print Print

Med en ny codeshare-aftale til 10 destinationer i Sverige og Finland styrker KLM sit nordiske fodaftryk.
Det hollandske flyselskab KLM har gennem adskillige år – lidt provokerende overfor SAS – erklæret, at selskabet betragter Norden som sit hjemmemarked. Selskabet har da også ruter fra 13 destinationer i Norden til sit store trafikknudepunkt i Amsterdam Schiphol-lufthavnen.
Fra på søndag bliver KLM’s tilstedeværelse i Norden endnu stærkere. Selskabet har nemlig indgået en codeshareaftale med det lille svenske flyselskab NextJet. Aftalen omfatter NextJet-ruter fra Stockholm og Gøteborg til 10 destinationer i Sverige og Finland.
De ti destinationer er Arvidsjaur, Jönköping, Karlstad, Kramfors-Sollefteå, Lycksele, Örnsköldsvik, Sundsvall-Härnösand og Vilhelmina i Sverige samt Kokkola og Mariehamn i Finland.

jb1
20-03-2017, 12:48
Spennende utvikling. Nextjet kan sikkert trenge dette. Nextjet er et ganske ok selskap, men de har veldig høye priser om man ikke bestiller laaaang tid i forveien. Det er mulighet for å fly den sjeldne fuglen ATP. ATP ble kun produsert i et sekstitalls eksemplarer.

econ
21-03-2017, 09:42
Widerøe har nettopp forbedret sin SPA avtale med KLM, da kan det jo hende at en codeshare ikke er så langt unna for dem heller.

roger
21-03-2017, 09:46
Widerøe har nettopp forbedret sin SPA avtale med KLM, da kan det jo hende at en codeshare ikke er så langt unna for dem heller.

Er det grei skuring å ha code-share på tvers av aliansar og andre samarbeid også? Kva er egentleg den store fordelen med code-share (gitt at gjennomgåande check-in er mogleg uansett?). Det kan vel gi meining på nokre WF-ruter inn til TRD, TRF og BGO kanskje?

kekker
21-03-2017, 09:53
Det hadde jo vært gull for en routing ala OSY-TRD-AMS-XXX

Kan hende det der blir litt i overkant, men helt klart fordelaktig for de som finner det behagelig å få alt servert på ett fat!

Futura
21-03-2017, 10:09
Spennende utvikling. Nextjet kan sikkert trenge dette. Nextjet er et ganske ok selskap, men de har veldig høye priser om man ikke bestiller laaaang tid i forveien. Det er mulighet for å fly den sjeldne fuglen ATP. ATP ble kun produsert i et sekstitalls eksemplarer.
Jepp, ATP er en videreutvikling av Hawker Siddeley HS 748/Avro 748 Det ble kun produsert i 64 eksemplarer mellom 1988 og 96. Nextjet er det eneste gjennværende selskap som oppererer passasjer varianten i dag.

econ
21-03-2017, 11:03
Er det grei skuring å ha code-share på tvers av aliansar og andre samarbeid også? Kva er egentleg den store fordelen med code-share (gitt at gjennomgåande check-in er mogleg uansett?). Det kan vel gi meining på nokre WF-ruter inn til TRD, TRF og BGO kanskje?

Nå er jo ikke Widerøe med i noen allianse så de står vel ganske fritt til å gjøre som de vil.

Ja mange selskaper har Codeshare på tvers av allianser, Etihad er vel mest kjent for å ha codshare med hele halve verden.

Men hva fordelen med codshare vs spa avtale er, vet jeg ikke helt.