PDA

View Full Version : Budapest-tråden

Nja
12-03-2017, 14:30
Hei

Skal en tur ti Budapest den 15 april med retur 20 april. Noen som vet om hvordan det er best å reise fra BUD til sentrum? Noen saftige tips om hva man bør gjøre/se? Alt av tips mottas med takk :D

Wig-wag
12-03-2017, 15:30
Hvis du vil ha proff guiding anbefaler jeg en prat med denne dama her:
Www.ritasresor.com

vstenhjem
12-03-2017, 15:41
Det går en buss (a la Budapest versjon av ruter) til nærmeste metrostasjon, tar 10 min, og så tror jeg det er 15 min på banen til sentrum. Enkelt og greit. Flott by!

LN-MOW
12-03-2017, 15:41
Trikken er helt grei. Brukte den sist jag var der.

pingo
12-03-2017, 16:25
Der findes også mini bus shuttles fra lufthavnen:

https://www.minibud.hu/en

Chris1
12-03-2017, 17:29
Taxi koster ca 25 euro. Reserveres like utenfor terminalen.

jb1
12-03-2017, 21:25
Minishuttle er veldig greit. Jeg vil anbefale slottshøyden hvor det også er et flott vinmuseum. De vanlige turistattraksjonene er Helteplassen, tyrkiske bad og diverse bygninger langs Donau, som Parlamentsbygningen som ligger på motsatt bredd av slottshøyden. Det er ca. 10 år siden jeg var der, slik at andre må anbefale restauranter og slikt, men en klassiker var Café New York. Prøv uansett et god gulash!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Barskog
12-03-2017, 22:04
Er veldig ofte i Budapest. Skal dit i morgen tidlig igjen, men da med tog fra Debrecen da det ikke går innenriksfly her i landet.

Når du har landet kan du ta ut penger i 2 stk minibanker ved bagasjebåndene hvis du trenger kontanter, jeg klarer meg fint uten ungarske forint. Alle steder og butikker tar norsk bankkort.

Fra flyplassen i Budapest tar jeg alltid buss 200E, går hver 7-8 minutt. Du går da ut og 40 meter rett til høyre og kjøper enkelt billett på automaten der du går ombord i bussen (koster vel ca 350 HUF, ca 10 kr) denne automaten tar også norske bankkort. Jeg for min del kjøper ukespass for all kollektivtrafikk i Budapest.

Ta bussen helt til endestasjonen og ta metroen herfra inn til byen dit du skal, Deák Ferenc tér er den største stasjonen hvor 3 av byens fire metroer krysser.

NB: Skal forresten møte kona i Budapest for å feire vår 25-års bryllupsdag i morgen, sølvbryllup kalles det visst. Hjem til Norge igjen på onsdag.

Concorde
12-03-2017, 22:49
Hva med en tur på spa om du har ett par dager til overs?
https://www.hungarospa.hu/en/
Dette ligger ca 20 minutter unna Debrecen og er ett kjempekompleks som er verdt å besøke. Bo på Hotel Aurum.

Barskog
12-03-2017, 23:13
Rriktig som du sier, SPA-anleggene her i Debrecen er visst veldig bra, faktisk det største område med thermalske oppkomme i Europa. Men, Budapest har jo bra med thermalske oppkomme og SPA-anlegg da :)

Concorde
12-03-2017, 23:40
Selvsagt! Jeg har vært mye rundt i Ungarn de siste årene og vært på spa over alt. Halvtime fra flyplassen ligger også aquaworld som er ett gigant badeanlegg men slik jeg ser det så er det perfekt for oss med barn.

Skal du litt utenfor Budapest så er det lurt med bil og da anbefaler jeg hockeyhjelm[emoji13]

TG923
13-03-2017, 00:15
Alle steder og butikker tar norsk bankkort.

Neppe - men de tar kanskje internasjonale kredittkort og debetkort

Fnate
22-03-2017, 19:06
Da har jeg plutselig booket tur med Dunrosaurusen til Budapest selv.

Mange fine triks i tråden her, men det står lite om øl. Er det like mye øl og sånt i Budapest som i Praha? Har i og for seg ikke vært noen av stedene, men trodde kanskje det var en del øl i Budapest også?

Concorde
22-03-2017, 21:33
Ja, Budapest har mye bra!

BårdK
23-03-2017, 12:49
Gåselever og Tokayer!

Hypern
23-03-2017, 14:35
Komme seg til byen er det greit å ta bussen til togstasjoen også toget inn.

Fnate
23-03-2017, 17:47
Gåselever og Tokayer!

Høres voldsomt ut for en som er vant med kjøttbit og To-bayer :)

Concorde
23-03-2017, 19:49
Det er rimelig i Budapest og masse god mat og drikke.
Goulash er fantastisk sammen med øl og for all del, hold deg unna pizza!

Barskog
23-03-2017, 21:31
Bare husk at du får gulasj i både fast og rennende form, middag og suppe. Man bør nesten ha prøvd begge når man først er i Ungarn. Etter å ha besøkt Ungarn mer enn 40 ganger er min personlig mening at suppa er best, bare ikke ta i mange dråpene av det paprikakrydderet de tilbyr, det er sterke saker.. Man bør forøvrig også sette seg inn i paprikaens verden når man oppsøker et slikt land.

Barskog
23-03-2017, 21:45
Angående øl så tror jeg nok Tsjekkia har lengere og bedre tradisjoner og bredere utvalg, i alle fall det jeg har hørt (og erfart). Jeg liker best vin, men hender jeg tar en Dreher hvis selskapet mitt tar det.

Barskog
23-03-2017, 21:51
Angående øl og vin så har Ungarn en meget spesiell historikk på å skåle. Husker ikke helt, men de tapte vel en krig for noen hundre år siden og det ble nedlagt forbud mot å skåle (med øl?) frem til år 2000, hvis jeg husker noenlunde riktig. Andre kjenner sikkert denne historien bedre enn meg da jeg besøkte landet første gang i mai 2005.

jb1
23-03-2017, 22:41
Angående øl og vin så har Ungarn en meget spesiell historikk på å skåle. Husker ikke helt, men de tapte vel en krig for noen hundre år siden og det ble nedlagt forbud mot å skåle (med øl?) frem til år 2000, hvis jeg husker noenlunde riktig. Andre kjenner sikkert denne historien bedre enn meg da jeg besøkte landet første gang i mai 2005.

Jeg har hørt noe det samme. Det er pga at østerrikerne skålte i øl da et ungarsk forsøk på revolusjon ble slått ned.